Körkort 2009

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Kul att bli refererad. :)

Jag fick kolla elen på min första körning, och då gjorde jag precis som i filmen, och samma sak andra gången fast då kollade jag bromsarna.
Jag har hört att vissa fått visa att de kan göra en fullständig säkerhetsgenomgång av hojen och då ingår naturligtvis koll av däck, kedja o.s.v som du nämner. Det finns en del två av filmen där en fullständig kontroll görs, och då ingår allt: http://www.youtube.com/watch?v=rqE8fBLlFKs

Lycka till med din uppkörning!

nu har jag kollat den och skrivit upp hela processen :D
jag tittar och tänker men det är ju enkelt men fan att komma ihåg allt..kommer ju glömma en del..mitt närminne är skit ju:gnissla
hoppas man har nån procents felmarginal på Säkerhetskontrollen på uppkörningen:p

tack för länken, mycket givande! :)

JAAAAAAA


fixade kortet idag, så jävla underbart. TACK ALLA FÖR ALLA TIPS!:D:D:yoparty


nu ska det bli många mil på hojjen, ses på vägarna.

Örebroare som vill åka, adda mig på msn martikainen(snabela)home.se så styr vi en träff. har semester hela nästa vecka!

Grattis pårej:D:D
ska själv snart köra upp i Örebro kan du berätta hur din uppkörning var..är själv så nervös men taggad:D
vad fick du göra för säkerhetkontroll???
 
Last edited:

Skopan

Kamikaze volontär
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
KTM
JAAAAAAA


fixade kortet idag, så jävla underbart. TACK ALLA FÖR ALLA TIPS!:D:D:yoparty


nu ska det bli många mil på hojjen, ses på vägarna.

Örebroare som vill åka, adda mig på msn martikainen(snabela)home.se så styr vi en träff. har semester hela nästa vecka!

Grattis!!! addar dig nu
 
Last edited:

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
JAAAAAAA


fixade kortet idag, så jävla underbart. TACK ALLA FÖR ALLA TIPS!:D:D:yoparty


nu ska det bli många mil på hojjen, ses på vägarna.

Örebroare som vill åka, adda mig på msn martikainen(snabela)home.se så styr vi en träff. har semester hela nästa vecka!

jag har inte mallan kort än men jag hänger gärna med dig ut och åka när jag har det:) så får man adda dig nu eller måste jag vänta tills jag har fått mellan kortet?:) grattis föresten:)
 

wo0bin

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Lund
Hoj
01. Yamaha XJR 1300
satte uppkörningen 25/6 i Malmö! Ingaproblem precis som jag förväntat mig förutom att jag var sinnessjukt nervös men det släppte efter konbanan!
 

kalpdal

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha FJR 1300 ABS
satte uppkörningen 25/6 i Malmö! Ingaproblem precis som jag förväntat mig förutom att jag var sinnessjukt nervös men det släppte efter konbanan!


När körde du? Fm eller em? Jag körde också upp i malmö den 25:e och allt gick galant tills det var ungefär 5 minuter kvar av trafikdelen. Då fick jag hjärnsläpp. Mer idiotisk omkörning än den jag gjorde får man leta länge efter. Blev kuggad, precis vad jag hade förväntat sig efter den missen.

Grattis och ta det lugnt på vägarna i sommar!
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
faktiskt det osm bekymrar mig just nu är säkerhetskontrollen...kollar på tellmikes länk där det pratas om 3 saker bromsar, el och lager...men hjul/däck, fjädring,kraftöverföring då...när ska man klämma in det? elelr kan jag och jag kan ganska bra lager och bromsar om jag tänker efter:p

Jag var också nervös för kontrollen. Fick det jag kunde minst om, lager o kraftöverföring. Hur man kontrollerade bak kunde jag, men inte fram. Jag vred lite på styret o tittade noga, visste dock inte vad jag skulle titta på. Tänkte att fan nu kuggar jag på detta men uppkörningsmannen sa bara "det ser bra ut". Det enda han frågade var vad jag tittade på på kedjan o det kunde jag, alltså om den va lagom spänd.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jag var också nervös för kontrollen. Fick det jag kunde minst om, lager o kraftöverföring. Hur man kontrollerade bak kunde jag, men inte fram. Jag vred lite på styret o tittade noga, visste dock inte vad jag skulle titta på. Tänkte att fan nu kuggar jag på detta men uppkörningsmannen sa bara "det ser bra ut". Det enda han frågade var vad jag tittade på på kedjan o det kunde jag, alltså om den va lagom spänd.

