Körkort 2009

aundray

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Hoj
--
Fick kortet idag!! Jag var äckligt nervös men det släppte när man började köra.. Lite iaf...!

Lycka till alla andra som jobbar på det.

Ichi

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2005
Hoj
sükka gsx750f -94
grattis till alla som har fått sitt kort:D
fick mitt körkortstillstånd idag.. skit glad:D kör kanske inte så lagligt me bilen, så man va ju lite orolig:S

vet nån en bra o billig trafikskola i kristianstad?

hockeyliran

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Hoj
Daytona 675 -07
Tog körkortet idag =) :yoparty Har dock ingen hoj än, så jag fick låna bilskolans hoj hela kvällen =) Grymt nöjd me min lärare och hans upplägg.. Funderar på att köpa en Kawazaki ER6-N imorgon, nån som har några erfarenheter om denna hoj?

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Klarade kortet idag i Säve.. tredje försöket, men nu satt det äntligen...
Så underbart gött att ha det avklarat..
Grattis till alla som klarat det, och lycka till ni som håller på!

Stort Grattis!!

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Tog körkortet idag =) :yoparty Har dock ingen hoj än, så jag fick låna bilskolans hoj hela kvällen =) Grymt nöjd me min lärare och hans upplägg.. Funderar på att köpa en Kawazaki ER6-N imorgon, nån som har några erfarenheter om denna hoj?

jag har ju en ER5 "bara" men är helnöjd! dock är den strypt för jag tar mellanhojskort men utan strypning kommer den gå ännu bättre;)
funderar på att skaffa en ER6 så småningom men jag vet inte om jag ska ha en N som påminner mer om den jag har eller en F som är mer sportvarianten:)

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
aha brabra då ÄR det så jag gjort och så plötsligt har jag fått för mig att jag ska ha fingrarna på handbromsen vid vareviga utfart, korsning, you name it och det blir ju så jullrigt att ha så och försöka hålla farten:D

men dåså då känner jag mig tryggare för då gör jag ju helt rätt och skymd sikt är jag extra noga med att titta och vifta med fingrarna över handbromsen:p

ska ut och träna liite konbana och undanmanövrn ikväll och sen ta mig en tur...börjar ta sig, få se om det går sämre idag bara för att det gick bra igår;)

fan..vågar jag säga det....att jag nästan ser framemot att köra upp....hörde ni??????!!!???? jag får nog äta upp det igen;)

Det är nog ett tecken på att du börjar bli klar för uppkörning...:yoparty

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
Frågar igen detta:

en fråga till..kollar på länken om säkerhetkontroll som länkades av en nybliven mckortsägare (tellmike) och jag undara om jag genom att stå på bromsen kan kolla svinglagret på min ER5?

min ena handledare sa att man kan även genom att ta tag i svingarmen längst ut vid navet och vicka på den känna om den är fast elelr vickig, att det är det enklaste att göra på ER5an...dessutom är jag rätt kort så jag vet inte om jag når att stå på fotbromsen OCH vicka på backhjulet..provat en gång men tyckte det verkade otympligt:p

igår kväll när jag skulle sova, låg jag i sängen i mörkret och viftade med armarna(kollade lagren) och visualiserade min hoj och gjorde säkerhetskontrollen för lagren och bromsar:D...hoppas bara jag gör rätt;) ska kolla yuotubefilmen igen.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
funderar på att skaffa en ER6 så småningom men jag vet inte om jag ska ha en N som påminner mer om den jag har eller en F som är mer sportvarianten:)

Det enda som skiljer F från N är väl några kg plast.

Beror dels på smaken (jag föredrar personligen ER6-F), dels på hur mycket du tänker köra >90 km/h.
Blir fort rätt blåsigt på motorväg om man inte har åtm liten ruta/kåpa som tar bort värsta trycket mot överkroppen.

/Anders

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
Det enda som skiljer F från N är väl några kg plast.

Beror dels på smaken (jag föredrar personligen ER6-F), dels på hur mycket du tänker köra >90 km/h.
Blir fort rätt blåsigt på motorväg om man inte har åtm liten ruta/kåpa som tar bort värsta trycket mot överkroppen.

/Anders

aha det visste jag inte att det bara var plasten som skiljde:) borde ha förstått det;) tackar för infon! ER5 har en liten ruta men hejarns vad det kan blåsa på 110väg:D

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17

Grattis och välkommen över till andra sidan! :)
Det var inte dåligt att du fick låna skolans hoj för att köra lite på kvällen!

Jag har en ER-6n, som jag köpte i okt för att övningsköra på. Tog själv kortet för ganska precis en månad sedan. Har därefter kört 150 mil allt mellan kort stadstrafik till 20-mils-tripper, landsväg och motorväg. Kortfattat så är jag grymt nöjd med hojen. Den är lätthanterling, svänger på en femöring och riktigt rolig att köra med bra bottenvrid i parallelltwinnen. Först en bit över laglig hastighet börjar det blåsa på rätt bra; man tar mycket vind och får luta sig och hålla i rätt bra. Där skulle nog en F-version vara klart bättre (>130). Men på 70-90-vägar är den galet kul och trivs som fisken i vattnet! :D Ekonomiskt är den dessutom väldigt billig att äga. Som första hoj eller "allt-i-allo-hoj" är det bara att slå till.

(Hmm, vilket reklaminlägg det här blev nu då :va)

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
blev en tur idag och lite koner, går riktigt finfint:) tragglade inte alls mycket- onödigt när det går bra, har dock inte tragglat T-rutan så mycket men det går nog bra ändå, ska försöka rita upp den här hemma på gatan;)

och jooo men jag ser nog fortfarande fram att få köra upp:p

en undran till om säkerhetskontrollen. kollar länken tellmike lagt upp här och min fråga lyder kollar ni kedjan, spårningen av däck och kvalité av däcken när ni gjorde säkerhetskontrollen på uppkörningen och i så fall VILKEN av varianterna fick ni? alltså enligt länken från youtube finns tre delar på SK el, bromsar, lager....han visar aldrig att han kollar kedjan eller spårning eller däckkvalitén...så ni som fick lager eller bromskoll på uppkörningen kollade ni även detta?

Och alla Örebroare som tagit sin lapp: finns det nån lurig del i uppkörningen i trafiken som jag bör känna till om:va

tellmike

TIOLI
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
2008 Suzuki SV650SA
/.../
en undran till om säkerhetskontrollen. kollar länken tellmike lagt upp här och min fråga lyder kollar ni kedjan, spårningen av däck och kvalité av däcken när ni gjorde säkerhetskontrollen på uppkörningen och i så fall VILKEN av varianterna fick ni? alltså enligt länken från youtube finns tre delar på SK el, bromsar, lager....han visar aldrig att han kollar kedjan eller spårning eller däckkvalitén...så ni som fick lager eller bromskoll på uppkörningen kollade ni även detta?
/.../

Kul att bli refererad. :)

Jag fick kolla elen på min första körning, och då gjorde jag precis som i filmen, och samma sak andra gången fast då kollade jag bromsarna.
Jag har hört att vissa fått visa att de kan göra en fullständig säkerhetsgenomgång av hojen och då ingår naturligtvis koll av däck, kedja o.s.v som du nämner. Det finns en del två av filmen där en fullständig kontroll görs, och då ingår allt: http://www.youtube.com/watch?v=rqE8fBLlFKs

Lycka till med din uppkörning!

@dyos: Tack! Det där med att lägga in klipp på ipoden var en klockren grej. Tittade på klipp gällande spårval, bromsning, krypkörning.. you name it. Så jäkla bra. :)

@Rotor: Tack för det! Och säkerhet framför allt, det är mitt motto!

hockeyliran

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Hoj
Daytona 675 -07
Hej igen! tog kortet i säve igår och köpte hojen idag, det blev en ER6-N blå 08 för 54.900 ny :D vilket jag tycker är ganska bra :va Hur skön som helst att köra, funderar dock på absen där... Går det att nypa hårdare med bromsen :rolleyes:

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
aha brabra då ÄR det så jag gjort och så plötsligt har jag fått för mig att jag ska ha fingrarna på handbromsen vid vareviga utfart, korsning, you name it och det blir ju så jullrigt att ha så och försöka hålla farten:D

men dåså då känner jag mig tryggare för då gör jag ju helt rätt och skymd sikt är jag extra noga med att titta och vifta med fingrarna över handbromsen:p

ska ut och träna liite konbana och undanmanövrn ikväll och sen ta mig en tur...börjar ta sig, få se om det går sämre idag bara för att det gick bra igår;)

fan..vågar jag säga det....att jag nästan ser framemot att köra upp....hörde ni??????!!!???? jag får nog äta upp det igen;)

mmm :brinnerup
11 dagar kvar nu tjejen...
jag blir kvar på denna tråden tills du klarar det och du vet att jag håller tummarna:tummenupp

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Och alla Örebroare som tagit sin lapp: finns det nån lurig del i uppkörningen i trafiken som jag bör känna till om:va

Nja, dom brukar variera rätt bra. Men det är väl det vanliga. Vrid på huvudet i korsningar. Glöm inte järnvägsövergångar:tummenupp
Ha bromsberedskap vid högerregeln och håll avstånd till framförvarande.
Åker du ut på motorvägen så dra på fullt upp till rätt fart.

