Körkort 2005

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Det börjar närma sig uppkörning... bara ca 2 veckor kvar..jag har dock inte
gett upp hoppet att grejja det på min ninja! :tomten

Orkar inte kolla igenom tråden, så jag frågar ifall nån grejjat uppkörningen
med sin sporthoj??

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
Vanish skrev:

med sin sporthoj??

då får man nog ha lite skills, satte klockrent med körskolans bmw850r, med lappen i handen körde jag tillbaks med r6:an och försökte, 3 gånger, aldrig ens nära och jag tyckte att det var hyffsat lätt med bmw:n...

Wacom

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Freewind XF 650
Jag ska hyra en BMW 850R inför min uppkörning, hur är den å köra??

//Wacom

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
kör upåp på fredag 19/8

Jag ska köra upp den 19 aug.. på min CBR900rr. HAr endel problem med manöverbanan vid vändningen.. inte helt lätt. ett par frågor till er som nydligen kört upp.
1. På höghastighetsbanan vid vändningen ska den gå sakta oxå eller är det bara att snurra runt inom markeringen?
2. På krypkörningen finns det någon tid som det minst ska ta eller är det upp till Gubben att bedömma?

Körde upp för ca 12 år sen och då var det andra bud som gällde... mycket lättare då. Vet sen då att de är kinkiga med att man ska kolla över axeln vid fil byte och sväng..

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Master_ skrev:
Jag ska köra upp den 19 aug.. på min CBR900rr. HAr endel problem med manöverbanan vid vändningen.. inte helt lätt. ett par frågor till er som nydligen kört upp.
1. På höghastighetsbanan vid vändningen ska den gå sakta oxå eller är det bara att snurra runt inom markeringen?
2. På krypkörningen finns det någon tid som det minst ska ta eller är det upp till Gubben att bedömma?

Körde upp för ca 12 år sen och då var det andra bud som gällde... mycket lättare då. Vet sen då att de är kinkiga med att man ska kolla över axeln vid fil byte och sväng..

1. Såvitt jag vet finns det ingen regel om hur fort det ska gå där. Jag "svängde runt" iaf :D
2. Nej ingen tid, han bedömmer. Går det för snabbt säger han förmodligen till det, så bromsar du lite lätt med fotbromsen och fortsätter

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Vanish skrev:

med sin sporthoj??

De är inga problem med sh! Visst det är fan svårare, men du ska ju klara krypköra med sporthojen sen i framtiden när du har lappen. Så det är bara att traggla =)
Jag körde upp med min 125a sh, kass körställning och vändradie men den vägde ju inte så mkt

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660R -07
Murra skrev:
100 Mil då har du legat i ganska bra lr är det räknat med övningskörning? :)

Jag har snart avverkat 700 sedan april med min r6a och det blir ju bara skojigare för varje gång. =) Dock "lite" dyr i drift. :3freak Vill du köpa? :yoparty

Det är exklusive övningskörningen. Har ju bekväm sadel iaf.... :tungan

Tyvärr, måste ha nåt som är billigt i drift. Dåligt med inkomster som student :]

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Master_ skrev:

Hej!

Körde upp i fredags i Tullinge och klarade det hela... jäkligt skönt! :)

1. Jag tog två lektioner innan uppkörningen och körde resten privat. Det övningsskolan sa var att man tar den i snabbt tempo... du kommer alltså i ca 50 i konbanan, växlar / bromsar ner och tar kurvan raskt för sen slaombanan tillbaka. Tror dom bara bedömer att du kan ta svängen lätt utan att vingla och tveka, kör runt så snabbt du kan. Jag körde upp på min Africa Twin, den tog kurvan lätt.

2. På krypkörningen så fick jag lära mig att köra runt på kopplingen endast, dvs tomgången, men vid uppkörningen sa förrättaren att det var ok att ha lite gas då och då och även "dutta" med fotbromsen då och då.

I övrigt gick uppkörningen lätt tyckte jag, dock var jag duktigt nervös på morgonen då övningskörningen kvällen innan gick dåligt. Förrättaren sa till och med att det var en fröjd att köra bakom mig, hade inget att invända alls.

Vid bromsprovet låste sig bakhjulet lite men det var lugnt eftersom jag släppte efter snabbt, han sa att det e huvudsaken att man har kontroll och känner när det släpper... för att korrigera låsningen.

Förrättaren var jättetrevlig, -lugn och metodisk... önskar alla lycka till med sitt kort, ta det lugnt och var förnuftiga vidd uppkörningen så går det bra.

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
Tom@s skrev:
Hej!

2. På krypkörningen så fick jag lära mig att köra runt på kopplingen endast, dvs tomgången, men vid uppkörningen sa förrättaren att det var ok att ha lite gas då och då och även "dutta" med fotbromsen då och då.

så du körde kopplat hela tiden ? inte in med kopplingen sen när man tappar balansen ut med kopplingen ,så är det ju krypkörning går till :va

grattis till kortet :)

The Fighter

Future bitch on bike!!!
Gick med
14 May 2005
Hoj
ducati 900 ssie -00, CBR 900 RR -95
Gött!

Jaha då e det bara ut o göra vägarna då...shit va ja e avundsjuk....he he!!
Grattis kör med hjärnan...hmm inte hjärtat det e livsfarligt.... :yoparty

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"
Ja Jag klarade äntligen av provet! så nu är det dags för The "Big One" snart ....

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
en blåvit
CeltaniC skrev:
Ja Jag klarade äntligen av provet! så nu är det dags för The "Big One" snart ....

grattis... nu är det bara det dyrare provet kvar :tummenupp då är man lite mer nervös att misslyckas.
Själv har jag det inom en vecka och har knappt provat undanmanöverbanan än.. några tips på vad man bör tänka på, har kört den ca 10 ggr och vändningen verkar vara svårast att klara felfritt.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Tom@s skrev:
Hej!

På trafikskolan fick jag lära mig att man inte fick glida runt enbart med kopplingen. Under krypkörningen ska man hela tiden ligga och dra på kopplingen. Dock får man frikoppla helt och dutta på bromsen för att minska farten. Du får dock inte ligga på bromsen hela tiden. Det är också helt ok att pumpa med gasen. Manöverprovet är mycket enklare om man ger lite gas hela tiden.

För övrigt hämtade jag ut mitt körkort idag. Jag körde upp på tisdagen förra veckan och avin för att hämta ut det nya körkortet kom på fredagen. Grymt snabbt jobbat av VV.

Ponte

Medlem
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
GSX-R 600 -97
Ska köra upp som privatist imorrn 08.15, men jag har ingen aning om jag tränat rätt på manöverproven, speciellt då krypkörningen. Jag undrar eftersom dom verkar vara så extremt lätta, iaf som jag har tränat (enligt ritningarna på vv.se).

Så jag tänka kolla på dom 3 filmerna som finns här, men tyvärr så fungerar inte länkarna till dem! Är det möjligtvis någon vänlig själ som råkar ha dom på dator och känner sig manad att skicka dom till mig? Antingen via email, msn eller icq?

Om det råkar vara så, kontakta mig gärna på msn, tpin@telia.com eller icq, 31893758

Sen tänkte jag på det här med att leda hojjen, måste man gå brevid och leda den, eller kan man sitta på och sparka sig fram? :)

Tacksam för hjälp :)

Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Ponte skrev:
Ska köra upp som privatist imorrn 08.15, men jag har ingen aning om jag tränat rätt på manöverproven, speciellt då krypkörningen. Jag undrar eftersom dom verkar vara så extremt lätta, iaf som jag har tränat (enligt ritningarna på vv.se).

Så jag tänka kolla på dom 3 filmerna som finns här, men tyvärr så fungerar inte länkarna till dem! Är det möjligtvis någon vänlig själ som råkar ha dom på dator och känner sig manad att skicka dom till mig? Antingen via email, msn eller icq?

Om det råkar vara så, kontakta mig gärna på msn, tpin@telia.com eller icq, 31893758

Sen tänkte jag på det här med att leda hojjen, måste man gå brevid och leda den, eller kan man sitta på och sparka sig fram? :)

Tacksam för hjälp :)

Du måste gå bredvid cykeln när du leder den. Själva cykeln får aldrig korsa linjerna men du får gå utanför dem.

Manöverbanorna är inte speciellt svåra om man tränat en del. Inspektörerna brukar också ha en hel del överseende med att man sätter ned foten och liknande. Lycka till med uppkörningen!

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Z750 -04
Om en vecka är det uppkörning! Å jag har inte övningsskört på flera veckor..börjar bli nervös
:eek:

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Anton_Ljunghusen skrev:
De är inga problem med sh! Visst det är fan svårare, men du ska ju klara krypköra med sporthojen sen i framtiden när du har lappen. Så det är bara att traggla =)
Jag körde upp med min 125a sh, kass körställning och vändradie men den vägde ju inte så mkt

jag har testat o själva krypkörningen mellan konor o så går bra..men det är sen
när det kommer till vändningen där är det väldigt jobbigt och komma runt..
fast tidigare när jag tränat har jag ej vetat om att man får gå långt i sidled men måste
hålla 4 meter framåt från konan sett!

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Mr Mac skrev:
På trafikskolan fick jag lära mig att man inte fick glida runt enbart med kopplingen. Under krypkörningen ska man hela tiden ligga och dra på kopplingen. Dock får man frikoppla helt och dutta på bromsen för att minska farten. Du får dock inte ligga på bromsen hela tiden. Det är också helt ok att pumpa med gasen. Manöverprovet är mycket enklare om man ger lite gas hela tiden.

För övrigt hämtade jag ut mitt körkort idag. Jag körde upp på tisdagen förra veckan och avin för att hämta ut det nya körkortet kom på fredagen. Grymt snabbt jobbat av VV.

Det e jag som e otydlig, givetvis drog jag mig runt med kopplingen, men alltså utan gas... ber om ursäkt för min otydlighet. :rolleyes:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Vanish skrev:
jag har testat o själva krypkörningen mellan konor o så går bra..men det är sen
när det kommer till vändningen där är det väldigt jobbigt och komma runt..
fast tidigare när jag tränat har jag ej vetat om att man får gå långt i sidled men måste
hålla 4 meter framåt från konan sett!

Det verkar omöjligt i början, men det gör ju mycket! Bara öva öva öva så är det inga problem sen =)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln