Körkort 2009

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
en undran ang foto på kkörkortet..kan jag ta samm som jag tog till körkortets förnyelse 2004? elelr ser de på körkortstillverkningsstället att det är samma?

Du fotar ju dig när du skriver teorin.. det fotot hamnar på ditt körkort när du klarat uppkörningen.
 
Gick med
9 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki, ZR-7 (skrot) Ducati Monster S4 "Carbon edition"
Hämtade precis ut mitt nya KK där det står AB i nederkant på :) dessutom har hojen kommit igång igen.. semestern började idag.. Livet LEKER
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Nu är uppkörningen avklarad, körde i Uppsala i 25 graders värme :) väntar nu bara på att få hämta ut mitt nya körkort med ett A framför B:et :D
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Jag har precis tagit kortet med hjälp av en skola i Erikslust; http://www.erikslust-mcskola.se/.. Alla lektioner ägnades i stort sett åt att köra runt koner på en parkering i västra hamnen. Fick inte så mycket instruktioner utan det var snarare erfarenheten jag köpte mig. La ner drygt åttatusen kr på lektioner.. Om du tar dig till det här stället så bör du pressa dem att göra upp en tydlig plan för hur många lektioner det bör ta. Det tvekas inte att slänga in fyra-fem extratillfällen annars vilket kostar en del..

Du har PM.
 

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER-5
Körde upp på Hässlö idag 17.30, jag klarade mig! Wiiiiih! :yoparty
Har aldrig varit så nervös i hela mitt liv :D Fick göra lågfarten två gånger och även högfarten två gånger, rev en kon första gången vilket jag faktiskt slutat göra trodde jag. Men andra gången satt det fint. Och bromsningarna behövde jag bara gör en vardera. Trafik gick också bra tydligen, dyngsvettigt var det, lätt 30 grader. Höll på att göra en dundertabbe precis när körningen var klar och vi skulle köra in på mcd-parkeringen, då höll jag på att köra in mot infart förbjuden, hade väl slappnat av och trodde jag kunde pusta ut.

Mycket märklig känsla iaf att få ta hojen tillbaka till körskolan helt ensam där jag hade bilen, och störtskönt i detta väder :banana

Lycka till alla som har detta framför sig!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Du fotar ju dig när du skriver teorin.. det fotot hamnar på ditt körkort när du klarat uppkörningen.

nepp inte alls, inget foto på teorin, bor i mindre stad så här tog inga foton:(

var in till örebro för att ta i automaten men den på åhlens var ur funktion och den på kompassen var ur funktion:mad::mad::mad: åkte bara för det in till örebro och fan ick åka tomhänt hem- skit:arsele
har en fotograf här itan men han har ta mig fan aldrig tid att ta sådana foton:confused:

YES! Klarade körkortet idag i Malmö! Så skönt att vara klar äntligen. :)

grattis!:)

Nu är uppkörningen avklarad, körde i Uppsala i 25 graders värme :) väntar nu bara på att få hämta ut mitt nya körkort med ett A framför B:et :D

Gôtt mos:)

Körde upp på Hässlö idag 17.30, jag klarade mig! Wiiiiih! :yoparty
Har aldrig varit så nervös i hela mitt liv :D Fick göra lågfarten två gånger och även högfarten två gånger, rev en kon första gången vilket jag faktiskt slutat göra trodde jag. Men andra gången satt det fint. Och bromsningarna behövde jag bara gör en vardera. Trafik gick också bra tydligen, dyngsvettigt var det, lätt 30 grader. Höll på att göra en dundertabbe precis när körningen var klar och vi skulle köra in på mcd-parkeringen, då höll jag på att köra in mot infart förbjuden, hade väl slappnat av och trodde jag kunde pusta ut.

Mycket märklig känsla iaf att få ta hojen tillbaka till körskolan helt ensam där jag hade bilen, och störtskönt i detta väder :banana

Lycka till alla som har detta framför sig!

Najs!!! grattis!!:)
 
Last edited:

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
en undran ang foto på kkörkortet..kan jag ta samm som jag tog till körkortets förnyelse 2004? elelr ser de på körkortstillverkningsstället att det är samma?

En vecka efter utfärdat prov får du en grundhandling med posten där du ska bifoga foto, skriva din namnteckning och returnera. Någon vecka senare kan
du hämta ut körkortet på posten.

Om man i samband med kunskapsprovet tagit ett digitalt foto så kommer körkortet automatiskt med posten inom en vecka.

Ang. ditt foto från 2004 så är väl det OK så länge det uppfyller dessa anvisningar:

http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____545.aspx
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
En vecka efter utfärdat prov får du en grundhandling med posten där du ska bifoga foto, skriva din namnteckning och returnera. Någon vecka senare kan
du hämta ut körkortet på posten.

Om man i samband med kunskapsprovet tagit ett digitalt foto så kommer körkortet automatiskt med posten inom en vecka.

Ang. ditt foto från 2004 så är väl det OK så länge det uppfyller dessa anvisningar:

http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____545.aspx

Jag tror inte att det är ok med ett 5 år gammalt kort... varför inte investera i ett nytt när man ska ha det ett antal år...
 

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Jag tror inte att det är ok med ett 5 år gammalt kort... varför inte investera i ett nytt när man ska ha det ett antal år...

Spelar ingen roll hur gammalt kortet är så länge det uppfyller kraven.

saxat från kk portalen:


Fotot ska följa dessa anvisningar:

Fotot lämnas i ett exemplar och ska vara välliknande.
Ansiktet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt.
Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran.
Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillen. Reflexer får inte synas i glasögon.
Du får inte ha mörka eller färgade glasögon.*
Du får inte ha någon huvudbonad eller liknande.*
Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara ljus och utan skuggor.
Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet.
Avståndet mellan pupill och hakspets ska vara 14-17 mm.
Fotografiet ska vara renskuret 35 mm brett, 45 mm högt och ha runda eller skarpa hörn.
Både svartvita foton och färgfoton är godkända. På det färdiga körkortet kommer dock fotografiet att återges i svartvitt även om färgfoto lämnats.

* I vissa fall kan undantag tillåtas från dessa krav. Kontakta Transportstyrelsen för närmare besked innan du skickar in ansökan.

I detta fall får väl Orcid avgöra om hon anser att kortet fortfarande är välliknande...
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Jag klarade min uppkörning idag!!:yoparty Uppgraderade mitt lätta efter 19 år. :tummenupp

Grattis! :)

wiee fick kortet idag:) alla 4 från min körskola klarade sig, en privatist kuggade och en från en annan körskola...
ska bara svalka mig lite sen ska det åkas:D

Grattis! :yoparty

YES! Klarade körkortet idag i Malmö! Så skönt att vara klar äntligen. :)

Grattis! :D

Nu är uppkörningen avklarad, körde i Uppsala i 25 graders värme :) väntar nu bara på att få hämta ut mitt nya körkort med ett A framför B:et :D

Bra jobbat, nu börjar svettandet i skinnstället! :D

Körde upp på Hässlö idag 17.30, jag klarade mig! Wiiiiih! :yoparty
Har aldrig varit så nervös i hela mitt liv :D Fick göra lågfarten två gånger och även högfarten två gånger, rev en kon första gången vilket jag faktiskt slutat göra trodde jag. Men andra gången satt det fint. Och bromsningarna behövde jag bara gör en vardera. Trafik gick också bra tydligen, dyngsvettigt var det, lätt 30 grader. Höll på att göra en dundertabbe precis när körningen var klar och vi skulle köra in på mcd-parkeringen, då höll jag på att köra in mot infart förbjuden, hade väl slappnat av och trodde jag kunde pusta ut.

Mycket märklig känsla iaf att få ta hojen tillbaka till körskolan helt ensam där jag hade bilen, och störtskönt i detta väder :banana

Lycka till alla som har detta framför sig!

Grattis tjejen! Vad kul att det gick bra! Hojta till om du vill med på lite nybörjarrundor (vi är några st).
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Spelar ingen roll hur gammalt kortet är så länge det uppfyller kraven.

saxat från kk portalen:


Fotot ska följa dessa anvisningar:

Fotot lämnas i ett exemplar och ska vara välliknande.
Ansiktet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt.
Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran.
Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillen. Reflexer får inte synas i glasögon.
Du får inte ha mörka eller färgade glasögon.*
Du får inte ha någon huvudbonad eller liknande.*
Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara ljus och utan skuggor.
Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet.
Avståndet mellan pupill och hakspets ska vara 14-17 mm.
Fotografiet ska vara renskuret 35 mm brett, 45 mm högt och ha runda eller skarpa hörn.
Både svartvita foton och färgfoton är godkända. På det färdiga körkortet kommer dock fotografiet att återges i svartvitt även om färgfoto lämnats.

* I vissa fall kan undantag tillåtas från dessa krav. Kontakta Transportstyrelsen för närmare besked innan du skickar in ansökan.

I detta fall får väl Orcid avgöra om hon anser att kortet fortfarande är välliknande...

Ok, ja då är det nog så...
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Varför ska de alltid vara så jävliga när man kört upp???

Hade uppkörning idag, när vi va klara så hjälpte jag nästa kille att ta på öronsnäckan å de, när jag kommer fram till inspektören säger han

-Varför blinkar du inte när du ligger i ett körfält som svänger?

-Jag har för vana att göra det? Gjorde jag inte de?

-Nä var å varannan gång blinkade du inte.......

- jaha, jag brukar göra det faktiskt...

-Bra fortsätt med de, här har du kortet!


FY FAN VA SKÖNT!!!!!!!!11!1!!1 å de blir ju inte sämre av att de är grymt väder idag =)
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Varför ska de alltid vara så jävliga när man kört upp???

Hade uppkörning idag, när vi va klara så hjälpte jag nästa kille att ta på öronsnäckan å de, när jag kommer fram till inspektören säger han

-Varför blinkar du inte när du ligger i ett körfält som svänger?

-Jag har för vana att göra det? Gjorde jag inte de?

-Nä var å varannan gång blinkade du inte.......

- jaha, jag brukar göra det faktiskt...

-Bra fortsätt med de, här har du kortet!


FY FAN VA SKÖNT!!!!!!!!11!1!!1 å de blir ju inte sämre av att de är grymt väder idag =)

Visst e det härligt när dom ser sådär gulligt bistra ut så att man tror att man skitit på repet innan dom sträcker fram tassen och säger att man klarat det?
Grattis!!:banana
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top