Körkort 2007

Mrs. Laphroaig

Guest
Har tyvärr helt och hållet tappat lusten med mitt körkort. Skrev teori 27/8 och kuggade med ett fel för mycket. Körde en liten stund förra fredagen men var fullkomligt livrädd och upplevde mig själv som skitdålig förare.
På trafikskolan har jag inte varit sen mitten av april :gnissla

Vad fan gör man när man har tappat lusten/orken totalt?
Peppa mig, skicka PM och dra iväg mig till körskolan igen :)
Gjorde halkan i mars/april och vill helst inte göra om den igen och enligt min lärare har jag garagelektion, 1-2 körlektioner kvar innan uppkörning, uppkörningen samt klara teorin kvar så det är ju inte så jävla långt kvar men jag har gett upp då ekonomin är körd i botten samt att min trasiga axel blivit betydligt värre så jag har svårt att kolla in döda vinkeln :huvet
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Har tyvärr helt och hållet tappat lusten med mitt körkort. Skrev teori 27/8 och kuggade med ett fel för mycket. Körde en liten stund förra fredagen men var fullkomligt livrädd och upplevde mig själv som skitdålig förare.
På trafikskolan har jag inte varit sen mitten av april :gnissla

Vad fan gör man när man har tappat lusten/orken totalt?
Peppa mig, skicka PM och dra iväg mig till körskolan igen :)
Gjorde halkan i mars/april och vill helst inte göra om den igen och enligt min lärare har jag garagelektion, 1-2 körlektioner kvar innan uppkörning, uppkörningen samt klara teorin kvar så det är ju inte så jävla långt kvar men jag har gett upp då ekonomin är körd i botten samt att min trasiga axel blivit betydligt värre så jag har svårt att kolla in döda vinkeln :huvet
Ja,det kanske är dags att slänga in handuken.
 

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Ort
ja
Hoj
660
Teoriprov den 19e och uppkörning den 1a okt, pessimist som man är så kuggar jag säkert och får vänta tills i vår men fan vad gott det vore om jag klarade det
 

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
JA-a
Efter sex lektioner på våren, sommardvala under juni-augusti så är det nu dags den 22 september..

Dä ba å åk.
 

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Ort
ja
Hoj
660
Teoriprov den 19e och uppkörning den 1a okt, pessimist som man är så kuggar jag säkert och får vänta tills i vår men fan vad gott det vore om jag klarade det

trodde jag, läraren viste inte att teorin inte var avklarad :p så det blev avbokat
 

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Kuggade igår på uppkörningen, klant som man är så låste jag bakhjulet på högfartsbanan, dvs 50 slingan.

-Hur kändes det där då ?
jag -ja, kändes väl ok
-Jaså, men du låste ju bakhjulet !
jag -va ? det märkte jag inte ens .. :confused:
-kolla här *pekar på stället där alla i hundra år bromsat* bromspåret syns ju
jag - ok kör väl igen då
-gör det du
Åker igen och när jag stannat säger han att jag låst det igen, mindre men ändå låst det ... skitans åxå . :huvet

Tigger till mej en sista chans, han vägrar låta mig köra slingan men ger mej en chans att visa en bromsning, sätter en bra bromsning där jag verkligen bara flyttar foten lite så det ser ut som jag använder bakbromsen så denna vet jag att jag inte kunnat låsa hjulet, mycket riktigt så säger han att det inte låste, men att jag denna gång sänkt blicken, hur han nu skulle kunnat se det genom hjälmen ... Underkänd ! :huvet

Trodde när jag klarat lågfartsbanan och visat ett skolexempel på säkerhetskontroll att det nu var lugna puckar, sen låser man hjulet på 50 banan, det var inte en av sakerna jag trott jag skulle "åka" på :/
Hade inte kört lågfart med min hoj nån gång så det var det jag var mest orolig för .

Har busat en hel del grus och riktigt krokiga små asfaltsvägar och blivit tvungen att bromsa riktigt hårt ibland när det kommit en oväntat hård kurva, men aldrig märkt att jag låst bakhjulet tidigare , det borde ju märkas tydligt i svängar då man får sladd isf ...

Har iallafall nu justerat ner bakbromsen en del och ska försöka hitta en avsides väg nånstans att träna lite på det så det sitter sedan.

Nya tag den 27:e :tummenupp
 

Ludde Ludde

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2006
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha rd 125
Uppkörning om 1 timme och 55 minuter, nu börjar det bli nervöst. 3gången gillt får jag hoppas på:gnissla

FYFAN VILKET JÄVLA AS!:mad:

mm, körde dit fixade alla banor och sånt så vi körde ut i trafiken dåra, körde landsväg, det gick finfint jag skärde över till andra körfältet vid en öppen skarp kurva. Det var det som gjorde att jag inte fick körkortet.

Får man inte skära kurvorna? Det var helt fri sikt så det var ingen fara.

Är det inte så att de kan släppa en grej? För jag fick nämligen bara ett kryss på pappret.

aja, han njöt av att kugga mig det jävla aset.Fyfan, det är ett jävla lotteri hela grejen!
 

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Jag har massa frågor om vad man får och inte får göra, det här med att skära i kurvor(med bra sikt) visste jag inte om man fick eller inte, men nu har vi ju svaret. Jag tror inte jag skulle chansat på att man fick det på en uppkörning dock, men skulle förmodligen skurit den om jag kom med bilen eller vid en vanlig övningskörning med hojen.

Samma det här med att passera köer, man får ju köra om nästan överallt, speciellt om man inte överskrider mittlinjen, men vad skulle han/hon säga om det på en uppkörning vid tex en broöppning ?
 

Ludde Ludde

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2006
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha rd 125
det var ju det att han låg bakom mig och stressade som fan, jag körde något under 70 på 70vägen så jag trodde att han ville att jag skulle visa att jag vågade köra lite snabbare så jag tod ju i i kurvan. menmen
 

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ER-6n
Om det är en öppen kurva på en väg utan mittlinje (dvs väldigt smal väg) SKA man använda hela vägbanan, även mötandes körbana. Gör man inte det blir man kuggad. Är det en mittlinje ska man använda hela sin egen körbana, men ej gå över mittlinjen. När det gäller att krypa förbi köer ska man helt å hållet låta bli det på uppkörning.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
FYFAN VILKET JÄVLA AS!:mad:

mm, körde dit fixade alla banor och sånt så vi körde ut i trafiken dåra, körde landsväg, det gick finfint jag skärde över till andra körfältet vid en öppen skarp kurva. Det var det som gjorde att jag inte fick körkortet.

Får man inte skära kurvorna? Det var helt fri sikt så det var ingen fara.

Är det inte så att de kan släppa en grej? För jag fick nämligen bara ett kryss på pappret.

aja, han njöt av att kugga mig det jävla aset.Fyfan, det är ett jävla lotteri hela grejen!

Tror att en bra regel vid uppkörningen är att köra med huvudet. Tror inte du behöver skära i en kurva på uppköringen. Oftast är det inga högre hastigheter och jag är av den åsikten att då skär man inte den andra körbanan. Detta kan man göra vid sin egen körning och när sikten tillåter och de behövs för farten. Har inte hört att man blivit kuggad för att man inte bryter linjen och går över i andra. I lägre hastigheter blir en sån körning nästan konstlad.

Angående förbikörningar i körfält osv så låt bli. Finns ingen anledning, så vidare du inte har bråttom att få reda på om du är kuggad eller ej.

Körförrättaren går oftast på en genomsnittlig bedömning, du kanske gjorde ett osäkert intryck och han använder någon sak so ett skäl.

Lycka til nästa gång, ge inte upp! :tummenupp
 

Ahead

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1 -07
Klarade mitt igår vilket känns väldigt bra måste jag säga! :D
Så jag tog premiärturen till en polare i jönköping men det var inte så roligt sista timmen med en tung rycksäck och ganska ovan på hoj...
Men idag har jag haft det roligare!
Lycka till alla ni andra!!
 

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ER-6n
Tror att en bra regel vid uppkörningen är att köra med huvudet. Tror inte du behöver skära i en kurva på uppköringen. Oftast är det inga högre hastigheter och jag är av den åsikten att då skär man inte den andra körbanan. Detta kan man göra vid sin egen körning och när sikten tillåter och de behövs för farten. Har inte hört att man blivit kuggad för att man inte bryter linjen och går över i andra. I lägre hastigheter blir en sån körning nästan konstlad.

Angående förbikörningar i körfält osv så låt bli. Finns ingen anledning, så vidare du inte har bråttom att få reda på om du är kuggad eller ej.

Körförrättaren går oftast på en genomsnittlig bedömning, du kanske gjorde ett osäkert intryck och han använder någon sak so ett skäl.

Lycka til nästa gång, ge inte upp! :tummenupp

Nej, man blir inte kuggad för att man inte bryter mittlinjen, snarare tvärt om.
Om det däremot saknas mittlinje, ska man skära över hela körbanan, även mötande "körfält", i öppna kurvor. Gör man inte detta blir man kuggad, min körskolelärare sa så och jag känner folk som har blivit kuggade på det.
 

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Vällingby/Sthlm
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
det var ju det att han låg bakom mig och stressade som fan, jag körde något under 70 på 70vägen så jag trodde att han ville att jag skulle visa att jag vågade köra lite snabbare så jag tod ju i i kurvan. menmen


Jag undrar också över det - vad gäller...?
Måste man skära kurvorna?

Var körde du - Barkarby eller Tullinge?
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
det var ju det att han låg bakom mig och stressade som fan, jag körde något under 70 på 70vägen så jag trodde att han ville att jag skulle visa att jag vågade köra lite snabbare så jag tod ju i i kurvan. menmen

haha...sorry men dom ska ligga bakom, inte för att stressa :tungan
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
När jag körde upp VET jag att jag körde en smal landsväg med tvär sväng. Jag vågade INTE skära mittlinjen. Jag klarade uppkörningen utan anmärkning. Men... Det är som Tom@s sa, den samlade bedömningen som är hela grejen.

Känner fler som flunkat sina uppkörningar och förättaren/inspektören nämner något enskilt moment som argument, men det ligger säkerligen mer till grund för beslutet.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top