Körkort 2007

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati Monster 696
När slutar dom med uppkörningar för MC pga av vädret,Oktober?

Här nere i Göteborg brukar de hålla på till mitten av oktober ungefär. Nere i Skåne kanske det är väder lite längre.

Med tanke på att det var isbildning på vattenpölarna i Västerås i morse när
vi gav oss av till uppkörningen så känns det som det börjar sjunga lite på sista versen däruppe.

Enklast är väl att ringa Vägverket och kolla

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Fixa A-kortet idag! Gick så smärtfritt som en uppkörning kan gå. :)

Satan vad det blåser när man inte har frontkåpa på hojen.:näsblod

mp_jr

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
Ktm 1290 Superduke R - 14
Veeeeem tog sitt kort idag då? Jo!! - JAG! :D

Jäklar va skönt det är att få det avklarat.. Jag hade sista uppkörningstiden på hela året. Efter vi kört omkring 100 meter sa han att jag i stort sett var garanterad kortet(?!), om jag inte klantar mig... Jag klanta mig inte! Wohoo för de!

Lycka till alla andra som har tid i höst..

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Grattis till dig!

Gratulerar även mig själv som nu efter att ha övningskört sen juni 2004 äntligen har fått stora A på mitt körkort.

Kan verkligen rekommendera KörkorteXpress i Hallstahammar. Så trevliga och duktiga hela gänget där! Superintensivkursen på tre dagar var precis det jag behövde :tummenupp

Grattis även till Martin från Uppsala och Thomas från Stockholm (?) som också tog sina kort idag. :yoparty

Grattis :) trodde du hade a kortet redan

Fjeschen

I are Storm Trooper
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Buell XB9R -03 white!
Oj, såg denna tråden nu, lite sent kanske men ja tog mitt kort 18 juli. Tog dock ett tag inna ja la vantarna på min båge, men har redan hunnit avverka flertalet mil på den :D

Antes

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
VFR 800 -02 *SÅLD*
Då så var det min tur.

Klarade uppkörningen igår för tung hoj efter 14 år med lätt. Kändes som det var dax att börja köra igen.

Så nu börjar jakten på utrustning samt hoj. Blir att finkamma forumet på trådar vad man ska köpa :)

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
Långsam men underbar
Tjenare alla hojälskare
e själv lite sent ute med att skriva här tog kortet i maj och kör en cbr 600. nu är det bara o vänta tills man blir 20 och får köra tung:D
har själv hunnit köra 600mil denna sommar

Talisker

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
2008, Yamaha XT 660R
Yess, så där ja... lappen tagen. Fy f-n va nervöst. Uppkörning i Västerås som man inte känner till. Jag kan rekommendera Körkortsexpressen i Hallstahammar. Grymt bra...

Macckan

Övar på att köra effektivt
Gick med
22 Sep 2007
Hoj
Hojlös
Teorin fixad igår... Känns gött. Men fruuuuukkkktansvärt irriterrande med att personen på datorn bredvid på provet läste varje fråga högt (viskande).

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Grattsi ni som tagit kortet. Själv kuggade jag i onsdags på nåt så enkelt som att stöveln tog en kon i slalombanan på undanmanövern. Känns mycket tungt och har en ny uppkörning på torsdag 27 september. Vi får se om nerverna håller. Ni som tog kortet var det första gången? Hur mcyekt hade ni kört? Hur gjorde ni/tänkte för att nerverna skulle hålla eller för att inte skulle klanta er?

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
Sv650s -99
Zig>

När jag körde upp var vi 3 st, jag var den enda som klarade då så jag antar att det är många som kör upp mer än en gång. Har hört många fall där det enbart är 1/4-5 st som klarar så nog är det många som kör blir kuggade, förlåt om det gjorde dig nervös.

Jag körde 4 lektioner på skola samt ca 100 mil privat, då kände jag mig ganska så säker.

Jag var nervös som fan, men på något sätt så lyckades jag fixa manöverbiten ganska så smärtfritt fick köra om snabba banan en gång. Sen i trafiken släppte nervositeten efter en stund och när jag väl stod där med lappen i hand så kändes det nästan lite väl enkelt, som att man bara hade lite tur och fick den när dom andra som var lika bra på att köra hade otur.

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Grattsi ni som tagit kortet. Själv kuggade jag i onsdags på nåt så enkelt som att stöveln tog en kon i slalombanan på undanmanövern. Känns mycket tungt och har en ny uppkörning på torsdag 27 september. Vi får se om nerverna håller. Ni som tog kortet var det första gången? Hur mcyekt hade ni kört? Hur gjorde ni/tänkte för att nerverna skulle hålla eller för att inte skulle klanta er?

Jo det var första gången....kört 4ggr på manöverkurs (skola) och cirka 70mil övningskörning privat. Körde ner en kon på manöverbanan, satte ner foten 1gång på lågfartsdelen och gjorde om bromstestet en gång...fick kortet ändå.
Men inte lika illa som killen som körde upp innan mig, i diket hamnade han!

Jag var bajsnervös, går inte å tänka på nåt annat än att kugga, har tyvärr inget tips på hur man ska lugna nerverna.

Last edited:

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
forna

Har hört många fall där det enbart är 1/4-5 st som klarar så nog är det många som kör blir kuggade,

som att man bara hade lite tur och fick den när dom andra som var lika bra på att köra hade otur.

Jo jag antar det men det är bra att veta så att man övar lite extra och inte tar det för hårt när man kuggar. det gör mig mindre nervös faktiskt.

Jag vet vad du menar med oturen =)

Lycka till nu med kortet!

Olsson84
Körde ner en kon på manöverbanan, satte ner foten 1gång på lågfartsdelen och gjorde om bromstestet en gång...fick kortet ändå.
Men inte lika illa som killen som körde upp innan mig, i diket hamnade han!

Jag var bajsnervös, går inte å tänka på nåt annat än att kugga, har tyvärr inget tips på hur man ska lugna nerverna.

Vilken tur då Olsson84, antar han hade lika gärna kunnat ge underkänt. Kontrasterna får en att känna sig duktig ändå =) Hur hamnade han där?

Det var väl det jag trodde får dras med nervositeten.

Grattis till kortet då. Eller du kanske tog den för länge sen.

Själv har jag kört 2 ggr på körskolan och en gång med min handledare. Kört mycket vespa och sånt innan. KÄnds mycket bra, men jag hade lite otur också antar jag =)

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
@Zig

På uppkörningsdagen (6/9 Sundsvall) var det två uppkörningsförättare och totalt 14 pers som körde. I vår halva av gruppen så kuggade en av sju möjliga! Osäker på om det var nån som kuggade i den andra då det var en faslig massa folk närvarande när det var dags för trafik!

Välte själv koner på lektion dagen före uppkörningen men lyckades skärpa till mig när det gällde, fotade lite snabbt sekunden efter jag startat på krypkörningen och använde för lite fotbroms på högfarten. I trafiken när nerverna spelade en spratt så trodde man att man gjorde en massa fel och sedan ältade det halva rundan. Blev väl 3/4 motorväg och 1/4 lätt stadskörning ungefär. Stor lättnad när man kom fram och det gick bra!

Enda tipset är väl att vara säker på krypkörningen så att den garanterat sitter. Sen se till att inte köra mer än vad som behövs på högfarten (48-49 ;)) och se till att ha marginalerna på sin sida, kör du lite för sakta får du köra om, välter du koner blir du kuggad, svårt val! :)

Jag körde 5 lektioner före uppkörningen. Bana, Bana, broms/trafik, trafik, bana, fungerade fint! Hade inte kört mer än nån timme mc solokvist på hemmaplan sedan moppeåldern för nästan 15 år sen. :tummenupp

Nu gäller det bara att hinna plocka ur cykeln dom där första 100 milen innan första servicen innan det är dags att ställa undan! Hämtar upp min ER-6F -07 i slutet av veckan! :yoparty

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
@Zig

På uppkörningsdagen (6/9 Sundsvall) var det två uppkörningsförättare och totalt 14 pers som körde. I vår halva av gruppen så kuggade en av sju möjliga! Osäker på om det var nån som kuggade i den andra då det var en faslig massa folk närvarande när det var dags för trafik!

Välte själv koner på lektion dagen före uppkörningen men lyckades skärpa till mig när det gällde, fotade lite snabbt sekunden efter jag startat på krypkörningen och använde för lite fotbroms på högfarten. I trafiken när nerverna spelade en spratt så trodde man att man gjorde en massa fel och sedan ältade det halva rundan. Blev väl 3/4 motorväg och 1/4 lätt stadskörning ungefär. Stor lättnad när man kom fram och det gick bra!

Enda tipset är väl att vara säker på krypkörningen så att den garanterat sitter. Sen se till att inte köra mer än vad som behövs på högfarten (48-49 ;)) och se till att ha marginalerna på sin sida, kör du lite för sakta får du köra om, välter du koner blir du kuggad, svårt val! :)

Jag körde 5 lektioner före uppkörningen. Bana, Bana, broms/trafik, trafik, bana, fungerade fint! Hade inte kört mer än nån timme mc solokvist på hemmaplan sedan moppeåldern för nästan 15 år sen. :tummenupp

Nu gäller det bara att hinna plocka ur cykeln dom där första 100 milen innan första servicen innan det är dags att ställa undan! Hämtar upp min ER-6F -07 i slutet av veckan! :yoparty

Intressant vad du skriver Vajb, tack. Jag ska tänka på de här sakerna.

Lycka till med nya mc:n :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...