Körkort 2005

Wacom

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Freewind XF 650
Tackar för snabba svar!!! :)

Men kan du ge mig ungefärliga bromssträckor vid respektive hastighet?

Man vill ju ha en någorlunda måttstock så man vet när man övar!!!

//Wacom

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Wacom skrev:

//Wacom

Du behöver inte veta någon ungefärlig bromssträcka, utan tänk bara på detta:

Raka armar, krama tanken med benen. Blicken rakt fram och hård samt bestämd inbromsning med frambromsen. Bak behöver du bara toucha så att du inte råkar låsa den.
På torr asfalt kan du bromsa väldigt hårt utan att behöva oroa dig om att låsa framhjulet. Vid blöt asfalt är det dock lite mer känsla som behövs.
Om du råkar låsa måste du släppa bromsen snabbt, o sedan ge dig på o bromsa igen.

Syftet med inbromsningen är inte att du ska tvärnita, utan bromsa bara hårt och bestämt.
Sträckan blir olika beroende på hoj, din vikt o alla möjliga faktorer, så detta är ingenting att oroa sig över.

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Rikkard skrev:
Och förresten, De står ju inte med radar precis, så 50 km/h betyder 45 km/h. 90=85, 70=65..

jo, hastigheten är dom väl inte petnoga med, men dom har sett så många köra dom där banorna så att hastigheten kan dom läsa av ganska bra skulle jag tro...
En diff på 10km/h tror jag dom ser iallafall.. 5 e något svårare :D

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Wacom skrev:
Hej!!!

Ååå... grattis alla ni som har tagit A-kortet!!!!

Jag har några funderingar på uppkörningen då jag tänkte köra upp som privatist!

Det talas ju en hel del om bromsprover i olika hastigheter men finns det någon begränsning om hur lång bromssträckan får vara vid resp. hastighet??

Eller tidsbegränsning när det gäller högfarts eller lågfartsprovet?????

Undanmanöverprovet hur funkar det??? är tanken att man ska nita på bromsen innan "hindret" för att styra undan och sen dra på igen för att köra igenom slalom konenrna???

Kör upp i Uppsala den 18/8 är det någon som vet vart man kör upp och om det finns något speciellt man bör tänka på just där???

Många tankar men jag hoppas få svar här???
Må gott!!

Wacom

se till o öva mkt på flygfältet...
på kvällstid samt helger kan du lätt ta dig in på tullinge flygplats... där finns alla banor uppställda :D :tummenupp
sen har du ju solvalla parkeringen också om du vill öva lite kryp t.ex.

gå in på vv's hemsida o leta reda på hur uppkörningen går till. finns att läsa om och beskriver hur man ska köra dom där olika banorna.

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sjösala Rotterdam
rikard1979 skrev:
jo, hastigheten är dom väl inte petnoga med, men dom har sett så många köra dom där banorna så att hastigheten kan dom läsa av ganska bra skulle jag tro...
En diff på 10km/h tror jag dom ser iallafall.. 5 e något svårare :D

Ja skillnaden på 10 km syns ganska bra. Men de e klart om alla som kör upp kommer överens att hålla 10 under så.. Om alla hävdar att de körde rätt. Men det ska inte behövas heller. Man ska klara det här.

Scirocco

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Honda VFR800
Wacom skrev:

//Wacom

Väldigt ungefärligt är att från 70km/h ska man stanna på 20m och 90km/h på 40m, enlgit min lärare. Jag vet inte alls hur hårda de är på det och det kanske varierar lite beroende på vilken hoj man kör upp på och liknande.

*tog kortet för ett par veckor sedan*

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Wacom skrev:

//Wacom

Jag förstår hur du menar, men det är totalt onödigt eftersom det är ENORM skillnad på olika hojar.

Bromsa hårt och bestämt utan att låsa något hjul så blir du godkänd :tummenupp

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Grattis till alla som klarat kortet! Själv har jag varit i Västerås förra veckan mån-tors och gått en intensivkurs på Västerås Bil och Mc. Efter två dagar på bana och två dagar ute i traftiken känns det ganska bra inför uppkörningen på tisdag morgon. Så länge jag kan hålla nerverna i styr borde det inte vara några större problem.

Om jag klarar det på tisdag kommer det att bli en lång väntan på nästa vår då det känns lite dumt att köpa hoj nu då det är så pass kort tid kvar på säsongen och jag kommer att vara bortrest en hel del i augusti och september. När snön smälter från asfalten nästa vår ska det dock stå en sprillans ny orange Hornet och vänta på mig. De är ju så sjukt läckra...

Wacom

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Freewind XF 650
rikard1979 skrev:
på kvällstid samt helger kan du lätt ta dig in på tullinge flygplats... där finns alla banor uppställda :D :tummenupp

Härligt!! ska åka dit i slutet av veckan och känna på "THE REAL STUFF"!!

Övade på krypkörning i sisådär tre timmar idag!! Med blåsor i kopplingshanden som följd!!!
Finns det några regler hur jämnt man måste krypa? alltså tanken är ju att man ska justera krypningen med koppling, dragläget, gas, broms och balans.

