Körkort 2009

_Rick_

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Yamaha XT660X
Jag hade jättesvårt för krypkörningen. Men det släppte för 2 lektioner sen. Att våga luta hojen samt att ha kroppen rakt är a och o. Samt inte spänna sig för mycket. Och BLICKEN! (sa jag BLICKEN?).. titta inte för nära. Då välter du. Ha konorna i periferin och håll upp blicken :)

När det gäller högfarten så gäller det att "ta i" vid undanmanövern och helst så skall man köra motstyrning på slalomen. Då blir det inte så yvigt som om man "viftar med höfterna" :D

Imorrn skall jag skriva teorin för andra gången (missade med ett fel (för mycket) förra gången). Har kört testprov ifrån STR och fixar frågorna med 1-5 fel. Så jag BORDE klara det.

Men lite nervöst är det ju... :)
 

Salander

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
'03 Hornet 900
Kan svänga rätt ok i låg fart till höger men till vänster har jag JÄTTEPROBLEM, nån mer än jag :confused:, kroppen blir stel som en pinne. Men jag kom iaf på att blicken dyker ner i backen, jag bad om att vi ska träna vänstervarv på lågfarten imorrn :D.
På körprovet kan man själv välja vilket håll man vill ha vändningen i lågfartsbana 1, genom att passera första konan i serpentinen på samma sida oavsett från vilket håll man börjar banan. Så gör jag, alltid till höger om första konan då jag föredrar att vända medsols.
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
JAG! *räcker upp en hand* fast motsatt håll, sväng till höger är jätteproblem för mig:( blir också stel som en pinne då jag tippat åt det hållet, blicken blicken- du är på rätt spår, upp med blicken så ska det gå bättre att svänga (joo jag behöver också träna på det:D)

stor skilnad på 40 och 50 kan jag säga:( måste fråga när ska du börja bromsa i serpentinen efter undanmanövern? det är ju 6 koner i serpentinen, den sista vänder man runt. jag ahr problemet att jag bromsar redan vid kon nr 3 :( och växlar inte ner förens vid kon nummer 4-5, tvärnit och så kommer jag inte runt 6 konen:(

Jag växlade ner vid tredje konen och åker sedan med kopplingen indragen amt bromsar med bakbromsen lite lätt när det är två kvar. In tätt bakom sidokonen, sikta på slutlinjen ungefär mitt i mellan den i mitten och kanten och sedan skarp sväng (luta dig "utåt") försöker på så sätt få upp hojen rakt tidigt och kan accelerera i lugn och ro genom banan tillbaka.
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Att våga luta hojen samt att ha kroppen rakt är A och O.

Jag har lärt mig att alltid ha hojjen och krapen i precis rakt läge, inte luta det minsta, sen använda styret för att komma runt. Annars är risken större att man välter(sätter ner benet), har man hojjen rakt kan man knappt välta.:va

Vad har ni andra lärt er?:confused:
 

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER-5
JAG! *räcker upp en hand* fast motsatt håll, sväng till höger är jätteproblem för mig:( blir också stel som en pinne då jag tippat åt det hållet, blicken blicken- du är på rätt spår, upp med blicken så ska det gå bättre att svänga (joo jag behöver också träna på det:D)

stor skilnad på 40 och 50 kan jag säga:( måste fråga när ska du börja bromsa i serpentinen efter undanmanövern? det är ju 6 koner i serpentinen, den sista vänder man runt. jag ahr problemet att jag bromsar redan vid kon nr 3 :( och växlar inte ner förens vid kon nummer 4-5, tvärnit och så kommer jag inte runt 6 konen:(

På högfartsbanan gör jag som så att jag tar undanmanövern på 3:an, 45-50 km/h, sen släpper jag gasen vid 3:e konen, bromsar vid 4:e och växlar ner mellan 4:e och 5:e, tar vändningen på ettan och så upp på tvåan eller trean om jag hinner, får gasa upp på slutet av serpentinen så jag håller 50 vid bromsningen för brukar inte hinna upp i 50 tillräckligt snabbt efter vändning... men det ser bra ut säger lärarna.
Undanmanövern går fint om man använder motstyrning som du väl gör vad jag förstått, men kanske inte tillräckligt... inte bara vicka på höfter och jobba med knäna om tanken ut vid högerundanmanöver: pressa framåt/nedåt med höger arm och vice versa. Gunga igenom.
Lågfarten är en helt annan femma, den satt bra tidigare, så fick jag byta hoj igår och ska köra upp med den och det gick SKITdåligt! Högre tyngtpunkt på den och kopplingen tar längre in :( Får be till högre makter för att nerverna håller sig lugna så jag klarar detta :Bugar
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Jag har lärt mig att alltid ha hojjen och krapen i precis rakt läge, inte luta det minsta, sen använda styret för att komma runt. Annars är risken större att man välter(sätter ner benet), har man hojjen rakt kan man knappt välta.:va

Vad har ni andra lärt er?:confused:

Du måste luta hojen!!! När du kör hoj, är det viktigt att du lägger ned hojen, på så vis styr du. :tummenupp (Nu pratar vi då förstås om den snabba vändningen i högfartsbanan.) Som vi har nämnt tidigare, träna på snabba åttan!!!
 
