Körkort 2007

DajM

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Ort
stockholm
Hoj
GSXR 1000
Shit grattis till alla som fixat lappen. har själv uppkörning imorn kl 1300 i katrineholm =) kör upp med morsans ninja :näsblod
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Jag fick köra ut mot bulten sedan vänster in på en grusväg, köra 500 meter på den sedan vända, sedan mot bulten igen och vända vid grustaget. Tillbaka och förbi flygplatsen, sedan höger in i ett villaområde. Där fick jag starta i backe sedan ut ur villaområdet och tillbaka till VV. Hur skönt som helst men nervös som f*n.
Curiosa: 5-7 min körning gick åt på flygplatsen då vägen vi skulle åka ut var avspärrade så vi fick vända och ta en annan väg. :)

Verkar lite krångligt du fick köra, tog mitt kort i Tullinge i September förra året...50 och 70väg fram å tillbaka i 15min, sen satt det som en käftsmäll..
 

Öla1

Nu på 3 + 1 cylindrar
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Speed Triple -02, XT 600E -91
Kör upp imorgon, torsdag kl.08..

Lycka till som fan! Tog mitt 25/6 i år, har inte ångrat det en sekund trots kasst väder.
En sjuk grej: förutom körskola, övningskörde jag med farsan sittande på bönpallen. Till saken hör att han aldrig kört mc, han fick A på köpet när han tog B 1970.
 

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Vejbystrand, Kinna och Hermagor
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Lycka till som fan! Tog mitt 25/6 i år, har inte ångrat det en sekund trots kasst väder.
En sjuk grej: förutom körskola, övningskörde jag med farsan sittande på bönpallen. Till saken hör att han aldrig kört mc, han fick A på köpet när han tog B 1970.


Att ha A-kort räcker inte. Man skall ha 'vana och skicklighet' vid framförandet av fordonet i fråga också....
En riktigt snäll 'farbror blå' som hade stoppat er hade kunnat säga 'Du åker med oss till stationen så får farsan komma efter med hojen.'
DET hade väl varit kul och spännande.. ???:)
 

DajM

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Ort
stockholm
Hoj
GSXR 1000
:huvet :huvet :huvet så gick de idag hehe

Jag hade lärt mig att när man kör lågfarts delen så får man använda broms.
Kommer dit så ska ja köra, kör som vanligt inga problem.

- A de va väll bra fast nu gör du som man ska göra!
-:confused: :confused:
- ingen broms!

Då var de bara att försöka rangla runt, vilket inte va så lätt FÖRSTA gången man kör så :gråta

Det jag vill fråga är det så? Kan inte hitta att det står så i boken.

// Jussi
 

SpeedPrincess

SpeedJunkie
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Västerås
Hoj
Honda
Håller på me mitt nu. Gör teorinprovet i vinter & tar uppkörning så fort det går i vår, eftersom ja inte hinner bli klar denna säsong tyvär :/ Köpte hoj innan ja ens börjat köra :p
 

Skrap

Sugen!
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
ostbåge, plockad som en gås, neos 100 för flipflopåka
:huvet :huvet :huvet så gick de idag hehe

Jag hade lärt mig att när man kör lågfarts delen så får man använda broms.
Kommer dit så ska ja köra, kör som vanligt inga problem.

- A de va väll bra fast nu gör du som man ska göra!
-:confused: :confused:
- ingen broms!

Då var de bara att försöka rangla runt, vilket inte va så lätt FÖRSTA gången man kör så :gråta

Det jag vill fråga är det så? Kan inte hitta att det står så i boken.

// Jussi

Uppkörningssnubben sa till mig att det var ok, en eller ett par ggr om jag tyckte det gick för fort, men det ska inte vara det primära sättet att hålla låg hastighet utan det ska skötas med kopplingen. Jag använde bromsen ca 3 ggr ok fick godkänt på det. Nu vet du ju hur du ska göra även om det är surt så nästa gång kommer du fixa det galant. Lycka till!
 

DajM

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Ort
stockholm
Hoj
GSXR 1000
Okej, då får ja la ut o nöta igen då :yoparty
Bara surt att de så lång vänte tid i sthlm, inte så stor lust att brumma till katrineholm igen :)
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
:huvet :huvet :huvet så gick de idag hehe

Jag hade lärt mig att när man kör lågfarts delen så får man använda broms.
Kommer dit så ska ja köra, kör som vanligt inga problem.

- A de va väll bra fast nu gör du som man ska göra!
-:confused: :confused:
- ingen broms!

Då var de bara att försöka rangla runt, vilket inte va så lätt FÖRSTA gången man kör så :gråta

Det jag vill fråga är det så? Kan inte hitta att det står så i boken.

