Körkort 2005

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Hinkas skrev:
Det låter lite lämpligt :tummenupp
Då kanske man hinner med att fixa det tills semestern till och med, det vore ju helt toppen eftersom då har jag 5 veckor motorcykel åkande framför mig :rofl

Jag hade tre veckor på mig att övningsköra till uppkörningen pga det taskiga vädret i våras... det gick fin fint. Självklart ska du ta lappen redan i sommar :D
:yoparty
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Barkarby flygfält

Richie skrev:
Lötsjö, av det jag läst här på forumet verkade dem typ bäst... Och jag tyckte de va skitbra faktiskt, läraren är asskön, hojjarna är inga jättegamla skorvar och framförallt så är ju körningen på Barkarby flygfält där uppkörningen är ;)

(plus att skolan ligger på cykelavstånd nu när bilen e paj ;))

Jag har fått hem delarna så de blir väl midsommarspillande under växellåda för tredje året i rad :)

Själv da? Bokat nåt ännu?

Riverpool & RockerQueen Stort grattis till er båda!

Det är en klar fördel att träna på samma ställe som uppkörningen är på.

Det är två körskolor som får hålla till där den ena är Lötsjö den andra är Vällingby körskola.
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
tjockisbulle skrev:
I helgen var jag ute med bilen och "rekade" lite runt uppkörningsområdet i barkarby-jakan.

En tanke som slog mig då,
när man kör upp ingår det ju oftast lite gruskörning, vart kör man den i barkarby-jakan området ??

:va

Åk mot Lennartsnäs i Kungsängen.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Biifer skrev:
Grattis!
Klarade själv kortet idag! :)

Då va den lättaste biten avklarad.

Nu e det dags för den högre skolan Biifer!

TOP GUN - SLINGERBULTEN!

Eller ska vi börja med Bakslangsåka?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
RocketQueen skrev:
Tack än en gång stumpan för skit bra råd och tips! :tummenupp

Tackar du när du fått skit? :va

3'e körskolan nu.... Det låter dyrt det där. Kör lite privat för att hålla nere kostnaderna.
 

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Kan ge ett bra tips till de som ska kortet. Skaffa en hoj (vilken som), leta upp bilder på övningsbarnan, sätt upp lite koner hemma nånstans, och träna krypkörning och sånt hemma en hel del. Det sparar man mycket pengar på, om man inte behöver ta massa lektioner till det.
Jag själv köpte en R1:a och tränade typ 20h några dagar innan uppkörning, hade sen en lektion dagen innan körningen och med skolans jäkla offroadgrejer kunde man ju nästan sova igenom banan sen efter träning med en sporthoj. Fick dessvärre köra upp på min egen sen men det fixade sig ju :banana .

Så mitt råd är att träna hemma så mycket som möjligt och spara mycke pengar, mina 20h hemma hade kostat mig en förmögenhet om jag tagit 20h lektioner.
(Men kan även tipsa om att r1:an kanske inte är bästa uppkörningshojen, för det blev många svordomar :huvet under träningen)

Lycka till alla.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Idag hade jag min uppkörningskontroll inför körläraren.

Lite nervigt var det men det släppte när det var dags för trafikdelen.

Klarade alla moment och jag blev godkänd så nu är uppkörningen inbokad!

:Bugar

Dock tror jag han sett bättre säkerhetskontroller än den jag utförde idag, missade hälften när jag skulle kolla bromsarna.
:gnissla
 

-Freddy-

Guest
Jag klarade kortet idag! :tummenupp Otroligt skönt att höra "du är godkänd, det gick ju bra det där" när man var hyfsat inställd på att man skulle bli underkänd.

Vi var 7st som började runt kl 8, 4 föll bort innan trafiken, varav en fick en "highside" under bakhjulslåsning i undanmanövern och krashade. Såg lite otäckt ut..

Själv råkade jag missa att sätta ned foten vid ett tillfälle under krypkörningen, fick göra om och satt ned foten i en sväng pga obalans, trodde jag var körd då men se allt gick bra ändå.
Blev först ut i trafiken och allt gick bra även där förutom att jag glömde att ta bort blinkersen i nån by :död

Så grymt skönt! Fast jag har nog inte riktigt fattat det än

:squid
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Mr. Me skrev:
Kan ge ett bra tips till de som ska kortet. Skaffa en hoj (vilken som), leta upp bilder på övningsbarnan, sätt upp lite koner hemma nånstans, och träna krypkörning och sånt hemma en hel del. Det sparar man mycket pengar på, om man inte behöver ta massa lektioner till det.
Jag själv köpte en R1:a och tränade typ 20h några dagar innan uppkörning, hade sen en lektion dagen innan körningen och med skolans jäkla offroadgrejer kunde man ju nästan sova igenom banan sen efter träning med en sporthoj. Fick dessvärre köra upp på min egen sen men det fixade sig ju :banana .

