Körkort 2008

Ligist

Självutnämnd chef
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
KTM 625 -06
Åååh jag är så satans nervös för krypkörningen :huvet

I trafiken går allt PERFEKT.
Högfartsbanan - hur bra som helst!
Bromsa - Inga problem!

Krypkörningen däremot :mad:
Jag har verkar ha RIKTIGT kass teknik... Någon som har bra tips? Ngt man kanske ska tänka på som jag missat..?
Hur lång tid har det tagit för er andra innan det "suttit" ordentligt?

peppureikä

Guest
Hoppas att ingen av er får körkort , det räcker nu med alla olyckor , det är ju som fan att alla ska helt plötslig köpa hoj o försöka hänga med trenden , det är ju som tatueringar , helt plötslig alla vill ha en tatuering , bikers är mycket mer än trend.....det är ju en livstil , inte nån jävla trend som man hänger med....du ska inte köpa o köra hoj bara att alla andra har ju det...hojliv är helt annat!! Lyssna på ditt hjärta , vill du köra hoj bara att alla andra gör det eller är du bikers innerst inne?? Ha en bra dag!

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
jag vill ha hoooooooooojkortet nuuuuuuuuu. men ack har blitt så jäkla nere pga att jag kugga 3 gånger förra året. känns som jag inte har nån gnista kvar för att ens boka en uppkörning iår. man blir ju så sugen när man ser alla burna hoj när det e så fint väder.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Grattis alla er som klarat kortet hitills...
Bara undra på en sak. Spelar de nån roll vilken fot man sätter ner på den manöver banan som man ska stanna emellan konerna???

Nope, men det är (för omväxlingens skull) lättast med vänster. Du kör ju bara på ettan så du behöver inte vänstern till nånting medans det är lättast att göra ett mjukt stopp med fotbromsen.

Jag har verkar ha RIKTIGT kass teknik... Någon som har bra tips? Ngt man kanske ska tänka på som jag missat..?

Tror din lärare sitter inne på alla tips. Nån "rövarspecial" har jag svårt att komma på. Men, sitt långt fram på cykeln med avslappnade armar, krama tanken. Jobba mycket med gasen (varva), rörelserna i motorn hjälper till att hålla cykeln uppe. Sen kan du ju förflytta rumpan och lite snett på sadeln och skjuta fram en benet lite längre för att kunna luta cykeln men själv sitta rakt. Sen är det bara skära konerna så tidigt det går, fullt styrutslag när framhjulet är vid nästa kon så kommer du in tidigt och löser situationen.

Last edited:

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala

Bromsa - Inga problem!

När du ska vända runt konen i krypkörningen så kolla inte rakt fram under vändningen utan över axeln nästan på en gång mot konen du ska mot, lite dåligt förklaring kanske men du fattar nog. hjälpte mig jäkligt mycket när jag fick det tipset.

Ill-k

:¬þ
Gick med
4 May 2008
Hoj
1996 Honda Cbr 600f

Bromsa - Inga problem!

Sitta med upprätt rygg och benen så tight mot hojjen som möjligt. Sen att absolut inte titta ner på konen du kör runt utan som tidigare sagts titta dit du ska. :)

Boodh

The Duke
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
Superduke -06

Bromsa - Inga problem!

Tipset jag fick av min körskolelärare var att, om man ska svänga runt hojen till vänster, flytta då över röven så långt till höger du kan. Detta får till följd att du kan luta hojen (svänga knortare) mer, medans du kan behålla kroppen vertikalt.
Det får bort den där känslan att man kommer tippa skiten med en gång! Pröva och se :tummenupp

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSXR 600
Aktuell information
Tjänsten är tillgänglig dygnet runt, förutom på vardagar mellan kl. 19.30 och 20.

Nya regler från och med 1 september 2008
Från 1 september ska kunskaps- och körprov genomföras nära varandra i tid,
helst på samma dag. Bokning kan ske från 1 juni och båda proven bokas vid
samma tillfälle. Kunskapsprovet görs först och oavsett resultat ska körprovet
göras. Ett godkänt kunskaps- eller körprov är giltigt i två månader. Båda proven
måste vara godkända inom denna tid, annars måste ny avgift betalas och båda
proven göras om.

