Körkort 2009

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Kom precis hem från mc-handlarn nu. Har köpt en hjälm som ska fungera som julklapp från päronen. Blev en helsvart Arai, dyr som aset men passformen vatt ju gudomlig så den va helt klart värd pengarna (jag pröjjsade för halva :p )

Najs najs! Ska själv iväg efter nyår och kompletera min utrustning med byxor, handskar och skor! Kul men dyra inköp...
 

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Ort
STHLM/TUMBA
Hoj
Honda 1000RR 2008
Jag hade aldrig suttit på en hoj innan jag gick till körskolan.
Såhär mycket kostade mitt mitt besök på körskola:

Testlektion: 1st ( 660kr )
Gårdslektion: 12st ( 660kr/st )
Säkerhetskontroll: 1st ( 660kr (
Introduktion trafik: 1st ( 1320kr )
Trafik: 7st ( 1320kr/st )
Landsväg: 1st ( 1320kr )
Utbildningskontroll: 1st ( 660kr )
Uppkörning: 1st ( 1320kr+1500kr )

Gjorde allt på en månad.
Körskolan tjänade bra med pengar på mitt besök, och jag fick en jävligt bra utbildning.. helt klart värt pengarna.

Fyfan strax under 25 000:- ouch....tror jag pröjsade runt 6000:- totalt för mitt...:pannkyss hehe
 

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
jaa asså det är ju där skon brukar klämma! pengar är alltid en problem om man inte är ingmar kamprad för han tycks använda sina pengar till att tända brasan hemma istället för att använda dom till något kul och vettigt....

men men, hur är det nu om man är van vid hojen sen en bra tid tillbaka, teorin under kontroll och man kört bil så att man vet redan hur allt fungerar i trafiken? vad är det då man bör lägga pengarna på när det kommer till utbildning? ska man göra en vild chansning och försöka köra upp utan att ha tagit några lektioner? eller ska man börja nöta sig igenom 10 mc-körlektioner till våren som alla är lika dana?
har beslutsångest över hur jag ska gå tillväga!
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Jag hade aldrig suttit på en hoj innan jag gick till körskolan.
Såhär mycket kostade mitt mitt besök på körskola:

Testlektion: 1st ( 660kr )
Gårdslektion: 12st ( 660kr/st )
Säkerhetskontroll: 1st ( 660kr (
Introduktion trafik: 1st ( 1320kr )
Trafik: 7st ( 1320kr/st )
Landsväg: 1st ( 1320kr )
Utbildningskontroll: 1st ( 660kr )
Uppkörning: 1st ( 1320kr+1500kr )

Gjorde allt på en månad.
Körskolan tjänade bra med pengar på mitt besök, och jag fick en jävligt bra utbildning.. helt klart värt pengarna.

Jag hade aldrig heller suttit på en hoj innan jag kom till körskolan.
Mitt kort gick totalt på ca 6000:-

* Gjorde teorin privat utan lektioner under vintern så när jag kom till körskolan var det bara att börja köra.
* Tog några lektioner på konbanan
* Tog några färre lektioner i trafiken
* Körde sedan upp utan problem
 

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda CBR 600 -97
men men, hur är det nu om man är van vid hojen sen en bra tid tillbaka, teorin under kontroll och man kört bil så att man vet redan hur allt fungerar i trafiken? vad är det då man bör lägga pengarna på när det kommer till utbildning? ska man göra en vild chansning och försöka köra upp utan att ha tagit några lektioner? eller ska man börja nöta sig igenom 10 mc-körlektioner till våren som alla är lika dana?
har beslutsångest över hur jag ska gå tillväga!


Jag sitter i ungefär samma sits som du, har klarat terorin och har samtidigt snart 2,5 års erfarenhet av bilkörning i trafiken. Sen har jag ett par år på nacken med moppekörning också om det räknas.

