Rift
Ny medlem
knut-sporthoj skrev:någon som har ett bra sista tips? har teoriprovet i morgon kl10...![]()
ta det lungt
knut-sporthoj skrev:någon som har ett bra sista tips? har teoriprovet i morgon kl10...![]()
knut-sporthoj skrev:någon som har ett bra sista tips? har teoriprovet i morgon kl10...![]()
Richie skrev:Lötsjö, av det jag läst här på forumet verkade dem typ bäst... Och jag tyckte de va skitbra faktiskt, läraren är asskön, hojjarna är inga jättegamla skorvar och framförallt så är ju körningen på Barkarby flygfält där uppkörningen är
(plus att skolan ligger på cykelavstånd nu när bilen e paj)
Jag har fått hem delarna så de blir väl midsommarspillande under växellåda för tredje året i rad
Själv da? Bokat nåt ännu?
Riverpool & RockerQueen Stort grattis till er båda!
rikard1979 skrev:Jag har en fråga eftersom min trafikskole lärare lärt mig att köra på ettan när jag rundar, fast rulla runt med kopplingen i liksom.
Det e alltid bra med en second opinion, så jag undrar hur du tycker man ska göra. 2ans växel i säger du. drivkraft på hjulen eller frikopplat?
Likaså inbromsningen. Har det någon betydelse om jag bromsar endast med bak, eller kombinerat fram o bak inför den rundningen!? Har märkt att bak släppt ett par ggr då jag kommit för fort.
MBGIRL skrev:Nu är jag inte lärare för mc utan bil men kör väldigt mycket hoj och har gjort
banorna hur många gånger som helst. Så min åsikt är...
Men först några frågor...
- Hur roligt känns det när du kommer rullande med kopplingen i i en kurva och
du inte kan gasa dig ur den?- Samt är det inte väldigt hackigt i ettan?
- Hur vet du att du har rätt växel i...tänk om du har friläge och inte kan dra på
efter din rullning på kopplingen i kurvan?
Varken om du kör bil eller mc skulle jag vilja rulla på kopplingen i en sväng...
Därför anser jag detta...
Du kör banan i 3:an och ca två konor innan själva U-svängen så börjar du
bromsa ner samt växla ner till 2:an + du släpper ut kopplingen så du känner
motorbromsen samt att du har växeln i. Sen i själva kurvan så lirar du med
kopplingen i dragläge+gas så du "drar" dig runt och har kraft i hela svängen.
Sen ur svängen är det bara att släppa helt (långsamt så du inte får hopp)
och gasa dig ur ännu mer så du får upp farten och ungefär i hälften av
serpentinen så lägger du i 3:an igen. Med detta vill jag säga att inte växla
upp för tidigt i 3:an för då förlorar du den kraften du har i 2:an att accelerera.
Jag själv bromsar mest med bakbromsen och får även motorbromsens (nedväxlingen
till tvåan) hjälp med fartsänkningen. Men ett tips är att släppa av även på gasen
då när du har två konor kvar till svängen fast det är ju rätt självklart om du
gör som jag skrivit ovan. När du bromsar så släpper du ju givetvis gasen juh
Tänk på att det är rätt lätt att komma upp över 50km/h när du kör i serpentinen
ner mot svängen så du får ju anpassa din hastighet. Om du kommer fortare så
måste du ju bromsa mer och tidigare. Men tänk på att inte bromsa ner för mycket
så du inte har någon fart i själva svängen så det blir som krypkörning.
Prova det och se hur det känns.
Vet inte men din lärare har säkert någon bra anledning till varför han tycker
du ska glida på kopplingen utan någon kraft i svängen men själv tycker jag
det känns jätteäckligt.
Lycka till!
PS: Om du tänker använda frambromsen innan svängen så bromsa när hojen
är rak och inte lutar...
Martex skrev:Så har man fått sin uppkörningstid - 6:e juli. Kör på skola, borde va lättare då eller bara en myt?
Fixar väl allt utan större problem, utom krypkörningen (koner i rakt led), där jag klarar det galant ibland o har svårt o komma ur vändningen ibland. Måste försöka hålla mig lugn, så kan det gå bra. =)
(Bra tråd det här, har fått många tips på vad man ska tänka på, tackar för det.)
Asså?Yadis skrev:Lycka till! Och ja, det verkar faktiskt vara just en myt. VV vill bara se att du kan behärska hojjen - oavsett hur du lärt dig det.
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |