Körkort 2009

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Klarade teorin igår fredag och det kändes jäkligt skönt. Höll på en del för ca 10 år sedan mer övningskörning än teori, men kom lite imellan. Har dock haft körkort för bil i några år nu, så nu är det dags för mc kort.

Tycker det är jävla märkligt med reglerna för A obegränsad. Farsan har en BMW 650 som kräver tungt obegränsat kort, men den är inte godkänd att använda för att köra upp på... Så om man vänder lite på det; Hur kan det då ens vara godkänt att strypa ner något med mer än 700cc till tung begränsad? Som student är det ju inte bara att köpa första bästa hoj, eller nöta trafikskola för att köra upp med deras.

Har som de flesta andra kollat runt en del på massa utrustning, men tycker att de flesta grejer som borde reas ut nu på höstkanten inte är så mycket billigare ändå. Kvalitetsprylar säljer dom ju förr eller senare i vilket fall, så dom är inte fullt så benägna att rea ut dem.

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
Honda CBR 600 -97
Min lokala mc-butik brukar ha en tidig vårrea någon gång i mars. Då har de öppethus med 15-20% rabatt. Ska nog ta mej en titt där då. Köpa hela kalaset när man ändå är ute och handlar :)

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Har du varit å kört ngt på skola än, eller väntar du till våren?

Jag inväntar våren. Kör man en eller två gånger nu på skola är det nog bortkastade pengar (om än kul). Bättre satsa järnet på våren. Får rulla lite i garaget/parkeringen innan snö lägger sig ;) Själv då?

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Hej igen!
Fick ett länk-tips av en kille som vart nöjd med beställningar sen tidigare av en firma som ligger i tyskland som har bra märken till MYCKET bra priser: www.fcmoto.com
Jag vill nog ha både ett skinnställ och ett vanligt "tyg-ställ" beroende på hur/var man tänkt åka. Men känner några som tycker det är krånligt med skinnstället som tidigare nämt. Är väl bara egna erfarenheter som avgör hur det blir framigenom..! :)

Jag åkte en sväng både till Sulas och Lelles idag för att prova och titta lite. Hade en tanke om att köra skinnjacka och goretexbyxor. Men det slutade ändå med att jag kände att rubbet i skinn var det rätta skyddsmässigt. Hellre komplettera med textil/goretex-grejer senare för smidighet.

Jag köpte mig jacka och byxor av märket Berik som satt bra på mig, som är lång och smal. Stl 48 på jackan, sitter som ett skruvstäd. Stl 50 på byxorna. Sen blev det de vassaste stövlarna, Alpinestar Supertech R; jäklar va skönt de satt. Vem var det som gillade shopping? :D Fick 25% rabatt på alles. Tror inte man får så mycket mer rabatt på de grejerna, med tanke på kvalitén och efterfrågan.

Tog en bild i vardagsrummet när jag kom hem. Så här ser det ut:
visabild.php

Hjälmen har jag haft till skoteråkning. Blir en integral när jag hittar något lämpligt.

Ska försöka ta kort nu till våren hade jag tänkt:D
Är det nog som vet var man kan få tag i billigt nytt skinställ?

En del butiker har ju rea eller kampanjer på en del ställ, men långt ifrån de bästa grejerna kanske. Precis som någon skrev är det saker de får sålt ändå, och då blir det inte någon "superrabatt" på dem. Jag antar det beror lite på tycke, smak och ekonomi i slutändan.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Aha, deja vu! Satt å surfade körkortstråden 2008 i fjol med lämp och hoj, fixade lappen i våras och har haft en fantastisk sommar i år! =) Ett tips är att fixa en handledare, nån polare eller bekants bekant, å sen fara ut och kompisköra i höst tills det blir frostskador på knogarna. Tack vare det lyckades jag hålla ångan uppe under den hemska vintern.

Jag har inte bestämt mig gällande brallor; funderar eventuellt på bra Goretexbrallor och skinnjacka. Har hört flera som skitit i att ta på sig brallorna på sommarn, för att det är för varmt så de inte kommer i dem. De skyddar ju inte i garderoben direkt ;)

Fler tankar om utrustning; bra/dåligt, tips osv? Ös på! :yoparty
Jag har kört med goretex, och det funkade bra ända tills jag synade asfalten första gången. Skydden åkte runt och hjälpte inte ett piss med elaka skrapsår som följd. Försök hitta ställ där man kan spänna fast skydden individuellt alternativt använd lösa skydd under stället om ni tänker köra goretex. Ska skaffa enduroväst och lösa knäskydd till nästa vår.

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Jag har kört med goretex, och det funkade bra ända tills jag synade asfalten första gången. Skydden åkte runt och hjälpte inte ett piss med elaka skrapsår som följd. Försök hitta ställ där man kan spänna fast skydden individuellt alternativt använd lösa skydd under stället om ni tänker köra goretex. Ska skaffa enduroväst och lösa knäskydd till nästa vår.

Ja det låter mindre bra om skydden far runt. Kanske bra att jag satsade på skinnställ till att börja med (se inlägg ovan). Rediga skydd under goretex är nog det bästa om man ska köra textil. :)

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Kanske bra att jag satsade på skinnställ till att börja med (se inlägg ovan).
Japp, inget slår skinnställ fram tills dess man blir ståendes vid ett rödljus en het sommardag. :) Snygg hoj föresten, det har väl inte blivit några svarta streck på golvet i garaget där den fotades? :D

oskobe

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1200GS
Teori

Hej,

Har ett par koder kvar till korkort.com:s distanstest. De fyra första som skickar PM får en kod!

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Japp, inget slår skinnställ fram tills dess man blir ståendes vid ett rödljus en het sommardag. :) Snygg hoj föresten, det har väl inte blivit några svarta streck på golvet i garaget där den fotades? :D

Du menar, känner sig som en "Grillad med mos" :rock

Tackar, nöjd med hojen. "Svarta streck", nu förstår jag inte alls ;)

maximums

nattkörning
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
2008, Honda cbr1000rr
jag förstår inte riktigt...vadå måste man ha körkort för att köra båge?`!?! :D

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
Jag inväntar våren. Kör man en eller två gånger nu på skola är det nog bortkastade pengar (om än kul). Bättre satsa järnet på våren. Får rulla lite i garaget/parkeringen innan snö lägger sig ;) Själv då?

jag tänker som du.
Visst skulle de va kul, men bättre att spara dom lektionerna till våren!
Eller hoppas på en sjukt mild vinter! :yoparty

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
Halva priset nu på alla kläder på din mc i sollentuna. Smet förbi där i lördags och shoppade ett skinnställ + allvädersbrallor..

122025

Guest
Tog mitt i Juli, hojen snodd September.
QQ.
Bump.

Och ja, lycka till :)

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
dn-l:är det verkligen så mycket bättre att stå med gortexgrejor i fullt solsken vid ett rödljus? =D
Jag började min MC-karriär med allvädersgrejor, och jag tycker inte det är nån större skillnad svettmässigt på dom och skinstället =)
Skinstället är ju kallare på vår och höst iofs att det inte har nåt foder och man får inte plats med lika mycket extrakläder under.
Det som jag märkt mest skillnad på är två saker till skinnstället klara fördel.
1.man sitter fast 100% bättre på hojen när man kört en stund, med allväderbyxorna åker man runt som en ärta i en tomburk hela tiden, trots att man kniper tills man får mjälksyra i musklerna.
2.Vind, allväderstället fångar all vind (fartvind, motvind, sidvin) som ett stort segel, har hållit på att blåsa av vägen några ggr när det varit riktigt byigt.
(3. och självklart är det säkrare)

Så jag skulle helt klart rekomendera skinnställ och nåt överdragsregnställ även som första inköp.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
dn-l:är det verkligen så mycket bättre att stå med gortexgrejor i fullt solsken vid ett rödljus? =D
Nja, det är väl inte som natt och dag. :) Men sliter man ur fodret, de flesta har ju löstagbart, och öppnar upp all ventilation så är goretex skönare. Goretex funkar bättre i regn oxå, har kört lika mycket i regn som sol den här sommarn..

(sen skulle ett skinnställ se konstig ut på min hoj hehe)

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
FZ8-N
Slipper vänta till 2009.
Grejade lappen idag :tuttar
Sista dagen på året dom har uppkörning.
Feelingen jag hade i kroppen var att det här går åt helvete.
Men men nemas problemas.
LYCKA!
:2cool

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...