Last edited:

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Ort
Skärblacka
Hoj
Yamaha R6 -03
På högfartsbanan gör jag som så att jag tar undanmanövern på 3:an, 45-50 km/h, sen släpper jag gasen vid 3:e konen, bromsar vid 4:e och växlar ner mellan 4:e och 5:e, tar vändningen på ettan och så upp på tvåan eller trean om jag hinner, får gasa upp på slutet av serpentinen så jag håller 50 vid bromsningen för brukar inte hinna upp i 50 tillräckligt snabbt efter vändning... men det ser bra ut säger lärarna.
Undanmanövern går fint om man använder motstyrning som du väl gör vad jag förstått, men kanske inte tillräckligt... inte bara vicka på höfter och jobba med knäna om tanken ut vid högerundanmanöver: pressa framåt/nedåt med höger arm och vice versa. Gunga igenom.
Lågfarten är en helt annan femma, den satt bra tidigare, så fick jag byta hoj igår och ska köra upp med den och det gick SKITdåligt! Högre tyngtpunkt på den och kopplingen tar längre in :( Får be till högre makter för att nerverna håller sig lugna så jag klarar detta :Bugar


Ahem, när jag körde igår bromsade jag inte alls när jag körde mellan konorna :tungan (dock höll jag ju inte 50, kanske 35-40, måste kolla mer nästa gång :)), men tror å andra sidan jag svängde alldeles för brett däruppe om det ska vara inom 8 meter i höjd. Trodde inte man fick bromsa alls :confused:. Missade på samma sätt på bromsprovet i början, inga förberedelser alls innan det va dags att bromsa, blev lååångt streck då :brinnerup. När jag släppte gasen en bit innan blev det bra. Lektion 3 var det, så jag försöker vara lite förlåtande, blir så jäkla otålig när det inte går
 

_Rick_

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Yamaha XT660X
På högfartsbanan så gasar jag upp hojen snabbt så jag håller 50km/h och bara underhåller gasen så att den ligger fast. Ligger nu på 3:an Sen kör jag slalom tills jag kommer till den 3:e sista konan innan vändningen. Då släpper jag gasen helt och motorbromsar, växlar ner till 2:an Tar upp dragläge och lutar hojen.. Ger gas och gasar mig ut vändningen. När jag passerat första konan lägger jag in 3:an igen. Kör slalom. Och typ 2 m innan inbromsningen från 50km/h till stillastående så släpper jag gasen helt innan jag bromsar kraftigt.

Ingen broms i vändningen. Bara motorbroms och gas/dragläge.

Det sitter inte 100% än men det börjar komma :)

På lågfarten är det att luta hojen så att man kan köra snävare samt med rätt varv på motorn så håller den sig i skinnet.. Lutar du hojen och håller kroppen rak (som ett lod ungefär) så kommer din kropp att kompensera för hojens lutning.

Så har jag fått lära mig på skolan iaf. Och titta dit du skall. I både kryp och höghastighetsmanövrering. Då går det lättare. Än att stirra på nånting precis framför hojen.
 

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Ort
Skärblacka
Hoj
Yamaha R6 -03
Känns som väldigt mycket sitter i huvudet när det gäller hojkörning, att motverka instinktiva reflexer som saboterar för en :D
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Jag klarade min uppkörning idag!!:yoparty Uppgraderade mitt lätta efter 19 år. :tummenupp
Körde upp i Hässleholm. Vi var fyra stycken som körde upp på förmiddagen och ALLA klarade sig!
Nu ska jag ut och köra i NV Skåne!
 

kvistarn

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
mjölby
Hoj
Honda vfr750
wiee fick kortet idag:) alla 4 från min körskola klarade sig, en privatist kuggade och en från en annan körskola...
ska bara svalka mig lite sen ska det åkas:D
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Känns som väldigt mycket sitter i huvudet när det gäller hojkörning, att motverka instinktiva reflexer som saboterar för en :D

EXAKT så är det för mig, mycke spök i skallen...väääldigt frustrerande:(

Jag klarade min uppkörning idag!!:yoparty Uppgraderade mitt lätta efter 19 år. :tummenupp
Körde upp i Hässleholm. Vi var fyra stycken som körde upp på förmiddagen och ALLA klarade sig!
Nu ska jag ut och köra i NV Skåne!

grattis!:)

wiee fick kortet idag:) alla 4 från min körskola klarade sig, en privatist kuggade och en från en annan körskola...
ska bara svalka mig lite sen ska det åkas:D

Gratulerar :)
 
Last edited:

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Hej,
På skissen för lågfart så är det en 4 m linje ritad 4 m från sista kona.
På högfart är det ritat en ruta kring sista konan på 8*8 m.

Är det krav att man håller sig inom detta?
Dvs att på lågfartsprovet så är det max vändningsradie på 2 m kring konan och på högfart 4 m? Och blir man då underkänd om man skär över någon av linjerna vid uppkörningen?


Ingen?
Några har ju t o m gjort testet skarpt idag...
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Ingen?
Några har ju t o m gjort testet skarpt idag...

Lågfartsbanan har ingen "rimlig" begränsning i sidled men precis som du skriver, en linje i banans förlängning som du inte får gå över. Man får göra en lite oval sväng runt sista konan för vändningen.

Högfartsbanans vändning har begränsning både i sid- och djupled även om jag inte kan bekräfta de exakta måtten. De står i MC-boken om du har den...
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Lågfartsbanan har ingen "rimlig" begränsning i sidled men precis som du skriver, en linje i banans förlängning som du inte får gå över. Man får göra en lite oval sväng runt sista konan för vändningen.

Högfartsbanans vändning har begränsning både i sid- och djupled även om jag inte kan bekräfta de exakta måtten. De står i MC-boken om du har den...

Oki. tack för svaret
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
JAG! *räcker upp en hand* fast motsatt håll, sväng till höger är jätteproblem för mig:( blir också stel som en pinne då jag tippat åt det hållet, blicken blicken- du är på rätt spår, upp med blicken så ska det gå bättre att svänga (joo jag behöver också träna på det:D)

stor skilnad på 40 och 50 kan jag säga:( måste fråga när ska du börja bromsa i serpentinen efter undanmanövern? det är ju 6 koner i serpentinen, den sista vänder man runt. jag ahr problemet att jag bromsar redan vid kon nr 3 :( och växlar inte ner förens vid kon nummer 4-5, tvärnit och så kommer jag inte runt 6 konen:(

Jag ritade en liten skiss på hur jag körde banan:http://pici.se/428737/?size=fullsize

Notera de utritade linjerna (blå och grön) som jag refererar till i förklaringen nedan.

1. 50kmph+ in i banan, jag valde 3 växeln.
2. I undanmanövern håller jag så nära konerna som möjligt, blicken på första konan i serpentinpassagen.
3. Serpentinbanan inleds, håll uppe tempot med jämn gas.
4. Passerar 5e konan (blå linje), bromsar (akta låsning på bakbromsen), petar i växel 2 och motorbromsar. Siktar in mig på mitten av den vänstra spärrlinjen.
5. Vänder, flytta blicken "bakåt" så fort som möjligt. Accelererar ut ur vändningen.
6. Petar i trean vid gröna linjen.
7. Åter igen, jämn gas.
8. Ute ur serpentinbanan, planera bromsningen (lägg upp handen och foten på bromsarna, känn på spelet) och håll blicken högt.
9. Bromsa! Håll samma bromstryck tills du står still. Knip fast med knäna i tanken.

Hoppas det hjälper
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jag ritade en liten skiss på hur jag körde banan:http://pici.se/428737/?size=fullsize

Notera de utritade linjerna (blå och grön) som jag refererar till i förklaringen nedan.

1. 50kmph+ in i banan, jag valde 3 växeln.
2. I undanmanövern håller jag så nära konerna som möjligt, blicken på första konan i serpentinpassagen.
3. Serpentinbanan inleds, håll uppe tempot med jämn gas.
4. Passerar 5e konan (blå linje), bromsar (akta låsning på bakbromsen), petar i växel 2 och motorbromsar. Siktar in mig på mitten av den vänstra spärrlinjen.
5. Vänder, flytta blicken "bakåt" så fort som möjligt. Accelererar ut ur vändningen.
6. Petar i trean vid gröna linjen.
7. Åter igen, jämn gas.
8. Ute ur serpentinbanan, planera bromsningen (lägg upp handen och foten på bromsarna, känn på spelet) och håll blicken högt.
9. Bromsa! Håll samma bromstryck tills du står still. Knip fast med knäna i tanken.

Hoppas det hjälper

tack! oj oj mycket jag ahr kvar att lära :gnissla tvåans växel i vändningen..hmmmm.....måste testa..jag kommer ju aldrig så fort i den vändningen:( shit hur ska jag lära mig den där sketna banan:va
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
en undran ang foto på kkörkortet..kan jag ta samm som jag tog till körkortets förnyelse 2004? elelr ser de på körkortstillverkningsstället att det är samma?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
YES! Klarade körkortet idag i Malmö! Så skönt att vara klar äntligen. :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top