Körkort 2007

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Teoriprov imorgon eftersom teoritiden har gått ut. Sen uppkörning. Igen. Blir den tredje i ordningen. Någon mer här som också tagit god tid på sig eller hur man ska säga.:p

Jag orkar inte med att kugga en uppkörning till så denna gången ska det f*n sitta. Nervositeten är min största fiende nu. Jag kan köra. Bara inte när VVgubben står och tittar sådär nitiskt..

Sen hur är det med bakbromsen - Får jag använda den under krypkörningen? Det måste jag ju få göra! Väl? Hur jag annars kunna sänka farten om det går för fort? Buhuhu. Jag tycker inte om uppkörningar.:(

Jo jag har tagit god tid på mig... Samma för mig, nerverna håller helt enkelt inte när jag kör med körskolelärare el uppkörningsman. Men denna gång (3:e....) ska det sitta, "bara" ta det lugnt och metodiskt.

Bakbromsen får användas, bara inte hela tiden.. man ska inte bromsa sig igenom banan.. men lite dutt går bra.. Fick använda bakbromsen lite när jag körde upp i Örebro då banan lutade rätt friskt.
 

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Hemma
Hoj
Supermotarrrrd
Min körskollärare (Håkan) säger till mig att jag ska ha högt varvtal och sedan justera farten med koppling samt bakbroms, så det borde vara ok då.

Så du kör också på Erikslust? Det Håkan säger brukar vara smart och bra.:tummenupp Något med det värmländska lugnet kanske? Skulle behöva lite sånnt när jag kör upp..
 

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Hemma
Hoj
Supermotarrrrd
Jo jag har tagit god tid på mig... Samma för mig, nerverna håller helt enkelt inte när jag kör med körskolelärare el uppkörningsman. Men denna gång (3:e....) ska det sitta, "bara" ta det lugnt och metodiskt.

Bakbromsen får användas, bara inte hela tiden.. man ska inte bromsa sig igenom banan.. men lite dutt går bra.. Fick använda bakbromsen lite när jag körde upp i Örebro då banan lutade rätt friskt.

Nervositet är hemskt. Sen förstår jag inte varför jag blir så nervös. Det är en uppkörning för MC-kort. Det är inte precis så att hela världen hänger på mina axlar.

Hade jag gjort uppkörningen kameraövervakad (utan att någon står där på plats och tittar på mig) och fått mer än 1-2 försök hade jag klarat allting perfekt. *morr*
 

ansen

highlander
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CBR600-såld Yamaha1000-såld Ninja900-kraschad Honda Fireblade-nuvarande
hu...

imorgn e det dags då för uppkörning.....i Uppsala...har hört att Uppsala e bland dem svåraste städerna att köra upp i....hmm....spännande :)
Men skapligt säker på allt !!! har tagit 14 st lektioner :) och kör upp med skolans kawwa 750....tänkte så här...eftersom att semestern börjar nu så brassade jag på med lektioner för ja tänker fan inte kugga såhär precis i början av semestern...hela min semester hänger på hojkortet...har massa planer med tjejen.....Enda kluriga e väl lågfarten men för typ 4 lektioner sen så sa min lärare att man kunde skita i att bara slira på kopplingen utan använda gasen mer å ligga på dragläget konstant istället...kunde han inte sagt det tidigare....när man får leka med gasen så parerar man ju allt...:) så nu rullar man lätt runt på lågfarten med lite gaspådrag i alla kluriga svängar....:) sen brukar ja alltid avsluta 90-bromsningar med en stoppie en meter upp i luften...min lärare tycker bara det ser bra ut :) visar att man har känsla å klipp i handen säger han...haha....ska tydligen inte göra nått om man gör en kontrollerad stoppie på 90-bomsningen....så man får väl stajla lite ...hehe

ska förövrigt iväg till sthlm på fredag å shoppa en CBR 600 -91 svart-silver
 

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Ort
Åkarp
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
Så du kör också på Erikslust? Det Håkan säger brukar vara smart och bra.:tummenupp Något med det värmländska lugnet kanske? Skulle behöva lite sånnt när jag kör upp..

ja, jag kör också på Erikslust. Han kunde ha sagt det lite tidigare bara, men jag får öva mer imorn när det är dags igen på lektion.
Säg inte värmlänning till håkan bara, folk från Kalix tycker nog inte om det *ler*.
Kör upp på måndag, satan vad nervös jag är.:näsblod

P.S. Håkan är en skön lirare.:yoparty
 

Shunyata

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Ort
Solen
Hoj
Suzuki GSF 1200N Bandit
Jag letar efter ställen i/omkring Stockholm för privatister att öva på manöverproven. Låter otroligt för mig att alla som ska ta mc-kort bara övar på banorna genom skolor. :confused:
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag letar efter ställen i/omkring Stockholm för privatister att öva på manöverproven. Låter otroligt för mig att alla som ska ta mc-kort bara övar på banorna genom skolor. :confused:

Ska tydligen finnas ett ställe "Almnäs" tror jag det heter, mellan Södertälje och Nykvarn, där det finns stationära koner där man kan köra efter kl 20 vardagar och dygnet runt på helger. Har hört att området dessutom räknas som inhägnat område så det är bara att gasa helvete.
Obs! Detta är andrahands info så kolla gärna upp.
 

