Körkort 2005

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Tom@s skrev:
Det e jag som e otydlig, givetvis drog jag mig runt med kopplingen, men alltså utan gas... ber om ursäkt för min otydlighet. :rolleyes:

Ah, då förstår jag. Ledsen för att jag missuppfattade dig. Dock tycker jag att det var mycket lättare att klara konbanan med lite gas.

Ett tips till er som håller på och tränar är att titta dit ni ska och inte rakt framför cykeln. Vändningen blir mycket lättare om ni höjer blicken och tar sikte på den kon ni ska vända runt och inte tittar ner. Försök också att luta cykeln så lite som möjligt. Om ni börjar luta hojen kommer ni att vara tvungna att antingen bromsa eller gasa upp den rakt igen. Luta kroppen i stället.
 

Ponte

Medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Lycksele
Hoj
GSX-R 600 -97
Först ska jag säga att det hällregnat hela natten och en bit in på morgonen, så det var blött, mkt blött.
08.15, Samling på Lycksele flygplats, totalt var vi 7 st som skulle köra och, jag och en privatist till, samt 5 körskoleelever.

Först ut var den andra privatisten, en kille från Stensele som kört 10 mil enkel väg för att köra upp, han skulle egentligen mönstrat idag också, men fick skjuta upp det tack vare uppkörningen.
Han började med att köra den raka lågfarten, det gick kanon, mkt skicklig kille. Sedan fick han köra variant 2 på högfarten, det gick också kanon, förutom en liten detalj, uppkörningsförättaren upptäckte att hans bromsljus var pajj...så det var bara att avbryta körningen för honom...lite surt när man åkt 10 mil enkel väg för att köra upp :p

Sedan nummer 2, en kille från körskolan, han klarade det finfint.

Sen var det då min tur :p Började med säkerhetskontroll på belysning och elsystem, samt att jag skulle kolla oljenivån i motorn, inga problem där. Sedan fick jag köra den raka lågfarten, gick också fint! Sen började det hända lite grejjer :p
För det första så hadde jag aldrig kört variant 2 på högfarten, dessutom hadde vi inte mer än ca 40 meter att ta sats på..och när man kör en Savage med en effekt på 23kw är 40 m inte mycket att ta sats på om man så säger :)
I alla fall, undanmanövern mitt på banan gick fint, men sen i slutet på banan stog 3 koner i en trekant, jag trodde att jag skulle vända inom dom konerna, vilket var fel. Jag skullle runda den sista konen och vända mellan dom 2 på sidorna. Sedan när jag bromsade från 50 låste jag naturligtvis backdäcket. Jaha tänkte jag, nu är det väll kört för mig. Men icke, jag fick en chans till, allt gick fint tills bromsningen, då lyckades jag få motorstopp... Som tur var så hadde jag en jäkligt vettig uppkörninsförättare, så han sa att jag skulle få bevisa min bromsförmåga på 70/90 bromsningen istället.

Sen började solen började skina, så banan hann torka upp helt innan det var dags för 70/90 bromsningen, så den klarade jag utan problem! Även om han tyckte att jag skulle köra på en högre växel, så han inte blev så störd av motorljudet ;)

Det var ungefär nu som Stensele-killen kom tillbaks, han hadde tokstressmekat ihop hojjen hos en lokal MC handlare, och fått till bromsljuset, så även han fick köra 70/90 bromsningen och fortsätta med körningen!

Nån timma senare var det dags för själva körningen, då hadde det börjar regna igen...jippi .. Började med att jag blev halft döv på ena örat också, då killen före mig hadde vridit upp volymen på hörsnäckan till max, fick lov att byta öra, då det bara ringde i mitt vänstra :p
Hadde inte kört mer än 2 min när jag körde ner för en enkelriktad gata mot en korsning när det brusade till som faan i örat, hörde inte alls vad han sa, så jag skakade på huvet och fortsatte frammåt, men när jag var precis mitt inne i korsningen så hörde jag att han sa VÄNSTER!, skit, tänkte jag..jag hadde ju inte alls placerat mig för att svänga vänster, låg tillochmed lite till höger på vägen..men okej, jag svänger vänster.

Sen var det raka vägen ut ur stan, med riktning mot Betsele, en sträcka på ca 8 km. När vi kom till Betsele hörde jag nått otydligt i örat, men det lät som vänster, så jag placerade mig och svängde in på en stor garageuppfart, framför ett dubbelgarage. Fel, skrek han i örat, du skulle tagit vänster upp på grusvägen, 10 meter innan garageuppfarten. Den vägen var rätt bra skymmd, så jag såg den inte alls.. Okej, sa han, vänd och åk tillbaks. Jaha, tillbaks till stan igen då tänkte jag..men när jag passerat korsningen igen vrålar han till i örat, jag skulle visst svängt upp där ändå. Det var bara att vända igen, och köra rätt den här gången. Fick köra 500 m grusväg, vända och sen köra tillbaks...igen :p
När vi närmade oss stan sa han bara att jag skulle köra tillbaks dit vi börjad.. Nu var jag helt säker på att jag kuggat, eftersom körningen tagit max 20 min, inkl försnacket.
Tilläggas ska är att jag hadde stora problem att hålla 90 med Savagen, hur mycket jag än plågade så kom jag aldrig upp i mer än 80-85.