Så mitt råd är att träna hemma så mycket som möjligt och spara mycke pengar, mina 20h hemma hade kostat mig en förmögenhet om jag tagit 20h lektioner.
(Men kan även tipsa om att r1:an kanske inte är bästa uppkörningshojen, för det blev många svordomar :huvet under träningen)

Lycka till alla.

Det var väl i stort sätt så jag ska köra. På ett gammalt flyg fält här så har dom faktiskt varit vänliga nog att rita upp övningsbanan och det finns även koner man kan ställa ut.
Hur är det nu, det var ju snack att garagevändningen skulel bort och att man istället skulle köra någon balans akt... är det krypkörningen du menar?
 

joker78

återuppstod
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Bandit 650 -05, gsxr750 -96
Jag ska ut och övningsköra ikväll och behöver hjälp att reda ut hur motorcykeln ska placeras på vägen inför sväng.

Om man ligger i en markerad fil och ska svänga vänster så ska man placera sig något till vänster och om man ska köra fram eller till höger så ska man ligga något till höger. (Rätta mej om jag har fel här).

Det jag inte har hajjat riktigt är NÄR man ska placera bågen så långt ut mot kanten som möjligt vid sväng. dvs. Man ska täppa till så att cyklar och mopeder inte får plats på sidan om en.

Jag har inte fattat det här :kocko och jag ska även skriva på Fredag så det vore bra att få reda på hur man ska göra.

//Jocke
 

Jalla

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Grums
Hoj
Kawasaki ZXR 750
joker78 skrev:
Jag ska ut och övningsköra ikväll och behöver hjälp att reda ut hur motorcykeln ska placeras på vägen inför sväng.

Om man ligger i en markerad fil och ska svänga vänster så ska man placera sig något till vänster och om man ska köra fram eller till höger så ska man ligga något till höger. (Rätta mej om jag har fel här).

Det jag inte har hajjat riktigt är NÄR man ska placera bågen så långt ut mot kanten som möjligt vid sväng. dvs. Man ska täppa till så att cyklar och mopeder inte får plats på sidan om en.

Jag har inte fattat det här :kocko och jag ska även skriva på Fredag så det vore bra att få reda på hur man ska göra.

//Jocke

Jag själv kör upp nästa fredag och mig veterligen ska man aldrig lägga sig "långt ut mot kanten som möjligt vid sväng".
Däremot ska man lägga sig MITT i filen om man ska rakt och "något till vänster" när man ska vänster o.s.v.
Dessutom gäller de här placeringarna ÄVEN om man t.ex har 3 filer (en för vänster en rakt o en höger t.ex)
Rätta mig gärna om jag har fel men detta är vad min körskolelärare har lärt ut.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Om filen enbart svänger, skall du ligga mitt I oavsett vilket håll det svänger åt.

Går filen både rakt fram och svänger vänster skall du ligga till vänster.
Går filen både rakt fram och till höger skall du ligga till höger.

plättlätt.
 

Boman

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Ö-VIK
Hoj
Ingen för tillfället
Idag körde jag upp och klarade det :banana
Jävligt nervös innan men jag tyckte det var lätt när man väl fick börja. Tycker inte att ni ska oroa er i onödan, det är bara att ta det lungt så fixar det sig. :tummenupp
Lycka till alla som ska köra upp! :)
 

Andreas7902

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Insjön
Hoj
KTM 1290 Superduke r -21
Boman skrev:
Idag körde jag upp och klarade det :banana
Jävligt nervös innan men jag tyckte det var lätt när man väl fick börja. Tycker inte att ni ska oroa er i onödan, det är bara att ta det lungt så fixar det sig. :tummenupp
Lycka till alla som ska köra upp! :)

Grattis! Klarade det själv i måndags så jag vet vilken lycka det är! Tyckte inte heller att det var så svårt när man väl tog kontroll över nerverna!
 

--silverarrow->

Nu med A-kort sen den 29/6/05 :-D
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
XJR1300
Tog mitt kort idag :banana
Nervit i början men sedan släppte det något, allt gick bra och kortet är nu verklighet.
Körde med på onsdagsträffen idag 19:00, det blev 12 mil utan grön skylt och farsan i hasorna :)
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
tjockisbulle skrev:
Idag hade jag min uppkörningskontroll inför körläraren.