// Jussi

Låter konstigt.. jag fick lära mig att jag kunde använda fotbromsen ifall det gick för fort. Men då väldigt sparsamt.

Gubben på VV klagade inget.

edit: grr, för seg.
 
Last edited:

DajM

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Ort
stockholm
Hoj
GSXR 1000
Nu han du redan ta bort de :tuttar

Fort går det här,

Nää fan ska ringa de första ja gör imorn o tjata på dom på vv om en snabb tid, kan även locka med lite:arsele :tungan
 
Last edited:

Profet

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Honda CBR 600
Idag efter en tidig morgon 06.45 på körskolan begav vi oss till övningsbanan.
08.15 kom läraren, lågfart, högfart och inbromsningar gick bra.

Åter till körskolan 11.00.. Invänta körtur som blev halv 13.15..
Nervös väntan..

Släppte dock på hojen sedan och efter 35 minuters körning kom vi tillbaka och allt var prima!

Så nu sitter man här med kort, dock ingen hoj så blir att leta upp snabbt nu så man kan köra lite innan säsongen tar slut..

MEN VILKEN HÄRLIG KÄNSLA! Tar bort känslan att det är första jobbardagen efter 4 veckors semester!
 

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Jaha, då var man ett st körkort rikare :D Fixade det idag, segt bara att ha körlektion kl 10 i 2h, uppkörning kl 13.00, fram till kl 18.00, pga att vi var 6 st som skulle köra upp, och endast en klarade sig:D Lite tråkigt men självförtroendet steg en aning:D
 

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Västerås/Göteborg
Hoj
Sv650s -99
SMAAACK! DÄR SATT DEN!!

Jag behöver väl kanske inte förklara hur det känns för det vet ni ju redan!

Ensam av tre som körde upp att klara, lite darrig på banorna men kolugn i trafiken. Fick köra en pissenkel väg sen så stod jag där med ett fånigt leende, lika glad som barnen vid glassbilen!
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Kuggade en 2a gång nu. fasiken vad surt må jag säga. känns som om det aldrig blir av nu, typ då säsongen snart e slut. kördu upp i uddevalla den hära gången istället för västerås å det blev mycket stadstrafik. trodde inte man körde det på en uppkörning. läste nånstans på vägverkets sida att det skulle va landsväg å bostadsområde. aja....får la skärpa till mig snart...sigh
 

xdigger

Motorcyklist
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Triumph Sprint ST 955i -03, Norton Commando, Kawasaki A1, Kawasaki A7..
Jag satte mitt i Onsdags.. :) Kunde knappt sova på natten, låg och tittade på min dotter halva natten.. Vid 5.00 kunde jag inte ligga längre, tog firmabilen till garaget och putsade visiret och drog i mig 2st bananer. Kvart över sex kom läraren och hämtade mig så tog vi ett varv på stan.

Det började regna när vi var ute, shit tänkte jag, har aldrig nitat på blöt vägbana, nervositeten blev värre och värre.

Vi körde 1,5timme innan tjejen från VV kom och skulle hålla prov här i Eskilstuna.

Jag körde upp som trea av fyra och jag tyckte min körning var sisådär, absolut inte min bästa repa. Slapp köra grusväg.

Jag tänkte när vi svängde in vid VV att helvete, bara boka ny tid. Då sa hon du är godkänd! Va ihelvete sa du? Frågade jag såklart.. ;)

5min efter att jag lämnade VV för att fika hos Pugho, så tro fan att jag hade en mupp i en blå volvo i arslet... *suck*

Kan varmt rekommendera Suzuki DR800 som övningshoj för den som är lite längre, själv är jag 186cm.


Vill även varmt rekommendera Engströms trafikskola i Eskilstuna!


Mvh Kim
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Är så jävla :mad: arg på mig själv får att jag inte får till den ena höghastighetsbanan!!! Den där man ska göra undanmanövern i början av banan, slalom ner och upp. Klarar den i 40-45 km/h men sen går det faaaan inte :( när jag ska göra undanmanövern åt höger men vänster funkar *suck*

Klarar ju krypkörningen speciellt en ena där man ska stanna 3 gånger, den andra sitter 8 av 10 gånger där man ska göra slalom upp och ner utan att stanna.


Så jag har bara kvar att sätta den där #¤%#¤%#%#%#¤¤#%¤%¤ :censored :mad: :huvet :gnissla höghastighetsbanan kvar innan uppkörningen.
 

Öla1

Nu på 3 + 1 cylindrar
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Speed Triple -02, XT 600E -91
Att ha A-kort räcker inte. Man skall ha 'vana och skicklighet' vid framförandet av fordonet i fråga också....

Jag vet det. Men hur ska bängen, som bara ser att Länsstyrelsen godkänt min far som handledare, ana att han inte har 'vana och skicklighet'? :va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top