Körkort 2009

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Ett tips i all vänlighet till dig och alla snart-köra-upp:are...
Ta en paus från den här tråden, typ.. sista veckan innan uppkörningen. :)

Tråden är kanonbra, och jag fick mkt tips härifrån som var till stor nytta under min körträning.. men det är lätt att man får onödigt mkt ångest och det är lätt att uppkörningen låter som en större grej än vad den egentligen är..

När man läser om en del som kuggat (no offense till er då vissa säkert faktiskt haft otur) så låter det som att vv-inspektörerna är ute efter att sätta dit dig, och att folk gör ETT minimalt misstag och kuggar på det.. Jag har mkt svårt att se att det är så..

Många som kuggar har förmodligen bara för lite timmar i sadeln så att det ser osäkert och okontrollerat ut, även fast de själva anser sig vara mini-rossis, och då är det lätt att peka ut ETT enda misstag som kugganledningen även om det egentligen var helheten som inte var bra.. de har itne varit redo helt enkelt.

Jag vet med mig att jag gjorde en del småmissar på min uppkörning, men det var inget han klagade på, och det gick fint ändå..

Så för att komma till tipset.. istället för att oroa sig över varenda liten grej som kan gå fel, och ställa in sig på att det kommer gå fel och att man är kass..

Tänk istället på att du faktiskt kan köra, du sätter konbanan i 9 fall av 10, så varför skulle den va svår? Fundera på varför du överhuvudtaget skulle kugga när du faktiskt kan köra? (om man kommer på nåt så är d bara öva extra på det), övning ger färdighet. Efter avklarad uppkörning så var jag förbannad på att jag oroat mig för nånting som inte var avancerat eller konstigt alls. Det var bara köra som man alltid gör. (dock med laglig hastighet) :)

Det är INTE svårt. Lycka till alla! :)


Kunde inte sagt det bättre själv! :tummenupp
 

Crall

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Kungsbacka
Hoj
KTM 625 SMC -06, Honda CB 400N, Yamaha YZ 250
yesyesyes idag klara jag kortet =) Fyfan vilken känsla när man får reda på att man är godkänd :p

Får väl se hur många mil till det blir idag, är ju så förbannat varmt :p
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Ett tips i all vänlighet till dig och alla snart-köra-upp:are...
Ta en paus från den här tråden, typ.. sista veckan innan uppkörningen. :)

Tråden är kanonbra, och jag fick mkt tips härifrån som var till stor nytta under min körträning.. men det är lätt att man får onödigt mkt ångest och det är lätt att uppkörningen låter som en större grej än vad den egentligen är..

När man läser om en del som kuggat (no offense till er då vissa säkert faktiskt haft otur) så låter det som att vv-inspektörerna är ute efter att sätta dit dig, och att folk gör ETT minimalt misstag och kuggar på det.. Jag har mkt svårt att se att det är så..

Många som kuggar har förmodligen bara för lite timmar i sadeln så att det ser osäkert och okontrollerat ut, även fast de själva anser sig vara mini-rossis, och då är det lätt att peka ut ETT enda misstag som kugganledningen även om det egentligen var helheten som inte var bra.. de har itne varit redo helt enkelt.

Jag vet med mig att jag gjorde en del småmissar på min uppkörning, men det var inget han klagade på, och det gick fint ändå..

Så för att komma till tipset.. istället för att oroa sig över varenda liten grej som kan gå fel, och ställa in sig på att det kommer gå fel och att man är kass..

Tänk istället på att du faktiskt kan köra, du sätter konbanan i 9 fall av 10, så varför skulle den va svår? Fundera på varför du överhuvudtaget skulle kugga när du faktiskt kan köra? (om man kommer på nåt så är d bara öva extra på det), övning ger färdighet. Efter avklarad uppkörning så var jag förbannad på att jag oroat mig för nånting som inte var avancerat eller konstigt alls. Det var bara köra som man alltid gör. (dock med laglig hastighet) :)

Det är INTE svårt. Lycka till alla! :)


TACK..du säger som min make, jag ska sluta läsa här och ni ahr rätt.
jag ahr bara en fråga till. om uppkörningen på lappen står 13,15 när ska jag vara där..alltså jag ahr hört att en del får öva lite innan uppkörningen på plats är det så i Örebro vid 13,15tiden också, ska jag vara där före tiden för att öva elelr finns övningstiden medräknad i klockslaget som står på lappen.


jag känner mig säker de dagar jag kört hoj, nu blir det lite uppehåll då bägge handledare är på utlandssemester så börjar jag liite tvivla, så typiskt mig.

ska försöka få min make att ställa upp lite(han muttrar men ställer upp för säkerhetskontrollerna:D)

så jo jag har börjat minska läsningen här..jag känner att jag, som du skriver, måste fundera på mig och mitt kunnande och jag har börjat känna mig ETT med hojen och det är ju en viktig del i det hela.

visst har jag problem men jag hoppas att jag ändå kan hålla nerverna i schack för att visa att jag faktiskt kan det här.

TACK igen:) kloka ord- mottas tacksamt:)
 
Last edited:

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
TACK..du säger som min make, jag ska sluta läsa här och ni ahr rätt.
jag ahr bara en fråga till. om uppkörningen på lappen står 13,15 när ska jag vara där..alltså jag ahr hört att en del får öva lite innan uppkörningen på plats är det så i Örebro vid 13,15tiden också, ska jag vara där före tiden för att öva elelr finns övningstiden medräknad i klockslaget som står på lappen.

13.15 kommer inspektören och då ska ni prata om manöverbananan i ett grönt hus och skriva på att ni inte har nått kk i nått annat eu land. så övningstid är inte med räknat.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
jag ahr bara en fråga till. om uppkörningen på lappen står 13,15 när ska jag vara där..alltså jag ahr hört att en del får öva lite innan uppkörningen på plats är det så i Örebro vid 13,15tiden också, ska jag vara där före tiden för att öva elelr finns övningstiden medräknad i klockslaget som står på lappen.

Det som funkade skitbra för mig var att bara ströåka lite i närområdet till uppkörningsanläggningen, i princip tills det var dags.

Kom ner till vv-stället 5 minuter innan min uppkörningstid. Då satt vv-inspektören redan och väntade. Så jag visade körkortet, skrev på att jag inte har lapp i annat land sen åkte vi direkt.

Känns som helt rätt väg att gå, blev bara som att fortsätta övningskörningen.
Jag hann inte ens bli nervös.

Jag tror INTE på att komma i för god tid och sitta och vänta.. då kommer tankarna och nervositeten som ett brev på posten när man ser andra åka iväg och komma tillbaka.

Jag tror inte heller på att "öva" precis innan. Risken är bara att det försämrar.. tänker lite såhär.. kommer du dit och måste "öva" för att klara dig så kommer du kugga ändå,, och kommer du dit och är förberedd så är du redan klar och behöver inte öva.. och om du isåfall skulle "öva" ändå, och göra ett misstag så kommer det bara att förvärra och öka nervositeten..

Kör man upp med trafikskola så ingår oftast nån timmes "uppvärmning" i tiden.. det räcker..

Åk bara dit och kör sen på som vanligt!

PS. Du kommer trots glädjen känna en viss besvikelse när du fixat det.. Jag kom tillbak, han sa: "körningen är godkänd".. sen hände egentligen ingenting..
för inspektören är det en dag på jobbet, för mig var det slutet på ett månadslångt "projekt" med övning, funderande osv.. man hade på nåt sätt förväntat sig applåder, jublande folkmassor osv.. men det "hände" verkligen ingenting. :|
 
Last edited:

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
TACK..du säger som min make, jag ska sluta läsa här och ni ahr rätt.
jag ahr bara en fråga till. om uppkörningen på lappen står 13,15 när ska jag vara där..alltså jag ahr hört att en del får öva lite innan uppkörningen på plats är det så i Örebro vid 13,15tiden också, ska jag vara där före tiden för att öva elelr finns övningstiden medräknad i klockslaget som står på lappen.

Du får se till att vara vid platsen runt en timma/halvtimma innan för att träna, om banan är ledig då förstårs.
 

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
När man läser om en del som kuggat (no offense till er då vissa säkert faktiskt haft otur) så låter det som att vv-inspektörerna är ute efter att sätta dit dig, och att folk gör ETT minimalt misstag och kuggar på det.. Jag har mkt svårt att se att det är så..

Många som kuggar har förmodligen bara för lite timmar i sadeln så att det ser osäkert och okontrollerat ut, även fast de själva anser sig vara mini-rossis, och då är det lätt att peka ut ETT enda misstag som kugganledningen även om det egentligen var helheten som inte var bra.. de har itne varit redo helt enkelt.

Jag vet med mig att jag gjorde en del småmissar på min uppkörning, men det var inget han klagade på, och det gick fint ändå..

Jag kom också igenom trots småmissar. Men tänk så här: Inspektören kanske ska kolla 100 olika punkter/moment i din körning, klarar du 95 av dem är det safe. Så bara för att man klantar sig på minigrejer så kan man klara sig ändå. På min uppkörning (nyligen) så körde jag lågfarten lika bra som en dyngrak 11-åring på en stulen Hayabusa, men jag kom igenom ändå.

Alltså: Även om du missar på en enskild grej, fortsätt och kompensera dina misstag genom att köra så in i helvete bra på de andra grejerna.
 

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
RD 350 -84/ -85-86 / Z1000 -79 / ZXR 750 -89 / GSXrB12 -91-96
Carro som skriver här på Peters konto för medlidande! Missade min första uppkörning igår. Dagen var troligen den värsta sen jag vet inte när.

Det började med att motorcykeln inte startade när vi skulle dit. Inte minsta lilla gnista. Det var väl inga större problem tyckte vi, den hade väl bara laddat ur under helgen. Så vi startade den med booster och körde dit. Stannade på en mack, stängde av och tankade, inga startproblem då.

Ankom till banan. Körde 2 varv, stängde av motorn. När jag skulle starta sen var den åter igen tvärdöd, trots att jag var noggrann med att stänga av tändningen.

Nu blev det panik. Peter tog sin hoj och körde iväg för att skaffa startkablar. Då var det 10 min till uppkörnings-start! Nästa proble: Kablarna för stora! Fick tag på en tång, och började kapa av plasten runt klämmorna. Jag hade nu blivit lovad att få starta sist, och när sista killen kör in får vi igång hojen. Vid det laget var jag i upplösningstillstånd!

Kör in, gör banorna felfritt. Så klockrent att det nästan var spöklikt!

Tyvärr får vi stå och grillas i en halvtimme i solen innan det är dags för trafiken. Vid det laget är jag dödsnervös eftersom den fortfarande inte startar utan kablar. Vad skulle hända om jag fick ett tjuvstopp under turen?

Var så nervös över allt det där att jag schablade i trafiken. Missade en hel del placeringar, glömde blinkersen 3 ggr och nån annan liten miss. Underkänd!

Det absolut värsta var att direkt efter att uppkörningen var klar startade hojen utan något problem av sig själv! Förstår inte vad som var fel på den då. Hade den funkat direkt hade jag haft en rimlig chans, men nu är det 1500 kr till! H*lvete!
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Det som funkade skitbra för mig var att bara ströåka lite i närområdet till uppkörningsanläggningen, i princip tills det var dags.

Kom ner till vv-stället 5 minuter innan min uppkörningstid. Då satt vv-inspektören redan och väntade. Så jag visade körkortet, skrev på att jag inte har lapp i annat land sen åkte vi direkt.

Känns som helt rätt väg att gå, blev bara som att fortsätta övningskörningen.
Jag hann inte ens bli nervös.

Jag tror INTE på att komma i för god tid och sitta och vänta.. då kommer tankarna och nervositeten som ett brev på posten när man ser andra åka iväg och komma tillbaka.

Jag tror inte heller på att "öva" precis innan. Risken är bara att det försämrar.. tänker lite såhär.. kommer du dit och måste "öva" för att klara dig så kommer du kugga ändå,, och kommer du dit och är förberedd så är du redan klar och behöver inte öva.. och om du isåfall skulle "öva" ändå, och göra ett misstag så kommer det bara att förvärra och öka nervositeten..

Kör man upp med trafikskola så ingår oftast nån timmes "uppvärmning" i tiden.. det räcker..

Åk bara dit och kör sen på som vanligt!

PS. Du kommer trots glädjen känna en viss besvikelse när du fixat det.. Jag kom tillbak, han sa: "körningen är godkänd".. sen hände egentligen ingenting..
för inspektören är det en dag på jobbet, för mig var det slutet på ett månadslångt "projekt" med övning, funderande osv.. man hade på nåt sätt förväntat sig applåder, jublande folkmassor osv.. men det "hände" verkligen ingenting. :|

tack..misstänker att det blir ett antiklimax..typ "jahopp det var det det":p

ska småköra lite på förmiddagen emd min priv.handledare, han som ska följa med till uppkörningen. jag vill typ köra konbanan ett par gånger, int emer..typ värma upp så jag inte bara kör 4mil dit och försöker sätta den där utan att jag ahr fått in lite "känsla"...lite varm i nkläderna :)

bra tips- tack!:)

Jag kom också igenom trots småmissar. Men tänk så här: Inspektören kanske ska kolla 100 olika punkter/moment i din körning, klarar du 95 av dem är det safe. Så bara för att man klantar sig på minigrejer så kan man klara sig ändå. På min uppkörning (nyligen) så körde jag lågfarten lika bra som en dyngrak 11-åring på en stulen Hayabusa, men jag kom igenom ändå.

Alltså: Även om du missar på en enskild grej, fortsätt och kompensera dina misstag genom att köra så in i helvete bra på de andra grejerna.

hahahaha ojoj så kul å läsa!tack!...ska föröska vara fokuserad och ge järnet- det bör räcka långt:)
 
Last edited:

Flying

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
83, GSX 750
Tog mitt för ett år sen i Grängesberg. Tyckte att det kändes väldigt bra och avslappnat att glida runt på deras banor en stund innan. Tekniken satt ju redan men det var ändå skönt att pröva på lite just där man skulle köra upp.

Inspektören var väldigt trevlig och gav mig några tips inför andra åkningen på höghastigheten (höll inte blicken nog långt fram tyckte han, samt att jag inte visste att man skulle stanna så fort som möjligt.)

Gör som ni känner men för mig var det bra att vara där lite innan och känna sig för. Det var jag som privatist och 4 från en körskola.
 

stockis89

Medlem
Gick med
30 Jun 2009
Ort
Söderköping, Emmaboda
Hoj
Yamaha MT07
Tjenare!

Sök runt lite men hittar inget svar!
Det är angående säkerhetskontrollen. Min fråga är hur man löser detta med om man får kolla lager osv. Om man inte har centrumstöd på hojen man kör upp på ?

Någon som har koll på detta ? MVH Stockis
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Tjenare!

Sök runt lite men hittar inget svar!
Det är angående säkerhetskontrollen. Min fråga är hur man löser detta med om man får kolla lager osv. Om man inte har centrumstöd på hojen man kör upp på ?

Någon som har koll på detta ? MVH Stockis

Antar att det är styrlagret du menar.

Sätt ett finger mellan styret och styrlagret, led hojen framåt och dutta till med bromsen, och du känner att det nyper till i fingret så är det glapp i styrlagret. Så här gör man om man inte har något centralstöd på hojen:tummenupp
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
ska småköra lite på förmiddagen emd min priv.handledare, han som ska följa med till uppkörningen. jag vill typ köra konbanan ett par gånger, int emer..typ värma upp så jag inte bara kör 4mil dit och försöker sätta den där utan att jag ahr fått in lite "känsla"...lite varm i nkläderna :)


Jag körde med trafikskola, de hade tillgång till nycklar och koder (kodhänglås) in till banan, har du tur är det öppet, tips är väl att ringa vägverket/täby motorstadion och kolla om de vet om det är öppet.

Annars har du ju gamla postterminalen i stan där banorna finns uppritade, finns även på gamla örebromässan.

Som många andra sagt, instruktören är ju människa och viktigast av all, MC-förare, alltså vill han som vi alla andra se mer MC-förare i trafiken, han kommer ju inte vilja kugga dig utan vill gärna att du kör kontrollerat med bra marginaler, att du sen skulle sätta ner en fot under krypen eller göra vändningen för långsamt tror jag inte han bryr sig om (det gjorde inte min i lördags)
 

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
PS. Du kommer trots glädjen känna en viss besvikelse när du fixat det.. Jag kom tillbak, han sa: "körningen är godkänd".. sen hände egentligen ingenting..
för inspektören är det en dag på jobbet, för mig var det slutet på ett månadslångt "projekt" med övning, funderande osv.. man hade på nåt sätt förväntat sig applåder, jublande folkmassor osv.. men det "hände" verkligen ingenting. :|

HAHAHAHAHA! Så klockrent!
Stämmer precis!!! :)
 

vongen

Villkor : stödhjul
Gick med
17 Nov 2008
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha MT-01 -05, Suzuki Bandit N600 -99 SÅLD
Då kan jag tacka för mig i denna tråden :)

Måste bara säga att jag hade världens bästa uppkörningsförättare. (Tror han hade semester i sikte)
Fick köra lätta lågfarten och mestadels landsväg på landet och han var myckte trevlig och skämtsam.

Det var inte samma känsla som när man tog första körkortet men smilet satt i ansiktet efteråt :)
 

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Ort
Skärblacka
Hoj
Yamaha R6 -03
En fundering, jag har ingen egen hoj nämligen; kan det hjälpa om man bygger upp en konbana hemma och tränar med cykel, bara för att få körvägarna att fastna höger/vänster. Gjorde högfartsbanan till vänster igår och fick hjänrsläpp nämligen :huvet. Enda ljusningen är att jag klarade bromsprovningen upp till 90 :tungan
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
En fundering, jag har ingen egen hoj nämligen; kan det hjälpa om man bygger upp en konbana hemma och tränar med cykel, bara för att få körvägarna att fastna höger/vänster. Gjorde högfartsbanan till vänster igår och fick hjänrsläpp nämligen :huvet. Enda ljusningen är att jag klarade bromsprovningen upp till 90 :tungan

Njae.. tror inte det ger så mkt annat än att du lär dig banan (vilket du kan göra ändå genom att läsa teoriboken).

För en del är vikten på hojen det stora bekymret och det får du ju ingen erfarenhet av från cykel.. Sen den stora grejen är väl faktiskt själva krypkörningen.. dvs att mh a gas och koppling lyckas hålla en låg, jämn fart.. samt hur du kan reglera balansen med lite gaspådrag. Inte heller något som du kan öva med vanlig cykel.

Kolla hellre om du kan låna en hoj av någon.. behöver ju inte vara en 1000cc, vilken tung hoj som helst funkar för att få in snitsen.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top