personligen upplever jag att dom är hårdare mot privatister i bedömningen än om kör på skola,har blandat på mina kort.
B privat och missade på ouppmärksamhet,inte i mitt tycke men man ska tydligen vara övertydlig.
C,CE och A körde jag privat tills jag kände mig säker och sen skrev jag in mig på skola och det var lugna gatan.
Så,rekommendation för att få det både billigt men ändå med stor säkerhet klara det på första är att fixa teorin,kör under tiden privat och mycket,öva på manöverproven(broms,kryp,undanmanöver osv.)öva mycket på hastighetsanpassning och att köra på motorljud istället för hastighetsmätare,att hela tiden kolla så man inte kör för fort tar uppmärksamheten från annat.
Sen när man känner sig säker så skriver man in sig på skola,meddela att teorin är klar och kör det sista på skola och kör upp med skolan.
Inspektörerna släpper igenom lite små ej allvarliga missar som en privatist skulle få göra ett nytt försök på eftersom du klarat utbildningen på skola och dom anser dig klar för trafik på egen hand.
Så har det iallafall varit för mig,gjort missar på alla mina uppkörningar men kompisar som kört upp privat och enligt egen utsago haft ungefär samma fel som mig har fått gjort om medans jag fått en liten bra att tänka på anmärkning efteråt nu när jag ska ut på egen hand.
Ex. glöm inte slå av blinkersen efter du svängt(efter ett 10tal korsningar genom stan)vore bra om du satte på ljuset när du åker iväg,inte efter 2 km en säkerhetskontroll av ljus så ingår även bromsljus,högerregeln gäller faktisk dig oxå(bedömningsak,kunde kuggat om han ville)du borde kanske stannat för cyklisten där vid cykelbanan(oxå bedömningssak)
Blinkers,ljuset och cyklisten på A resten på CE,dom jag talat med tror inte jag skulle fått kortet om jag kört privat inklusive läraren.
Misstag gör alla,hela tiden,men utan en godkänd utbildning bakom kan dom inte bedöma om det är du som inte är bättre än så eller om det är små misstag.
Henrik