Sen när vi klivit av hojjarna sa han bara, Körningen är godkänd! Va? Jag måste hört fel, men nejdå, körningen var godkänd med bravur! Han tyckte att jag uppträdde på ett väldigt trafiksäkert sätt, trotts alla mina småfel och missar..jag blev helt paff :p

Billigt blev det dessutom, inga körlektioner, 840 för körningen, 300 nånting för skrivningen ;) Så drygt 1000-lappen då. Lämpen hadde jag redan iomed att jag tagit C-kortet i vintras.

Så nu står det äntligen ABC på k-kortet! (eller snart iaf, tar några dar med posten först ;) )
 
Last edited:

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Ponte skrev:
Först ska jag säga att det hällregnat hela natten och en bit in på morgonen, så det var blött, mkt blött.
08.15, Samling på Lycksele flygplats, totalt var vi 7 st som skulle köra och, jag och en privatist till, samt 5 körskoleelever.

.....


Så nu står det äntligen ABC på k-kortet! (eller snart iaf, tar några dar med posten först ;) )


Grattis!! Vet hur skönt det känns =)
Alltid lika kul att läsa såna här utförliga berättelser om uppkörningarna. Ha så kul nu själv på motorcykeln ute på vägarna :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Är uppkörningskontrollanten noga med att man ska kolla över axeln vid filbyte och höger-,vänstersväng ?
 

Ponte

Medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Lycksele
Hoj
GSX-R 600 -97
Stortryne skrev:
Jag hade för mig att hojen måste vara kapabel att göra 100 för att få köras upp på?
Eller gäller det bara för obegränsad behörighet... :confused:


Det är möjligt, men det var iaf ingenting dom kollade upp under min uppkörning :O)
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Loy skrev:
Är uppkörningskontrollanten noga med att man ska kolla över axeln vid filbyte och höger-,vänstersväng ?

Med tanke på att det är livsfarligt att göra ett filbyte utan att kolla döda vinkeln är det nog en bra idé att slänga en blick över axeln..... :rolleyes:

Var noga med att vrida på huvudet så att inspektören ser att ni använder speglarna ordentligt. Även om ni kan se i speglarna utan att vrida på huvudet är det omöjligt för honom att se det.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Måste bara skriva av mig lite (hmmm...det säjer alla...) nåväl.

Jag var ute och övningskörde igår. tog en bra runda, genom Antons himmaby bland annat :lol och det sista vi gör är att köra via Borgeby till Furulund. DÄR har man lagt ny asfalt! Situationen som följer:
Det kommer en lång, skymd kurva och hastighet 70. Inget märkvärdigt med det. MEN i kurvan märker jag att tjäran inte vill som JAG vill utan hojen börjar dansa tango över vägbanan. Får framhjulssläpp MITT i kurvan MED möte!!!
Nu har jag tur och hojen får grepp i sista sekund och styr in på rätt väghalva igen. :3freak
Då gick jag ner till 40 HELA sträckan av asfalterad väg! Hojen gled fram o tillbaka och glattade. UURRKK!!

Nåja...slutet gott allting gott. Se upp för nylagd asfalt.
 

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04
JKay skrev:
Måste bara skriva av mig lite (hmmm...det säjer alla...) nåväl.

Får framhjulssläpp MITT i kurvan MED möte!!!

Nåja...slutet gott allting gott. Se upp för nylagd asfalt.

Läskigt! :3freak Tur att det gick bra..

Tog kortet igår.. Vägverket-snubben (som egentligen är ganska hård, även för att ha det jobbet) var nådig mot mig och två andra uppkörare. En tjej fick göra om HELA låg- och högfartsdelen då han tyckte sig se "glöden i hennes ögon", samt att hon även tilläts köra med dojor icke avsedda för mc-körning (dvs stålhätta, kraftig sula osv men låga glidaråkar-skor). Den andre, en kille som missade förra uppkörningen när jag gjorde det också klarade sig trots låst bakhjul med rök som följd på alla höfartsinbromsning, och trots att han tillämpade "inåt-blinkning" i rondeller exempelvis..

För mig gick det dock ganska lätt. Lätt om man ser till att det var tredje försöket.. Suck.. :rolleyes: :)
 

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
Nu var lappen fixad..... lätt som en plätt.
Grattis alla andra som har klarat kortet i år..
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
JKay skrev:
Måste bara skriva av mig lite (hmmm...det säjer alla...) nåväl.

Jag var ute och övningskörde igår. tog en bra runda, genom Antons himmaby bland annat :lol och det sista vi gör är att köra via Borgeby till Furulund. DÄR har man lagt ny asfalt! Situationen som följer:
Det kommer en lång, skymd kurva och hastighet 70. Inget märkvärdigt med det. MEN i kurvan märker jag att tjäran inte vill som JAG vill utan hojen börjar dansa tango över vägbanan. Får framhjulssläpp MITT i kurvan MED möte!!!
Nu har jag tur och hojen får grepp i sista sekund och styr in på rätt väghalva igen. :3freak
Då gick jag ner till 40 HELA sträckan av asfalterad väg! Hojen gled fram o tillbaka och glattade. UURRKK!!

Nåja...slutet gott allting gott. Se upp för nylagd asfalt.
Läskigt! Körde förbi där nyss och såg att dom asfalterade om = vände.
Asfalt sätter sig som f*n på hojen

Nu är du ju en erfarenhet rikare iaf.. Sakta in vid vägarbeten!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Anton_Ljunghusen skrev:
Läskigt! Körde förbi där nyss och såg att dom asfalterade om = vände.
Asfalt sätter sig som f*n på hojen

Nu är du ju en erfarenhet rikare iaf.. Sakta in vid vägarbeten!

Jotack!! Påminn mig inte!

Det var ett taga sen jag körde där sen separationen och det blev en "liten" överraskning att dom hade asfalterat där.

Ja, men jag kunde ju ha tänkt till INNAN! Trodde ju inte det va SÅÅÅ halt!
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
AxlySM skrev:
Läskigt! :3freak Tur att det gick bra..

Tog kortet igår.. Vägverket-snubben (som egentligen är ganska hård, även för att ha det jobbet) var nådig mot mig och två andra uppkörare. En tjej fick göra om HELA låg- och högfartsdelen då han tyckte sig se "glöden i hennes ögon", samt att hon även tilläts köra med dojor icke avsedda för mc-körning (dvs stålhätta, kraftig sula osv men låga glidaråkar-skor). Den andre, en kille som missade förra uppkörningen när jag gjorde det också klarade sig trots låst bakhjul med rök som följd på alla höfartsinbromsning, och trots att han tillämpade "inåt-blinkning" i rondeller exempelvis..

För mig gick det dock ganska lätt. Lätt om man ser till att det var tredje försöket.. Suck.. :rolleyes: :)

Grattis!! :tummenupp

Man har ju två försök på varje moment, så det var väl inget fel i att den tjejen fick göra om? Hon var säkert nervös och körde kanske lite knackigt pga det dvid första försöket? Och att låsa däcken vid inbromsning är ju inte heller automatisk kuggning så länge man klarar av att häva låsningen på ett bra sätt.
 

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Milla skrev:
Grattis!! :tummenupp

Man har ju två försök på varje moment, så det var väl inget fel i att den tjejen fick göra om? Hon var säkert nervös och körde kanske lite knackigt pga det dvid första försöket? Och att låsa däcken vid inbromsning är ju inte heller automatisk kuggning så länge man klarar av att häva låsningen på ett bra sätt.

Första gången jag körde upp fick jag veta annat. En misslyckad bromsning i 70 räckte för att få åka hem. Och nu menar jag inte någon gigantisk miss, utan bara en lätt liten bakhjulslåsning.. Andra gången samma sak, - EN CHANS sa Vägverketkillen. Visst, han kanske kunde ge en andra chans om det var så, men han ville väl påpeka att det här inte var något man egentligen skulle ha mer en en chans på.. Hmm.. Bra att sätta press på en så. :rolleyes: Huvudsaken är ju dock att alla klarade det! Och tack! :)
 

Jeppa2

VICTORY!!!
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Kalmar
Hoj
polka r1 -98
Igår "essade" jag uppköringen, allt gick som smort inte en enda anmärkning, så nu kan man börja sova på nätterna och åka hoj på dagarna, vädret ser dessutom riktigt lovande ut för hojkörning de närmsta dagarna... :banana :banana
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Milla skrev:
Grattis!! :tummenupp

Man har ju två försök på varje moment, så det var väl inget fel i att den tjejen fick göra om? Hon var säkert nervös och körde kanske lite knackigt pga det dvid första försöket? Och att låsa däcken vid inbromsning är ju inte heller automatisk kuggning så länge man klarar av att häva låsningen på ett bra sätt.

Man har normalt sett bara ett försök i varje moment. Missar du inbromsningen eller sätter ned foten i lågfartsbanan kan det vara tillräckligt för att bli kuggad. Dock kan inspektören ge en chans till om han t.ex. ser att du egentligen behärskar inbromsningen men pga nervositet klantar till det lite. Tänk också på att det hela tiden är helheten som räknas. Jag körde som en kratta i början av lågfartsbanan men klarade mig pga det gick hur bra som helst andra halvan av banan.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top