Körkort 2007

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Finns det någon programvara att ladda ner för att öva på MC teorin? Jag övade på sån för bilteorin och det var rktigt bra.

Jag är precis hemkommen efter att ha jobbat ett år utomlands. Vill nu ta körtkort snabbast möjligt. Har redan tillståndet. Finns det någon i Uppsala trakterna eller Jönköping som kan tänka sig övningsköra privat?

Anser ni att det funkar att börja nu för att hinna åka lite denna säsong? Kuriosa är att jag tog bilkortet på en månad sammanlagt från avklarad teori, första bilkörningen till klarad uppkörning. Fick bara ett eller två fel på teorin också.

Att köpa MC kommer jag göra snart men inte förrän jag hunnit stadga mig och skaffa mig ett jobb här.
 

Heno75

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2007
Ort
Lycksele
Hoj
BT1100
Är så jävla :mad: arg på mig själv får att jag inte får till den ena höghastighetsbanan!!! Den där man ska göra undanmanövern i början av banan, slalom ner och upp. Klarar den i 40-45 km/h men sen går det faaaan inte :( när jag ska göra undanmanövern åt höger men vänster funkar *suck*

Hade också problem att få högfartsbanan att sitta. Ett tips är att se till att komma upp i rätt fart så fort det bara går och att sedan flytta handen så att du inte kan ändra gaspådraget när du börjar svänga. Det är annars ganska lätt att man fortsätter att accelerera en bit in i banan och rätt vad det är så går det 55 istället för 50 och då blir det riktigt lurigt. Testa att lägga handen så att du täcker skarven mellan gasrullen och styret. På så sätt fixerar du varvtalet.

För mig gick det bättre på detta sätt då man kan lägga 100% av koncentrationen på undanmanövern och inte behöver bry sig om hur fort det går. Titta dit du ska (inte på konen) och sakta ner i god tid innan vändningen. Var i banan är det mest problem? Är det själva undanmanövern eller vändningen eller slalomdelen?

Kämpa vidare... Det är bara att nöta:tummenupp
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Yes! Klarade teorin i morse :yoparty
Bara uppkörningen kvar. Nu är det mycket nära :)
Hoppas på en lång fin höst.

Grattis!

Jag hoppas på att skriva den också snart. Är det mycket som tillkommer till skillnad mot bilteorin? gjorde bilteorin nyligen men har inte börjat kolla på mc teorin.


Ingen kandidat för handledare i Jönköpingstrakten när jag köpt MC? =)
 

Körkortexpress

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Hallstahammar
Hoj
Honda CB Sevenfifty och Kawasaki Z 750
Lågfartsdelen

Ledsen, men nu är det slalom eller flerstoppen som gäller på uppkörningen. Garagevändningen är skrotad helt.
Men se det från den ljusa sidan, planera rätt och kör rätt hoj så är den superenkel. :tummenupp
 

Körkortexpress

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Hallstahammar
Hoj
Honda CB Sevenfifty och Kawasaki Z 750
Hade också problem att få högfartsbanan att sitta. Ett tips är att se till att komma upp i rätt fart så fort det bara går och att sedan flytta handen så att du inte kan ändra gaspådraget när du börjar svänga. Det är annars ganska lätt att man fortsätter att accelerera en bit in i banan och rätt vad det är så går det 55 istället för 50 och då blir det riktigt lurigt. Testa att lägga handen så att du täcker skarven mellan gasrullen och styret. På så sätt fixerar du varvtalet.

För mig gick det bättre på detta sätt då man kan lägga 100% av koncentrationen på undanmanövern och inte behöver bry sig om hur fort det går. Titta dit du ska (inte på konen) och sakta ner i god tid innan vändningen. Var i banan är det mest problem? Är det själva undanmanövern eller vändningen eller slalomdelen?

Kämpa vidare... Det är bara att nöta:tummenupp


Ytterligare ett tips är att se undanmanövern som en stor sväng. Tryck ut hojen så mycket du kan före gula konorna, börja svänga tillbaka (c:a 3-4 m före dem) så att du nästan siktar på dem (de gula konorna alltså). Då undviker du de röda med marginal. (de som man brukar plocka efter undanmanövern) Jobba ordentligt med hojen så att man känner trycket. Öva gärna med att köra fri slalom, med stora, djupa och snabba svängar.

Elina
Körkortexpress
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Hade också problem att få högfartsbanan att sitta. Ett tips är att se till att komma upp i rätt fart så fort det bara går och att sedan flytta handen så att du inte kan ändra gaspådraget när du börjar svänga. Det är annars ganska lätt att man fortsätter att accelerera en bit in i banan och rätt vad det är så går det 55 istället för 50 och då blir det riktigt lurigt. Testa att lägga handen så att du täcker skarven mellan gasrullen och styret. På så sätt fixerar du varvtalet.

För mig gick det bättre på detta sätt då man kan lägga 100% av koncentrationen på undanmanövern och inte behöver bry sig om hur fort det går. Titta dit du ska (inte på konen) och sakta ner i god tid innan vändningen. Var i banan är det mest problem? Är det själva undanmanövern eller vändningen eller slalomdelen?

Kämpa vidare... Det är bara att nöta:tummenupp

Jag har bara problem med undanmanövern när jag ska tillbaka, i 50 km/h så snuddar jag vid den första konen på högersida in i banan igen :(
Kan även vara så som du säger att man kommer över 50 km/h och det är därför det blir lite knepigare att komma exakt rätt på det tillbaka efter undanmanövern.

Men tror att jag har fått rätt på det *håller tummarna*

Slalomen och vändningen är inga problem :)

Men en av de första gångerna i vändningen så låste jag armarna och fick en liten offroad tur :hihi efter det så funkar den perfekt varje gång :yoparty

Är det fler än jag som har svårare att bromsa perfekt i 50 km/h än ju snabbare det går?

Ytterligare ett tips är att se undanmanövern som en stor sväng. Tryck ut hojen så mycket du kan före gula konorna, börja svänga tillbaka (c:a 3-4 m före dem) så att du nästan siktar på dem (de gula konorna alltså). Då undviker du de röda med marginal. (de som man brukar plocka efter undanmanövern) Jobba ordentligt med hojen så att man känner trycket. Öva gärna med att köra fri slalom, med stora, djupa och snabba svängar.

Elina
Körkortexpress

Jag försöker se det som en stor sväng och till vänster funkar det perfekt men inte till höger (än) Men det är som ni säger bara att öva och öva......
 
Last edited:

Heno75

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2007
Ort
Lycksele
Hoj
BT1100

Är det fler än jag som har svårare att bromsa perfekt i 50 km/h än ju snabbare det går?

Du är inte ensam om det :) . Vad jag förstått så tycker de flesta att det är svårare att bromsa snyggt i 50. Vet inte men jag tror helt enkelt att man skärper sig mer när det går fortare.

Ännu ett tips vid undanmanövern är att tänka på att försöka hålla in fötterna så mycket det går. De flesta gånger jag tog konen tog jag den med kängan.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Var hittar jag bilder på konbanorna!? Har ta mig tusan letat överallt på VV utan framgång.

Någon som kan länka? :)
 

andreas1

Fucking good karma
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Robertsfors
Hoj
CBR900RR Fireblade
Hejhej hallå forumet. Fixade teorin i Juni och fixade uppkörningen idag. Rackarns roligt dehär med två hjul men nöjet med fyra hjul har ju försvunnit nu. :p
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Klarade uppkörningen idag på andra försöket.. rättså gött faktiskt. Kanske skulle skaffa sig ett B-kort till vintern med. Får se.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Jag klarade mit A-beg. idag.

Det var extra spännande då jag fick öva 40min innan körningen på en hoj jag aldrig kört förut, sen var er5an som en svamp att köra. :D
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top