hahahaha underbart, tack för den:) jag kan kolla lagren men kraftöverföringen har jag bara ett hum om typ kedja och drev men inte mycket mer;) skönt att de inte verkade ta det på fullaste allvar utan hade lite överseende:D

EDIT gjort en säkerhetskontroll på KTMen vi ahr, obyte förnöjer tyckte min make som satt med listan (från Rotor) och sa bara vad jag skulle kolla(inte hur) missade några få saker, och tankeverksamheten var lite trög så maken fick säga små hintar;) men han sa om jag bar akoncetrerar mig så kommer jag ihåg de jag missat med, men fan jag var riktigt duktig tycker jag:D

ska ut och öva konbanan och mer undanmanöver imorgon kväll.... ska försöka träna på T-rutan med...har gjort den typ 10ggr så jag vill friska upp minnet, men den t-ruta som är ritad på det andra stället är ju där jag välte när jag gjorde konbanan så jag sa det till min handledare att jag var rädd at tom jag åker dit igen och inte sätter lågfarten ,som jag gör på det gamla stället vi kört mest på, så är jag rädd att mitt självförtroende går i botten igen:(
så han sa att vi kan träna bara t-rutan och kanske en kon så jag tränar på svängen ut ur rutan och in till första konen:)

är det nån som orkar med mitt dravel????:tungan om så så är jag tacksam och jag känner mig allt säkrare och ser framemot ännu att få köra upp och jag hoppas liite(farligt att göra det men jag gör det ändå) att jag ska klara det på första försöket.:cool:
 
Last edited:

Ck1

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda Hornet 600 2007
hahahaha underbart, tack för den:) jag kan kolla lagren men kraftöverföringen har jag bara ett hum om typ kedja och drev men inte mycket mer;) skönt att de inte verkade ta det på fullaste allvar utan hade lite överseende:D

EDIT gjort en säkerhetskontroll på KTMen vi ahr, obyte förnöjer tyckte min make som satt med listan (från Rotor) och sa bara vad jag skulle kolla(inte hur) missade några få saker, och tankeverksamheten var lite trög så maken fick säga små hintar;) men han sa om jag bar akoncetrerar mig så kommer jag ihåg de jag missat med, men fan jag var riktigt duktig tycker jag:D

ska ut och öva konbanan och mer undanmanöver imorgon kväll.... ska försöka träna på T-rutan med...har gjort den typ 10ggr så jag vill friska upp minnet, men den t-ruta som är ritad på det andra stället är ju där jag välte när jag gjorde konbanan så jag sa det till min handledare att jag var rädd at tom jag åker dit igen och inte sätter lågfarten ,som jag gör på det gamla stället vi kört mest på, så är jag rädd att mitt självförtroende går i botten igen:(
så han sa att vi kan träna bara t-rutan och kanske en kon så jag tränar på svängen ut ur rutan och in till första konen:)

är det nån som orkar med mitt dravel????:tungan om så så är jag tacksam och jag känner mig allt säkrare och ser framemot ännu att få köra upp och jag hoppas liite(farligt att göra det men jag gör det ändå) att jag ska klara det på första försöket.:cool:

Du vet hur du kan underlätta i T-et va?? först får du ju ställa cykeln i början av själva "korridoren",,där utgör man säkerhetskontrollen...sen ska du kunna leda cykeln fram, svänga antingen höger el vänster för att sedan backa den till motsatt håll...när du då backar så se till att komma så långt ut mot kanten för att få en så lättare utgångspunkt som möjligt,,,blir ju då lättare att göra den första svängen inne i själva T-et när lågfarten börjar....när det sedan är dax för att ta dig in i T-et igen efter alla konor & du ska tex avsluta till höger i T-et håller du dig efter vänster linje & håller blicken lyft bort mot "mållinjen", även detta underlättar den sista svängen i lågfarten...
Du visste säkert redan allt detta,,men var bara ett tips utifall:tummenupp
Gasa vidare nu!:yoparty
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Tack! har hunnit med ca 25mil idag, jag älskar min hoj, och jag älskar friheten att sitta på hojen och bara köra!

Däremot suger det att köra motorväg, förbannat tråkigt :p Får skaffa mig en GPS så man kan hitta småvägar lite här och där.:tummenupp

I morgon ska det bli ytterliggare 25-30 mil hoppas jag :banana
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Du vet hur du kan underlätta i T-et va?? först får du ju ställa cykeln i början av själva "korridoren",,där utgör man säkerhetskontrollen...sen ska du kunna leda cykeln fram, svänga antingen höger el vänster för att sedan backa den till motsatt håll...när du då backar så se till att komma så långt ut mot kanten för att få en så lättare utgångspunkt som möjligt,,,blir ju då lättare att göra den första svängen inne i själva T-et när lågfarten börjar....när det sedan är dax för att ta dig in i T-et igen efter alla konor & du ska tex avsluta till höger i T-et håller du dig efter vänster linje & håller blicken lyft bort mot "mållinjen", även detta underlättar den sista svängen i lågfarten...
Du visste säkert redan allt detta,,men var bara ett tips utifall:tummenupp
Gasa vidare nu!:yoparty

jag tackar ändå för tipset fast ja visste;) det jag undrar är när man har backat mc på plats får man sätta ner parekrinstödet eleler ska jag kunna svinga mig upp på hojen utan det?
får jag ha typ foten utanför rutan när jag backat hojen och sitter på den eller måste det finnas typ 10cm kvar ytterst om mc för att jag(och min fot som är på yttre sidan) ska finnas inom rutan, dvs inte bara hojen utan hela mig?

en dum fråga ang lågfarten om jag vill ta första konen på vänster sida måste jag komma ut ur t-rutan frän häger för att inte "korsa" min väg? eller kan jag back in till höger, göra en vänstersväng och sen ta konerna från vänster- motsolsvändning , tillbaka och in till höger i t-rutan?
 
Last edited:

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
jag tackar ändå för tipset fast ja visste;) det jag undrar är när man har backat mc på plats får man sätta ner parekrinstödet eleler ska jag kunna svinga mig upp på hojen utan det?
får jag ha typ foten utanför rutan när jag backat hojen och sitter på den eller måste det finnas typ 10cm kvar ytterst om mc för att jag(och min fot som är på yttre sidan) ska finnas inom rutan, dvs inte bara hojen utan hela mig?

du behöver inte ha foten i rutan:) det där med stöd vet jag inte.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Tack! har hunnit med ca 25mil idag, jag älskar min hoj, och jag älskar friheten att sitta på hojen och bara köra!

Däremot suger det att köra motorväg, förbannat tråkigt :p Får skaffa mig en GPS så man kan hitta småvägar lite här och där.:tummenupp

I morgon ska det bli ytterliggare 25-30 mil hoppas jag :banana

grattis!

du låte rosm min make som har en GPZ och han har kört min ER5 och tycker den är rätt trist:p men nu ahr han en KTM också att köra med till jobbet men GPZ är fortfarande den som är bäst för längre sträckor;)

du behöver inte ha foten i rutan:) det där med stöd vet jag inte.

tack då kan jag backa hojen ända ut nära konen:) vet du om man får korsa i lågfarten..så som jag skrev nedan att om jag gör en vänstersvän i t-rutan och hamnar till höger i utgången på rutan och tar serpentinen från vänster- motsolsvändning och tillbaka in i rutan och då högersväng...elelr får man inte korsa sin "väg" eller spelar det kan ske ingen roll?


nån annan som vet om stödet får sättas ner i T-rutan??
 
Last edited:

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
nån annan som vet om stödet får sättas ner i T-rutan??

God morgon Orcid, har inte sett eller hört att det finns några bestämmelser runt stödet. Däremot har nog alla jag sett backat och direkt satt sig på hojen utan att fälla ner stödet. Tror det handlar inte om "balans och hantering" där med.

Nu ska jag ut en sväng och "handleda" min far som skaffat en Er-a, hehe (omvända roller nu). :hihi
 

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Orcid; Tror att en körlektion hos trafikskola hade gjort susen för dig och rett ut alla dina frågetecken istället för att få olika svar på ett internetforum.

Jag fällde ner stödet på min uppkörning innan jag satte mig på cykeln. Inga konstigheter...
Det är så jag lärt mig på trafikskolan också. Varför göra det svårare än det är?

Som sagt... konsultera en trafikskolelärare:tummenupp

EDIT: Stavfel
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
God morgon Orcid, har inte sett eller hört att det finns några bestämmelser runt stödet. Däremot har nog alla jag sett backat och direkt satt sig på hojen utan att fälla ner stödet. Tror det handlar inte om "balans och hantering" där med.

Nu ska jag ut en sväng och "handleda" min far som skaffat en Er-a, hehe (omvända roller nu). :hihi

Go morogn!

najs med ovända roller:D

jag har provat att sätta mig upp utan att ta ner stödet, det har gått men jag är lite rädd att jag ska tappa fästet:( jag kan nu även sitt apå hojen och få ner den från centralstödet- simpelt kan tyckas men för mig revelutionerande:p får mig at tkänna som jag verkligen "känner" min hoj:D

kör försiktigt!

Orcid; Tror att en körlektion hos trafikskola hade gjort susen för dig och rett ut alla dina frågetecken istället för att få olika svar på ett internetforum.

Jag fällde ner stödet på min uppkörning innan jag satte mig på cykeln. Inga konstigheter...
Det är så jag lärt mig på trafikskolan också. Varför göra det svårare än det är?

Som sagt... konsultera en trafikskolelärare:tummenupp

EDIT: Stavfel

ÅH tack!!:)
jag kör med en privathandledare som hjälp massa folk att ta körkort så han hade nog kunnat svara på det, jag är bara lite stressad, behöver få svar på studs och han sover just nu:)
Jag har massa småfrågor (i vilket ämne man än diskuterar elelr saker jag gör)som alltid måste få svar direkt annars stressar jag upp mig i onödan...alltså små detaljer som kanske inte verkar viktiga för andra men för mig är det det. :p

läst en hel del i mc teoriboken men det fattas en HEL del info i den tycker jag, den är redigt fåordig:/

att köra på mc skola hade jag först planer på men det har gått så bra privat att jag valt att köra bara privat och mina privata handledare har sagt att jag gör så bra i från mig att mcskola är int enödvändigt.

men som sagt jag är pedant när det kommer till lilla minsta detalj, kan säga att det är även för mig ibland rätt påfrestande:rolleyes:
 
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Orcid det spelar ingen roll vilken sida av första konen man kör på så du väljer själv det som känns bäst. Enda kravet är att du kör tillbaka till samma ställe du började på. (I T:et alltså)
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Orcid det spelar ingen roll vilken sida av första konen man kör på så du väljer själv det som känns bäst. Enda kravet är att du kör tillbaka till samma ställe du började på. (I T:et alltså)

TACK snälla! skönt å höra då kommer jag kunna sätta den när jag ska köra upp- det ska Fan till om jag ska kuggas;) peppar peppar(man får inte bli för kaxig:p)
 

hockeyliran

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona 675 -07
Måste bara berätta en rolig sak som hände mig när jag skulle köra upp i torsdags, Fick belysningen som säkerhetskontroll.. Glömde dock stänga av varningsblinkersen så jag körde krypkörning med dom på :yoparty
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Måste bara berätta en rolig sak som hände mig när jag skulle köra upp i torsdags, Fick belysningen som säkerhetskontroll.. Glömde dock stänga av varningsblinkersen så jag körde krypkörning med dom på :yoparty

hehehe och de sa inget? då borde inte jag oroa mig om jag missar nått;) tack för det, kul å läsa:D
 

morén

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
zx9r 1995
Gjorde teorin för 1månad sedan har uppkörning nästa vecka, hoppas det går bra och att man inte blir för nervös
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top