Och högfartsbanan måste sitta. Var på uppkörning förra Torsdagen med en kille (Grattis till kortet förresten Shade) då kuggade en kille för att han såg för osäker ut, enl, uppkörningsmannen. Killen jag tränat körde högfartsbanan i drygt 60 när vi övade. Då är 50 inga problem, utan man känner sig säker.

Last edited:

Ck1

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Hoj
Honda Hornet 600 2007
blev en tur idag och lite koner, går riktigt finfint:) tragglade inte alls mycket- onödigt när det går bra, har dock inte tragglat T-rutan så mycket men det går nog bra ändå, ska försöka rita upp den här hemma på gatan;)

och jooo men jag ser nog fortfarande fram att få köra upp:p

På min uppkörning fick jag drivpaket + däck/fälg.... skicka ett pm & be snällt till "Rotor" här på SH, fick en klockren checklista skickad av honom!
Kör hårt bruden!

aundray

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Hoj
--

Själv fick jag kolla olja o säkerhetsutrustning.. (nödstopp & växla med stöd nere)

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
mmm :brinnerup
11 dagar kvar nu tjejen...
jag blir kvar på denna tråden tills du klarar det och du vet att jag håller tummarna:tummenupp

håll hårt!!! jag vill så gärna fixa det den 7:D det går riktigt bra på träningen också, tragglar inte alls mycket nu längre utan kör lågfartskonbanan typ 5 gånger och sätter oftast 4 av 5..viktigast är att jag minst sätter den första elelr andra gången för så blir det ju på uppkörningen;) undanmanövern går finfint säger mina handledare OCH jag för den delen:p

faktiskt det osm bekymrar mig just nu är säkerhetskontrollen...kollar på tellmikes länk där det pratas om 3 saker bromsar, el och lager...men hjul/däck, fjädring,kraftöverföring då...när ska man klämma in det? elelr kan jag och jag kan ganska bra lager och bromsar om jag tänker efter:p

Nja, dom brukar variera rätt bra. Men det är väl det vanliga. Vrid på huvudet i korsningar. Glöm inte järnvägsövergångar:tummenupp
Ha bromsberedskap vid högerregeln och håll avstånd till framförvarande.
Åker du ut på motorvägen så dra på fullt upp till rätt fart.

Och högfartsbanan måste sitta. Var på uppkörning förra Torsdagen med en kille (Grattis till kortet förresten Shade) då kuggade en kille för att han såg för osäker ut, enl, uppkörningsmannen. Killen jag tränat körde högfartsbanan i drygt 60 när vi övade. Då är 50 inga problem, utan man känner sig säker.

okej..hmmm....jag tar den i 50 och de säger det ser bra ut och jag känner mig inte osäker alls längre så jag hoppas det syns att jag känner mig säker:D

tack för tipsen!!:)

På min uppkörning fick jag drivpaket + däck/fälg.... skicka ett pm & be snällt till "Rotor" här på SH, fick en klockren checklista skickad av honom!
Kör hårt bruden!

den har jag fått och läser den..ska ta med den till min handledare om vi ska köra idag, ska göra hela SK med honom:)

Själv fick jag kolla olja o säkerhetsutrustning.. (nödstopp & växla med stöd nere)

det var lätt;) fast så nervis som jag är så skulle de säga- kolla säkerhetsutrustningen skulle jag nog stå där som en fågelholk och inte fatta nått;)

så jag skriver upp det som en parantes på min checklista:D

Tack för infon:)

Last edited:

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
JAAAAAAA

fixade kortet idag, så jävla underbart. TACK ALLA FÖR ALLA TIPS!:D:D:yoparty

nu ska det bli många mil på hojjen, ses på vägarna.

Örebroare som vill åka, adda mig på msn martikainen(snabela)home.se så styr vi en träff. har semester hela nästa vecka!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln