Körkort 2005

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
knut-sporthoj skrev:
någon som har ett bra sista tips? har teoriprovet i morgon kl10... :Bugar

sov ordentligt, käka frukost, lämna körboken hemma (sitt inte o läs i sista sekunden!), och var där i tid om du måste ta en bild på dig själv i automaten.

till sist, lycka till!
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
äntligen!

Fick äntligen det efterlängtade kortet! Klarade uppkörningen i morse! Skulle egentligen ha kört upp klockan 1315, men jag tog mig ut dit till klockan 0800 eftersom min kompis skulle köra upp då. Det regnade och var ganska kallt. Lite oroligt kändes det eftersom jag aldrig har kört i regn. Men jag passade på att fråga inspektören om jag kunde köra upp tidigare och han tyckte det lät som en bra idé!

Började med att göra säkerhetskontrollen på ram och drivpaket, därefter var det lågfartsbana nr1 som gällde (den svåra). Lågfartsbanan gick bra med tanke på att jag aldrig provat att köra hojen jag körde upp med (zr-7a). Fick ett motorstopp pga kall motor, men hann starta motorn i farten :) blev nog ett litet plus i kanten. :tungan

Därefter var det högfartsbanan, den med undanmanöver. Banan satt klockrent, även inbromsningarna, trots regnet.

Efter manöverprovet så lastade vi motorcykeln medans en annan kille körde ut med inspektören i trafiken. Trafikörningen gick smärtfritt, så efter cirka 30min ute i trafiken så fick man äntligen den efterlängtade lappen i handen! :squid


Har hunnit averka kring 25 mil idag och har nyss rengjort visiret från 1 tjockt lager med mygg :tungan
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Richie skrev:
Lötsjö, av det jag läst här på forumet verkade dem typ bäst... Och jag tyckte de va skitbra faktiskt, läraren är asskön, hojjarna är inga jättegamla skorvar och framförallt så är ju körningen på Barkarby flygfält där uppkörningen är ;)

(plus att skolan ligger på cykelavstånd nu när bilen e paj ;))

Jag har fått hem delarna så de blir väl midsommarspillande under växellåda för tredje året i rad :)

Själv da? Bokat nåt ännu?

Riverpool & RockerQueen Stort grattis till er båda!

Jag har bokat in 2st lektioner och bokat uppkörning till den 12:e augusti :)
 

black_dott

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Ort
gällivare
Hoj
Yamaha
Bomma på uppkörningen idag.. nervös och darra som ett asplöv! Körde sist och stoppade ned foten när jag skulle göra en u-sväng i trafik.! Tack o hej bara hoppas på att man får ny tid detta årtionde.. :ajjabajja
 

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Framsidan så klart
Hoj
En stor stark
Postar i denna tråden med, bomma oxå idag :( Petig som f*n va VV men de e dom som bestämmer. Nån som har kolla på hur man gör för att få ny tid typ i morgon, kanske går det som privatist?
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
rikard1979 skrev:
Jag har en fråga eftersom min trafikskole lärare lärt mig att köra på ettan när jag rundar, fast rulla runt med kopplingen i liksom.
Det e alltid bra med en second opinion, så jag undrar hur du tycker man ska göra. 2ans växel i säger du. drivkraft på hjulen eller frikopplat?

Likaså inbromsningen. Har det någon betydelse om jag bromsar endast med bak, eller kombinerat fram o bak inför den rundningen!? Har märkt att bak släppt ett par ggr då jag kommit för fort.

Nu är jag inte lärare för mc utan bil men kör väldigt mycket hoj och har gjort
banorna hur många gånger som helst. Så min åsikt är...

Men först några frågor...
  • Hur roligt känns det när du kommer rullande med kopplingen i i en kurva och
    du inte kan gasa dig ur den?
  • Samt är det inte väldigt hackigt i ettan?
  • Hur vet du att du har rätt växel i...tänk om du har friläge och inte kan dra på
    efter din rullning på kopplingen i kurvan?

Varken om du kör bil eller mc skulle jag vilja rulla på kopplingen i en sväng...

Därför anser jag detta...
Du kör banan i 3:an och ca två konor innan själva U-svängen så börjar du
bromsa ner samt växla ner till 2:an + du släpper ut kopplingen så du känner
motorbromsen samt att du har växeln i. Sen i själva kurvan så lirar du med
kopplingen i dragläge+gas så du "drar" dig runt och har kraft i hela svängen.
Sen ur svängen är det bara att släppa helt (långsamt så du inte får hopp)
och gasa dig ur ännu mer så du får upp farten och ungefär i hälften av
serpentinen så lägger du i 3:an igen. Med detta vill jag säga att inte växla
upp för tidigt i 3:an för då förlorar du den kraften du har i 2:an att accelerera.

Jag själv bromsar mest med bakbromsen och får även motorbromsens (nedväxlingen
till tvåan) hjälp med fartsänkningen. Men ett tips är att släppa av även på gasen
då när du har två konor kvar till svängen fast det är ju rätt självklart om du
gör som jag skrivit ovan. När du bromsar så släpper du ju givetvis gasen juh :)

Tänk på att det är rätt lätt att komma upp över 50km/h när du kör i serpentinen
ner mot svängen så du får ju anpassa din hastighet. Om du kommer fortare så
måste du ju bromsa mer och tidigare. Men tänk på att inte bromsa ner för mycket
så du inte har någon fart i själva svängen så det blir som krypkörning.

Prova det och se hur det känns.

Vet inte men din lärare har säkert någon bra anledning till varför han tycker
du ska glida på kopplingen utan någon kraft i svängen men själv tycker jag
det känns jätteäckligt.

Lycka till! :tummenupp

PS: Om du tänker använda frambromsen innan svängen så bromsa när hojen
är rak och inte lutar...
 
Last edited:

Lindgren

MML
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
GSXR 600
lycka till alla ni som håller på med kortet jag vart klar i början av juni så jag ä bara tokgla för att nu får man köra lagligt oxå....

ett litet tips som jag tror jag själv skulle ha behöfft höra innan teori och uppkörningen... ... Slappna av de är inte hela världen om de skulle gå åt h-vete de finns fler tider... för jag var jävligt nervös när jag körde upp...
mne jag lyckades skärpa till mig å fixade biffen
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
FAAAAAAAAAAAAAAAAAN...





... vad skönt det är med körkort :)

Körde upp idag, fick 2 försök på krypbanan (med stopp), och på högfarts banan (den man kommer i 50 med) råkade jag ha ner en kona, men fick försöka igen.
Trafiken flöt på hur bra som helst, så saken var klar.
Jag har legat sömnlös i fan 3 nätter, men igår släppte ALL nervositet och jag tänkte att skiter det sig, så skiter det sig. Därför vart jag fan inte överdrivet glad när jag klarade det :död , hade samma fenomen med bilkortet.

Over and out...
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
MBGIRL skrev:
Nu är jag inte lärare för mc utan bil men kör väldigt mycket hoj och har gjort
banorna hur många gånger som helst. Så min åsikt är...

Men först några frågor...
  • Hur roligt känns det när du kommer rullande med kopplingen i i en kurva och
    du inte kan gasa dig ur den?
  • Samt är det inte väldigt hackigt i ettan?
  • Hur vet du att du har rätt växel i...tänk om du har friläge och inte kan dra på
    efter din rullning på kopplingen i kurvan?

Varken om du kör bil eller mc skulle jag vilja rulla på kopplingen i en sväng...

Därför anser jag detta...
Du kör banan i 3:an och ca två konor innan själva U-svängen så börjar du
bromsa ner samt växla ner till 2:an + du släpper ut kopplingen så du känner
motorbromsen samt att du har växeln i. Sen i själva kurvan så lirar du med
kopplingen i dragläge+gas så du "drar" dig runt och har kraft i hela svängen.
Sen ur svängen är det bara att släppa helt (långsamt så du inte får hopp)
och gasa dig ur ännu mer så du får upp farten och ungefär i hälften av
serpentinen så lägger du i 3:an igen. Med detta vill jag säga att inte växla
upp för tidigt i 3:an för då förlorar du den kraften du har i 2:an att accelerera.

Jag själv bromsar mest med bakbromsen och får även motorbromsens (nedväxlingen
till tvåan) hjälp med fartsänkningen. Men ett tips är att släppa av även på gasen
då när du har två konor kvar till svängen fast det är ju rätt självklart om du
gör som jag skrivit ovan. När du bromsar så släpper du ju givetvis gasen juh :)

Tänk på att det är rätt lätt att komma upp över 50km/h när du kör i serpentinen
ner mot svängen så du får ju anpassa din hastighet. Om du kommer fortare så
måste du ju bromsa mer och tidigare. Men tänk på att inte bromsa ner för mycket
så du inte har någon fart i själva svängen så det blir som krypkörning.

Prova det och se hur det känns.

Vet inte men din lärare har säkert någon bra anledning till varför han tycker
du ska glida på kopplingen utan någon kraft i svängen men själv tycker jag
det känns jätteäckligt.

Lycka till! :tummenupp

PS: Om du tänker använda frambromsen innan svängen så bromsa när hojen
är rak och inte lutar...

Tack för tipsen! :tummenupp
Jag har själv märkt att det lätt blir hackigt när jag ska möta upp med gasen på 1:ans växel efter svängen. O som du säger, jag har faktiskt råka få i friläge några ggr när jag gjort såhär.
Jag ska testa din variant nästa gång o se hur det känns, samt ifrågasätta läraren igen :)
Brukar bromsa mest med fotbromsen, och väldigt lätt med handbromsen i serpentinbanan.

Att läraren sagt att jag ska hålla in kopplingen kanske har med 1:ans känslighet o göra... Det blir lätt svajigt om man råkar gasa lite i svängen som nybörjare... Men men, har en lektion nästa vecka o ska prata med lärararna ordentligt..

Tack tack / Rikard
 

Backen

Den som inte gasar tar bara upp plats
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Såld
Håll tummarna imorgon, kör upp i Örebro vid 13 tiden.
Börjar bli nervös nu...
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Nu trillar de in, de rosa plastbitarna... grattis!
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Högfart: Bromsa stenhårt med frambromsen o sen tar du dig runt hur du vill. Tricket är att våga bromsa hårt innan svängen. På det sättet så är det du som styr hur fort och på vilket sätt du ska göra vändningen.

Lågfart: Skit i bromsen! Träna in banorna så du klarar dom med gas o koppling. Det funkar, jag talar av egen erfarenhet. Så när du tränar: använd bara gas o koppling i ban
Garanti-tips för att fixa kortet:

Träna som en IDIOT=KÖR SÅ MYCKET MC SÅ ATT DU (efteråt) MÄRKER ATT DET MESTA SKER PER AUTOMATIK!!!
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Bokade tid i dag till uppskrivning. Nu har man en månad på sig att plugga färdigt... 27/6 15.10 smäller det.
Glad midsommar på er!!
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Börjar bli nervös...

Så har man fått sin uppkörningstid - 6:e juli. Kör på skola, borde va lättare då eller bara en myt?
Fixar väl allt utan större problem, utom krypkörningen (koner i rakt led), där jag klarar det galant ibland o har svårt o komma ur vändningen ibland. Måste försöka hålla mig lugn, så kan det gå bra. =)
(Bra tråd det här, har fått många tips på vad man ska tänka på, tackar för det.)
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Martex skrev:
Så har man fått sin uppkörningstid - 6:e juli. Kör på skola, borde va lättare då eller bara en myt?
Fixar väl allt utan större problem, utom krypkörningen (koner i rakt led), där jag klarar det galant ibland o har svårt o komma ur vändningen ibland. Måste försöka hålla mig lugn, så kan det gå bra. =)
(Bra tråd det här, har fått många tips på vad man ska tänka på, tackar för det.)

Lycka till! Och ja, det verkar faktiskt vara just en myt. VV vill bara se att du kan behärska hojjen - oavsett hur du lärt dig det.
 

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
Yadis skrev:
Lycka till! Och ja, det verkar faktiskt vara just en myt. VV vill bara se att du kan behärska hojjen - oavsett hur du lärt dig det.
Asså?

Har hört från folk här på sporthoj att privatister fått göra en mycket mer omfattande säkerhetskontroll iaf...
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
I helgen var jag ute med bilen och "rekade" lite runt uppkörningsområdet i barkarby-jakan.

En tanke som slog mig då,
när man kör upp ingår det ju oftast lite gruskörning, vart kör man den i barkarby-jakan området ??

:va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top