Körkort 2009

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
Grattis ni som klarat kortet!! :tummenupp

Jag minns vilken härlig känsla det var! :)

När det gäller utrustning tycker jag skinnställ är det självklara valet. Det blir lite småvarmt på sommaren, o man får inte under så mycket värmande på höst o vår men det skyddar bättre!!

Ett hett tips är att ha en "fartdräkt" för skidåkning t.ex. eller tunna träningskläder (funktionsmaterial) med långa ärmar och ben. Det blir lättare att dra på trånga skinnställ när man skall klä på sig o det blir avsevärt mycket lättare att dra av sig varma svettiga skinnställ från en varm och svettig kropp!!

/Hanna
 

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Vilka är reglerna för övningskörning? Funderar på om det är nån mening att köpa hoj redan nu. Hur övningskör man med privatperson? Måste man ha headset i hjälmen, eller räcker det om nån kör bakom?
:confused:
 
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
Vilka är reglerna för övningskörning? Funderar på om det är nån mening att köpa hoj redan nu. Hur övningskör man med privatperson? Måste man ha headset i hjälmen, eller räcker det om nån kör bakom?
:confused:

Den man ska köra med måste vara över 25 och haft kortet i mer än 5 år, tror jag. Det räcker att man kör efter. Köp hoj redan nu så kan du göra ett klipp och så är du redo för våren sen lägger du in en krok om övningskörning på Norrköpingstråden under Träffar/Samåkning, så syns vi nån gång nästa år :)
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Vilka är reglerna för övningskörning? Funderar på om det är nån mening att köpa hoj redan nu. Hur övningskör man med privatperson? Måste man ha headset i hjälmen, eller räcker det om nån kör bakom?
:confused:

* Körkortstillstånd
* Godkänd handledare av länsstyrelsen
* Övningskörskylt på hojen/ryggen
* Handledaren får sitta bakpå hojen eller åka efter på egen
* Headset inget nödvändigt, prata igenom färden/delmål före start.

Missade jag något? :)

Apropå ingenting så fick 1 av mina 3 handledare sina papper idag (skickade in i fredags).
Så med lite tur hinner vi köra en vända innan isen/snön lägger sig. Vore sköj! :tummenupp
 
Last edited:

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
* Körkortstillstånd
* Godkänd handledare av länsstyrelsen
* Övningskörskylt på hojen/ryggen
* Handledaren får sitta bakpå hojen eller åka efter på egen
* Headset inget nödvändigt, prata igenom färden/delmål före start.

Missade jag något? :)

Apropå ingenting så fick 1 av mina 3 handledare sina papper idag (skickade in i fredags).
Så med lite tur hinner vi köra en vända innan isen/snön lägger sig. Vore sköj! :tummenupp

Tack för svaret!
Wow, tre handledare,,,,vilken lyx :)
Hoppas jag får tag på några/någon till våren :yoparty
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Det där med övningskör-skylt på ryggen missade jag när jag läste igenom det på VVs hemsida. Körde utan de dryga 200 mil jag körde men som tur var blev jag/vi aldrig stoppade. Nån som kan länka till mig vart det står nånstans? Nån som vet vad det blir för straff för att inte ha eller blir det bara tillsägelse? Btw, kör du själv nån gång så ta inte på dig skylten, ser bara suspekt ut om det kommer en ensam övningskörare :tummenupp
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Skinnställ är ju för fan snyggare och det är väl det som räknas he he. Överdragsställ till skinnställ är gay som fan, men det finns rätt coola kondom aktiga prylar á la moto GP som sitter tajt och inte syns vid första anblicken. Spidi har jag för mig. Fast goretex ställ har sina förtjänster också. Fickor t ex...och lätt att ta på / ta av och röra sig utan att se ut som om man har bajsat på sig eller har ryggskott. Bäst att skaffa både och plus en lös skinnjacka och STR jeans för sköna stadsturer i moderat tempo !
 

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda CBR 600 -97
Klarade teoriprovet idag med god marginal!

