Körkort 2005

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
Undrar också lite om den allmänna uppfattningen om 1-2 banan är svårare än 3-4 banan?

Någon som klarat sig som låst bakhjulen vid 70- och 90 km/h bromsprov? Verkar vara lättare att strunta i att bromsa med fotbromsen, känner inte alls hur mycket den tar i förhållande till frambromsen.

:)
 

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Ort
Örebrotrakten
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Rossi 4 ever skrev:
Undrar också lite om den allmänna uppfattningen om 1-2 banan är svårare än 3-4 banan?

Någon som klarat sig som låst bakhjulen vid 70- och 90 km/h bromsprov? Verkar vara lättare att strunta i att bromsa med fotbromsen, känner inte alls hur mycket den tar i förhållande till frambromsen.

:)

När jag gjorde mina bromsprov använde jag inte fotbromsen.
Dock lär du ha foten på den så det "ser" ut som att du använder fotbromsen.
Men var försiktig!

/marie som fick beröm för sina inbromsningar.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
somebody skrev:
*flinar* jag kom just på de jueee,, å jag skulle ju ändra jueee :rolleyes: ,, men så hann ju du svara :hihi
Så då får de liasom stå :lol

Men då hinner hon ju läsa i alla fall :hihi

:hihi :hihi :7peta :hihi
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
Minimorran skrev:
Du får gå ut så långt du vill åt sidorna.. gå ut långt innan sista konan så att du i princip kör tvärs över banan inför svängen.. då får du en lång resa innan slutlinjen kommer och kan ta ut likadant åt andra hållet, sen är det bara tillbakavägen kvar! :banana

Man får INTE gå ut hur långt man vill på siorna, det finns ingen uppritad gräns, men de vill helst inte att man går längre ut än utsidan på kanterna på 4 metersstrecket som är vändpunkten. Sen är de väl flexibla om det är några decimeter hit eller dit..Dock så ska man inte vara typ 10 meter ut på sidan, då lär man inte bli godkänd....
 

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
Det är kanon, det bör räcka, jag behöver ca 3ocm för att inte korsa begränsningslinjen. Jag puttrar dock runt sista konen på tomgång utan att slira med kopplingen, tror ni de kommer att gnälla på det?
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Rossi 4 ever skrev:
Det är kanon, det bör räcka, jag behöver ca 3ocm för att inte korsa begränsningslinjen. Jag puttrar dock runt sista konen på tomgång utan att slira med kopplingen, tror ni de kommer att gnälla på det?

Antagligen, om du inte har väldigt låg tomgång/utväxling så att det går sakta ändå.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Milla skrev:
Man får INTE gå ut hur långt man vill på siorna, det finns ingen uppritad gräns, men de vill helst inte att man går längre ut än utsidan på kanterna på 4 metersstrecket som är vändpunkten. Sen är de väl flexibla om det är några decimeter hit eller dit..Dock så ska man inte vara typ 10 meter ut på sidan, då lär man inte bli godkänd....

Du FÅR gå ut hur långt som hellst sidled, den enda gränsen du har att klara är den 4m bakåt från sista konen. Så blev jag lärd i körskolan och så körde jag upp utan anmärkning.
Titta på ritningarna över krypbanorna på
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm
Det finns ingen gräns sidleds utmålad.
 

Speedmistress

Ny medlem
Gick med
9 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R (09:a)
Körkort

somebody skrev:
Grattis, att du orka fortsätta!

Hade det vart jag hade jag ng gett upp.
Vet hur det kändes när jag kuggade mej första gången :(

Go Quinna :hihi
/marie


Ja man måste vara envis, var faktiskt nära att ge upp dagen före: då hade jag en lektion och vurpade när jag bromsat på manöverbanan från 50, låste framhjulet och hade av kopplingsgreppet! Vi lyckades fixa till det samma dag som uppkörningen! Sen gick det ju bra som tur var! :lol
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Hej!

Jag har en fråga... i tätortstrafik, när det är anslutande vägar från villakvarter mm och man kör på en huvudväg, man ska ju som bekant se sig om åt alla håll, men vilket håll ser jag först åt, höger eller vänster. Det normala är ju att höger anslutande väger kommer närmare en och man får kortare reaktionstid, men man ser ju lättare vänster sida eftersom man oftast ser längre in på den gatan i och med vinklen?
 

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
Starkt psyke, jag vet hur hopplöst det känns när man bara inte får till det. Bra att klara av situationen så nära inpå provet.

