Körkort 2008

claes_gewalli

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
KTM 640 SM
Med tanke på hur mycket jag kört borde jag ha massor av tips(eller inte) ;)

Några jag fått av min lärare:

- Vid 360* svängen, ta ut gumpen lite på motsatt sida som en motvikt mot om hojen lutar lite(luta inte hojen för mycket!).
- Mellan de 2 sista konerna ta ut kurvan så mycket du kan inför svängen, börja sväng inåt när du är jämsides med sista konen.
-Antar att du redan tittar dit du vill svänga... alltså huvudet ska inte titta rakt fram utan 30-50* längre "inåt i svängen"

I själva slalomen har jag inte fått så många tips... kanske någon annan har några bra.

Vad menar du med gumpen? Rumpan eller benet?

Antar oxå att du menar de 2 sista konerna innan 360 svängen? Hoppas jag förstår det rätt!?

Snabbana nästa Ons 21/5...
Uppskrivning Tors 22/5

Min lärare sa till mig att om jag klarar uppskrivningen så kunde jag nog köra upp i början/mitten av juni..

Då blir det jävlar i mig hoj innan midsommar.. :D

guffy

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Hoj
Triumph Sprint RS 955i -00
Vad menar du med gumpen? Rumpan eller benet?

Antar oxå att du menar de 2 sista konerna innan 360 svängen? Hoppas jag förstår det rätt!?

Snabbana nästa Ons 21/5...
Uppskrivning Tors 22/5

Min lärare sa till mig att om jag klarar uppskrivningen så kunde jag nog köra upp i början/mitten av juni..

Då blir det jävlar i mig hoj innan midsommar.. :D

Gumpen = rumpan(på skånska :tungan )

Ja, menade mellan de 2 sista konerna... då du ska börja runda den sista konen .

Mitten av juni är ju 1 månad bort =O
Jag kommer ju garanterat inte få köra upp innan det, men blir fan trött på detta... :huvet Har uppskrivningen först den 20de maj :rolleyes:

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Vad jag gärna vill veta är vilken fart som krävs för höghastighetsbanan. Körde den i x-antal timmar i går med min egen hojj och nött och det flöt på bra men jag körde aldrig snabbare än 65km/h typ..

Shit... tycker att det är jäkla svårt i 50. Bara jag som tycker att det är svårt med höghastighetsbanan?
Lågfartsbanan tycker jag däremot en baggis.

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Wiho! :gnissla körde upp idag för A begr, allt gick bra o jag kände mig rätt nöjd...MEN tydligen hade jag inte broms- o handlings beredskap på mindre landsväg, trots detta höll jag under bashastigheten kollade in på varje ställe men hade inte handen i beredskap o jag hade inte varit tillräckligt försiktig (enligt honom). Och jag har haft A1 kort i lite mer än ett år...griniga jävla gubbe!:mad:

Så alla som kör upp, tänk på broms- o handelsberedskap!!

Har nu fått ny tid antingen den 29 maj eller 4 juni!...sura pengar nu när dom höjt uppkörningskostnaden till nästan det dubbla:huvet

tshirt

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2008
Hoj
1984 suzuki gsx 750F
Uppkörning Falkenberg onsdagen den 21 kl 13.15
Är det någon mer än jag som har tid i falkenberg då ?

// T-Shirt

Hosan

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Hoj
Suzuki GSX 600F & Honda VFR 2001
Gratulerar! Själv börjar det ta sig nu.. Gick lite knackigt i början,men nu känns det bättre. Lite "rookie" misstag i trafiken bara,sånt som man inte tänker på när man kör bil. :)

Wych

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Shit... tycker att det är jäkla svårt i 50. Bara jag som tycker att det är svårt med höghastighetsbanan?
Lågfartsbanan tycker jag däremot en baggis.

Personligen tycker jag precis tvärt om :tuttar

Lite tips (som jag fick) från min körlärare var att undanmanöver får påbörjas redan efter de fyra konor som står som i en rektangel innan själva "hindret". Tänk även på att slå av på gas och frihjula in till vändning efter de tre första konerna i slalomen, ta ut svängradien så mkt som möjligt så du kommer bra i rundningen och kan börja acca tidigt och på så vis få upp hög fart direkt på väg tillbaka, bromsa bestämt med armarna spända samt fäst blicken långt fram!
Lycka till! ...Nu kanske du kan ge mig nå guldkorn i jakten på den perfekta krypkörningen? :D

soi

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
R6:a(såld)Numera Honda Cbr1000RR-07
Lycka till till er som ska ta kortet nu:) ses ute på vägarna!!

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Honda VTR1000F -98
En fråga till samtliga som nu tagit körkort:
Hur svår var uppkörningen om du jämför med hur svårt du trodde att det skulle vara, på en skala 1 (mycket lättare) till 10 (mycket svårare)?

skulle nog säga 1 där

min första kommentar efter jag klarat uppkörningen till min körskolelärare som var med var:"-var detta allt!!??"

så kämpa på nu och lycka till med era körkort!

kimp

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2008
Hoj
Bandit 600
Har planer på att köra upp med min bandit, borde ju inte vara några större problem.. tror ni de kan säga något om slip-on? kanske bättre o köra orginal ifall de blir griniga :confused:

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Lite tips (som jag fick) från min körlärare var att undanmanöver får påbörjas redan efter de fyra konor som står som i en rektangel innan själva "hindret". Tänk även på att slå av på gas och frihjula in till vändning efter de tre första konerna i slalomen, ta ut svängradien så mkt som möjligt så du kommer bra i rundningen och kan börja acca tidigt och på så vis få upp hög fart direkt på väg tillbaka, bromsa bestämt med armarna spända samt fäst blicken långt fram!
Ok... men har hört att vid hård inbromsning ska man inte ha spända armar utan plantera häcken så mycket det går i sadeln, och knipa ihop med benen.
Lycka till! ...Nu kanske du kan ge mig nå guldkorn i jakten på den perfekta krypkörningen? :D
Där är et nog mest träning, träning och åter träning som gäller...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0