Körkort 2005

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Cebeärr600 skrev:
Hejsan allihopa som har kuggat.

Ge nu inte upp och tyck att livet har gett upp på er.

Klarade teorin första gången men kuggade en gång på uppkörningen.

Blev också sur på allt och alla och förättaren fick också en tilltuggning här men det var ju inte hans fel. Det var ju jag som gjorde felen och han bedömde dom att dom var så allvarliga att jag inte skulle få kortet.

Gör nu inte missen och strunta i att ta kortet utan när ni är klara kommer ni vara världens lyckligaste.

kämpa på och gör rätt

håller tummarna för alla som inte tagit kort än.

andy

Tack!! :tummenupp

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
andreas76 skrev:
Enligt min uppkörningsförrättare så ska man Absolut inte släppa på gasen innan undanmanövern! Du ska ha 50km/h konstant ända tills du måste bromsa för att vända tillbaka.

När ja körde upp så va de va 2st som släppte på gasen innan manövern,och dessa blev underkända...

Lycka till på uppkörningen!

Mvh Andreas

Min körlärare sa att man inte fick släppa på gasen , att det skulle vara konstant gas hela vägen men på uppkörningen släppte jag av lite grann men det brydde sig inte uppkörningsförrättaren om utan han kollade mest på min teknik och så gick det som det gick :tummenupp

Jalla

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2005
Hoj
Kawasaki ZXR 750
A-Kortet i plånkan !!!

Ja då hade man A-kortet som i en ask då :banana :banana
Fredag morgon gick det av stapeln och nu sitter jag här 2 dagar och 86 mil senare och glad som en lärka ! :) Nog för att jag har så J***A ont i arslet så jag tror jag avlider men det är det värt :)
Lycka till ni andra som inte än har fått kortet !!! det är bara o hänga i !

Simma lugnt och kör försiktigt på vägarna...

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Alltså grabbar hur ska jag egentligen göra vid en vänstersväng på landsväg med trafik bakom? I Mcboken står det att man ska köra till högerkanten på sitt körfält och stanna och släppa förbi trafiken och sedan blinka o svänga över.

I körkortsboken står det att jag ska köra saktare när jag närmar och släppa förbi trafiken, sedan svänga vänster. Och om trafiken inte hinner så ska ja antingen fortsätta o sedan vända o göra högersväng in på den vägen sen.
Eller om det är korsning, svänga höger sedan köra rakt över.

Vilket är det rätta?

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Pr0bz skrev:
Alltså grabbar hur ska jag egentligen göra vid en vänstersväng på landsväg med trafik bakom? I Mcboken står det att man ska köra till högerkanten på sitt körfält och stanna och släppa förbi trafiken och sedan blinka o svänga över.

I körkortsboken står det att jag ska köra saktare när jag närmar och släppa förbi trafiken, sedan svänga vänster. Och om trafiken inte hinner så ska ja antingen fortsätta o sedan vända o göra högersväng in på den vägen sen.

Vilket är det rätta?

Om man stannar vid högerkanten för att vänta in bilar som ska förbi finns ju risken att någon mer än du själv skall svänga vänster vilket medför att ingen trafik kan passera till höger om det andra vänstersvängande fordonet.
Säkrast torde väl vara att svänga höger någonstans och sen åka tillbaka och svänga höger igen. Givetvis inte ifall du inte får möte, då är det bara att försäkra sig om att ingen dåre kommer farande på utsidan av alla bilar i din körriktning. Typ.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Pr0bz skrev:

Vilket är det rätta?

Om ni en tjej får svara så... :tungan
Skulle inte vilja stanna på högerkanten på en större landsväg för att stå still
där medan en massa bakomvarande trafik susar förbi. Och allra helst inte när
jag kör mc, vissa ser nämligen inte motorcyklister.

Om du planerar din vänstersväng långt i förväg så är det aldrig några problem,
problemen uppstår när man precis innan svängen börjar fundera på vad man
skall göra... :rolleyes:

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Hoppsan skrev:
Måste fråga dig hur många mc-prov du har varit med på och följt på nära håll?

ca 30-40 st i Malmö...betydligt fler på bil.
Rätt intressant eftersom det är samma uppkörningsgubbar som kör på båda
uppkörningsproven och man träffat dom både som privatist, trafiklärare och
på uppkörningar för A o B.

Nu har jag säkert inte varit med på lika många uppkörningar som dig men det
skulle ju kräva att jag var uppkörningsförrättare, vilket jag inte är.

Jag är på den andra sidan och tränar samt ser elever köra och möta dessa
uppkörningsförättare och min syn grundar jag på vad jag upplevt...

En hel del finns det att säga om vissa uppkörningar i Malmö men om den hårda
sanningen skall fram så är det inte många som vågar säga det rakt ut eftersom
de av olika skäl på trafikskolorna drabbas på andra sätt då...

Last edited:

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660R -07
Om man har kardandrift på hojen, vad behöver man kolla då vad gäller drivpaket på säkerhetskontrollen?

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
MBGIRL skrev:
Om ni en tjej får svara så... :tungan
Skulle inte vilja stanna på högerkanten på en större landsväg för att stå still
där medan en massa bakomvarande trafik susar förbi. Och allra helst inte när
jag kör mc, vissa ser nämligen inte motorcyklister.

Om du planerar din vänstersväng långt i förväg så är det aldrig några problem,
problemen uppstår när man precis innan svängen börjar fundera på vad man
skall göra... :rolleyes:

Det jag fick lära mig (körde åxå upp 6'e :banana ) var att man ska gå ut på högerkant på 90-väg, å stanna vid mitten vid lägre hastighetsbegränsningar. Gäller naturligtvis bara om det inte finns "svängfiler"...