Jag har nog tänkt att övningsköra med farsgubben en hel del hemma först så man har det grundläggande klart för sej så slipper man gå igenom det på körskolan och slänga pengar i sjön. Sen kan man ta ett par stycken lektioner med dom t.ex konkörning och gå igenom allt som kommer att komma på körprovet.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jag hade aldrig suttit på en hoj innan jag gick till körskolan.
Såhär mycket kostade mitt mitt besök på körskola:

Testlektion: 1st ( 660kr )
Gårdslektion: 12st ( 660kr/st )
Säkerhetskontroll: 1st ( 660kr (
Introduktion trafik: 1st ( 1320kr )
Trafik: 7st ( 1320kr/st )
Landsväg: 1st ( 1320kr )
Utbildningskontroll: 1st ( 660kr )
Uppkörning: 1st ( 1320kr+1500kr )

Gjorde allt på en månad.
Körskolan tjänade bra med pengar på mitt besök, och jag fick en jävligt bra utbildning.. helt klart värt pengarna.

Vilken konstig skola som tar betalt för varje grej man ska lära sig:confused:

Där jag körde var 1 lektion på 3 timmar och kostade 1100.
Och då fick man göra allt.
 

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Nora
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Skrev upp och klarade teorin på morgonen, var nervös som en tok men det gick bra. Innan jag valde att rätta provet så gick jag genom alla frågor en sista gång för att kontrollera att jag inte kryssat i fel svar och då passade jag dumt nog även på att ändra svar på några frågor - givetvis var det på dessa som svaren var fel. Tänk att man aldrig lär sig att man inte ska ändra på sina svar.
 

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Röd/Vit 600
jaa asså det är ju där skon brukar klämma! pengar är alltid en problem om man inte är ingmar kamprad för han tycks använda sina pengar till att tända brasan hemma istället för att använda dom till något kul och vettigt....

men men, hur är det nu om man är van vid hojen sen en bra tid tillbaka, teorin under kontroll och man kört bil så att man vet redan hur allt fungerar i trafiken? vad är det då man bör lägga pengarna på när det kommer till utbildning? ska man göra en vild chansning och försöka köra upp utan att ha tagit några lektioner? eller ska man börja nöta sig igenom 10 mc-körlektioner till våren som alla är lika dana?
har beslutsångest över hur jag ska gå tillväga!

Skit i körskola i så fall. Har du hoj och dessutom redan är "van vid den" så skit i körlektioner. Bygg upp egna banor hemma, och testkör dom. Klarar du dom finns det ingen anledning att gå i körskola. Klart att det kanske underlättar men du bör klara det ändå. Uppkörningsmannen sa till mig att det inte spelar "ett jävla skit" roll hur mycket bil man kört, men jag tror ändå att det spelar in en del så det är knappast en nackdel.
 

mattepatte

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2008
Ort
Göteborg!
Hoj
Monster 600
Finns en film på en äldre herre på en harley nånting (orka ha koll på deras modeller också?) som kör lågfartsbanan (serpentinerna) utan problem, och jag kan tänka mig att hans hoj inte är den smidigaste i kvarteret.
Filmen hittade jag här på SH, kommer dock inte alls ihåg var :va

Ja kan säga att det stämmer, har problem med min monster 600 på lågfartsbanan som faen.. Sätter den kanske 1 av 10... Även farsan hade stora problem med hans monster 900 som kört hoj sen han var 16.. Men sen testade jag hans HD och fyfan va enkelt det var. Nemas problemas över huvud taget liksom. :va

Men för min del blir det att köra med trafikskola ändå tror jag.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Skit i körskola i så fall. Har du hoj och dessutom redan är "van vid den" så skit i körlektioner. Bygg upp egna banor hemma, och testkör dom. Klarar du dom finns det ingen anledning att gå i körskola. Klart att det kanske underlättar men du bör klara det ändå. Uppkörningsmannen sa till mig att det inte spelar "ett jävla skit" roll hur mycket bil man kört, men jag tror ändå att det spelar in en del så det är knappast en nackdel.

