Körkort 2005

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Anton_Ljunghusen skrev:
Tips är att jucka lite på gasen hela tiden när ni krypkör, blev mkt enklare för mig och jag kunde öva längre eftersom den inte blev så varm lika snabbt =)

Såvida man inte har som jag en luftkyld.....
 

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Mr Mac skrev:
De flesta frågorna är samma som för B-behörighet så det är det du bör lägga krutet på. Det var bara några få specifika mc-frågor.

Gillade starkt en fråga gällande spolarvätska.. Ofta man har det på hoj. :tungan
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Har lite frågor!
När man kör upp, tål uppkörningsgubben att man gör nåt misstag? Ja menar han ska ju kolla på helheten? Man kan ju knappast göra allt helt perfekt :gnissla

Hur länge är man ute o kör i trafiken?
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
stoooffe skrev:
Har lite frågor!
När man kör upp, tål uppkörningsgubben att man gör nåt misstag? Ja menar han ska ju kolla på helheten? Man kan ju knappast göra allt helt perfekt :gnissla

Hur länge är man ute o kör i trafiken?

Kör man hyffsat bra så kan dom släppa några få misstag..
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
stoooffe skrev:
Har lite frågor!
När man kör upp, tål uppkörningsgubben att man gör nåt misstag? Ja menar han ska ju kolla på helheten? Man kan ju knappast göra allt helt perfekt :gnissla

Hur länge är man ute o kör i trafiken?

Beror helt på uppkörningsgubben. Du ska inte lita på att du får en andra chans...
det finns sådana som inte ger ut sånna...
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
stoooffe skrev:
Har lite frågor!
När man kör upp, tål uppkörningsgubben att man gör nåt misstag? Ja menar han ska ju kolla på helheten? Man kan ju knappast göra allt helt perfekt :gnissla

Hur länge är man ute o kör i trafiken?

På te x krypkörningen kan du fota utan att det för den skull betyder att du är kuggad, just för att de kollar helheten. Har du bra balans och har cykeln upprätt annars, så ser han ju att du klarade 9 svängar bra av 10 och då spelar det lilla misstaget mindre roll. Men gör du dock misstag överallt, i både krypkörningen, och i serpentinen och bromsningen, ja då är du ju inte redo än... Vissa ger t o m 3 chanser, bara de ser att du har det i dig, men är kanske nervös eller så.. Beror nog faktisk mest på dig och din körning än vilken gubbe/gumma du får som ska bedömma dig!
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Idag testade man på lågfartsproven och högfartsproven..
Först körde jag med 750 sen så fick jag köra 500:an då jag följde med en annan å körde på hans lektion oxå.

Lite knepigt i början men sen gick de rätt hyftsat,
högfartsdelen var riktigt rolig ju =)

Man får hoppas på att man får den enkla lågfartsdelen så kanske de blir enklare än vad man tror :)
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
:banana :banana

ÄNTLIGEN KLAR!

Vi var 4st från min skola som körde upp idag,
3st kom tillbaka med A behörighet.

Uppkörningsgubben var trevlig och berättade att han bedömer helheten innan vi började.

Jag körde som nr3

Fick göra säkerhetskontroll först,
däck, kraftöverföring och olja.
Gick bra, pratade hela tiden och visade.

Sen till krypbanan utan stopp.
Fick först leda in cykeln, sen körde den utan problem.
TRODDE JAG.
Tydligen måste man köra ut på samma sida som man startade från.
Jag körde ut på andra sidan av T´et mot vad jag startade från.
Menmen

Till serpentinbanan med undanmanöver i början.
Drog på ganska hårt och körde banan i ca 60, la ner ordentligt mellan konerna.
Gick perfekt.

Sen till 70 och 90 bromsningen.
Gick också helt felfritt.

Då släpper han bomben,
"Du får köra om krypbanan efterssom du körde ut fel på den."
Shit då blev jag nervös, ett misstag här och man är rökt.

Så jag körde den 1gång till och den här gången körde ut på samma sida som jag körde in på. Det gick perfekt.

En kuggades på serpentinbanan så nu var vi bara 3kvar.
Jag blev då nr 2 i trafiken. Efter att ha kört från barkarby till stäket och väntat där i 30min ca var det min tur.

Fick bara köra landsväg, inget annat. Ganska tråkigt me tanke på all utbildning man fått i skolan, man vill ju visa att man kan!
Jag tyckte trotts allt det hade gått dåligt efter vi kommit tillbaka, kände bara att jag gjorde en del småfel, fel som man normalt hade fått skäll för av körskoleläraren.
Men uppkörningsgubben tyckte det gick fint och bedömde heltheten som säker och bra körstil.

:banana :banana
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Körde upp i morse men blev tyvärr kuggad!

