Körkort 2009

retyu

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Ort
enånger
Hoj
dorsoduro -09
jag tänkte vara smart då jag körde upp så kompisen hjälpte mig ställa upp tomgången lite inför lågfarten.
va bara att den va kall då så när ja kom fram å skulle krypköra så hade ja tomgång på 3500 :)
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Eller så har man en ryggsäck med en övningskörningsskyllt fasttejpad/nålad. Både snyggare o mer funktionellt:rolleyes:

Visst, man syns mindre men det är ju fränare:brynad

Jag gorde precis likadant, satte fast skylten i ryggsäcken. Och OM man nu blir stoppad och de säger att det är fel, då är det väl bara att säga man inget visste. Tror knappast att de ger en böter för det... :tummenupp
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
YES, YES, YES säger jag bara! :banana

Klarade uppkörningen för a1 idag :tummenupp

Grattis!

Gissa vem som precis fixa uppkörningen...på första försöket dessutom!!! :yoparty

Gött! Bra jobbat!

Tog en dubbel + en trippel lektion idag...är aningen långsam på högfartsbanan och emellanåt lite för tung på högerfoten vid inbromsning från 70 och 90 men får beröm över hur jag lyckas rädda det... :tummenupp


****** vad det är skönt att köra! :yoparty
 

Gasolina

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
velar som f*n
Ngn här som har erfarenhet av ngn mc-skola i Gävle? Skrev teori provet igår och fick uppkörningstid 16 SEPTEMBER!! Det går inte! Så nu har jag kollat med vägverket o det verkar finnas tidigare tider i Gävle och det e ju ingen bit att åka från Sthlm... Några tips om Gävle o bra skola som kan hjälpa mig med uppkörning och uppvärmning samt lånehoj?? :)
 

kalpdal

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha FJR 1300 ABS
Då har man klarat sin uppkörning idag. Inga anmärkningar överhuvudtaget. Synd att det var så in i helvetes varmt bara.

Grattis till er andra och lycka till ni som håller på.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Välte du några koner på högfarten? Eller menar du några koner totalt på både hög och lågfart? Satte du ner foten nån gång under lågfart?

Har själv problem med lågfarten, ibland sitter den klockrent men ofta så missar jag nån gång eller har en förmåga att köra för fort.

jag fick den enkla lågfarten fast jag tränat den svåra, så i den enkla rev jag en kon. men jag behövde int eköra den nån mer gång. och observera på den enkla lågfarten ska man sätta ner foten/stanna vid singelkonen.

På högfarten rev jag en kon i serpentinen och pga det satte jag ner foten i vändningen men jag fick göra om och gjorde den prickfritt på andra försöket.

sista veckan före uppkörningen så körde jag bara den svåra lågfarten 2-5ggr och så länge jag satte 1 eller 2 försöket var jag glad för då visste jag att jag skulle fixa det:) (ibland satte jag 4 av 5 och det är ju bra med;))

Hej jag ska börja övningsköra privat och undrar hur man ska göra med övningskörnings skylten.

Kan man sätta fast en vanlig skylt på en ryggsäck eller i jackan, eller måste man ha en sån där varningväst?
Får man använda den här http://mc-safety.se/?do=vi&prodid=skylt1 är den laglig?

ja skylten är laglig(så har jag uppfattat det). jag använde en väst för att det skulle synsas tydligare att man övade, inte snygg men praktisk:)
köpte västen härifrån:

http://www.str.se/Korkort/E-butik/Utrustn-fordon--forare/Post.aspx

yes, yes, yes säger jag bara! :banana

klarade uppkörningen för a1 idag :tummenupp

grattis:)

jag tänkte vara smart då jag körde upp så kompisen hjälpte mig ställa upp tomgången lite inför lågfarten.
va bara att den va kall då så när ja kom fram å skulle krypköra så hade ja tomgång på 3500 :)

så hade maken också när han körde upp..den var låg på konbanorna så de justerade lite och då blev det att starta på 2:an i trafikedelen :D

Gissa vem som precis fixa uppkörningen...på första försöket dessutom!!! :yoparty

Gratulerar!!!:)

Då har man klarat sin uppkörning idag. Inga anmärkningar överhuvudtaget. Synd att det var så in i helvetes varmt bara.

Grattis till er andra och lycka till ni som håller på.

Grattis till dig!:)
 
Last edited:

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Ngn här som har erfarenhet av ngn mc-skola i Gävle? Skrev teori provet igår och fick uppkörningstid 16 SEPTEMBER!! Det går inte! Så nu har jag kollat med vägverket o det verkar finnas tidigare tider i Gävle och det e ju ingen bit att åka från Sthlm... Några tips om Gävle o bra skola som kan hjälpa mig med uppkörning och uppvärmning samt lånehoj?? :)

Om du känner dig redo så kan du ju alltid sitta och ringa på återbud, kräver en del arbete dock då du kanske behöver ringa 40 gånger per dag. Direkt när de öppnar är bra, speciellt efter helger, eftersom folk kan lämna återbud även utanför deras öppettider så då är det bara att hugga in när de börjar svara i telefonerna....
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Ngn här som har erfarenhet av ngn mc-skola i Gävle? Skrev teori provet igår och fick uppkörningstid 16 SEPTEMBER!! Det går inte! Så nu har jag kollat med vägverket o det verkar finnas tidigare tider i Gävle och det e ju ingen bit att åka från Sthlm... Några tips om Gävle o bra skola som kan hjälpa mig med uppkörning och uppvärmning samt lånehoj?? :)

Det är bara lovéns trafikskola i sandviken som har mc-utbildningar i år, ligger typ 2mil väster om gävle.

Men dom borde kunna hjälpa dig med körandet:)
http://www.lovens.se/default.asp
 

Gasolina

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
velar som f*n
Om du känner dig redo så kan du ju alltid sitta och ringa på återbud, kräver en del arbete dock då du kanske behöver ringa 40 gånger per dag. Direkt när de öppnar är bra, speciellt efter helger, eftersom folk kan lämna återbud även utanför deras öppettider så då är det bara att hugga in när de börjar svara i telefonerna....

Det e precis det jag hade tänkt göra... men känns ändå lite jobbigt. Funderar på att åka över till Örebro istället, där har de en tid 25 aug o det kan ju komma återbud. :rolleyes: Varför dessa hemska väntetider???? Känner man sig redo nu så e man ju garanterad att kugga om två månader....kör enbart med skola också så jag kan ej använda denna tid till att öva öva öva... :yoparty men tack för tipset! :)

Det är bara lovéns trafikskola i sandviken som har mc-utbildningar i år, ligger typ 2mil väster om gävle.

Men dom borde kunna hjälpa dig med körandet:)
http://www.lovens.se/default.asp

:) tack för infon... tror nog det blir örebro nu eller om man ska sitta varje dag och terrorisera vägverket... det har jag lust att göra ändå, de borde verkligen göra ngt åt dessa väntetider.... :va
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
kör enbart med skola också så jag kan ej använda denna tid till att öva öva öva...

Har du provat att be trafikskolan boka en tid för uppkörning åt dig istället för att ringa själv?

När jag kollade själv så fick jag väntetid på 1½ månad, trafikskolan ordnade en tid efter 2 v.

En bekant fick sin tid via trafikskola med bara 1 veckas väntetid.

Beror förmodligen på vilken trafikskola du går hos, men jag gick inte på en jättestor direkt men det gick fortare ändå.
 

Gasolina

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
velar som f*n
Har du provat att be trafikskolan boka en tid för uppkörning åt dig istället för att ringa själv?

När jag kollade själv så fick jag väntetid på 1½ månad, trafikskolan ordnade en tid efter 2 v.

En bekant fick sin tid via trafikskola med bara 1 veckas väntetid.

Beror förmodligen på vilken trafikskola du går hos, men jag gick inte på en jättestor direkt men det gick fortare ändå.

Det är genom skolan jag fått denna tid..... :yoparty
Ska köra idag så måste ta ett snack med dem..
 

Gurrahjort

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Motala
Hoj
Honda CBR1000RR Fireblade -08
Såja, nu man har mc kort! Körde upp med min fireblade och jag kan säga att det är inget jag rekommenderar till någon att göra, var säkert 2m utanför strecken på vändningen vid lågfarten men fick godkänt ändå!
Allt nervositet angående hojen helt i onödan med andra ord =).

Blev ett relativt billigt kalas trots allt, 4 lektioner + uppskrivning/uppkörning = 5220kr utan att övningsköra privat en enda gång =).
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Såja, nu man har mc kort! Körde upp med min fireblade och jag kan säga att det är inget jag rekommenderar till någon att göra, var säkert 2m utanför strecken på vändningen vid lågfarten men fick godkänt ändå!
Allt nervositet angående hojen helt i onödan med andra ord =).

Blev ett relativt billigt kalas trots allt, 4 lektioner + uppskrivning/uppkörning = 5220kr utan att övningsköra privat en enda gång =).

Gratulerar och najs att det gick bra trots 2m extra:D

och du du glömde hojkostnaden och ställkostnaden;)
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Hej!
Bor i Gävle och jag rekommederar varmt Ansan´s Trafikskola. Då får du köra mewd en kille som heter Johan och är dunderbra! Jag skulle kunna tänka mig att de vill att du kör 2-3 lektioner med dem så att du får lära dig hojen, en Kawasaki Z750. Hela Juli är de fullbokade så ring snart..
Sen finns Lovéns i Sandviken, det skulle oxå funka, de kör ju upp i Gävle tror jag.
Berätta gärna hur det går.
Mvh Mrs Kawa
 

Satanja

www.facebook.com/rockphotographersatanja
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Moneyeater (R6)
Det är samma här. Hade aldrig riktigt tänkt på hoj förut men fick åka med polaren och hans räser för ca 2 mån sen och då vart det inte mycket mer att tänka på. Måndag blev jag biten, köpte hojen (CBR 600 97:a) på fredagen.

klarade teorin förra veckan så nu är det bara o köra upp 09.

U got 2 lööv impulser :tummenupp

Även att du tydligen bara gått och köpt min drömhoj i exakt rätt färg dessutom :(
Fy vad livet är orättvist.
 

FPC-Wike

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2009
Ort
Uppsala
Hoj
1998 suzuki gsx 750f
Någon som vet om man kan hyra hoj i uppsala eller västerås?
Skulle vilja hyra en till uppkörning då min inte är den smidigaste.
 

Cameron

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-92, Yamaha, TDM 850
Äntligen klarade jag mitt kk idag i Halmstad, det var tuffare än jag trodde (var bara jag som klarade det). Vet inte om jag känner för att köra så mycket nu, har ju kört som fan de senaste dagarna.
Nu ska jag iväg på en välförtjänt semester... Lycka till ni andra!
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Äntligen klarade jag mitt kk idag i Halmstad, det var tuffare än jag trodde (var bara jag som klarade det). Vet inte om jag känner för att köra så mycket nu, har ju kört som fan de senaste dagarna.
Nu ska jag iväg på en välförtjänt semester... Lycka till ni andra!

Är väl lite annan känsla att köra självständigt än att ha en handledare efter sig:va
Är ju två helt olika divisioner:rolleyes:
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top