Körkort 2005

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Hinkas skrev:
Det var väl i stort sätt så jag ska köra. På ett gammalt flyg fält här så har dom faktiskt varit vänliga nog att rita upp övningsbanan och det finns även koner man kan ställa ut.
Hur är det nu, det var ju snack att garagevändningen skulel bort och att man istället skulle köra någon balans akt... är det krypkörningen du menar?

Javisst, det är krypkörning nu. Leta lite på vägverkets hemsida så¨kan du hitta nånstans hur banan ser ut. Men försök hitta en lite smidigare hoj än r1:a så blir det enkelt för dig.
 

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
GSXR 750 -09
Murra skrev:
Tjena!

Jag har redan skrivit teorin och den var ju busenkel :banana

Har även bokat uppkörning till 20/4 så det blir ut och köra så mycet jag bara hinner och min handledare orkar och om den där jädra våren ska ta o komma.



hur mkt läste du på då ungefär? läste du igenom böckerna då lr?
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Jaklar vad frustrerande!!!

Goddagens alla ni som kampar med era kort! Aven jag ar mitt i Vagverkets trask, och idag ar jag lite smatrott :huvet pa det... har uppkorning den 4 aug, och har alltsa ca en manad pa mej att ovningskora. Trafikskolan har semesterstangt, och har inte en enda tid innan jag skall kora upp. Jag har fixat FEM handledare, men dom har ju givetvis annat for sej an att kora omkring med mej, sa nu sitter jag har med min fina hoj utanfor fonstret, och min flong nya utrustning harinne och glor i korkortsboken :huvet istallet for att vara nere pa ovningsbanan eller ute pa vagen. Jag har kort och tavlat i motocross de senaste 10 aren, sa en hel del vana vid tva hjul finns, men det vore ju nice att atminstone fa prova pa lite av dessa omtalade krypkorningsbanor innan det blir skarpt lage :) Det ar ju lite skillnad pa att dra som ett jordsvin pa crossbanan och att krypkora en 210 kilos VFR800 i tranga utrymmen...jaja, det blir nog bra, bara jag klarar av att inte smita ut och tjyvaka nu pa egen hand! Lycka till, alla! /Lasse
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Ahahah

Fick just reda på att mitt jobb sponsrar mitt mckort,
jobbar på kontor, har inget med mc att göra.
Men dom har ett fritidsstudie bidrag på max 2000:- per år och tydligen kunde jag klassa min mcutbildning som studier.

:banana :banana

Dessutom får jag betald ledighet på tentamen = uppkörningsdagen.

:banana :banana

Ibland är livet bra skönt.
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
tjockisbulle skrev:
Ahahah

Fick just reda på att mitt jobb sponsrar mitt mckort,
jobbar på kontor, har inget med mc att göra.
Men dom har ett fritidsstudie bidrag på max 2000:- per år och tydligen kunde jag klassa min mcutbildning som studier.

:banana :banana

Dessutom får jag betald ledighet på tentamen = uppkörningsdagen.

:banana :banana

Ibland är livet bra skönt.
Fyfan vilken lyx!!! Fast iof 2000 om året... det r typ ca 2 lektioner á 80 min

du kommer va pensionär innan du har kortet om du bara ska ta 2 lektioner om året :hihi

Hur går det för er nu då? hoppas många har klarat det!!!! :banana
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
.

Hur lång tid har man på sig att fixa körkotet när man gjort teorin? För bil gäller det ju 1 år, är det samma för mc?
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
tjockisbulle skrev:
Så, en vecka kvar nu. Nästa torsdag eftermiddag har jag förhoppningsvis kortet avklarat. :4skrika

Lycka till på torsdag tjockisbulle! Kör som du lärt dig så fixar du det! :tummenupp

Grattis till alla er andra som klarat det. Det bästa av säsongen ligger framför oss! :yoparty
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ok, snart dax för uppkörning med snart (hoppas jag)..... :tummenupp

Har ett par frågor:

1. Vid gruskörning VAD ska man tänka på? Speciella saker dom tittar på?
2. Vid bromsning i 70 och 90 har ni några riktlinjer/tips på vad man ska tänka på (förrutom att bromsa.... :rolleyes: )? Kroppshållning? Raka armar? Blicken fäst vid horizonten? Fördelning fram/bakbroms?

