Körkort 2007

Henrol

Jag har lärt mig allt jag kan
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
Yamaha Fazer 600 -99
JIPPI!

Jag klarade också uppkörningen på Tullinge idag.
Ett par missar och så, men fick iaf lappen. =)

Henrol

Gick med
17 Jun 2007
Hoj
Yamaha Fazer 600 -99
hehe. jag fick värsta enkla vägen, typ enbart 70 väg.
Först förbi Lida avfarten, vända och sen in mot Lida, sen vände vi igen och åkte tillbaka, trodde jag hade bommat eftersom vi var borta så kort tid.
Men icke!

Han vart väl så impad av min körning att han inte ville se mera =)

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
nuså jevvlar..
Klarade lappen i förmiddags..
inget att klaga på.. han bara log ;D

å jisses va ja har glidit omkring idag ;)
i love it..

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
-06 Fz6-S
Grattis allihop, känslan måste vara helt otrolig !
Själv smäller det på torsdag, hoppas det flyter på då och att man inte gör nån för allvarlig tabbe...
Fick ångest och tog en körlektion, körde manöverbanan o lite trafik + landsväg på vägen dit o hem, kändes helt ok, deras intruder var lättkörd som tusan, satte inte ner foten nån gång på nån av lågfartsbanorna, men det är väl ingen garanti inför uppkörning iofs, då man har mer nerver då samt en annan hoj.
Men Dr:en bör ju vara lika lätt som en intruder iaf att köra på fullt styrutslag med.
Fick ett hyffsat betyg av körläraren då han tyckte att jag skulle ta 2 lektioner till om jag skulle köra upp genom skolan, dvs 3 lektioner totalt, men jag chansar nog och kör utan de sista 2, vilka var mer till för att han skulle få pricka av sitt papper. Har ju haft B i 9 år så det bör ju gå vägen om jag klarar mig förbi manöverbanan o bromsprovet.

No_fear_

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
Fireblade snart
Har ni några tips på högfartsbanan?

Era lyckliga jävlar som har klarat uppkörningen, e så avundsjuk....Erat svar till mig ska vara...Dont hate the player, hate the game....

Henrol

Gick med
17 Jun 2007
Hoj
Yamaha Fazer 600 -99
Högfartsbanan var nog mitt enklaste moment, bara gasa, svänga och bromsa. =)
Vet inte vad för slags tips man kan ge dock..

Gör rätt, inte fel?
Går inte det, så gör något mitt emellan =)

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
-06 Fz6-S
Jepp, vet inte hur petiga dom är på smådetaljer på uppkörningen, men den kändes inte värst svår, det enda misstaget jag gjorde var väl att jag körde fel nån gång innan jag fattat helt hur jag skulle köra, vi var där själva på banan o han visade en gång lite snabbt så jag såg fel på nån kona, men förutom det så var det lätt.
Tipsen jag fick var att inte bromsa på ett speciellt ställe på våran bana, det var en liten rand i mitten av spåret som kunde vara hal sa han, så kolla sånt bara, sen när man laddar upp farten och går in de 4 konorna som står före hindret, se till att köra igenom lite diagonalt där för att slippa väja så brant vid "hindret" .

JAJJAS

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Hoj
Honda cbr600f sport -01 - såld. Ten7 yx160cc -09
Hur sakta ska man köra i skymda kurvor? Körskoleläraren tjatar som fan på mig för att jag kör för fort, jag tycker att det knappt går att hålla balansen :)

Något tips?

Henrol

Gick med
17 Jun 2007
Hoj
Yamaha Fazer 600 -99
Du ska väl ha bromsberedskap och sänka hastigheten så pass att du kan stanna om det står en pansarvagn eller något över hela vägen.

Krypköra över krönen är väl lite overkill =)

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
660
känns som kortet är lååångt borta efter att ha läst om alla som kuggar.

Har ni något tips på en minibana man kan bygga upp på parkeringen för att öva? Eller andra övningar man kan träna på själv inför manöverdelen, utan handledare på en parkering?

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
-06 Fz6-S
Sök på manöverprov eller så så hittar du nog en länk till det, sett flera som jag inte har sparat. Kan dock säga att den ena av lågfartsbanan har konor på rad med 4 meter imellan.
Var väl 4-6 st, vid den sista slår man runt helt o kör slalom tillbaks åxå.
Den är inte så svår, men det hände att man tog ut nån sväng lite mycket så den sista rundpallen blev rätt tajt , så man måste planera lite .
Alternativet är en lättare krypbana, då ska man köra typ en 8:a, men stanna o sätta ner foten på 2 ställen som är markerade med dubbelkon. Den är ännu lättare, problemet med den här banan är väl att man lätt kör för fort då den inte är såå tajt med en hyffsat smidig hoj, sen glömde jag stanna vid ett tillfälle vid en dubbelkona, hoppas jag inte glömmer det på uppkörningen ...

