Först ska jag säga att det hällregnat hela natten och en bit in på morgonen, så det var blött, mkt blött.
08.15, Samling på Lycksele flygplats, totalt var vi 7 st som skulle köra och, jag och en privatist till, samt 5 körskoleelever.
Först ut var den andra privatisten, en kille från Stensele som kört 10 mil enkel väg för att köra upp, han skulle egentligen mönstrat idag också, men fick skjuta upp det tack vare uppkörningen.
Han började med att köra den raka lågfarten, det gick kanon, mkt skicklig kille. Sedan fick han köra variant 2 på högfarten, det gick också kanon, förutom en liten detalj, uppkörningsförättaren upptäckte att hans bromsljus var pajj...så det var bara att avbryta körningen för honom...lite surt när man åkt 10 mil enkel väg för att köra upp
Sedan nummer 2, en kille från körskolan, han klarade det finfint.
Sen var det då min tur
Började med säkerhetskontroll på belysning och elsystem, samt att jag skulle kolla oljenivån i motorn, inga problem där. Sedan fick jag köra den raka lågfarten, gick också fint! Sen började det hända lite grejjer
För det första så hadde jag aldrig kört variant 2 på högfarten, dessutom hadde vi inte mer än ca 40 meter att ta sats på..och när man kör en Savage med en effekt på 23kw är 40 m inte mycket att ta sats på om man så säger
I alla fall, undanmanövern mitt på banan gick fint, men sen i slutet på banan stog 3 koner i en trekant, jag trodde att jag skulle vända inom dom konerna, vilket var fel. Jag skullle runda den sista konen och vända mellan dom 2 på sidorna. Sedan när jag bromsade från 50 låste jag naturligtvis backdäcket. Jaha tänkte jag, nu är det väll kört för mig. Men icke, jag fick en chans till, allt gick fint tills bromsningen, då lyckades jag få motorstopp... Som tur var så hadde jag en jäkligt vettig uppkörninsförättare, så han sa att jag skulle få bevisa min bromsförmåga på 70/90 bromsningen istället.
Sen började solen började skina, så banan hann torka upp helt innan det var dags för 70/90 bromsningen, så den klarade jag utan problem! Även om han tyckte att jag skulle köra på en högre växel, så han inte blev så störd av motorljudet
Det var ungefär nu som Stensele-killen kom tillbaks, han hadde tokstressmekat ihop hojjen hos en lokal MC handlare, och fått till bromsljuset, så även han fick köra 70/90 bromsningen och fortsätta med körningen!
Nån timma senare var det dags för själva körningen, då hadde det börjar regna igen...jippi .. Började med att jag blev halft döv på ena örat också, då killen före mig hadde vridit upp volymen på hörsnäckan till max, fick lov att byta öra, då det bara ringde i mitt vänstra
Hadde inte kört mer än 2 min när jag körde ner för en enkelriktad gata mot en korsning när det brusade till som faan i örat, hörde inte alls vad han sa, så jag skakade på huvet och fortsatte frammåt, men när jag var precis mitt inne i korsningen så hörde jag att han sa VÄNSTER!, skit, tänkte jag..jag hadde ju inte alls placerat mig för att svänga vänster, låg tillochmed lite till höger på vägen..men okej, jag svänger vänster.
Sen var det raka vägen ut ur stan, med riktning mot Betsele, en sträcka på ca 8 km. När vi kom till Betsele hörde jag nått otydligt i örat, men det lät som vänster, så jag placerade mig och svängde in på en stor garageuppfart, framför ett dubbelgarage. Fel, skrek han i örat, du skulle tagit vänster upp på grusvägen, 10 meter innan garageuppfarten. Den vägen var rätt bra skymmd, så jag såg den inte alls.. Okej, sa han, vänd och åk tillbaks. Jaha, tillbaks till stan igen då tänkte jag..men när jag passerat korsningen igen vrålar han till i örat, jag skulle visst svängt upp där ändå. Det var bara att vända igen, och köra rätt den här gången. Fick köra 500 m grusväg, vända och sen köra tillbaks...igen
När vi närmade oss stan sa han bara att jag skulle köra tillbaks dit vi börjad.. Nu var jag helt säker på att jag kuggat, eftersom körningen tagit max 20 min, inkl försnacket.
Tilläggas ska är att jag hadde stora problem att hålla 90 med Savagen, hur mycket jag än plågade så kom jag aldrig upp i mer än 80-85.
Sen när vi klivit av hojjarna sa han bara, Körningen är godkänd! Va? Jag måste hört fel, men nejdå, körningen var godkänd med bravur! Han tyckte att jag uppträdde på ett väldigt trafiksäkert sätt, trotts alla mina småfel och missar..jag blev helt paff
Billigt blev det dessutom, inga körlektioner, 840 för körningen, 300 nånting för skrivningen
Så drygt 1000-lappen då. Lämpen hadde jag redan iomed att jag tagit C-kortet i vintras.
Så nu står det äntligen
ABC på k-kortet! (eller snart iaf, tar några dar med posten först
)