Tror absolut att det hjälper jag med, ska du ut i trafiken så är det väl mer fördelaktigt att ha erfarenhet än inte, även om det är på 4 hjul. Man har ju lärt sig vad man ska prioritera och vad man ska leta efter på ett helt annat sätt än när man var ny med körkortet.
 

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Partille
Hoj
Honda CBR 1000 F
Jag hade väl själv runt 22 lektioner/3 uppkörningar-ca 25 000 spänn.

Körde upp i Gbg.

I efterhand var det ju värt vartenda öre =)... Tänker knappt på att jag har mckort numera.
 

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Hopplöst ibland!!

Varför är det så långt kvar till våååren? Känns inte riktigt som man hör hemma här på "riktigt" förrän man har kortet i sin hand. Sitter o glor i teoriboken med ena ögat o andra härinne. Man får inte ens köra sin egen hoj :(
Suck,,,,,
 

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Ort
Järfälla
Hoj
bmw f 800 r
Varför är det så långt kvar till våååren? Känns inte riktigt som man hör hemma här på "riktigt" förrän man har kortet i sin hand. Sitter o glor i teoriboken med ena ögat o andra härinne. Man får inte ens köra sin egen hoj :(
Suck,,,,,

Då är vi två...
Börjat lite med att köpa utrustning nu=) köpte mig en hjälm igår...
läser också teorin nu... tänkte skriva den nu under vintern så det är klart iaf..
 

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Då är vi två...
Börjat lite med att köpa utrustning nu=) köpte mig en hjälm igår...
läser också teorin nu... tänkte skriva den nu under vintern så det är klart iaf..

Jo, vi är nog många som längtar efter våren. Men jag tror särskilt vi som är på g att ta mc-kortet :)
Hoppas att teorin kommer att gå bra, känns bara sååå segt att tragla sig igenom dessa böcker. Ska börja på teorilektioner i feb. Hoppas det sätter fart på motivationen :yoparty
När allt är klart ska det ut o kööööras :banana
 

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
MC-kort våren 2009 är det som gäller! Och till sommaren blir det en roadtrip till Island med en nyinförskaffad KTM 640 Adventure, tur att man har kört cross i några år :)

Vad är det då man borde tänka på inför lappen? Hur ser reglerna ut? Är det samma som med bilkörkortet (som jag redan har) att man har en månad (eller är det kortare?) på sig att klara både teorin samt uppkörningen?

Mycket som måste fixas innan dess, strypa hojen, besiktiga den, köpa skyddsutrustning mm. :rolleyes:
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
MC-kort våren 2009 är det som gäller! Och till sommaren blir det en roadtrip till Island med en nyinförskaffad KTM 640 Adventure, tur att man har kört cross i några år :)

Vad är det då man borde tänka på inför lappen? Hur ser reglerna ut? Är det samma som med bilkörkortet (som jag redan har) att man har en månad (eller är det kortare?) på sig att klara både teorin samt uppkörningen?

Mycket som måste fixas innan dess, strypa hojen, besiktiga den, köpa skyddsutrustning mm. :rolleyes:

Dom nya reglerna gäller bara för B-kortet, klarar du teorin för A är den giltig i ett år =)

Välkommen till Tråden!
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Själv sumpade jag en uppkörning hösten 2007 (kraschade under högfartsbromsen) fick vänta hela långa vintern ...nya friska tag! 2008-04-30 vart nog bästa dan förra året!:)
lycka till allihopa ...och ge inte upp 15 tusen ...eller 25 tusen ...vad är det delat på alla roliga mil man har framför sig!?:)
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Jag gjorde så att jag körde så in i bomben privat under sommaren och nötte in de banor man ska köra på min hoj (ZX9-R) men skrev in mig på körskolan och tog några lektioner där. Tyckte det var vettigt att göra mängdträningen privat och samtidigt kunna dra nytta av det man lärde sig på skolan. Sen så körde jag upp på körskolans hoj vilken var betydligt mer lättkörd i krypen. Inte kul på sporthoj men klarar man det på ninjan privat så har man god marginal med en körskolehoj.

Så gjorde jag
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top