Körkort 2005

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
haxzter skrev:
Okay, takk. Er 27 så da skal jeg altså kunne melde meg opp til teoriprov og körprov som privatist på tung mc. Hmm, låter enkelt (i forhold til hva man må igjennom i Norge).

Hmm, må jag til Karlstad for å gjöre dette eller kan det gjöras i Arvika?
Noen som vet?

Ja precis. Notera att motorcykeln måste ha en cylindervolym på minst 700cm3 och effekt på över 25kW vid uppkörning för tung mc.

Ring VV och fråga om du kan köra upp i Arvika; 0771-119119
 

haxzter

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Värmland
Hoj
CBR1000RR soon..
Anton_Ljunghusen skrev:
Ja precis. Notera att motorcykeln måste ha en cylindervolym på minst 700cm3 och effekt på över 25kW vid uppkörning för tung mc.

Ring VV och fråga om du kan köra upp i Arvika; 0771-119119
Ok. takker for hjelpen!! :)
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Anton_Ljunghusen skrev:
Ja precis. Notera att motorcykeln måste ha en cylindervolym på minst 700cm3 och effekt på över 25kW vid uppkörning för tung mc.

Ring VV och fråga om du kan köra upp i Arvika; 0771-119119

:fakta

När du kör upp för behörighet A (obegränsad effekt)
- motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3
- motorns effekt får inte understiga 35 kW

/Emil
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Mycket att hålla reda på, blanda inte ihop siffrorna.

· behörighet A
- motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3
- motorns effekt får inte understiga 35 kW


· behörighet A, begränsad behörighet
- motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3
- motorns effekt får inte överstiga 25 kW
- förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg


· behörighet A1
- lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 cm3
- motorns effekt får inte överstiga 11 kW.
 

haxzter

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Värmland
Hoj
CBR1000RR soon..
Jeg sparer jo typ 8000-9000 kr hvis jeg tar kortet i Sverige i forhold til Norge.
Så jeg har jo råd med at prova några gångar, hvis det inte skulle gå. ;)

Men må först få hem mc (trenger til provet) + lämplighetsintyg och teoriprov.

Ser ut til at jeg ikke får tatt provene i Arvika, må til Karlstad.
Noen som har kjört opp i Karlstad som kan dele med sine erfaringer?
 

BrandonW

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha XJ650 -82, Tidigare Yamaha R6 -01
Valcic skrev:
Fick ställa upp hojen på centralstödet och gå igenom drivlina.
Missa att kolla om gasen gick tillbaks..

Grattis!!!! :tummenupp

Ska själv köra upp om en exakt en vecka, jag undrar bara vad du menade med gasen? Det har jag inte lärt mig på min körskola, det är ju bra om jag gör det man borde :crash
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Loy skrev:
Jag har nu kört 5 dubbellektioner på trafikskolan och känner själv att jag har bra koll på det mesta, speciellt konbanorna och landsväg. Men min lärare vill att jag ska köpa 10 (!) dubbellektioner till. Han tycker att jag kör bra men vill ändå att jag ska köpa till så många. Fassan som jag har övningskört mycket med ca 100 mil tycker också att jag kör bra (han är yrkesförare) detta plus cirka 700 mil med moppe.

Ska jag satsa på att köra upp privat ? Eller tråka 10 dubbellektioner till för att köra upp den 8 oktober ?


jag tog också 5 dubbellektioner och hade ingen moppeerfarenhet men ändå sitter jag här med ett mckort i handen så satsa på privat uppkörning, går det inte kan du ta någon lektion till :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag tog en körlektion (som inte gav ett skit tycker jag) så jag ser ingen anledning till att köra upp via körskola om man har möjlighet att köra upp privat
 

haxzter

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Värmland
Hoj
CBR1000RR soon..
Hvordan er teori provet i Sverige?
I Norge kan det være opp til 4 riktige svar på 1 fråga, er det også slik i Sverige, eller er det bare 1 riktig per fråga?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
haxzter skrev:
Hvordan er teori provet i Sverige?
I Norge kan det være opp til 4 riktige svar på 1 fråga, er det også slik i Sverige, eller er det bare 1 riktig per fråga?

3-4 alternativ och endast ett svar som är rätt, är det här..
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Då satsar jag nog på privat uppkörning. Tycker att vi har gått igenom det mesta vid trafikskolan, stads och landsvägskörning, rondeller och konbanan. Allt känns helt ok, är kanske inte bäst på allt men det skadar ju inte att försöka :)

Någon som vet hur det är att köra upp i Malmö ? För det är väl där man kör om man bor i Lund ?
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Lindgren skrev:
vart bara riktigt nyfiken hur de gått för dig om du har körkortet eller om de var nåt som inte ville sig...

vilka banor fick du köra??


Tjenare.. Glad att du frågade faktist.

Själv tycker jag att min uppkörning gick bra. Det började med kontroll av belysning, skitlätt. Krypkörning och leda hojen, skakigt pga nervositet, men det gick också skitbra. Undanmanövern gick perfekt också, även bromstesterna gick galant.

Det blev den lätta krypkörningen och lätta undanmanövern :tungan

Sen ut i trafiken, hade dagen innan haft testuppkörning med läraren i trafikskolan, vi körde nästan samma runda som det blev på uppkörningen. Av trafikskoleläraren gick det "galant" för mig, bara påminnde mig att kolla tidigare i spegel innan jag satte på blinkers.

På uppkörningen KUGGADE jag pga att jag inte gick in i vänster körfält (landsväg) vid två "s" kurvor för att få en rakare linje. Men jag hade ju gjort likadant dagen innan och bara gått in i mitten av körfältet och sen till höger vid högersvängen (fri sikt, samma kurvor som dagen innan vid "tesuppkönringen").. Men NEJ, det var fy skam antagligen. Plus att vid landsvägen så var det hus här och där med lite skymda utfarter, där tog jag bromsberedskap med fot och handbroms precis som dagen innan, men tydligen borde jag ha saktat ner mera enligt uppkörningskillen.
Detta sa han att jag gjorde pga dålig planering.

Är inte sur på uppkörningskillen, bara lite smått irriterad över att jag inte fick instruktioner att inte göra så dagen innan :( det hade kunnat göra att jag hade kortet idag..

Funderar på att boka privat uppkörning på måndag ifall trafikskolan inte fixar en inom 2 veckor.

Igår kändes det kasst, fast idag har man kommit på att man inte skall ge sig för lite motgångar, det är vid motgångarna man skall kämpa ännu hårdare :tummenupp
 
Last edited:

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
BrandonW skrev:
Grattis!!!! :tummenupp

Ska själv köra upp om en exakt en vecka, jag undrar bara vad du menade med gasen? Det har jag inte lärt mig på min körskola, det är ju bra om jag gör det man borde :crash

tror han syftade på att gashandtaget lätt skall gå tillbaka till ursprungsläget när man släpper det.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Mahti skrev:


Så instruktören menade att vid skarpa svängar på landsväg med bra sikt ska man "gena" så mycket det går över den andra körbanan om man gör en vänstersväng ?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Loy skrev:
Då satsar jag nog på privat uppkörning. Tycker att vi har gått igenom det mesta vid trafikskolan, stads och landsvägskörning, rondeller och konbanan. Allt känns helt ok, är kanske inte bäst på allt men det skadar ju inte att försöka :)

Någon som vet hur det är att köra upp i Malmö ? För det är väl där man kör om man bor i Lund ?

Jag bor strax ovanför lund. Och ja det stämmer, det blir malmö för din del (om du nu inte väljer nån annanstans)

Jag fick en tid i Ängelholm och där gick allting rätt till, så det blir ängelholm igen nu i sept (mellan).

Malmö är svårare, men du ska ju kunna köra där sen också så!
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Loy skrev:
Så instruktören menade att vid skarpa svängar på landsväg med bra sikt ska man "gena" så mycket det går över den andra körbanan om man gör en vänstersväng ?

Yepp, det var vad han sa. Man skall ta kurvan så rakt som möjligt. Och bromsberedskap räcker inte när man åker förbi hus och liknande, man måste även sakta ner..
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top