Vilket gör att.... om man kommer i lite obalans så kan man dra på med lite gas för att räta upp cykeln, följden blir en något ojömn krypning!!! Vad gäller??

Ytterilgare en fråga;

Finns det något bra ställe att hyra en MC för uppkörning!
Är det någon som gjort det?

Finns det fördel att hyra en BMW med ABS-bromsar??? ( bode vara svårt att kugga på bromsprovet iallafall)

Ni är bäst!!
Tacksam för svar!!

Må gott!
Wacom

:hihi

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Wacom skrev:
Finns det några regler hur jämnt man måste krypa? alltså tanken är ju att man ska justera krypningen med koppling, dragläget, gas, broms och balans.

Vilket gör att.... om man kommer i lite obalans så kan man dra på med lite gas för att räta upp cykeln, följden blir en något ojömn krypning!!! Vad gäller??

Ytterilgare en fråga;

Finns det fördel att hyra en BMW med ABS-bromsar??? ( bode vara svårt att kugga på bromsprovet iallafall)

Ni är bäst!!
Tacksam för svar!!

Må gott!
Wacom

Finns inga direkt regler, förutom att du ska köra riktigt sakta (min digitala visade 2-3km/h när jag övade ).
Fotbromsen ska du vara försiktig med att använda, tror inte dom gillar det... Lutar banan så kan det vara befogat, men annars går det bra utan om du har bra rytm :tummenupp
En räddning med gas+broms tror jag dom gillar, fast det blir ju inte snyggt ifall du gör det flera ggr :hihi

Det enda stället jag känner till man kan hyra hoj på e Lötsjö trafiksskola. Då blir det en Honda CB750, sönderkrashad till tusen :7peta

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
rikard1979 skrev:
Finns inga direkt regler, förutom att du ska köra riktigt sakta (min digitala visade 2-3km/h när jag övade ).
Fotbromsen ska du vara försiktig med att använda, tror inte dom gillar det... Lutar banan så kan det vara befogat, men annars går det bra utan om du har bra rytm :tummenupp
En räddning med gas+broms tror jag dom gillar, fast det blir ju inte snyggt ifall du gör det flera ggr :hihi

Jag fick höra nått i stil med "Gasa på om det behövs för att räta upp, och använd fotbromsen om det går för fort. Men bromsa kort och bestämt, inte ligga på hela tiden".
Och så gorde jag det, å det gick ju bra :)

Speedmistress

Ny medlem
Gick med
9 May 2005
Hoj
Triumph Street Triple R (09:a)
Hyra mc

Även Vällingby trafikskola hyr ut samma typ av hojar som Lötsjö, men jag vet inte om de kräver att man ska ta nån lektion!
Wacom skrev:
rikard1979 skrev:

Härligt!! ska åka dit i slutet av veckan och känna på "THE REAL STUFF"!!

Övade på krypkörning i sisådär tre timmar idag!! Med blåsor i kopplingshanden som följd!!!

Ytterilgare en fråga;

Ni är bäst!!
Tacksam för svar!!

Må gott!
Wacom

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
En stor stark
Fixa lappen idag, sååååååååååå gött!

Tycker dock synd om stackarn som vurpa vid 90 bromsningen, va riktigt mycke vatten på banan.

Vi ses där ute!

Wacom

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Freewind XF 650
Schysst med alla svar!! TACK!!

Bokade om min uppkörningstid från 18/8 i Uppsala till 25/8 i Barkarby!!!

Det ger mig lite mer tid till träning!!! :tummenupp

Japp!!!.... stämmer bra, man kan hyra hoj utan körkort hos bla. Mabirent! Mc-varuhuset (under förutsättnig att någon med A-kort har ansvaret)
Både Suzuki GSX 750 (körskolehoj) och BMW R850

Någon som kan eventuellt ge en gämförelse med dessa hojar???
Vet att BMW´n har ABS och kardandrift! Vad säger VV om ABS-btomsar och hur gör man en säkerhetsinspektion på kardandrift???

Take care
//Wacom

charmis

Vem kan säga nej.....?
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
NX650, KLX300R, DRZ400E
Mr_Nilsen skrev:
Fixa lappen idag, sååååååååååå gött!

Tycker dock synd om stackarn som vurpa vid 90 bromsningen, va riktigt mycke vatten på banan.

Vi ses där ute!

GRATTIS!! F*N va härligt att du klara det :tummenupp :banana

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
jag har tänkt uppgradera mitt A1 till A begränsad. Tänkte köra upp på trafikskolans hoj. Har aldrig kört deras mellanklassare, hur många lektioner borde man ta på den hojan 1-2??

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ogre skrev:
jag har tänkt uppgradera mitt A1 till A begränsad. Tänkte köra upp på trafikskolans hoj. Har aldrig kört deras mellanklassare, hur många lektioner borde man ta på den hojan 1-2??

Tills du är redo!

Tänkte själv uppgradera, köpte en cbr600 igår :banana

Måste strypas bara, får se om man hinner köra upp i år!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln