Körkort 2007

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
kugga på en vänstersväng på landsväg på min uppkörning. fanns en liten kort extra körfil på högersida av vägen å jag fick slint i skallen att jag skulle använda den för att vänta ut trafiken bakom mig innan jag skulle svänga vänster. Visade sig ganska snart att det var en liten extra körfil för de som ska rakt fram å ska köra om de som svänger vänster. detta hände precis i slutet av uppkörningen när man var helt matt i huvvet, annars en ganska klanderfri uppkörning.
var lite besviken å sur på mig själv i ca 5 min å sen så slåppte allt då allt uppkörningen kändes så lätt trots att amn tabba sig.
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Jaha. Då blev man kuggad för tredje gången i morse. På en grej som jag klarat alldeles utmärkt förra gången. Varje gång är det en ny grej, som jag fixade sist. Givetvis för att olika provförättare anser att deras grej är viktig. "Du gjorde en riktigt bra uppkörning, förutom på en punkt..."

Jag börjar tro att jag aldrig kommer få ett körkort, hur fan kan man ha så mycket otur? Kan nån förklara? Jag kör helt enligt regelverket, och tränar på det jag var dålig på förra gången. Enbart för att bli kuggad på någonting HELT annat... :(

Övningskör du privat eller på skola?

Om du endast övar privat rekomenderar jag dig att ta några lektioner så att du får hjälp med vad du gör fel :)
 

metrozlut

försiktigt positiv
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -08, Neon Blue
Övningskör du privat eller på skola?

Om du endast övar privat rekomenderar jag dig att ta några lektioner så att du får hjälp med vad du gör fel :)

Jo, men det gjorde jag efter andra kuggningen och körskolan kunde inte se något som helst fel i min körning. Inte heller att jag skulle ta fler lektioner.
 
Gick med
15 Feb 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Honda cbr600f
Tog det faktiskt nu i början av juli. Måste skryta lite...fixade teorin i april på första...fick uppkörningstiden. Lyckades aldrig få tag på en tung hoj då jag som privatist inte fick låna från skolan. Kvällen innan uppkörningen ringer polarn och talar om att har fixat sin jobbarkompis ninja zx9r till mig. Gött! Iväg och hämta. Och tro fan att ja lyckades klara skiten på första där me..utan en enda körlektion med en hoj som ja suttit på i 1h innan provet. Billigt kort...
 

MackeC

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha TDM 850
Yes!

Yes!!! Fixade uppkörningen i Tranås idag!
Teknikbanan har varit svår.. men idag satt den perfekt :)
Ska ut och köra lite ikväll!
 

Bobby600

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Triumph TT600 -00
Tjena har precis bokat uppkörning. Har kört 6 lektioner 4 kvar lite puts på högfartsbanan(undanmanövern) annars går allt bra hoppas jag fixar på första. Hur går det för er? vad tycker ni som håller på att ta kortet är svårast? För min del är det helt klart manöverbanan som är lite krånglig.
 

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Vällingby/Sthlm
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Klarade teorin imorse - skönt att få den ur världen.
I måndags körde jag ute i trafik för första gången - vilken känsla att få köra
lite och inte bara gasa och bromsa inne på körgården...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
personligen upplever jag att dom är hårdare mot privatister i bedömningen än om kör på skola,har blandat på mina kort.
B privat och missade på ouppmärksamhet,inte i mitt tycke men man ska tydligen vara övertydlig.
C,CE och A körde jag privat tills jag kände mig säker och sen skrev jag in mig på skola och det var lugna gatan.

Så,rekommendation för att få det både billigt men ändå med stor säkerhet klara det på första är att fixa teorin,kör under tiden privat och mycket,öva på manöverproven(broms,kryp,undanmanöver osv.)öva mycket på hastighetsanpassning och att köra på motorljud istället för hastighetsmätare,att hela tiden kolla så man inte kör för fort tar uppmärksamheten från annat.
Sen när man känner sig säker så skriver man in sig på skola,meddela att teorin är klar och kör det sista på skola och kör upp med skolan.
Inspektörerna släpper igenom lite små ej allvarliga missar som en privatist skulle få göra ett nytt försök på eftersom du klarat utbildningen på skola och dom anser dig klar för trafik på egen hand.
Så har det iallafall varit för mig,gjort missar på alla mina uppkörningar men kompisar som kört upp privat och enligt egen utsago haft ungefär samma fel som mig har fått gjort om medans jag fått en liten bra att tänka på anmärkning efteråt nu när jag ska ut på egen hand.
Ex. glöm inte slå av blinkersen efter du svängt(efter ett 10tal korsningar genom stan)vore bra om du satte på ljuset när du åker iväg,inte efter 2 km en säkerhetskontroll av ljus så ingår även bromsljus,högerregeln gäller faktisk dig oxå(bedömningsak,kunde kuggat om han ville)du borde kanske stannat för cyklisten där vid cykelbanan(oxå bedömningssak)
Blinkers,ljuset och cyklisten på A resten på CE,dom jag talat med tror inte jag skulle fått kortet om jag kört privat inklusive läraren.
Misstag gör alla,hela tiden,men utan en godkänd utbildning bakom kan dom inte bedöma om det är du som inte är bättre än så eller om det är små misstag.
Henrik
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Fick kortet idag, fyfan va skönt det var att åka själv :D

Åkte runt 7 mil idag eftermiddag :)

Lycka till er andra som håller på att ta kortet!
 

Faxi

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Torsåker
Hoj
Dt125r
Har uppkörning imon, Är skapligt nervös nu ! Undrar bara över två saker;
På säkerhetskontrollen har jag sett att dom kan säga att man gör en liten säkerhetskontroll vad kollar man då ?
Och om man kör i stan på högersidan och ser nån som är står och väntar på att gå över ett övergångsställe på vänstersidan bör man stanna då ?
Eller ska man stanna när den närmar sig mitten ?
För har den inte hunnit ut hinner man ju över utan att uppge fara för personen ?
Tack
// Johan
 

Porter

Nu
Gick med
13 Oct 2006
Ort
¨
Hoj
Yamaha TDM
Klarade uppkörningen i måndags så nu har även jag körkort :yoparty
Klarade både teorin och uppkörningen på första försöket :)

Lycka till ni som ska ta körkortet!
 

Jak

Jak
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Haninge
Hoj
1983 Suzuki GSX 1100S
Skrivning

Imorgon ska jag skriva för A kort.
Hoppas att detta går bra har ju inte pluggat ihjäl mig,
men jag har tagit hem 4 st olika prov från nätet och på dom blir jag godkänd.
Fick ta en tid i Gävle trots att jag bor i sthlm.
I sthlm var det vänte tid till V 39 när jag skulle beställa i måndags men i Gävle fick jag en nu på fredag kl 08:30.
Blir till att gå upp ganska tidigt.
Håll nu tummarna för mig:tummenupp
 

regn

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2007
Ort
Jönköping / Göteborg
Hoj
Kawasaki ER-5 Twins -99
Tja allt skönt folk!

Har uppkörning för A begränsad om mindre än 3 veckor.
Ska flytta till Jönköping under denna tiden och börja plugga.
Är det något speciellt jag bör veta om just uppkörning i Jönköping? (jag flyttar från Göteborg)

Tack på förhand!
Lycka till alla andra som också har kortet på G!
 

Micke-72

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Borås
Hoj
Zäta Zäta Ärr 1200
Klarade kortet idag... Måste ändå ha haft lite flyt med den sk. helhetsbedömningen... Krypbanan satte jag ner en fot på vid sista konan men blev godkänd... Broms från 90 km/h, låsing av framdäck som resulterade i en duktig sladd med framslangen dock utan vurpa. Fick möjligheten att bromsa igen med bättre resultat:)

Vi syns där ute!!
/Micke
 

zapesore

Medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
linköping
Hoj
Speed triple -01, XT 600 - 88
Klarade Uppkörningen idag:) riktigt skönt.. Var den enda från min grupp som fixade de.. Hann dra ett par mil med RGV:n. Underbart i detta fina väder..
 

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Bankeryd
Hoj
RF 900 R -95
Tja allt skönt folk!

Har uppkörning för A begränsad om mindre än 3 veckor.
Ska flytta till Jönköping under denna tiden och börja plugga.
Är det något speciellt jag bör veta om just uppkörning i Jönköping? (jag flyttar från Göteborg)

Tack på förhand!
Lycka till alla andra som också har kortet på G!

Se till att verkligen bromsa ordentligt på manöverprovet! Gör man ett misstag så hamnar man i skogen:näsblod
Nä riktigt så farligt är det väl inte men det är tight

Vad gäller trafiken så är väl inte jönköping någon jättesvår stad, bara man tar det lugnt och harmoniskt så har man lappen i näven.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top