Nu är inte jag någon expret precis, men men. Lite tips kanske man har.
1. Nu körde inte jag grus på min uppkörning, men många kuggar på att de håller för lågt tempo på grus. Du ska nog inte "hålla dig på din kant" vid fri sikt, ser du hela kurvan så ta genaste vägen. Jag har fått den uppfattningen att det nästan är bättre att inte ta det lugnt på grusväg.
2. Böj inte ihop dig som om det vore ett simhopp, raka och stabila armar och kolla långt bort (inte ner i marken). Håller du armarna rakt så "låser" de sig där och då är det bara att trycka hårdare, håller du däremot armarna löst och böjt då ser det plötsligt väldigt osäkert ut. Vid en riktigt kraftig inbromsning så ligger ju nästan all fördelning på framhjulet vilket gör det väldigt lätt att bakhjulet släpper vilket i sin tur framkallar en liten rökdutt som kontrollanden ser tydligt. Jag bromsade nästan bara med frambromsen, bromsade bara pyttelite med bakbromen så han skulle se att jag använde båda, huruvida det är rätt vet jag icke men godkänt blev det.
3. Börja långsamt och köra snabbare och snabbare desto säkrare man känner sig.
Lycka till!