Lite nervigt var det men det släppte när det var dags för trafikdelen.

Klarade alla moment och jag blev godkänd så nu är uppkörningen inbokad!

:Bugar

Dock tror jag han sett bättre säkerhetskontroller än den jag utförde idag, missade hälften när jag skulle kolla bromsarna.
:gnissla

Fasen va skoj!

Fy satan va äckligt nervös jag kommer vara när jag får en uppkörning bokad.
Kommer inte våga säga till nån när de är dags bara att det är dags. :brinnerup
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Grattis ni som klarat det,
berätta gärna om proven ni utförde, vilka banor ni fick köra, hur det gick och lite detaljer.

:banana

RQ Kul att du trivs på din nya skola, hoppas det släpper lite nu för dig och att du kommer nånvart istället för att bara stå och trampa.

:tummenupp

Klart man kommer bli nervös inför uppkörningen, därför är det ju också bra att ha gjort provet inför lärarn. Då blir man ju lite lugnare, nu vet jag ju att jag klarar provet. :rolleyes:

Så, en vecka kvar nu. Nästa torsdag eftermiddag har jag förhoppningsvis kortet avklarat. :4skrika
 

Flåhäng

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 Enduro
tjockisbulle skrev:
Grattis ni som klarat det,
berätta gärna om proven ni utförde, vilka banor ni fick köra, hur det gick och lite detaljer.

:banana

RQ Kul att du trivs på din nya skola, hoppas det släpper lite nu för dig och att du kommer nånvart istället för att bara stå och trampa.

:tummenupp

Klart man kommer bli nervös inför uppkörningen, därför är det ju också bra att ha gjort provet inför lärarn. Då blir man ju lite lugnare, nu vet jag ju att jag klarar provet. :rolleyes:

Så, en vecka kvar nu. Nästa torsdag eftermiddag har jag förhoppningsvis kortet avklarat. :4skrika


Jag klarade mitt i måndags :banana Gick som en dröm. Har avverkat ca. 25mil på min ktm 660 nu och fasen så skönt det är med MC kort!! Tjohoo!
Lycka till alla med era kort!
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
tjockisbulle skrev:
Grattis ni som klarat det,
berätta gärna om proven ni utförde, vilka banor ni fick köra, hur det gick och lite detaljer.

:banana

RQ Kul att du trivs på din nya skola, hoppas det släpper lite nu för dig och att du kommer nånvart istället för att bara stå och trampa.

:tummenupp

Klart man kommer bli nervös inför uppkörningen, därför är det ju också bra att ha gjort provet inför lärarn. Då blir man ju lite lugnare, nu vet jag ju att jag klarar provet. :rolleyes:

Så, en vecka kvar nu. Nästa torsdag eftermiddag har jag förhoppningsvis kortet avklarat. :4skrika
Det där fixa du! :tummenupp

Jag fick göra en säkerhetskontroll av bromsarna, inget speciellt, det var lätt. Fick sedan leda hojen i ett "T" d.v.s först vänster, sedan backa höger sen ut vänster igen. Gick bra det också.
Sen fick jag göra en krypkörnings övning där man skulle sicksacka mellan 4 (tror jag det var) koner, sedan vända helt om och göra samma påväg tillbaka. Gick ju som en dans!
Högfatrsdel, gasa upp i 50km/h en undanmanöver åt höger, snabbt som faaen till vänster igen sen en sicksackbana, 180gradersväng och sicksack tillbaka igen och bromsa vid konerna.
Högfartsdelen var det överlägset svåraste tycker jag. Det var inte mycket plats man fick och göra undanmanövern på.
Sen var det bromsa ifrån 70 och 90 som gällde, lätt som en pankaka. Höj blicken och krama åt bromsen bara.

Sen bar det ut i trafiken, ungefär 50/50 stads och landsväg. + lite gruskörning, inga större problem. Ibland får man direkta direktiv ibland så får man köra imot "mål" d.v.s kör mot riksväg 67. Ta det lugnt bara så är det inga som helst problem.
Fick en liten anmärkning att jag inte stannade helt vid stopptecken. VAR LÖJLIGT NOGA MED DETTA! Jag hade foten nere i backen men stod ändå inte tillräckligt still.

Jag hade uppkörningen i måndags och har kört på hojen jag körde upp på sen i torsdags. Innan detta har jag bara kört 125a. Det behöver inte vara svårare än så!

Lycka till! :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top