Körkort 2006

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
LayDeeOmega skrev:
2146615 Öva är nog det bästa tipset... Men läs i körkortsboken om hur du ska köra de olika banorna. Hade ju varit surt om du kuggar på grund av att du kör fel på banorna (man får två chanser).

Du verkar ju inte vara helt rookie så själva körningen kommer nog inte bli ngra problem. Hoppas att du klarar uppkörningen! Och se nu till att nöta in banorna i huvudet och om du har möjlighet, även med hojen!
shysst avatar. är det kunta kinte?
 

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
LayDeeOmega skrev:
2181115 ... SEDAN kommer gubben och säger att undanmanövern inte var godkänd. Visserligen kände jag det på mig men lönt att få köra inbromsningarna också i så fall och vagga in mig i någon falsk förhoppning :mad:

Det var tråkigt att läsa, men på det igen om två veckor bara... :tummenupp
Vilken är den svåra undanmanövern?
Behöver jag egentligen skriva det? Blicken ska vara långt framför dig i undanmanövern.

sevehem skrev:
Så göööött nu när allt är över och A-kortet i hamn,.... men vafan gör jag här?? solen skiner ju i dalarna! Nu blire åka av!

Stort Grattis! Ta en lång och skön tur, det ska jag också göra i eftermiddag! :tummenupp

HanneZ skrev:
2181420 :hihi

Historier kring varför körkortslösa inte klarar uppkörningen är så hysteriskt roliga. Det har alltid med kontrollanten att göra och aldrig med körningen :tomten

Personligen kändes det tvärtom för mig, det var inte körningen jag fick körkortet för utan för att kontrollanten var snäll.
Det kändes som att jag körde dåligt men förhoppningsvis inte så dåligt som jag själv tyckte. Jag hade nog högre krav på mig själv än vad kontrollanten hade på mig.

Hade LDO inte fått köra om banan där hon välte konen hade jag tyckt att det varit en surkart. Men får man ett andra försök kan man tyvärr bara klandra sig själv och sina nerver.
 
Last edited:

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
HanneZ skrev:
2181420 :hihi

Historier kring varför körkortslösa inte klarar uppkörningen är så hysteriskt roliga. Det har alltid med kontrollanten att göra och aldrig med körningen :tomten
du kuggade ju för att du körde upp på en touringhoj
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
HanneZ skrev:
2181444 App app, inte byta nick så där!

Jag körde upp på en er-5. Det är en värsting sporthoj... i samma värld som busan är det :hihi
du är alltid lika rolig....busgrabb där

jag har bytit till det nick jag alltid hade när jag var ung, hehe
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
HanneZ skrev:
2181420 :hihi

Historier kring varför körkortslösa inte klarar uppkörningen är så hysteriskt roliga. Det har alltid med kontrollanten att göra och aldrig med körningen :tomten

fast jag skyller ju inte på honom. Det var ju som sagt var jag själv som körde ner konen. Däremot så gjorde hans kommentar att jag blev nervös vilket egentligen inte skall spela någon roll. Den kommentaren han sa var ju egentligen ingen diss eller ngt men i mitt huvud så lät det helt annorlunda. Så nej, det var inte hans fel utan mitt eftersom jag gjorde mig själv mer nervös på grund av hans kommentar. Så jag anser fullt ut att han skulle kugga mig eftersom jag körde ner konen. Men som sagt, hade den kommentaren inte kommit hade jag inte gjort om den i mitt huvud och kanske inte varit nervös osv osv... Så nej, att jag kuggade berodde på min körning!
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Swedecat skrev:
2181435 Det var tråkigt att läsa, men på det igen om två veckor bara... :tummenupp
Vilken är den svåra undanmanövern?
Behöver jag egentligen skriva det? Blicken ska vara långt framför dig i undanmanövern.

Hade LDO inte fått köra om banan där hon välte konen hade jag tyckt att det varit en surkart. Men får man ett andra försök kan man tyvärr bara klandra sig själv och sina nerver.

Den svåra undanmanöver är den med slalom åt båda hållen!

Som sagt, jag klandrar ingen utan bara mig själv. Är bara irriterad över att han sa den kommentaren som han sa eftersom jag stressade upp mig själv!
Men som sagt, ingen annans fel förutom mitt eget!

Gomer Pyle skrev:
2181434 shysst avatar. är det kunta kinte?

ja, det är han som kvinna
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
LayDeeOmega skrev:
2181450 fast jag skyller ju inte på honom. Det var ju som sagt var jag själv som körde ner konen. Däremot så gjorde hans kommentar att jag blev nervös vilket egentligen inte skall spela någon roll. Den kommentaren han sa var ju egentligen ingen diss eller ngt men i mitt huvud så lät det helt annorlunda. Så nej, det var inte hans fel utan mitt eftersom jag gjorde mig själv mer nervös på grund av hans kommentar. Så jag anser fullt ut att han skulle kugga mig eftersom jag körde ner konen. Men som sagt, hade den kommentaren inte kommit hade jag inte gjort om den i mitt huvud och kanske inte varit nervös osv osv... Så nej, att jag kuggade berodde på min körning!
Jag menade inget speciellt nu mot din historia, men ser man till alla kuggningar så kryper det alltid fram en historia om en maktmissbrukande kontrollant till slut. Jag inser att så ibland kanske är fallet men då isåfall max en på tio kuggningar. Sen om din är just den där tionde det vet ju inget jag :tomten.

Gomer Pyle skrev:
2181453 varför har du 2 bögar på avataren Hannez?
Är dom bögar? Då har du nog lite fått lite inside information för det visste jag inget om :hihi
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Hur är det, konbanorna och körning i trafik är samma dag va?
Men om man skulle klara av konbanorna men inte körningen i trafik, får man köra konbanorna igen då en annan dag? Eller räcker det med trafiken?
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
niuck skrev:
2181533 Hur är det, konbanorna och körning i trafik är samma dag va?
Men om man skulle klara av konbanorna men inte körningen i trafik, får man köra konbanorna igen då en annan dag? Eller räcker det med trafiken?

Allt ska göras om. :huvet
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Misstänkte det :gnissla
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
LayDeeOmega skrev:
2181450 fast jag skyller ju inte på honom. Det var ju som sagt var jag själv som körde ner konen.

Jag har kanske fel, men tänk på att konen du slog ned nog inte var enda anledningen till att du missade. Antagligen såg du allmänt osäker ut på höghastighetsbanan. Så ÖVA nu ordentligt innan nästa uppkörning!
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Yadis skrev:
2181587 Jag har kanske fel, men tänk på att konen du slog ned nog inte var enda anledningen till att du missade. Antagligen såg du allmänt osäker ut på höghastighetsbanan. Så ÖVA nu ordentligt innan nästa uppkörning!

Ärligt talat så vet jag inte om det var ngt mer.. det var i alla fall inget som han sa till mig. Min körlärare sa sedan att jag skulle ha klarat det om jag låtit bli att ta ner konen med foten. Men å andra sidan är det ju inte han som ska godkänna mig/kugga mig. Hur som helst så blir det ju till att öva mer på banan så den sitter på nästa uppkörning. Har kommit till insikt att det var en bra erfarenhet att få vara där ute under en uppkörning i alla fall. Ska ut och öva öva öva och så klarar jag det nästa gång :)
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
LayDeeOmega skrev:
2181629 Ärligt talat så vet jag inte om det var ngt mer.. det var i alla fall inget som han sa till mig. Min körlärare sa sedan att jag skulle ha klarat det om jag låtit bli att ta ner konen med foten. Men å andra sidan är det ju inte han som ska godkänna mig/kugga mig. Hur som helst så blir det ju till att öva mer på banan så den sitter på nästa uppkörning. Har kommit till insikt att det var en bra erfarenhet att få vara där ute under en uppkörning i alla fall. Ska ut och öva öva öva och så klarar jag det nästa gång :)

Anledningen till att jag tror det är att dom faktiskt inte brukar underkänna om man slår ner nån kon OM man i övrigt ser stabil ut. Men bara gissningar från min sida. Hur som helst, du ska ju öva ordentligt så vi ses på vägarna om 2 veckor:)
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
HanneZ skrev:
2181504 Jag menade inget speciellt nu mot din historia, men ser man till alla kuggningar så kryper det alltid fram en historia om en maktmissbrukande kontrollant till slut. Jag inser att så ibland kanske är fallet men då isåfall max en på tio kuggningar. Sen om din är just den där tionde det vet ju inget jag :tomten.

Återigen, jag beskyller inte vv-gubben för att jag kuggade. Påstår inte alls att han var en maktmissbrukande kontrollant. Det var ju jag som omtolkade hans kommentar till en negativ och stressade upp mig själv, det var även jag som drog ner konen. Med andra ord så beskyller jag inte honom för att jag kuggade...

Yadis skrev:
2181635 Anledningen till att jag tror det är att dom faktiskt inte brukar underkänna om man slår ner nån kon OM man i övrigt ser stabil ut. Men bara gissningar från min sida. Hur som helst, du ska ju öva ordentligt så vi ses på vägarna om 2 veckor:)

Jo, du har förmodligen rätt.
När jag insåg att jag inte klarade manöverdelen så lyssnade jag ju inte med särskilt stora öron på vad han hade att säga. Vet att han sa att jag skulle öva lite mer så skulle jag säkert klara det nästa gång. Sagt och gjort.. eller ja, sagt är det och öva mer ska jag och sedan SKA jag klara uppkörningen. Så är det bara :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Malmeqvisto skrev:
1856586 Ansluter mig till skaran. Tänkte sätta teorin nu till våren och ha uppkörningen i början på sommaren när jag får in åldern.
Jag hade faktiskt tänkt ta privat, om nu det kan gå. Vad jag har läst mig till här är väl inte Malmö så snälla mot privatister?

dom är aldrig snäll mot privatister, kuggar typ alltid dom.

jag spika teorin i sommras, har uppkörning den 8:e juni så jag hålelr tummarna.

lycka till alla andra!
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
rallyfisken skrev:
2181716 dom är aldrig snäll mot privatister, kuggar typ alltid dom.

jag spika teorin i sommras, har uppkörning den 8:e juni så jag hålelr tummarna.

lycka till alla andra!

Jag tror det är en myt att privatister kuggas lättare. Fakta är nog dock att privatister oftare kommer till uppkörning mer oförberedda än körskoleelever. En del kör till och med upp för att kolla vad dom behöver träna på, istället för att ta lektion.
När jag körde upp var det en privatist. Snackade lite med honom och han berättade t.ex att han aldrig kört manöverbanorna eller ens visste hur dom såg ut(!). Han klarade dock överraskande nog manövern, vet dock inte hur det gick för honom i trafiken.
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Jaaaaa! Äntligen kan man pusta ut! Satans vad skönt :brinnerup
Fick köra den raka konbanan på krypkörningen och den med undanmanövern på slutet. Bromsprovet i 70 km/h fick jag göra om för att han tyckte jag nöp i lite mesigt. Andra gången gick det bättre och 90 satt på en gång. Sen fick man sitta och vänta ett par timmar tills det var dags för landsväg/stadskörningen. Efter lite landsväg drog vi in på en lappad gammal skitväg med potthål och grussektioner. Allt flöt på bra och när vi var färdiga så klagade han på körningen på "grusvägen" där han tyckte jag kunde kört på lite snabbare :tomten Ja inte fan vet jag men en CB 750 är knappast gjord för att åka fort på grusväg. Äh så blev det iallafall och nu är jag en väldigt glad pojke :D
 

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Ort
Örebrotrakten
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Yadis skrev:
2181263 Vet hur det känns, missade första förra sommaren men tog kortet andra försöket. Det som är bra är att nu vet du hur en uppkörning går till(hur nerverna påverkar!), du har dessutom fått lite feedback på vad du behöver förbättra så träna på och om 14 dar har du kortet!

Säger som Yadis, vet hur det är.
Jag kuggade oxå första gången, jag fick hjärnsläpp och åkte rakt o högfartsdelen :rolleyes:
Men andra gången visste man vad man gav sej in på, allt kändes mkt bättre.
Man hade en helt annan självkänsla, för man visste vad man skulle göra, man visste hur det skulle gå till osv.
Dock rev jag en kona i högfartsdelen, men han jag körde upp för kollade på HELA min körning och resten var felfritt.

Du kommer få känna den där känslan att ha A-körkort.
Det må hända kännas skit just nu, men lägg det bakom dej och kör träna på.

Du fixar detta.

/m som kört sonen på sin andra uppskrivning på B och han misslyckades :(

Yadis skrev:
2181635 Anledningen till att jag tror det är att dom faktiskt inte brukar underkänna om man slår ner nån kon OM man i övrigt ser stabil ut. Men bara gissningar från min sida. Hur som helst, du ska ju öva ordentligt så vi ses på vägarna om 2 veckor:)

Stämmer på mej i allafall, jag rev en kon men körde resten felfritt och jag fick ge mej vidare ut i trafiken och köra med uppkörningsläraren sedan.
/m
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top