Körkort 2009

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Blir så trött på lågfartsbanan!! Övar och övar men den sitter fortfarande inte oftare än 5/10 ggr med min egna hoj(Honda CBR1000 Fireblade) men med körskolans sitter den bra mycket oftare..ingen som har en lättkörd tung mc att hyra ut den 14/7 som bor i närheten av mjölby? =)

Sporthoj är inte den optimala hojen för lågfartsbanan.
Skulle nästan vilja påstå att hela uppkörningen blir omständigare med den, lär va pest och pina att krypa omkring på 30sträckor med osv... :S
 

Gurrahjort

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Motala
Hoj
Honda CBR1000RR Fireblade -08
Sporthoj är inte den optimala hojen för lågfartsbanan.
Skulle nästan vilja påstå att hela uppkörningen blir omständigare med den, lär va pest och pina att krypa omkring på 30sträckor med osv... :S

Stämmer säkert, men det är lågfartsbanan som strular..allt annat känner jag mig säker på :(
 

Gurrahjort

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Motala
Hoj
Honda CBR1000RR Fireblade -08
Har du bokat uppkörningen genom körskolan?

Nej jag har ju tyvärr inte det, men killen på körskolan sa att jag kunde låna deras hoj tills nu i måndags då den helt plötsligt skulle in på service. Jag tror nästan att han bara sa så för att slippa lämna ut den då han har semester den veckan.
 

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Ort
Skärblacka
Hoj
Yamaha R6 -03
Nej jag har ju tyvärr inte det, men killen på körskolan sa att jag kunde låna deras hoj tills nu i måndags då den helt plötsligt skulle in på service. Jag tror nästan att han bara sa så för att slippa lämna ut den då han har semester den veckan.

Vicken skitstövel :(. Läraren bokade tid för uppkörning i september, kände som det bara var för att slippa ha mer lektioner nu, men det kanske är så upptaget med körtider :tungan
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Nej jag har ju tyvärr inte det, men killen på körskolan sa att jag kunde låna deras hoj tills nu i måndags då den helt plötsligt skulle in på service. Jag tror nästan att han bara sa så för att slippa lämna ut den då han har semester den veckan.

Surt som fan. Det finns mc-handlare som hyr ut men kanske inte i din närhet. Du får fråga någon här på forumet snällt. Och :Bugar lite så ska det nog gå.
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Tog kort för tung maskin i onsdags häromveckan, flöt på bra bortsett från en liten miss. Så nu får man börja leta efter nått lämpligt objekt att glida runt med :)
 

allaaan

kioskräsern
Gick med
19 Apr 2009
Ort
hammarö
Hoj
aprilia rs125 -04
Uppkörning för a1 nu på måndag, hoppas jag klarar det :gnissla Någon som har lite allmäna tips?
 

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Gagnef
Hoj
cbr 1000rr -04
Stämmer säkert, men det är lågfartsbanan som strular..allt annat känner jag mig säker på :(

Jag körde upp på min gamla sporthoj, den går nog inte att jämför med din på så många punkter, men den är hopplöst tungstyrd, känns tung liksom o hugger i kopplingen. Jag klarade manöverbanan med den men inte lika långsamt som med en "lättare" hoj, typ Bandit.

Om det går lite snabbare momenten när du svänger tvärt och bromsar till snabbt när du rätar upp hojen får du säkert godkänt!
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
jag är en skygg en;)...men kanske jag får ta en foto med ställ och hoj som du:D



hehehe tåålamod...kanske det dyker upp en bild till slut...vem vet;)

hur känns det nu då 3 dagar efter uppkörningen.:)
är inte lika intressant att följa denna tråden längre.
det var jättekul att följa dig och vägen fram till kortet,hatten av för dej orcid.
kikar väl in ibland på tråden och ser om det finns någon annan man kan sporra vägen fram till kortet:D:D:D
stort grattis och stora kramar från mej,det är du värd:Bugar:Bugar:Bugar
har du eller ni vägarna förbi kungshamn/smögen,hör av er så bjuder jag på fika.
mvh anders alias SPAWN
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
hur känns det nu då 3 dagar efter uppkörningen.:)
är inte lika intressant att följa denna tråden längre.
det var jättekul att följa dig och vägen fram till kortet,hatten av för dej orcid.
kikar väl in ibland på tråden och ser om det finns någon annan man kan sporra vägen fram till kortet:D:D:D
stort grattis och stora kramar från mej,det är du värd:Bugar:Bugar:Bugar
har du eller ni vägarna förbi kungshamn/smögen,hör av er så bjuder jag på fika.
mvh anders alias SPAWN

Jag röstar för att orcid blir hedersmoderator för denna tråd. :tummenupp
 

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Vara
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Har en liten fråga!

Jag tar MC-kort nu, kör upp om 4 veckor.
Jag är 20 och fyller 21 i höst, alltså kör jag upp på mellanhoj.

Frågan är om jag får tung när jag fyller 21 eller två år efter jag fått mellan?
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Har en liten fråga!

Jag tar MC-kort nu, kör upp om 4 veckor.
Jag är 20 och fyller 21 i höst, alltså kör jag upp på mellanhoj.

Frågan är om jag får tung när jag fyller 21 eller två år efter jag fått mellan?

Du får tungt kort efter 2 år. I annat fall skulle du behöva köra upp på en tung hoj och vara 21.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Tog kort för tung maskin i onsdags häromveckan, flöt på bra bortsett från en liten miss. Så nu får man börja leta efter nått lämpligt objekt att glida runt med :)

Gratulerar i efterskott:)

hur känns det nu då 3 dagar efter uppkörningen.:)
är inte lika intressant att följa denna tråden längre.
det var jättekul att följa dig och vägen fram till kortet,hatten av för dej orcid.
kikar väl in ibland på tråden och ser om det finns någon annan man kan sporra vägen fram till kortet:D:D:D
stort grattis och stora kramar från mej,det är du värd:Bugar:Bugar:Bugar
har du eller ni vägarna förbi kungshamn/smögen,hör av er så bjuder jag på fika.
mvh anders alias SPAWN

Go du e:)
jag är liksom ibland lite förundrad över att jag, lilla jag verkligen klarade körkortet på första uppkörning, första skrivningen:)

Massa regn har det varit här nonstop men igår morse vid 9 var det uppehåll så vi tog oss en tripp och jag var lite nervös då jag inte kört på några dagar men det var som jag inte gjort nått annat, precis som med att cykla det sitter i ryggmärgen;)
SÅ gott att köra och jag blir så glad att jag verkligen fixade det.

ja kanske det blir en tripp och då hör vi av oss:)

kramar till dig med, och tack för allt stöd, det har behövts hela vägen.

Jag röstar för att orcid blir hedersmoderator för denna tråd. :tummenupp

hehehe tack , rörd och lite generad blir jag :)

Du får tungt kort efter 2 år. I annat fall skulle du behöva köra upp på en tung hoj och vara 21.

japp som mitt, det är mellan och blir tung om 2år per automatik.:)
 
Last edited:

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
När tar säsongen slut, dvs de sista uppkörningarna är. Har uppkörning 13e augusti, tänkte bara hur många chanser man har om man nu råkar kugga.
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
I Gbg håller uppkörningarna på till October. Sen vet jag inte om det är enda in i november dem håller på nere i skånetrakterna.

Jag har kört en intensiv kurs i halmstad så det är där min andra uppkörning är, har förövrigt redan kuggat en, verkar vara den enda i tråden som har lyckats med detta. Samma sak i Halmstad, Oktober eller?
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Jag har kört en intensiv kurs i halmstad så det är där min andra uppkörning är, har förövrigt redan kuggat en, verkar vara den enda i tråden som har lyckats med detta. Samma sak i Halmstad, Oktober eller?

Antagligen lättare att skriva att man klarat än failat. Sen har de flesta körskolorna en ruskigt hög godkänd-% på sina elever. Min körskola hade 97% efter att jag hade kört upp och klarat förra året. Bara 34 elever ditills men att 33 har klarat det är ju fantastiskt bra av läraren. Så de flesta som skriver här är nog väldigt ordentliga med sin övningskörning, teori och säkerhet och kör även några lektioner med skola och därmed den höga %-sats som klarar det.
Bara en tanke, jag har haft fel förr.

I Örebro kör dem till oktober om jag inte minns fel. Men det är väldigt väderbaserat. Uppkörningsförrätarna bestämmer nog när de inte vill köra längre om dagarna pga kyla och underlag.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
När tar säsongen slut, dvs de sista uppkörningarna är. Har uppkörning 13e augusti, tänkte bara hur många chanser man har om man nu råkar kugga.

min make körde upp 1september i örebro förra året så det är bara att försöka ragga en tid någon annanstans i sverige innan sommaren är slut...OM du nu behöver de vill säga;)
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
min make körde upp 1september i örebro förra året så det är bara att försöka ragga en tid någon annanstans i sverige innan sommaren är slut...OM du nu behöver de vill säga;)

Nackdelen där är att man får en motorcykel man inte är van vid samt att man inte bokar lektionen via körskolan längre och då blir det ännu dyrare att hyra en mc som privatist.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top