Grattis!! :)
 

Speedmistress

Ny medlem
Gick med
9 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R (09:a)
Rossi 4 ever skrev:
Starkt psyke, jag vet hur hopplöst det känns när man bara inte får till det. Bra att klara av situationen så nära inpå provet.

Grattis!! :)

Tackar tackar, jag är så himla glad, fattar fortfarande inte att det är sant! :yoparty
 

knut-sporthoj

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
yamaha tzr
Tom@s skrev:
Hej!

Jag har en fråga... i tätortstrafik, när det är anslutande vägar från villakvarter mm och man kör på en huvudväg, man ska ju som bekant se sig om åt alla håll, men vilket håll ser jag först åt, höger eller vänster. Det normala är ju att höger anslutande väger kommer närmare en och man får kortare reaktionstid, men man ser ju lättare vänster sida eftersom man oftast ser längre in på den gatan i och med vinklen?






det naturliga är ju att kolla till vänster om högerregeln gäller för att dom från vänster kommer först men om det är bättre sikt åt häger kollar man dit först...
 
Last edited:

kawa tompa

Ny medlem
Gick med
19 May 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
zx9r -01
Rossi 4 ever skrev:
Undrar också lite om den allmänna uppfattningen om 1-2 banan är svårare än 3-4 banan?

Någon som klarat sig som låst bakhjulen vid 70- och 90 km/h bromsprov? Verkar vara lättare att strunta i att bromsa med fotbromsen, känner inte alls hur mycket den tar i förhållande till frambromsen.

:)

n'r jag korde upp var det 2 som l[ste hjul vid
bromsning, 1 laste b[da! fick ett forsok till...
han fick kort.
 

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Vinter uppkörning???

Hur länge ordnar dom till uppkörningar :confused: ?? Jag har alltid rejsat tvåhjulingar på vintern och tänker fortsätta med det även när det gäller mc, frågan är om uppkörningsgubbarna tycker detsamma... :tungan
 

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
Speedsoda skrev:
Hur länge ordnar dom till uppkörningar :confused: ?? Jag har alltid rejsat tvåhjulingar på vintern och tänker fortsätta med det även när det gäller mc, frågan är om uppkörningsgubbarna tycker detsamma... :tungan

Allt beror på vädret, är det bara barmark och inte alltför kallt så skall det väl gå att köra upp, lär inte vara allt för långa väntetider i november :)

Nån som fotat i lågfartsmanövern och klarat sig?

Efter en timma igår på bana 1-2 börjar det gå "rätt" hyggligt. 265kg Triumph + mig ( och det är inte lite det heller!! ) är tufft att baxa runt på ett "smidigt" sätt.

Till er som är på gång... Lycka till!!
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Om man ska göra säkerhetskontrollen och har trumbroms bak, vad ska man kolla på den?
 

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Rossi 4 ever skrev:
Nån som fotat i lågfartsmanövern och klarat sig?QUOTE]

Gaah, datorn slocknade som vanligt när jag tryckte på "Skicka Svar" förut. :gnissla

Men ja, jag har klarat det ändå, vid två uppkörningstillfällen. Andra gången berodde iofs på låg tomgång som resulterade i att maskinen dog, och första gången var det inget problem.. Kanske för att man körde den stilla som en trail. :tungan
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
iceaway skrev:
Om man ska göra säkerhetskontrollen och har trumbroms bak, vad ska man kolla på den?


jag kollade bara så bromsen tog och blev godkänd

Finns det saxsprint vid staget, kolla så den sitter kvar
 

Ravin

Guest
Rossi 4 ever skrev:
Undrar också lite om den allmänna uppfattningen om 1-2 banan är svårare än 3-4 banan?

Någon som klarat sig som låst bakhjulen vid 70- och 90 km/h bromsprov? Verkar vara lättare att strunta i att bromsa med fotbromsen, känner inte alls hur mycket den tar i förhållande till frambromsen.

:)


Tyckte båda alternativen var likvärdiga i svårighetsgrad.

Låste både fram- och bakbromsen i 90, uppkörningsledaren sa inget om det utan godkände mig. Kompisar som var i närheten och tränade såg t.o.m hur det rykte om däcken. :)
Gäller bara att känna låsningen så man kan släppa efter lite. Det ska va kontrollerat. Glöm inte bakbromsen, lägg bara foten lätt på bromsen, tryck inte. Struntar du helt i den så blir du inte godkänd och förlänger dessutom bromssträckan. Ett roadracingtips jag hört är att trycka ihop knäna mot tanken när man bromsar kraftigt.
Lättare för en kompis att se om du låser däcken, be nån kika när du övar. Lycka till! :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top