Körkort 2007

TOMAS-F

nu med A-kort!!
Gick med
25 May 2007
Ort
strängnäs
Hoj
zxr 750 , kx 125
klarat skrivningen å fått en uppkörningstid 10/8, men enligt bilskolan så e de max tre veckors väntetid å tid e bokad av dom så inom tre veckor ska de köras upp....
antar att de bara e å boka av den tiden man har bokat å köra upp på den tiden dom får åt en..

för de behövs väl bara en uppkörningstid?...............:yoparty

klarat av teorin å fått en uppkörningstid den 10/8.
men enligt bilskolan så e de max treveckors väntetid å enligt körläraren e jag klar för uppkörning, så inom tre veckor hoppas jag på ha körkort..

för de behövs väl bara en uppkörning?...... ;-/
 
Last edited:

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
Attans då! Been there, done that.... Fick ett tips om att förstärka att det syns att man har uppsikt. Om du har en hjälm som är helsvart utan några märken på (räcker inte med dem som har kommit av att tugga grus) så sätt ett klistermärke i form av en pil lodrätt eller bara ett streck, så syns det direkt om du rör på skallen, för visst har man koll, det syns bara inte alltid. Det räcker ju att du har det fula märket på den 2 augusti sedan behöver du det aldrig mer! :tummenupp

Himla smart faktiskt. Om det är något jag har så är det koll och god uppsikt men ändå var inspektören på mig om det. Jag har svart hjälm! Vad jag dessutom gjorde för att markera extra för honom under uppkörningen var att titta ordentligt när jag passerade t.ex en korsning - det tolkade han som att jag tittade för sent :rolleyes: Så ett märke på hjälmen hade nog gjort skillnad och allvarligt talat, varför ta bort den efter uppkörning? Det är väl fler än inspektören som behöver se att vi vrider på huvudet i trafiken. Som det är nu finns det alldeles för många åsikter från bilister om hojåkare som är helt åt fanders, så med små medel kanske man kan göra liiiite förändring i alla fall. Det kan det vara värt. Många droppar vetni.... :)
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Fixade kortet idag

Lite spännande på manöverbanan. Började med att jag körde den långsamma för sakta så jag satte ner en fot. Fortsatte och det flöt på. I den snabba undanmanövern sparkade jag omkull en kona, så jag fick köra igen. Vid 70-inbromsningen gjorde jag en lätt stoppie, så den fick jag göra om också. 90-inbromsningen utan anmärkning, likaså trafikkörningen.

Körde ensam tillbaka hojen till körskolan från Vägverket. Ganska skön känsla. men inte riktigt lika skönt som jag hade förväntat mig. Jag undrar varför.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Körde ensam tillbaka hojen till körskolan från Vägverket. Ganska skön känsla. men inte riktigt lika skönt som jag hade förväntat mig. Jag undrar varför.

Tror det berodde på att du harvade på körskolehojen som är starkt förknippat med icke-körtkort, krypövningar och slaveri. Det blir bättre när du kör på din egen hoj. Garanterat !

Grattis till kortet. Kör med skallen !
 

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Ort
Åkarp
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
vet inte vad som tagit åt mig, om det är nerverna som spelar mig ett spratt eller vad.
Nu igår då jag körde krypkörning på skolan så klarade jag inte banan en enda gång utan att sätta ner foten.
Då säger läraren till mig att jag måste ha mer gas och leka lite mer på kopplingen och bakbromsen under den "stora svängen". Efter jag gjorde det så gick det mycket bättre.
Han borde veta men får man verkligen göra så?
han säger också att det räcker att köra i 40 på manöverbanan, hmmm.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki

han säger också att det räcker att köra i 40 på manöverbanan, hmmm.

45 skulle väl jag säga kanske.
40 tror jag förrättaren upptäcker att det är för långsamt.
Men chansen är väl ganska stor att du helt enkelt får göra om om du kör för sakta.
 

Frasse Fräs

Kan själv
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Under korvhuset
Hoj
644 Xjell-edition
Fixade kortet idag

Lite spännande på manöverbanan. Började med att jag körde den långsamma för sakta så jag satte ner en fot. Fortsatte och det flöt på. I den snabba undanmanövern sparkade jag omkull en kona, så jag fick köra igen. Vid 70-inbromsningen gjorde jag en lätt stoppie, så den fick jag göra om också. 90-inbromsningen utan anmärkning, likaså trafikkörningen.