När du bokar tid prioriterar vi dig som ska göra prov för första gången. Kom ihåg
att ju mer förberedd du är - desto bättre är dina förutsättningar att klara körkortet
på första försöket.

Sidan uppdaterad 2008-05-02

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
o kom ihåg grabbar o flickor, krypkörningen o vändningen är viktiga att kunna även efter att man kört upp, finns väl inget pinsammare än att inte kunna vända hojen på ett lätt o smidigt sätt vid korvmojen?

Ill-k

:¬þ
Gick med
4 May 2008
Hoj
1996 Honda Cbr 600f
Aktuell information
Tjänsten är tillgänglig dygnet runt, förutom på vardagar mellan kl. 19.30 och 20.

Nya regler från och med 1 september 2008
Från 1 september ska kunskaps- och körprov genomföras nära varandra i tid,
helst på samma dag. Bokning kan ske från 1 juni och båda proven bokas vid
samma tillfälle. Kunskapsprovet görs först och oavsett resultat ska körprovet
göras. Ett godkänt kunskaps- eller körprov är giltigt i två månader. Båda proven
måste vara godkända inom denna tid, annars måste ny avgift betalas och båda
proven göras om.

När du bokar tid prioriterar vi dig som ska göra prov för första gången. Kom ihåg
att ju mer förberedd du är - desto bättre är dina förutsättningar att klara körkortet
på första försöket.

Sidan uppdaterad 2008-05-02

Har för mig att det står innan det stycket att det endast gäller B kort

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell

Bromsa - Inga problem!

Vi borde träna med varann. För mig funkar krypkörningen hur bra som helst. Men jag har stora problem med bromsningarna. Har inte "nollbromsat" snabbare än 50 km/h - 0 km/h och det funkar riktigt dåligt. Gjorde EN bra inbromsning på 15 försök. Måste verkligen träna mer på det.

Daaniiel

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
Ja.
Har kört en lektion och har 2 till bokade måndag, tisdag. Blir att enbart köra med körskola för min del då jag inte har en hoj eller någon att köra privat med. :huvet Så mitt kort kommer nog kosta några kronor, men det är helt klart värt alla kronor :yoparty

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600

Bromsa - Inga problem!

Jag hade STORA problem med lågfarten. Fotade hela tiden. Inklusive på uppkörningen, lite lätt en gång... men det såg visst tillräckligt bra ut i övrigt. Det släppte lite för mig när jag fick köra konbanorna på en Suka DR istället för skolans Honda NTV några gånger. Så toklätt på offroaden att låsningen släppte på något vis och sedan gick det bättre även på Hondan.

Keep at it. När man tycker att allt står stilla och man inte blir bättre så är man ofta på en inlärningsplatå. Plötsligt släpper det och då blir man mycket bättre snabbt.

Inte många konkreta tips dock, att du skall styra med blicken kan jag väl iofs inflika för sjuttonde gången i tråden... :)

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Honda VTR1000F -98
wiiiieee blev igår ett A kort rikare :yoparty

körde upp i malmö 8:20,finns ngn av dem som körde upp med mig här??

kimp

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2008
Hoj
Bandit 600
det där med blicken långt fram, förstår det inte riktigt. Körde krypbanan första gången förr förra veckan, var rätt lugnt o klara av själva banan. Men han snacka om att fästa blicken långt fram, långt bortanför konerna, då kan man ju lika gärna köra med bindel framför ögonen? :gnissla

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Men han snacka om att fästa blicken långt fram, långt bortanför konerna, då kan man ju lika gärna köra med bindel framför ögonen? :gnissla

Då kanske du inte ska ta hojkort:va Efter lite träning så kommer du att märka att det blir mycket enklare om du har blicken långt fram. Om du sitter och kollar ner på styret när du krypkör kan du lika gärna köra med ögonbindel, du har ju ingen översyn över din närhet då, right?:pannkyss

Last edited:

kimp

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2008
Hoj
Bandit 600
jo hålla blicken långt fram är jag med på, annars blir det knepigt :) Men frågan är hur långt fram,i slutet av banan eller ett något 100 m fram

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0