Körkort 2009

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Grattis till er som har klarat det! :D

Nu snart är det min tur att köra upp, ska köra upp på onsdag i tullinge! :gnissla

Men hur är det med reg. beviset? Ska man ta med det till uppkörningen? :)
 

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
Grattis till er som har klarat det! :D

Nu snart är det min tur att köra upp, ska köra upp på onsdag i tullinge! :gnissla

Men hur är det med reg. beviset? Ska man ta med det till uppkörningen? :)

Lycka till :)

Ja det måste du, finns vissa som har nekats uppkörning pga att dom glömt reg papprena :gnissla
 

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Tja. Har följt denna tråd men inte vågat skriva ännu....
Nu gör jag det :D

Kör endast på trafikskola, har kört på manöverbanan 2 ggr nu. Lågfarten känns ok, lite mer träning så sitter den. Men högfarten har jag problem med =( Kör inte ens i 50 ännu, men klarar det ändå inte. Serpentinen ställer till det. Har problem med dessa tvära svängarna som man måste göra... jag är för feg eller nåt. Vågar inte "gunga" som min körskolelärare säger :'(

Hjälp...
 

Andersson

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skövde
Hoj
Suzuki GSX-R 600-05
Tja. Har följt denna tråd men inte vågat skriva ännu....
Nu gör jag det :D

Kör endast på trafikskola, har kört på manöverbanan 2 ggr nu. Lågfarten känns ok, lite mer träning så sitter den. Men högfarten har jag problem med =( Kör inte ens i 50 ännu, men klarar det ändå inte. Serpentinen ställer till det. Har problem med dessa tvära svängarna som man måste göra... jag är för feg eller nåt. Vågar inte "gunga" som min körskolelärare säger :'(

Hjälp...

Hade samma problem från början, började i låg fart från typ 25km/h sen när jag kände att det gick bra så ökade jag farten, nu kan jag ta den i 70 med r6:an dock bara i 50Km/h med skolans klumpiga hoj :p. Testa det funkade för mig :)
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Hade samma problem från början, började i låg fart från typ 25km/h sen när jag kände att det gick bra så ökade jag farten, nu kan jag ta den i 70 med r6:an dock bara i 50Km/h med skolans klumpiga hoj :p. Testa det funkade för mig :)

Samma här, i början kändes 40 helt sjukt fort, men att stegvis öka har löst det för mig. Och att lyfta blicken från konerna i backen å titta mer uppåt, då känns det inte som det går lika snabbt.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Samma här, i början kändes 40 helt sjukt fort, men att stegvis öka har löst det för mig. Och att lyfta blicken från konerna i backen å titta mer uppåt, då känns det inte som det går lika snabbt.

Bara lära sig motstyrning så går det galant.
Och tro mig, du kan luta vansinnigt mycket mer än du tror...

Hur kollar man lager o grejjer om man inte har centralstöd då? :confused:

Jag hoppas verkligen att du inte tror man slipper det bara för att hojen skulle råka sakna centralstöd!
Du kan faktiskt luta upp hojen på dess vanliga stöd och sedan kolla, min mclärare lärde mig detta bara för att.
 
Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Tja. Har följt denna tråd men inte vågat skriva ännu....
Nu gör jag det :D

Kör endast på trafikskola, har kört på manöverbanan 2 ggr nu. Lågfarten känns ok, lite mer träning så sitter den. Men högfarten har jag problem med =( Kör inte ens i 50 ännu, men klarar det ändå inte. Serpentinen ställer till det. Har problem med dessa tvära svängarna som man måste göra... jag är för feg eller nåt. Vågar inte "gunga" som min körskolelärare säger :'(

Hjälp...

jag är räddare än va du är så jag säger sätt den först i l'ägre hastighet och jobba dig upp, börja i 20-25 och öka till 30 när du sätter dne varje gång i 20-25km/h. sen när den sitte ri 30 öka till 35-40 och när det sitter så kör 45-50km/h. ge dig tiden du behöver. skynda långsamt:brinnerup
Det är rådet jag fått av mina mckörande privathandledare:)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Själv säger jag att du bör öva på de olika momenter för sig... vändning (krypköra vändor), serpentin för sig, bromsövning... när du gjort detta kommer höghastighet inte vara några bekymmer.
 

