Körkort 2007

INzaNE_

Örrnn
Gick med
14 Sep 2007
Ort
Vara
Hoj
NAda
Körkort

Tjenare!! Skriver mitt första inlägg =)
Fixa uppkörningen i tis .. Va så jävla gött..
Så nu ska jag bara lösa det sista problemet =) köpa HOJ..
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Min körlärare bli vansinnig OM jag skär kurvan så att jag kommer ut i det andra körfältet på de vägar som inte har mittlinje. Den enda gången jag får göra det är i en S kurva med fri sikt.


(självklart att man inte skär på en väg med mittlinje)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Klarade teorin förra måndagen. Ringt som en tok för att få uppkörningstid. till slut fick jag ett nu på lördag. men s*it trafikskolan e stängt på lördagar så jag får inte låna nån hoj av dem så inte fan tänker jag då köra lektioner med dem. Har redan kört 1 dubbel lektion o satte de flesta momenten.
Så nu till det viktiga. ska som sagt köra upp på lördag och snackat med polaren om jag får låna hans suzuki RF 600 och det gick bra. Tänkte under veckan köra lite med den o träna lite för att lära känna hojjen så man inte kommer o ska köra upp helt färsk på en ny hoj.
Därför tänkte jag höra ifall nån har en aning om de olika avstånden mellan konerna på dessa bannor som man ska köra. alltså hur konerna ska stå o allt på båda lågfarts o högfarst banan? skulle uppskattas verkligen så jag hinner träna lite.

ni som har en suzuki Rf 600 vad tror ni, kommer det bli ett helvete på lågfartsdelen eller är det som vilken mc som helst. fick bli ett val mellan hd sportster o RF 600 så mycket till val hade man inte.
 

DirtyRotten

DirtyRotten
Gick med
8 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
1982, Yamaha SR 400
Körde på första uppkörningen för en vecka sen :-( klarade manöverproven osv galant men vv tyckte jag körde för sakta...(pinsamt för mig va?!), har ny tid om en och halv vecka, då MÅSTE jag bara ha det! Annars blir det till att börja om från början m teorin och det är ju inte lite surt.
 

Brejk

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Luthagen
Hoj
KTM 950 SM
Jag fixade nyss uppkörningen och tyckte en sak var väldigt konstig. Jag tog en lektion före uppkörningen och har tidigare aldrig kört på körskola så jag tagit BE CE på gymnasiet. Jag fick 3st tips av honom inför uppkörningen och alla handlade om att man skulle vara tuffare i trafiken. Skära kurvor mer (i min fil), accelerera mer efter stopp/korsningar och sedan körde jag lite för försiktigt i villaområderna. Jag tycker det verkar skitskumt är det inte bra att man är lugn i trafiken. Men på uppkörningen körde jag som jag lärt och det verkar de vara väldigt nöjda med. Tror 50% av uppkörningen för mig i Uppsala gick up på att se om jag kunde skära kurvorna. Iaf körde jag mer kurvig väg en stadstrafik. Verkar vara viktigt alltså.

Grattis till mig föresten fixade körkortet för ca 2kkr + en lektion som jag fick i present! Synd bara att somaren är slut och jag insett att jag nog inte blir någon mc fanatiker då jag antigen är rädd för polisen eller inte uppfyller mitt adrenalin behov.
 

Nitro

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Nope såld
Därför tänkte jag höra ifall nån har en aning om de olika avstånden mellan konerna på dessa bannor som man ska köra. alltså hur konerna ska stå o allt på båda lågfarts o högfarst banan? skulle uppskattas verkligen så jag hinner träna lite.
.
Tar du fram din mcbok så hittar du måtten till både låg-/-hög fartskörning under avsnitt manövrering. Lycka till!!!
 

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Klarade teorin förra måndagen. Ringt som en tok för att få uppkörningstid. till slut fick jag ett nu på lördag. men s*it trafikskolan e stängt på lördagar så jag får inte låna nån hoj av dem så inte fan tänker jag då köra lektioner med dem. Har redan kört 1 dubbel lektion o satte de flesta momenten.
Så nu till det viktiga. ska som sagt köra upp på lördag och snackat med polaren om jag får låna hans suzuki RF 600 och det gick bra. Tänkte under veckan köra lite med den o träna lite för att lära känna hojjen så man inte kommer o ska köra upp helt färsk på en ny hoj.
Därför tänkte jag höra ifall nån har en aning om de olika avstånden mellan konerna på dessa bannor som man ska köra. alltså hur konerna ska stå o allt på båda lågfarts o högfarst banan? skulle uppskattas verkligen så jag hinner träna lite.

ni som har en suzuki Rf 600 vad tror ni, kommer det bli ett helvete på lågfartsdelen eller är det som vilken mc som helst. fick bli ett val mellan hd sportster o RF 600 så mycket till val hade man inte.


Tänk på att 600 cc räknas inte som tung mc (obegränsad) utan bara som begränsad, men då får den heller inte överstiga 25kw på regbeviset.
(600 cc räknas aldrig som obegränsad hos vv ens om den har 100kw, måste vara 700 cc eller mer samt minst 35kw)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
fan också. frågade polaren om den räknades som tungmotorcykel o han svarade ja. ingen som har en aning ifall Suzuki RF600 räknas som tung mc eller mellan :S
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
det är en 600cc med 72kw då måste den väl räcknas som tung. för det har väl inte så mycket med cc o göra utan kw.
 

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Vejbystrand, Kinna och Hermagor
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Att det skall vara så förbålt svårt att få in i skallen att hojar med mer än 25 kW och under 700 cc inte duger till att köra upp på för NÅGON körkortsklass!

Det krävs förvisso A obegränsad för att få köra dem, men man får inte köra upp på dem varken för A begränsad eller A obegränsad.
Jag undrar hur många privatister som fått åka hem med en missad uppkörning bara för detta?

Hörru Bullysmile, ägna nu din energi åt att skaka fram en hoj som du kan använda för uppkörningen, i stället för att käfta emot här, när du har fått klart besked att RF 600:an är oanvändbar till uppkörning. Lyft nu luren och ring och fråga om du får låna den där HDn... :pannkyss
 
Last edited:

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Nu har jag kortet i handen! Yeah!

Grattis till dig!

Gratulerar även mig själv som nu efter att ha övningskört sen juni 2004 äntligen har fått stora A på mitt körkort.

Kan verkligen rekommendera KörkorteXpress i Hallstahammar. Så trevliga och duktiga hela gänget där! Superintensivkursen på tre dagar var precis det jag behövde :tummenupp

Grattis även till Martin från Uppsala och Thomas från Stockholm (?) som också tog sina kort idag. :yoparty
 

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Grattis själv Skrutten

Kan också passa på att rekomendera min körskola: www.vasterasbilmcskola.se

Hade aldrig suttit på en hoj och efter tre och en halv dag var det bara uppkörning kvar (15h bana 5h trafik).
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top