Om du kör med en riktigt smidig hoj, tänk som sagt på att köra sakta runt, jag körde med en intruder 800cc o den gick o köra rätt fort runt med, så lärarn fick säga till mig att sakta ner.

Själv hann jag inte med att öva broms i 70 o 90, så det får jag väl göra nån kväll på egen hand, bara ta ett varv med bilen först så inte bylingen är i byn ...

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Hoj
Hojlös
JIPPI!

Jag klarade också uppkörningen på Tullinge idag.
Ett par missar och så, men fick iaf lappen. =)

Grattis!

Jag körde också på tullinge igår. Mitt prov började 08:15, när körde du?
vi kanske körde samtidigt =)
Vem körde du med?

Grattis till kortet i alla fall!

Lycka till alla andra!!!

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Fixade kortet efter uppkörning i Sundsvall igår förmiddag, riktigt skönt.

Högfartsproven och bromsningarna var lätta, lågfarten som kändes mer osäkert men det fungerade även det, bara man höll blicken högt som sig bör!

Nu blir det att vänta till våren och styra upp nåt i stil med ER-6 då jag inte känner för att punga ut tiotusentals spänn på försäkring per år för att nöjesåka lite. :yoparty

@leffo
Här har du en länk till vad som kommer att krävas av dig på uppkörningen, samt banornas utformning!
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
-06 Fz6-S
Grattis igen till er som klarat det !

Har en fråga, ska köra upp med min gamla Dr, den är nybesiktad osv, men det sitter inget kedjeskydd på, kan dom gnälla på det vid säkerhetskontrollen på uppkörningen ?? :confused:

man_del

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2007
Hoj
KTM 990 superduke -06. KTM 450 EXC -04.
:tummenupp Klarade kortet i dag!!!!!! Vilken känsla. Vi ses på vägarna...

Malin71

Malin
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
VTR 1000F-99
Hej!!
Ville bara säga grattis till er som klarat kortet och lycka till ni som har uppkörningar på gång...är själv ny med kort :D

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
känns som kortet är lååångt borta efter att ha läst om alla som kuggar.

Har ni något tips på en minibana man kan bygga upp på parkeringen för att öva? Eller andra övningar man kan träna på själv inför manöverdelen, utan handledare på en parkering?

Ställ upp fyra koner i en fyrkant med 1,5 meters mellan rum kör sedan igenom dessa i en fyrklöver. När du klara det utan att sätta ner foten eller ta för stora svängar klarar du krypet galant.

Har ni några tips på högfartsbanan?

Era lyckliga jävlar som har klarat uppkörningen, e så avundsjuk....Erat svar till mig ska vara...Dont hate the player, hate the game....

Tipset jag kan ge är att sakta av vid tredje konan växla ner, fri koppla genom vändningen för att ge ordentligt med gas på vägen ut.
Blev själv kuggad pga att jag körde i 50 genom slalomen sen bromsa in hårt vid vändningen och fick krypa ur. Då sa gubbjäveln att jag hade dåligt flyt i körningen och kuggade mig för det. Vid nästa uppkörning körde jag 5 km/h saktar än man skulle och det gick galant.

//Dafe

P.S. Lycka till känns som de blir snällar mot höstkanten alla i min grupp klarade det.

Last edited:

Tahonga

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2006
Hoj
Bandit 600S
Tog teorin 25 september förra året och blev sedan gravid. Hann bara provköra ett par gånger på körskola. Det lilla livet ploppade ut 17:e maj och sen tog det 2 månader innan jag kunde återuppta körandet, men då var det semestertider på körskolan och få lediga tider. Dessutom var jag ju tvungen att försöka hitta barnpassning var gång jag skulle få till körning. KRIS! En vecka in i augusti la jag in en högre växel - bokade körtider varenda dag i 2 veckor och därefter 3 ggr i veckan under de följande 2 veckorna. Fick uppkörningstid i går och klarade det. Helt underbart!!! Har känt piskan på ryggen att hinna klart innan den 25:e för att slippa göra om teorin och sen är det ju inte så kul att se hur pengarna bara försvinner svindlandes snabbt när man kör allt på skola. Vilken känsla att få köra tillbaka till skolan från uppkörningen på egen hand! Häftigt!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha