Körkort 2009

zingoo

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Väntar .....
Låter vettigt:yoparty Köp de du e sugen på. Kommer bara att ångra dig senare annars.

Satsa på Suzukin privat då asså..? Lära sig att bemästra deras på deras tid och ens egna hoj på min egna tid. Tycker jag med låter vettigt.
Såg att du bor i Kungälv. Kommer själv från Ytterby ;)

Chimpy

Inte som alla andra :P
Gick med
23 Mar 2008
Hoj
Oljehoj med bockstyre
Satsa på Suzukin privat då asså..? Lära sig att bemästra deras på deras tid och ens egna hoj på min egna tid. Tycker jag med låter vettigt.
Såg att du bor i Kungälv. Kommer själv från Ytterby ;)

jag hade gjort så. Men de e ju jag såååå :wiggle

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Har du kvar dina teoriböcker, är jag intresserad :) Jag har mc-boken, men skulle behöva läsa på lite om övrig teori.
//Sanna

Jag har en teoribok just nu och den vänder jag ut och in på varje dag. :D
Måste klara teorin först, har inte ens bokat teoriprovet ännu :(

Men till alla andra: Kör man upp på sin egen båge eller är det som när man tar körkort för bil och hyr liksom en bil för ett belopp som är högre än statens anlag till det militära?

Jag är inne på det där med Street figher och är van med taskig vändradie med fyrhjulingen ( Dock inte när det är halt :D)

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Jag är inne på det där med Street figher och är van med taskig vändradie med fyrhjulingen ( Dock inte när det är halt :D)

Taskig svängradie innebär att du får problem att klara konbanorna som är först delen i uppkörningen. Min adept har försökt köra upp för full behörighet med en VFR750 och den ger ingen marginal alls för misstag. Det går precis att leda runt den och även köra. Vid en uppkörning blir man lite nervös och då är det bra om det finns utrymme för ngt litet misstag. Min DR650(mellanklassreggad) och Bandit1200(ej utlåningsbar) är löjligt enkla att hantera i konbanorna vid en jämförelse mot VFR'en.

Last edited:

zingoo

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Väntar .....
Taskig svängradie innebär att du får problem att klara konbanorna som är först delen i uppkörningen. Min adept har försökt köra upp för full behörighet med en VFR750 och den ger ingen marginal alls för misstag. Det går precis att leda runt den och även köra. Vid en uppkörning blir man lite nervös och då är det bra om det finns utrymme för ngt litet misstag. Min DR650(mellanklassreggad) och Bandit1200(ej utlåningsbar) är löjligt enkla att hantera i konbanorna vid en jämförelse mot VFR'en.

Man behöver väl inte köra upp med Gixxern då eller hur? Klart man måste klara av att hantera sin cykel i snålt tilltagna utrymmen och svängar men sporthojar har väl sällan varit precisions-cyklar och därför inte givna uppkörningscyklar. Dom flesta tar väl körskolans cykel på uppkörningen och sin egna att öva på, på fritiden..

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Det vanliga om man har sport-MC lär vara att ta några lektioner med körskola och boka uppkörning via dem och använda deras MC. Så kommer jag göra iaf oavsett om jag har egen mc eller ej.

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Dagens bästa sporthoj.com-tips: Kör INTE upp med en sporthoj. Kör upp med körskolans hoj, eller en hoj som liknar körskolans. (lättmanövrerad)

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Man behöver väl inte köra upp med Gixxern då eller hur? Klart man måste klara av att hantera sin cykel i snålt tilltagna utrymmen och svängar men sporthojar har väl sällan varit precisions-cyklar och därför inte givna uppkörningscyklar. Dom flesta tar väl körskolans cykel på uppkörningen och sin egna att öva på, på fritiden..

Rätt tänkt! Om man inte är snål som min adept.

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Dagens tips: Kör upp med vad ni vill. Sporthoj är inte svårare än nåt annat. Visst det är lite trögare att få runt men samtidigt tycker jag att körskolehojar är "rangliga" när man skall göra svängradie testet. För konbana, bromstest m.m. så finns det ingen hoj som är olämplig. Kör med det som känns bekvämt.

Jag körde upp privat med min gamla YZF1000-89, med passande ställ och hjälm i röda/vita stripes i sann 80-tals anda. Alla andra körskole elever satt där med sina fina körskolehojar med kolfiber o krom och fina kläder (detta var 2003). Eftersom man var ensam (kompisen körde dit o lämnade av mig) så försökte man få kontakt med folk och få känsla för det här med uppkörningen (det är ju trots allt ganska nervöst). Men dom titta på mig som om jag var någon avart och ingen ville hänga med mig (folk brukar göra det i vanliga fall).

Dagen började med manöverprov i grupper på förmiddagen. Och lagom till lunch hade minst 50% blivit kuggade.
Kommer väl bli stenad för detta men...det kändes faktiskt skönt att se dom som var så kaxiga innan åka ut.
Så mitt råd är att inte följa alla andras råd. Se till att köra mycket helt enkelt (jag tog med min morsa och satte henne med en bok vid parkeringen :) ). Tog några lektioner med körskola men valde egen hoj och privat uppkörning för att jag fått så mycket mer tid på besten. Det kostar ju en hel förmögenhet att träna upp sig på körskolans hoj etc. Folk tar körskolehojar för att vissa säger att det är lättare och självklart säger körskolorna inte nej till det.