Då va det tråkiga över och det roliga kvar. Börja övningsköra till våren :tummenupp
 

mattepatte

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2008
Ort
Göteborg!
Hoj
Monster 600
Ska börja direkt i februari om vädret tillåter, har kört en del i år och har teorin klar så det borde inte vara några konstigheter! Plus att jag har en hoj nu som väntar i garaget :)
 

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Ort
skogen
Hoj
ingen
Grattis till er alla som lyckats ta körkortet i år och lycka till ni som fortfarande håller på...Själv lyckades jag ta lappen förra månaden, och nu letar man hoj som en galning! =)

Kollar främst på 600cc hojarna, tror det passar bättre som nybörjar hoj...funderar på en triumph daytona 675, så jäkla läckra...vad tror ni? ska man satsa på en "sportig" hoj till nästa sommar...

Längtar så oerhört mkt nu till sommar 2009 =) hoppas vi ses på vägarna då!
 

psydown

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2008
Ort
Kumla
Hoj
Yamaha R6 -02
tjaa..

är helt ny här.. verkar va gött folk så man ska nog passa in..
siktar på kortet till 2009. blev frälst när jag provade en retta i sommras..
letar fibrilt efter något.. så får se vad man hittar som faller i smaken =)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Lycka till allihopa!

Själv tog jag mitt kort 18:e augusti, kommer aldrig glömma den dagen efter allt strul jag haft.

Åker runt på min 08:a Hornet - hunnit med 200 mil sen dess... inte kört så många dagar men när jag väl kör så blir det typ en 8 mil minst om dagen :)

Perfekt hoj för nybörjare, så ni som håller på att ta kort och har dem pengarna - köp! Bra med krut och väghållning tycker jag.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Lycka till allihopa!

Själv tog jag mitt kort 18:e augusti, kommer aldrig glömma den dagen efter allt strul jag haft.

Åker runt på min 08:a Hornet - hunnit med 200 mil sen dess... inte kört så många dagar men när jag väl kör så blir det typ en 8 mil minst om dagen :)

Perfekt hoj för nybörjare, så ni som håller på att ta kort och har dem pengarna - köp! Bra med krut och väghållning tycker jag.

Berätta, vad har strulat?
 

flakkz

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ingen än...
Yesh! Då har man fått tummen ur tvåan och tagit tagit i det här, ska plugga teori som en gnu hela hösten, klämma in ett teoriprov och sen köra järnet till våren. Körkort 2009 blir det definitivt, sen får vi se med MC. Satsar på en GSXR750 k7 men får se hur ekonomin ser ut.

Lycka till alla!
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Klarade teoriprovet idag med god marginal!
Då va det tråkiga över och det roliga kvar. Börja övningsköra till våren :tummenupp

Grattis! Skönt att vara av med tröket, snart är det vår. :tummenupp


Läs tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=188986

Sen kan du läsa min post, för mitt flyt var lika kasst efteråt, fram tills uppkörningen på morgonen då vi fick punka på släpet. Men efter det vände turen :gnissla

Shit, kan ana stressen och paniken när det började dra ihop sig. Läste om alla motgångar. Får gratulera i efterhand till lappen. :rock
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Med tanke på att det snart lär vara slutkört på 2 hjul för denna säsong, passade jag på att övningsköra 1 tim på förmiddagen idag (innan regnet kommer). Första repan utanför garagets väggar. Blev lite bromsningar, serpentin, krypa/balans och gasa :D . Det gick fint och hojen kändes bra.

Bild:
Första svängen, gamla skoterhjälmen får duga.

Någon mer som varit ute i helgen å övat?
 

qcludde

qcludde
Gick med
4 Sep 2007
Ort
strängnäs
Hoj
Aprilia RSV4 rf 2016
Klart en Daytona!!!!

Grattis till kortet en underbar känsla tog mitt juli 07.
Kan varmt rekommendera 675 helt underbar blev en 08 direkt efter kortet.Kika in på min den blir nog till salu till våren, då jag lovat sambo det, när vi ska ha barn.
Barnet kommer i jan så jag håller på att förhandla men man är väl piskad att lyda?

Ha de
Ludde


Kollar främst på 600cc hojarna, tror det passar bättre som nybörjar hoj...funderar på en triumph daytona 675, så jäkla läckra...vad tror ni? ska man satsa på en "sportig" hoj till nästa sommar...
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Bjuder på ett kort klipp från helgens övningskörning. Det blev en kort sväng på parkeringen för att känna på balansen, växlar, bromsar och gasa lite *hehe*. Första gången jag rullar hojen utanför garagets väggar.

Var det kul? Dum fråga! :D

GPR-slipon, för de som undrar.

[YOUTUBE-ID]KbVm8PYHBtQ[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top