Körkort 2007

Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Jag måste bara säga att jag blir glad när jag ser alla nöjda(som nojjat här) klara kortet, och till er andra, det fixar sig garanterat:tummenupp

Däremot känns det som om skolorna blåser en del..... hur känns det själva, behöver ni 20 lektioner? tänk på att skolor är vinst drivande företag.

Med det sagt så finns det även mycket ärliga och bra skolor!
 

brie

Medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Falköping
Hoj
Brutale 910
Hmmm...medel 20 lektioner?? Jävlar i räva....måste vara stor skillnad på större och mindre städer..
Medel i mina trakter ligger på 4-5 lektioner (dubbellektioner)
Falköping/ Skövde...
Har personligen kört 6st 80min (800kr/st) och har uppkörning på måndag. Hur det går är ju en helt annan femma men man kan ju alltid hoppas på det bästa..
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Hur många lektioner har ni tagit? Jag tog min första idag och min lärare sa att snittet låg på 12st dubbellektioner, alltså sammanlagt 24 timmars lektion. Hade hoppats på lite mindre, men det kanske är det som krävs. Där jag kör nu är lektionerna billiga, men läraren har flera elever och cirka 60% av lektionen körde jag själv, brukar det vara så?

Vilken trafikskola gick du till?
 

Olof.he

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ingen ännu
Jag kör på järfälla flygfält, via St Eriks trafikskola. Ska ta några lektioner till, läraren var bra och så, så den delen var det väl inget fel på och nu har jag nåt specialpris på 5 dubbellektioner där priset blir 7kr/min, så det är ju väldigt bra pris. Men att sen betala 1200 för en dubbellektion lektion där instruktören ibland inte ens är inom synhåll är väl kanske inte så vettigt. Läraren sa att första lektionen så lät han eleverna köra en hel del själv, för att vänja sig vid hojen, så det borde nog bli annorlunda kommande lektioner. Skriver igen efter nästa.
 
Last edited:

Stockan

Övningskör
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda XL125V -07
Jag kör upp imorgon kl 13.00 på säve ungefär. Jävligt nervös, men jag ser inte nervositeten som något negativt, snarare något som gör mig mer fokuserad. Kör upp på en Honda Varadero 125'07, om ni vet något om den så väger den 175 kg, har en tank på 17 liter som sitter väligt högt upp och ger den en hög tyngdpunkt. Dessutom axar den dåligt vilket ännu mer försvårar högfartsmanöverdelen.

ÖNKSA MIG LYCKA TILL! Jag behöver allt stöd jag kan få!

Och jag har aldrig bromsat i 70 och 90 heller hehe :p får hoppas att det blåser ordentligt imorn eller nåt så jag slipper 90-bromsen.
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
3030280 Jag kör upp imorgon kl 13.00 på säve ungefär. Jävligt nervös, men jag ser inte nervositeten som något negativt, snarare något som gör mig mer fokuserad. Kör upp på en Honda Varadero 125'07, om ni vet något om den så väger den 175 kg, har en tank på 17 liter som sitter väligt högt upp och ger den en hög tyngdpunkt. Dessutom axar den dåligt vilket ännu mer försvårar högfartsmanöverdelen.

ÖNKSA MIG LYCKA TILL! Jag behöver allt stöd jag kan få!

Och jag har aldrig bromsat i 70 och 90 heller hehe :p får hoppas att det blåser ordentligt imorn eller nåt så jag slipper 90-bromsen.
Håller tummarna :)
 

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Ort
Örebrotrakten
Hoj
Honda Hornet 600 -05
NU HAR JAG "Mr körkortstråd 2006" som vissa kallar/kallt mig tagit A-KORT !!! Den bästa känslan i världen (hittills) av att äntligen ha klarat det !!!!! Jag var sååå nervös .. Först ut på manöverprovet + trafik...

Vad mer kan jag säga ? UNDERBART :) :) :) bara förnamnet.

Lycka till ni andra !

GRATTIS Motin, då kan jag lämna denna tråd nu.
Har följt denna tråd mest för att få se hur det skulle gå för dej :)

Lycka till nu och kör försiktigt.
 

Shunyata

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Ort
Solen
Hoj
Suzuki GSF 1200N Bandit
Ska tydligen finnas ett ställe "Almnäs" tror jag det heter, mellan Södertälje och Nykvarn, där det finns stationära koner där man kan köra efter kl 20 vardagar och dygnet runt på helger. Har hört att området dessutom räknas som inhägnat område så det är bara att gasa helvete.
Obs! Detta är andrahands info så kolla gärna upp.

Inte spanat på Almnäs än men köpte lite koner på TEAM Sportia ca 23cm 19kr styck. Tänkte dra dit någon trafikskola övar o låna asfalten där när den inte används av dem…
 

Stockan

Övningskör
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda XL125V -07
Jag kuggade =( Klarade inte av högfartsprovet och bromsade för hårt med bakbromsen på bromsbanan. Kom inte heller upp i 90km/h när jag skulle göra 90bromsen pga av svag motor + tung motorcykel + att det var motlut på bromsbanan.
 

brie

Medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Falköping
Hoj
Brutale 910
Inte riktigt rätt läge att säga då men jag lyckades idag!
Gick klockrent trots att jag va så jävla nervös så den lilla skålen gröt man lyckades trycka i sig imorses nästan kom upp en timma senare!
Grattis till mej och lycka till alla andra som håller på!
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Jag kör upp den 18e juli. Om jag nu hittar någon MC att hyra/låna. Jag hoppas på det bästa!

Lycka till alla!
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Klar idag!!!
Tänkte först skriva att ni inte fattar hur skönt det känns att ha klarat... Sen kom jag på att det är ju just det ni gör. Ni har ju nästan allihop stått där inför uppkörningen och darrat som asplöv för att sedan känna hur allt rinner av en när förrättaren säger:
-Jaha, det gick ju bra det där!

Så alla Västeråsare... Vinka lite extra när ni möter en gul Triumph TT600 ute på vägarna! :)

Jag kuggade =( Klarade inte av högfartsprovet och bromsade för hårt med bakbromsen på bromsbanan. Kom inte heller upp i 90km/h när jag skulle göra 90bromsen pga av svag motor + tung motorcykel + att det var motlut på bromsbanan.

Ajaj... Så det blev inte ens trafikkörning då? Körde du helt privat?

Lycka till nästa gång!
 
Last edited:

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Jag kuggade =( Klarade inte av högfartsprovet och bromsade för hårt med bakbromsen på bromsbanan. Kom inte heller upp i 90km/h när jag skulle göra 90bromsen pga av svag motor + tung motorcykel + att det var motlut på bromsbanan.

Jag körde upp på en Honda XR125L när jag tog A1-kort, körde upp i Säve. Kom upp i 86 på 90-bromsningen med den o hade kanske 80 när jag brommsade in o blev godkänd. Så att du hade för liten fart tror jag inte dom sätter dit dig på, då dem ser att du ger allt du har med hojen för att få upp farten.

Lycka till nästa gång, kuggade för a-beg i Onsdags på Säve, men det är bara att bita ihop.
 

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Ort
Åkarp
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
Jag hade en händelserik dag igår.
Började med övningskörning med mc-skolan klockan 6.30.
Uppkörningsproven lörde vi igång med 9.20.
Jag var sist av de 3 i turordningen att köra upp.
Alla 3 klarade hela provet och man var i extas i att åka upp till kristianstad för att hämta min mc.
cyklar som en idiot till tåget för att hinna.
När jag kommer fran till Kristianstad får jag skynda mig igen för att hinna med bussen till Everöd.
Väl där så mer eller mindre slänger jag mig på stället och sen på hojjen för att köra in till kristianstad.
Helt underbar känsla ända tills dess att fler och fler el-prylar (abs, insprutning, lysen) börjar strula och till slut så stannar motorn.
Där står jag mitt ute i ingenstans med en helt död mc.
En mil senare traskandes med hojen vid min sida kommer jag fram till MC-center i kristianstad.
Givetvis så har de inte tid att titta på den direkt trots min snyfthistoria.
Så då var det bara till att ta sig ner till malmö igen och hoppas att de kommer att kunna fixa felet idag så att jag kan åka upp igen efter jobbet.

PUST :huvet
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
...Helt underbar känsla ända tills dess att fler och fler el-prylar (abs, insprutning, lysen) börjar strula och till slut så stannar motorn.
Där står jag mitt ute i ingenstans med en helt död mc.
En mil senare traskandes med hojen vid min sida kommer jag fram till MC-center i kristianstad.
Givetvis så har de inte tid att titta på den direkt trots min snyfthistoria.
Så då var det bara till att ta sig ner till malmö igen och hoppas att de kommer att kunna fixa felet idag så att jag kan åka upp igen efter jobbet.

PUST :huvet

Arghhh... Fan vad irriterande!:mad:

Hoppas verkligen de hinner fixa den fort. Fast nu ska det väl bli skitväder hela veckan så det kanske blir lugnt ändå!
Lycka till!
 

Nilzohn

Medlem
Gick med
3 Jul 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000
Jag hade en händelserik dag igår.

....

Där står jag mitt ute i ingenstans med en helt död mc.
En mil senare traskandes med hojen vid min sida kommer jag fram till MC-center i kristianstad.



Se där... jag tolkade ditt bölsamtal som en undanflykt. Hade lite vibbar att du var rädd att få däng av en FZS med passagerare, när du väl skulle behaga visa din nuna (och hoj) här i Skånes Hufvudstad.

Well...grattis än en gång till körkortet, och hojen fixar de säkert till utan problem.

Hej alla andra! Jag är en Long Time Lurker som nu behagar komma fram från skuggorna. Tänkte hålla mig passiv tills efter jag klarade kortet (fixade 28/6), men nu, äntligen, är jag en av Eliten(TM). :)
 

ulf_larsson

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha YZF R6 -07
Nu får väl även jag göra mitt första inlägg i denna tråden.
Klarade teori i förra veckan och efter detta så ringde jag till vägverket och fick uppkörningstid nu på Tisdag den 10 Juli i Falkenberg. Under tiden har jag tatt ett par körlektioner och det har gått ganska bra. Dock har jag bara kört i falkenberg 2-3 gånger och är lite orolig hur det kommer gå när jag inte kan vägarna där alls. Ska köra ner med körskolehojjen på ett släp och spana in lite hur det ser ut där några timmar innan uppkörningen. Är det någon här som har erfarenhet av att köra upp i falkenberg?
 

Stockan

Övningskör
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda XL125V -07
Jag körde upp på en Honda XR125L när jag tog A1-kort, körde upp i Säve. Kom upp i 86 på 90-bromsningen med den o hade kanske 80 när jag brommsade in o blev godkänd. Så att du hade för liten fart tror jag inte dom sätter dit dig på, då dem ser att du ger allt du har med hojen för att få upp farten.

Lycka till nästa gång, kuggade för a-beg i Onsdags på Säve, men det är bara att bita ihop.

Du var inte och körde på konbanan vid stensjön några dagar innan?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top