Tillägg:
Skall man inte klara av att köra upp i trafik med den hoj man ämnar köra? Tycker det är helt fel tankesätt att köra på en körskolehoj bara för att klara uppkörning. Då kanske man skall ta o öva lite till om man inte klarar av sin sporthoj :D

Last edited:

quip

[ kwip ]
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Yamaha FZR600R, -94; GSXR750, -86, fighterprojekt; ZXR750, -93, ombyggd
Vad består uppkörningen av nu förtiden? Ingen garage-vändning har jag förstått, men mer konkörning?

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
Vad består uppkörningen av nu förtiden? Ingen garage-vändning har jag förstått, men mer konkörning?

Kollade upp det nu. Finns två typer av konbanor för krypkörning (lågfartsdel) samt en högfartsdel. Verkar faktiskt lite kul.
publikationswebbutik.vv.se/upload/1636/88430_vagen_till_korkort_utg_7.pdf

Nu förstår jag varför vissa väljer körskolehoj på krypdelen. Men oavsett så skall det ju gå för varje typ av godkänd hoj för gata. Bara att öva :)

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Det blir till att skaffa sig en hoj och åka ut och nöta.. Om jag nu får mitt lämp vill säga ;)

Har eventuellt en CBR600F från 94. Verkar lätt och lagom att börja med iaf.

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
R6
Dagens tips: Kör upp med vad ni vill. Sporthoj är inte svårare än nåt annat. Visst det är lite trögare att få runt men samtidigt tycker jag att körskolehojar är "rangliga" när man skall göra svängradie testet. För konbana, bromstest m.m. så finns det ingen hoj som är olämplig. Kör med det som känns bekvämt.

Jag körde upp privat med min gamla YZF1000-89, med passande ställ och hjälm i röda/vita stripes i sann 80-tals anda. Alla andra körskole elever satt där med sina fina körskolehojar med kolfiber o krom och fina kläder (detta var 2003).
Tillägg:
Skall man inte klara av att köra upp i trafik med den hoj man ämnar köra? Tycker det är helt fel tankesätt att köra på en körskolehoj bara för att klara uppkörning. Då kanske man skall ta o öva lite till om man inte klarar av sin sporthoj :D

Men rätta mig om jag har fel, du körde upp för 5 år sedan och då fanns väl inte samma krypkörningsbanor som finns nu?! Det var väl garagesvängen istället och då anpassade man väl svängradien efter hojtyp? Det är riktigt tveksamt om man kommer runt i den långsamma banan med en sporthoj. Jag tror inte jag skulle komma runt med min R6:a... Men det är jag det... Och jag är bara tjej! :D

//Lena. (PS. Såg senare att du kollat upp banorna, sorry! :) )

Oj, vilken optimist vi har här:va Du vet väl att man inte behöver köpa en sprillans ny båge:dummer

Nä, det är klart! Då blir det ju SVINDYRT! :D

Last edited:

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
Men rätta mig om jag har fel, du körde upp för 5 år sedan och då fanns väl inte samma krypkörningsbanor som finns nu?! Det var väl garagesvängen istället och då anpassade man väl svängradien efter hojtyp? Det är riktigt tveksamt om man kommer runt i den långsamma banan med en sporthoj. Jag tror inte jag skulle komma runt med min R6:a... Men det är jag det... Och jag är bara tjej! :D

//Lena. (PS. Såg senare att du kollat upp banorna, sorry! :) )

Nä, det är klart! Då blir det ju SVINDYRT! :D

Blir sugen på att prova banan med sporthoj o glidare :D Det måste ju bara gå :yoparty

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
Blir sugen på att prova banan med sporthoj o glidare :D Det måste ju bara gå :yoparty

Finns en film på en äldre herre på en harley nånting (orka ha koll på deras modeller också?) som kör lågfartsbanan (serpentinerna) utan problem, och jag kan tänka mig att hans hoj inte är den smidigaste i kvarteret.
Filmen hittade jag här på SH, kommer dock inte alls ihåg var :va

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
Hej,

Min sambo (som kört MC i australien sedan -99 tror jag) försökte göra lågfartskonbanan på sin Ducati 900SSie.... Man skall inte ha supertanker i konbanan.... Han utnyttjade väl inte helt o hållet möjligheten att driva ut åt sidorna men det var väldigt svårt att ta sig runt sista konen. Provade även mitt Monster 620, lättare men inte som en körskole hoj.

Det slutade med en kompis BMW R1100GS (tror jag det var..) o den svängde på en 5-öring.....
En kompis provade med sin gixxer 750, fick jobba lite, blev arg o tittade på istället :)

Det är säkert nyttigt att öva med en hoj som har stor svängradie, men själva uppkörningen vill man nog göra med en som ger en lite marginal...

Högfartsbanan är dock inga problem med sporthoj.

/Hanna

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...