3. När ni började öva inbromsningar, hur startade ni? Började i sakta fart? Pang på direkt?

Kör som privatist och kommer inte åt några körskolor...semester...eller fullbokade...ggaaahhh!!


Grattis alla ni som fått lappen i sommar!
 
Last edited:

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
JKay skrev:
Ok, snart dax för uppkörning med snart (hoppas jag)..... :tummenupp

Har ett par frågor:

1. Vid gruskörning VAD ska man tänka på? Speciella saker dom tittar på?
2. Vid bromsning i 70 och 90 har ni några riktlinjer/tips på vad man ska tänka på (förrutom att bromsa.... :rolleyes: )? Kroppshållning? Raka armar? Blicken fäst vid horizonten? Fördelning fram/bakbroms?
3. När ni började öva inbromsningar, hur startade ni? Började i sakta fart? Pang på direkt?

Kör som privatist och kommer inte åt några körskolor...semester...eller fullbokade...ggaaahhh!!


Grattis alla ni som fått lappen i sommar!

Nu är inte jag någon expret precis, men men. Lite tips kanske man har.

1. Nu körde inte jag grus på min uppkörning, men många kuggar på att de håller för lågt tempo på grus. Du ska nog inte "hålla dig på din kant" vid fri sikt, ser du hela kurvan så ta genaste vägen. Jag har fått den uppfattningen att det nästan är bättre att inte ta det lugnt på grusväg.

2. Böj inte ihop dig som om det vore ett simhopp, raka och stabila armar och kolla långt bort (inte ner i marken). Håller du armarna rakt så "låser" de sig där och då är det bara att trycka hårdare, håller du däremot armarna löst och böjt då ser det plötsligt väldigt osäkert ut. Vid en riktigt kraftig inbromsning så ligger ju nästan all fördelning på framhjulet vilket gör det väldigt lätt att bakhjulet släpper vilket i sin tur framkallar en liten rökdutt som kontrollanden ser tydligt. Jag bromsade nästan bara med frambromsen, bromsade bara pyttelite med bakbromen så han skulle se att jag använde båda, huruvida det är rätt vet jag icke men godkänt blev det.

3. Börja långsamt och köra snabbare och snabbare desto säkrare man känner sig. :banana

Lycka till! :tummenupp
 

bojan

Steel Panther
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
-07 CBR1000RR Repsol
Den 27 juli gäller det. Håll er borta från vägarna då tack så kanske jag har en ärlig chans att fixa uppkörningen. :D
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Tjet skrev:
Nu är inte jag någon expret precis, men men. Lite tips kanske man har.

1. Nu körde inte jag grus på min uppkörning, men många kuggar på att de håller för lågt tempo på grus. Du ska nog inte "hålla dig på din kant" vid fri sikt, ser du hela kurvan så ta genaste vägen. Jag har fått den uppfattningen att det nästan är bättre att inte ta det lugnt på grusväg.

2. Böj inte ihop dig som om det vore ett simhopp, raka och stabila armar och kolla långt bort (inte ner i marken). Håller du armarna rakt så "låser" de sig där och då är det bara att trycka hårdare, håller du däremot armarna löst och böjt då ser det plötsligt väldigt osäkert ut. Vid en riktigt kraftig inbromsning så ligger ju nästan all fördelning på framhjulet vilket gör det väldigt lätt att bakhjulet släpper vilket i sin tur framkallar en liten rökdutt som kontrollanden ser tydligt. Jag bromsade nästan bara med frambromsen, bromsade bara pyttelite med bakbromen så han skulle se att jag använde båda, huruvida det är rätt vet jag icke men godkänt blev det.

3. Börja långsamt och köra snabbare och snabbare desto säkrare man känner sig. :banana

Lycka till! :tummenupp

Tack Tjet!!

Det låter vettigt det du skriver. Men det bör inte vara några problem tror jag. har lite fjärilar för undanmanövern men det löser sig nog. :tummenupp

@ Bojan

Lycka t...nej fan!!

SPARK I HÄCKEN! ;)
 

bojan

Steel Panther
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
-07 CBR1000RR Repsol
JKay skrev:
Tack Tjet!!

Det låter vettigt det du skriver. Men det bör inte vara några problem tror jag. har lite fjärilar för undanmanövern men det löser sig nog. :tummenupp

@ Bojan

Lycka t...nej fan!!

SPARK I HÄCKEN! ;)

Gruskörning? Det låter helt fel. Min körskolelärare har sagt att det finns 4 moment på uppkörningen.
1. Säkerhetskontroll
2. Lågfart
3. Högfart
4. Körning i trafik

Har jag helt fel lr? :va
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
bojan skrev:
Gruskörning? Det låter helt fel. Min körskolelärare har sagt att det finns 4 moment på uppkörningen.
1. Säkerhetskontroll
2. Lågfart
3. Högfart
4. Körning i trafik

Har jag helt fel lr? :va

Njaaa...om man som jag har läst hela tråden (pphhheeeewwww) så har jag fått uppfattningen att man KAN råka ut för att få kränga grusväg ibland. Inte för att det känns relevant för en gathoj (man kan ju faktiskt hamna där ändå) men det finns och folk har råkat ut för det på uppkörning.
 

#Jesse

Endast A1 :(
Gick med
2 Jul 2005
Ort
Lagom nära Rosenhill
Hoj
Mito 125, än så länge...
Gjorde mitt den 27:e maj och jag var så fruktansvärt närvös när jag skulle krypköra, fick 2 försök klara det ej! killen från vv sa att jag skulle börja me slalombanan, det gick gallant sen var det bromsningarna gick perfekt de me sen tillbaks till krypkörningen nu satt även den som aldrig förr...slutsats: när nervositet har lagt sig så fungerar det hur bra som helst :tummenupp kan förvisso bara tala för mig själv

lycka till allesammans
 

bojan

Steel Panther
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
-07 CBR1000RR Repsol
JKay skrev:
Njaaa...om man som jag har läst hela tråden (pphhheeeewwww) så har jag fått uppfattningen att man KAN råka ut för att få kränga grusväg ibland. Inte för att det känns relevant för en gathoj (man kan ju faktiskt hamna där ändå) men det finns och folk har råkat ut för det på uppkörning.

Det känns som om den man kör upp med måste ha en vääääldigt dålig dag för att man ska hamna på grusväg. I vilket fall som helst så kommer jag inte att gå med på det :hihi
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
bojan skrev:
Det känns som om den man kör upp med måste ha en vääääldigt dålig dag för att man ska hamna på grusväg. I vilket fall som helst så kommer jag inte att gå med på det :hihi

Hehehe...ja, du har nog inte så mycket val att göra om han kommenderar ut dig på grusväg. Gilla läget eller avbryt. Men du fixar det!!!
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
bojan skrev:
Gruskörning? Det låter helt fel. Min körskolelärare har sagt att det finns 4 moment på uppkörningen.
1. Säkerhetskontroll
2. Lågfart
3. Högfart
4. Körning i trafik

Har jag helt fel lr? :va

4. Stadstrafik, landsväg, motorväg. (Landsvägar kan vara grusvägar.....)

Men är inget farligt att köra på för den delen. Tänk bara på underlaget och
att ta det lugnt i svängarna så du inte drar på och får släpp. Samt tänka på
hur du bromsar när du har så osäkert underlag.

Det går att köra i 70 km/h på grusvägar men beror givetvis på hur dom ser ut
MEN om det dyker upp på en uppkörning så väljer dom en väg du kan köra 70 på.
Missuppfatta mig dock inte...menar inte att du ska hålla 70 hela tiden men på
raksträckor så...hastighetsanpassning som i övrigt i trafiken.

Tror du behöver fråga din lärare mer om saker och ting verkar det som.....
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Inbromsning: Häng INTE på armarna, vad du än gör. Räta upp dig på hojen, håll blicken långt borta, knip åt runt tanken med benen och håll fast dig på det sättet. Hänger du på armarna blir det gärna väldigt vingligt och instabilt och det syns tydligt.

Vad gäller frambroms respektive bakbroms så skall man använda bägge ute i verkligheten. På bromsprovet på en uppkörning är det nog däremot en bra idé att bara fingera ansättning av bakbroms. Det är så lätt att låsa upp bara litelitelite annars.

Glöm inte att använda fotbromsen ute i trafiken sedan! Det kollar de... för att inte nämna att det nog är en god vana.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top