Körkort 2005

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Idag skrev jag teoriprovet och klarade det med glans! :hihi Trots att jag knappt pluggat något lyckades jag sätta 64 av 65. Tydligen kom jag ihåg mer än vad jag trodde från det att jag skrev för B-behörighet.

Snacka om skön känsla när jag klickade på knappen "Avsluta prov" och det stod godkänd på skärmen. Nu är det bara uppkörningen kvar.. Tyvärr kommer det nog inte att hinna bli något körkort förrän i mitten av augusti :(
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Mr Mac skrev:
Idag skrev jag teoriprovet och klarade det med glans! :hihi Trots att jag knappt pluggat något lyckades jag sätta 64 av 65. Tydligen kom jag ihåg mer än vad jag trodde från det att jag skrev för B-behörighet.

Snacka om skön känsla när jag klickade på knappen "Avsluta prov" och det stod godkänd på skärmen. Nu är det bara uppkörningen kvar.. Tyvärr kommer det nog inte att hinna bli något körkort förrän i mitten av augusti :(

Grattis!! Lysande resultat!!
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Mr Mac skrev:
Idag skrev jag teoriprovet och klarade det med glans! :hihi Trots att jag knappt pluggat något lyckades jag sätta 64 av 65. Tydligen kom jag ihåg mer än vad jag trodde från det att jag skrev för B-behörighet.

Snacka om skön känsla när jag klickade på knappen "Avsluta prov" och det stod godkänd på skärmen. Nu är det bara uppkörningen kvar.. Tyvärr kommer det nog inte att hinna bli något körkort förrän i mitten av augusti :(
Grattis! jag sitter själv nu och pluggar som ett svin för att garanterat fixa det denna gången.
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
idag så tog jag A1 kortet :D
det var dock 25 grader i skuggan kanske inte så idealiskt, jag fick dessutom vänta 3 och en halv timme på stadstrafikkörningen men det var det värt :banana
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Ogre skrev:
idag så tog jag A1 kortet :D
det var dock 25 grader i skuggan kanske inte så idealiskt, jag fick dessutom vänta 3 och en halv timme på stadstrafikkörningen men det var det värt :banana

Gratulerar! :banana :yoparty Se nu bara till att inte köra över din förmåga i början, lätt gjort. :tungan Grattis än en gång!

Klarade själv B-kortet idag...
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Krypkörningen

Hej,

Får man bara använda grunddraget och inte gasa alls, när man krypkör? Bara använda kopplingen med andra ord, för att hålla farten låg?



Mvh



Niclas Lindström
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Veratio skrev:
Hej,

Får man bara använda grunddraget och inte gasa alls, när man krypkör? Bara använda kopplingen med andra ord, för att hålla farten låg?



Mvh



Niclas Lindström

Jo gasa får du....men inte rulla på tomgång. Gasa på men styr hastigheten med koppling.
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
JKay skrev:
Jo gasa får du....men inte rulla på tomgång. Gasa på men styr hastigheten med koppling.

Jag tycker hojen går lite för fort när man precis har hittat draget.. det e en honda cb 750 jag kör med på skolan...
har nog lite kvar på krypkörningen att öva på :3freak

en annan sak, hur ska man ställa hojen när man gör dom där stoppen på den ena konbanan? ska man se till att hojen står inriktad i rätt körriktning med engång, eller är det tillåtet att korrigera med styrning efter stoppet? hur länge ska man stanna?
 

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Tycker det är så störande att det skall ta 82 år innan man får uppkörningstid och annat! :gnissla

Fixade teorin (A1) förra året i augusti, men någon uppkörning gick det inte att få fick jag erfara. Det var fullbokat sedan sommaren, ända in i oktober eller vad de sa. Så, det var ju bara att ta en tid i april istället. Och det gick ju som det gick, - bromsade inte tillräckligt bra (det fanns dock inga märken eller koner för att visa hur kort bromssträckan skulle vara, men jag hade väl bara dålig teknik eller nåt.. :rolleyes:) Bokade en tid för några veckor sedan, och fick enda dagen i hela juli månad. Yeeees! Så på fredag gäller det, klockan 8.15. Kommer vara ganska körd i bajs med tanke på 3 timmars tidningsrunda strax innan. :banana

Menmen, har slängt på en fetare hoj nu och tränat mycket, så vi får hoppas på det bästa.. Annars blir jag ledsen. Haft 125:a (2 st) i mer än ett år, men knappt varit på vägarna. 60 mil eller nåt..

Aja, lycka till alla!
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
CeltaniC skrev:
Grattis! jag sitter själv nu och pluggar som ett svin för att garanterat fixa det denna gången.

Det är inte så svårt om man tar det lugnt och tänker logiskt på frågorna. Tänk på att försiktighet och hänsyn alltid är det viktigaste. Om det finns flera alternativ så är det i princip alltid det säkraste som är rätt. De flesta frågorna är samma som för B-behörighet så det är det du bör lägga krutet på. Det var bara några få specifika mc-frågor.

Lycka till! :tummenupp
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
rikard1979 skrev:
Jag tycker hojen går lite för fort när man precis har hittat draget.. det e en honda cb 750 jag kör med på skolan...
har nog lite kvar på krypkörningen att öva på :3freak

Rullar du för fort får du dra in kopplingen och få ner hastigheten, ev. stötta med liiiiite broms.
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
IDAG skrev jag upp :p fick godkänt fan så skönt! vill ha uppkörning innan 16aug (skolan börjar). Men jag ahr inte kört något med lätt mc på vägarna knappt bara hemma och testat hojen lite. Kört cross i 1 år, tänkte hinna med 4 övningskörslektioner innan uppkörning. Har kört bil (övningskört) i ½år. Tror ni jag klarar det?
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
JKay skrev:
Rullar du för fort får du dra in kopplingen och få ner hastigheten, ev. stötta med liiiiite broms.


Jag tror jag var lite oklar! Får man, om man vill, BARA använda grunddraget från cykeln och justera farten med kopplingen? Eller MÅSTE man dra på gasen samtidigt? Det räcker gott och väl med grunddraget känns det som, går nog fort om man släpper upp kopplingen helt!

Tack på förhand,



Niclas Lindström
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Veratio skrev:
Jag tror jag var lite oklar! Får man, om man vill, BARA använda grunddraget från cykeln och justera farten med kopplingen? Eller MÅSTE man dra på gasen samtidigt? Det räcker gott och väl med grunddraget känns det som, går nog fort om man släpper upp kopplingen helt!

Tack på förhand,



Niclas Lindström

Ja det räcker oftast med grund draget och det är ju inte heller meningen att du ska köra lågfartsbanan med kopplingen fullt utsläppt. Självklart får du ju gasa till lite om det behövs. :)

GL
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Murra skrev:
Ja det räcker oftast med grund draget och det är ju inte heller meningen att du ska köra lågfartsbanan med kopplingen fullt utsläppt. Självklart får du ju gasa till lite om det behövs. :)

GL


Perfekt! Då tränar jag rätt!

Målet är förstås körkort i år!!


Mvh



Niclas Lindström
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tips är att jucka lite på gasen hela tiden när ni krypkör, blev mkt enklare för mig och jag kunde öva längre eftersom den inte blev så varm lika snabbt =)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top