Shunyata

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Ort
Solen
Hoj
Suzuki GSF 1200N Bandit
Stort tack! Postar igen när jag kollat hur det är där, om några dagar eller så.

En bit att åka men kan ju va värt att få öva gratis och med sin egen båge då dem trafikskolor jag pratat med vägrar eller kräver en privat handledare närvarande för att slippa deras hojar.

Det blir lite knepigt när länsstyrelsen vägrar samarbeta med tillståndet. Väntetiden är nu uppe i SEX veckor och om man ringer är det som att prata med en vägg…
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Stort tack! Postar igen när jag kollat hur det är där, om några dagar eller så.

En bit att åka men kan ju va värt att få öva gratis och med sin egen båge då dem trafikskolor jag pratat med vägrar eller kräver en privat handledare närvarande för att slippa deras hojar.

Det blir lite knepigt när länsstyrelsen vägrar samarbeta med tillståndet. Väntetiden är nu uppe i SEX veckor och om man ringer är det som att prata med en vägg…

Kanoners! Är nyfiken på det där stället oxå. Och jag e fast i samma jävla Länsstyrelsen-fälla som du. Är ju helt sjukt att det ska ta 4-6 veckor att trycka en stämpel på ett papper. Man missar ju fan hela säsongen :(

Väntetiden för vad?
Att få godkännande av privat handledare?

4 veckor för lämp och 6 veckor för godkännande av handledare. Så var det för 2 veckor sen iaf...kanske är mer nu :huvet
 
Last edited:

hondacrf

Enduro åkare gör det i skithålet!!!
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Mariefred
Hoj
Yamaha XJ600S, TWS PRO R2 2005
Uppkörning nästa fredag 6/7 i E-tuna. Jag har tagit en lektion och snubben tyckte inte att jag behövde fler,
Hoppas bara att jag klarar skiten
 

metrozlut

försiktigt positiv
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -08, Neon Blue
Jaha... Efter att ha smygläst den här tråden i evigheter så får det väl bli dags att säga att jag kuggade idag. :(

Manöverbanan gick väl sådär, råkade välta en kona i högfarten (det spöregnade), men gjorde om och klarade det galant. Väl i trafiken lurade den satans provförättaren iväg mig till en högersväng med omedelbar sidoförflyttning till vänsterfilen för att komma rätt i rondellen. Problemet var bara det att skylthelvetesskapet satt i höjd med månen och eftersom att jag var tvungen att kolla BAKÅT pga en cykelöverfart såg jag givetvis skylten så pass sent att spärrlinjen anföll.

Vinglade till, insåg att jag fick köra rakt fram i rondellen och sedan vända. Det tyckte han iofs var bra, men min osäkerhet med blicken gjorde tydligen att jag inte kunde planera min körning ordentligt. Kanske var solklart, jag vet inte.

Sen var min bromsberedskap inte heller i det bästa laget, trots att jag fasthöll vid att jag var väldigt noga med just det. "Du la inte foten på bakbromsen alla gånger, det måste du göra". Jahopp, kanske glömde bort det två-tre gånger.

Många här i tråden menar att man ska köra i ett hyfsat tempo och ta kurvorna på ett riktigt sätt, men min fart var tydligen alldeles för hög vid skymda kurvor (körde i 50-60 på 70-väg) och skulle därför bromsat/haft bromsberedskap.

Rättvist, vad tycker ni?
 
Last edited:

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Hemma
Hoj
Supermotarrrrd
ja, jag kör också på Erikslust. Han kunde ha sagt det lite tidigare bara, men jag får öva mer imorn när det är dags igen på lektion.
Säg inte värmlänning till håkan bara, folk från Kalix tycker nog inte om det *ler*.
Kör upp på måndag, satan vad nervös jag är.:näsblod

P.S. Håkan är en skön lirare.:yoparty

Då var det kanske att hans bror bor i Värmland. Eller nått.. Aja. Jag tyckte väl att han pratade lite mycket norrländska för att bo i Värmland.
Hur kan du ha så bra koll på det förresten? Själv sådär norrifrån eller?

Lycka till på måndag.:tummenupp
 

Jacuzzi

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Malmö
Hoj
Z
JAA. Då klara man kortet igår. Hade inte tid att komma in och skriva just då, hade annat för mig. Ses på vägarna. :yoparty
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top