Körde ensam tillbaka hojen till körskolan från Vägverket. Ganska skön känsla. men inte riktigt lika skönt som jag hade förväntat mig. Jag undrar varför.

No offense, men jag tycker det låter otroligt att du fick kortet...
 
Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
På onsdag har jag uppkörning... Blir helt nervös bara jag tänker på det, några tips på att få ner nervositeten?
 

BaZZta

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Växjö
Hoj
ZX7R
Hej en liten fråga till Marzocchi vad hette han som du körde upp för?
Ska själv göra det om lite mer än en vecka här i Växjö.

Grattis till kortet
 

Sgt Liberia

Guest
Till er som känner er osäkra. Gå superintensivkursen hos körkortexpress http://www.korkortexpress.se/]. Dom håller till i Hallstahammar. Boende ingår i priset. 6900kr för 8 st 60min lektioner + 2 timmars uppvärmning innan uppkörningen + lån av mc och utrustning vid uppkörningen. Du har samma hoj under hela utbildningen samt uppkörningen.

Den varar under 2 dagar och avslutas med uppkörning den tredje dagen. Jättebra handledare och ruggigt trevliga. 80% av dom som går kursen klarar sig.

För mig gick det galant och jag hade aldrig kört manöverbana innan jag började kursen.
 
Last edited:

SoRiNHo

Lev DiTTegetLiV för duskadö DiNegenDöD
Gick med
25 Jun 2007
Ort
LKPG
Hoj
Funderar på supermotard..;)
Kortet e klart:tummenupp men ingen hoj än...
 

gavlis

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2007
Ort
Gävle
Hoj
Letar nytt!:)
imorrn så äre dags.

12 timmar kvar sen är dags att börja ta kortet i gävle:) tyvärr har man inte oddsen med sig eftersom hojen dör lite då och då. de gjorde den aldrig innan den blev stulen.
 

SoRiNHo

Lev DiTTegetLiV för duskadö DiNegenDöD
Gick med
25 Jun 2007
Ort
LKPG
Hoj
Funderar på supermotard..;)
Grattis till kortet!

Ser att du är en ny medlem och från clubbens hemstad så du får kolla i LKPG åkartråden lite när du skaffat hoj, och följa med oss ut:)

:yoparty

tack ska du ha..=) jag ska köpa hoj snart. funderar på en daytona 600
e de nåt o ha lr ?
 

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
Thundercat -98 & RSV Mille -00
45 skulle väl jag säga kanske.
40 tror jag förrättaren upptäcker att det är för långsamt.
Men chansen är väl ganska stor att du helt enkelt får göra om om du kör för sakta.

Kör du upp på barkarby och förrättaren är en militär så kommer inte 45 räcka. Inte en chans.

Han gillar fart :)
 

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Hemma
Hoj
Supermotarrrrd
Teoriprov imorgon eftersom teoritiden har gått ut. Sen uppkörning. Igen. Blir den tredje i ordningen. Någon mer här som också tagit god tid på sig eller hur man ska säga.:p

Jag orkar inte med att kugga en uppkörning till så denna gången ska det f*n sitta. Nervositeten är min största fiende nu. Jag kan köra. Bara inte när VVgubben står och tittar sådär nitiskt..

Sen hur är det med bakbromsen - Får jag använda den under krypkörningen? Det måste jag ju få göra! Väl? Hur jag annars kunna sänka farten om det går för fort? Buhuhu. Jag tycker inte om uppkörningar.:(
 

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Ort
Åkarp
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
Teoriprov imorgon eftersom teoritiden har gått ut. Sen uppkörning. Igen. Blir den tredje i ordningen. Någon mer här som också tagit god tid på sig eller hur man ska säga.:p

Jag orkar inte med att kugga en uppkörning till så denna gången ska det f*n sitta. Nervositeten är min största fiende nu. Jag kan köra. Bara inte när VVgubben står och tittar sådär nitiskt..

Sen hur är det med bakbromsen - Får jag använda den under krypkörningen? Det måste jag ju få göra! Väl? Hur jag annars kunna sänka farten om det går för fort? Buhuhu. Jag tycker inte om uppkörningar.:(

Min körskollärare (Håkan) säger till mig att jag ska ha högt varvtal och sedan justera farten med koppling samt bakbroms, så det borde vara ok då.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top