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
jag är räddare än va du är så jag säger sätt den först i l'ägre hastighet och jobba dig upp, börja i 20-25 och öka till 30 när du sätter dne varje gång i 20-25km/h. sen när den sitte ri 30 öka till 35-40 och när det sitter så kör 45-50km/h. ge dig tiden du behöver. skynda långsamt:brinnerup
Det är rådet jag fått av mina mckörande privathandledare:)


Tack! Låter vettigt! Min körskolelärare sa likadant egentligen, men jag är väl för stolt för att såsa i 25... så jag gasar gärna upp med resultatet att jag inte klarar det.

Krister: Är mest serpentinen jag har problem med, resten funkar.

Tack för era svar. Ska köra igen på onsdag morgon, håll tummarna för att poletten trillar ner!!!
 

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Bengtsfors
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
Tack! Låter vettigt! Min körskolelärare sa likadant egentligen, men jag är väl för stolt för att såsa i 25... så jag gasar gärna upp med resultatet att jag inte klarar det.

Krister: Är mest serpentinen jag har problem med, resten funkar.

Tack för era svar. Ska köra igen på onsdag morgon, håll tummarna för att poletten trillar ner!!!


Det värsta om du kör för mkt på lågfart så blir det ännu svårare när det blir högre fart min körskole lärare sa att jag inte skulle öva på under 40 visst att det sprätter lite koner men tillslut så sätter man det och då vet man att det inte är så mkt snabbare man behöver köra =).. lycka till med träningen :yoparty
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Att ta manöverbanan är inga problem i mitt fall. (skrapar sidostöd :D) Men lågfarten är fan knepig. Kör Motoguzzi 750. Ett jävla vrid i motorn, men kopplingen är fan tung som bly, typ. Som någon annan frågade, hur pass långsamt ska det gå?
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Att ta manöverbanan är inga problem i mitt fall. (skrapar sidostöd :D) Men lågfarten är fan knepig. Kör Motoguzzi 750. Ett jävla vrid i motorn, men kopplingen är fan tung som bly, typ. Som någon annan frågade, hur pass långsamt ska det gå?

Typ gånghastighet. Om ngn går brevid dig när du kör banan så ska han kunna just i normal takt.
Tycker han de går för fort får man väl göra om det å ta det marginellt lugnare :)
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Fan också. Det är i princip omöjligt med den bågen. Hmm, får testa när jag får min då.

Vad kör ni andra med för hojar på skolorna?
 

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
Löjligt men sant! Jag har problem med den enklaste biten. Bromsbiten! Alla tips och trix är välkommna. Antingen så lyfter bakdäcket ifrån backen eller så lämnar jag ett par meter lakrits bakom mig! Har uppkörning på torsdag o ja kör med skola. Tack på förhand!
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Löjligt men sant! Jag har problem med den enklaste biten. Bromsbiten! Alla tips och trix är välkommna. Antingen så lyfter bakdäcket ifrån backen eller så lämnar jag ett par meter lakrits bakom mig! Har uppkörning på torsdag o ja kör med skola. Tack på förhand!

Inga problem är löjliga, alla har problem med olika saker.

På din beskrivning låter det som att du får för mycket bakbroms gissningsvis i alla lägen. Antingen är bakhjulet i luften (och bakbromsen antagligen snudd på låst), då ser du ingen lakrits. I andra fallet har du kvar bakdäcket och så visslar det om bakdäcket.

Prova att bara smyga på fotbromsen. Testa olika lägen från nästa noll och öka på. Nu kan det ju vara så att hojen du kör på har en väldigt känslig bakbroms, det gör ju såklart saken j-vligare.

Lycka till med övandet!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top