Började med att vi fick info bla om vilka banor m.m vi skulle köra! Jag var först ut och fick göra en säkerhetskontroll av elen på hojen. Efter det fick jag köra krypkörningsbanan med stop vid dubbelkoner. Inga problem. Efter den fick jag köra högfartsbanan med väjning i mitten och slalom tillbaka. Gick hur bra som helst på den banan med. Bromsproven gick också bra han hade inget att klaga på.

Efter att alla andra också fått köra banorna var det en paus sen var det dags att sticka ut i trafiken. Körde lite landsväg, lite motorväg och en del stadstrafik, dock väldigt mycket mer stadstrafik än övrigt. Inga speciella saker som hände utan vi körde tillbax till övningsplatsen.

Kände på mig att detta gick nog fan bra men inte de inte. Han tyckte att jag körde för sakta i stadstrafiken :3freak :4skrika . Jag brukar ligga på en 40-45km/h när jag kör med körskoleläraren bakom för att jag sak kunna se alla jävla skyltar, folk vid övergångsställen m.m. Min lärare tycker bara att jag kör förståndigt.
Men gubben från vägverket tyckte att jag kändes osäker för att jag tog god tid på mig.

Så nu får man inte uppkörning förräns sista veckan i Augusti om jag inte kan fixa en privat:huvet.

Blir så jävla less kommer ju fan inte få köra ett skit mc denna sommaren! :4skrika
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Grattis Tjockisbullen!!

Den är du väl värd nu efter allt kämpande!!
Bara min tur kvar.... *svettigt*
 

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04
stoooffe skrev:
Så nu får man inte uppkörning förräns sista veckan i Augusti om jag inte kan fixa en privat:huvet.

Blir så jävla less kommer ju fan inte få köra ett skit mc denna sommaren! :4skrika

Lider med dig! Blir kanske så för mig med, att det blir en uppkörning till när säsongen snart är slut.. Förra året fanns inga tider kvar att boka så sent som i augusti, och i år sket dig sig på uppkörningen på våren.. Nästa tid blev den enda i hela juli månad. Imorgon. Så skiter det sig då vet jag inte vad jag tar mig till. Och det är lika illa med bokningarna även om man gör dem privat. :död
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Körde min första och enda körlektion idag, (dubbel) och det var kul! Kändes bra att gå igenom lite vad som förväntas vid uppkörningen. :tomten Jag har en fråga angående högfartsdelen med undanmanöver i början, ska man bara glida igenom där? Alltså lägga höger -> lägga vänster. Eller ska man bromsa, bromsa, bromsa, släpp och lägg höger -> vänster. :va

Antar att det är glida som gäller? Har uppkörning i slutet av nästa vecka, hoppas på sol och en bra dag! :)

Grattis alla som har säkrat resten av sommaren, övriga.. Kom igen! Det går om man vill! :tummenupp :hihi

/mvh Johan
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Extreem_ skrev:
Körde min första och enda körlektion idag, (dubbel) och det var kul! Kändes bra att gå igenom lite vad som förväntas vid uppkörningen. :tomten Jag har en fråga angående högfartsdelen med undanmanöver i början, ska man bara glida igenom där? Alltså lägga höger -> lägga vänster. Eller ska man bromsa, bromsa, bromsa, släpp och lägg höger -> vänster. :va

Antar att det är glida som gäller? Har uppkörning i slutet av nästa vecka, hoppas på sol och en bra dag! :)

Grattis alla som har säkrat resten av sommaren, övriga.. Kom igen! Det går om man vill! :tummenupp :hihi

/mvh Johan


när man kommer till hindret , slå av på gasen och lägg ner hojen ( frikoppla ej )
 

andreas76

http://www.arj.se/ktm
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Honda CB 900 -82 + KTM 640 Prestige -04
Extreem_ skrev:
Körde min första och enda körlektion idag, (dubbel) och det var kul! Kändes bra att gå igenom lite vad som förväntas vid uppkörningen. :tomten Jag har en fråga angående högfartsdelen med undanmanöver i början, ska man bara glida igenom där? Alltså lägga höger -> lägga vänster. Eller ska man bromsa, bromsa, bromsa, släpp och lägg höger -> vänster. :va

Antar att det är glida som gäller? Har uppkörning i slutet av nästa vecka, hoppas på sol och en bra dag! :)

Grattis alla som har säkrat resten av sommaren, övriga.. Kom igen! Det går om man vill! :tummenupp :hihi

/mvh Johan

Enligt min uppkörningsförrättare så ska man Absolut inte släppa på gasen innan undanmanövern! Du ska ha 50km/h konstant ända tills du måste bromsa för att vända tillbaka.

När ja körde upp så va de va 2st som släppte på gasen innan manövern,och dessa blev underkända...

Lycka till på uppkörningen!

Mvh Andreas
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top