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Äntligen så klarade man teorin idag :fyllisar , så nu skall det köras några lektioner sen så får man hoppas att man hinner få uppkörning innan snön börjar falla... Hojköp ligger i luften, skall bara hitta den "rätta" hojen. :tummenupp

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Hamas kom och sprängde den
FemmeDeFatale skrev:
GRATTIS till dig också :fyllisar
Är det DU som åker omkring på en R6:a UTAN SKYDDSKLÄDER här i byn?

Du kan ju dö!

Eller, om man inte är en moralkärring med näsan i andras affärer, är det du som åker på R6:an iförd sommaruniform i Trosa?
Satt på Krilles idag när min kompis, som är så fruktansvärt uppmärksam, poängterade "Det är ju en brud som kör!".

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Iceman1975 skrev:
sismo skrev:
Är det DU som åker omkring på en R6:a UTAN SKYDDSKLÄDER här i byn?

QUOTE]

Tycker jag sett massor åkt i byn utan skyddskläder de senaste dagarna.. :huvet
Jo, jag är böjd att hålla med dig. Btw, vem är det med SH-tröja som glider omkring på en Mille modell nyare här i socknen?

Var också på havsbadet där det stod tre italienska skönheter parkerade... Trosa is the place to be när det gäller hoj-spotting, känns det som.
Massor av löjliga krompråmar också. HD går an, jag menar de har sitt stuk och sin stil, men när det är japsglidare så vet man att det är någon PRO-medlem i sadeln...

Mycket OT, men trevligt att växla ord med en "granne"

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
sismo skrev:
Jo, jag är böjd att hålla med dig. Btw, vem är det med SH-tröja som glider omkring på en Mille modell nyare här i socknen?

Det är säkert Herman Hedning som smyger omkring i sina gamla hemtrakter..

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
Usch !!! Nu är det tungt !!
Missade precis min andra uppkörning :gråta
Torskade på krypkörningen den här gången ( funkade ok förra). Givetvis klarade man den när jag tränade innan uppkörningen men sedan fick man ett nervsammanbrott .........
Dessutom fick jag en ombesiktning på hjullager fram.
Det enda lyckliga just nu är att man har semester så man öva hela dagarna......

JiEss

'nuff said!
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
Ktm 640
Då satt A-kortet! Hur glad som helst!

Hade lite svårt att sova inatt, övar 28 grader i lägenheten gjorde ju inte saken lättare, men när jag kom ut på banan och krypkörningen var gjord så kändes det mycket bättre. Var först ut av 5 stycken, vilket underlättade för mig. Hoppas bara att de andra klarade sig också!

Nu ska jag åka till Lelles och kolla på hojj och lite tillbehör!

Ha en underbar sommar allihopa!

Mvh Jonas

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Ingen i närheten, typ Trollhättan, som skulle vilja ställa upp som handledare åt "en sån som mig"? :rolleyes: Har några stycken, men de bor flera mil bort, eller är bortresta eller har inga hojar att tillgå längre.. Uppkörningen sket ju sig sist sånär som på lite fotbromsande och en huvudvridning, och det verkar som att säsong nr. 2 MED hoj förblir UTAN kort. :banana

Uppkörningstid verkar omöjligt att få här hemma (halva Gbg verkar köra upp här, antagligen därför :tungan), och teoriprovet går ut 17:e augusti. Enda chansen är kanske att boka på annat ställe, några mil härifrån.. Aja, förstår om ingen vill ha att göra med en 125-åkare (särskilt en utan kort) men jag tänkte bara höra ändå. En pizza eller liknanade med tillbehör kommer givetvis att bjudas på vid åktur/körning till uppkörningsplats. I annat fall blir det väl bara till att skaffa släp och hoppas på det bästa. :rolleyes:

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Åkte idag till tullinge flygplats där det finns konor utplacerade för att öva lite krypkörning. Blev smått förvånad när min polare drog fram en kamera o filmade det hela :gnissla
Eftersom jag lyckades köra runt banan utan att sätta ner foten så tänkte jag dela med mig denna amatör video :D Har någon utrymme för ca 100 meg så kan jag länka in den, så får ni gärna ge mig lite tips på hur man egentligen ska köra den stora krypkörningsbanan :tummenupp :hihi

-PV-

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Firestorm
Klarade det!

Klarade A-kortet idag! :banana

Dock begränsat eftersom jag körde upp på min ER-5:a men jag är lika glad för det, kommer ändå att behålla den i två år eftersom jag ska plugga och vill ha billigaste möjliga hoj. Efter två år övergår ju kortet till tungt automatiskt och då har man kanske dessutom råd att köpa nåt häftigt.

Är extremt nöjd eftersom jag fick uppkörningen tidigare än jag hade tänkt mig och har bara hunnit köra 30 mil övningskörning privat + tre dubbellektioner (konbanorna). Körde upp i Helsingborg som privatist.

Manöverproven gick galant förutom krypkörningen där jag råkade sätta ner foten lite snabbt, men det var tydligen lugnt, behövde inte ens köra om den. Fick vänta över fyra timmar på trafiken sedan, gissa om man var nervös :gnissla, men det gick vägen!
Förrättaren var hur lugnt som helst tyckte jag och det kändes som om han kollade mer på helheten än på småmissar, precis som det ska vara!

Lycka till alla andra, inget slår känslan när man har klarat det!

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras