Körkort 2009

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Nej, Sverige är knappast det land som ställer högst krav. Just när det gäller mc-körkort brukar Japan nämnas som "svårast".

Jag tycker för övrigt att det är pinsamt att man kan bli godkänd på teoriprovet trots att man svarat fel på en eller flera frågor. Kan man inte allt det som krävs är man helt enkelt inte redo.
Hade man tagit bort konstiga formuleringar, gjorde för att sätta dit folk, dryga frågor om datumparkering och annat oviktigt så hade man kanske kunnat begära 100% rätt.. Inte annars. Även fast man inte kan svaret på en fråga så behöver man ju inte vara en dålig förare för det. Hur många kan ärligt säga att man behöver veta hur många meter ett sträck på "järnvägsskylten" är?

Skulle varit ett prov med sunt förnuft..

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
måste fråga nu när jag snart ska börja köra ordentligt i trafik:

Ang skyltning hur har ni, väst med skylt fäst på på nått vis(hur?)? eller t-shirt med skylt tejpad, eller sitter skylten på hojen?

läste nånstans att bara skylten som det står ÖVNINGSKÖR är laglig och den gamla med ÖVNINGSKÖRNING på ger böter...är det sant???

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800

Ang skyltning hur har ni, väst med skylt fäst på på nått vis(hur?)? eller t-shirt med skylt tejpad, eller sitter skylten på hojen?

Jag hade en liten övningskörningsskyllt fäst nedanför reg-plåten, se bild. Skulle tydligen vara godkänt enligt honda center som jag köpte skyllten av. Sen om den var det eller ej vet jag inte:)

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
Jag hade en liten övningskörningsskyllt fäst nedanför reg-plåten, se bild. Skulle tydligen vara godkänt enligt honda center som jag köpte skyllten av. Sen om den var det eller ej vet jag inte:)

ja! en sån skulle jag gärna ha:) men maken som tog mckort förra året och hade väst med skylt och säger bestämt att jag ska synas minsann....alltså han vill att jag ska också åka runt med lysande väst som han fick göra:gnissla:tungan

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt

läste nånstans att bara skylten som det står ÖVNINGSKÖR är laglig och den gamla med ÖVNINGSKÖRNING på ger böter...är det sant???
de borde finnas västar med en grön skylt med texten ÖVNINGSKÖR, såg en person med en sån idag, men vet inte var dom finns..

såg också en med en såndär liten skylt som satt fast under registreringskylten :)

Jesperado

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Honda VTR1000 SP1 -00
Hade man tagit bort konstiga formuleringar, gjorde för att sätta dit folk, dryga frågor om datumparkering och annat oviktigt så hade man kanske kunnat begära 100% rätt.. Inte annars. Även fast man inte kan svaret på en fråga så behöver man ju inte vara en dålig förare för det. Hur många kan ärligt säga att man behöver veta hur många meter ett sträck på "järnvägsskylten" är?

Skulle varit ett prov med sunt förnuft..

Jag håller med om att många frågor på teoriproven kunde utgått och gett plats åt mer adekvata frågor som man har större daglig nytta av att kunna svaren på. Men det är trots allt så att om du inte känner till samtliga trafikregler får du inte framföra ett motorfordon i trafik i Sverige, då borde man åtmisntone känna till reglerna för att få ett körkort. Att man tillåter enstaka felsvar på t.ex. frågor om olycksstatistik ser jag inget fel med, men som teoriprovet är utformat idag kan du svara fel på om du ska stanna vid rött ljus eller vid ett stopptecken och fortfarande bli godkänd.

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
Jag sitter här o läser i tråden och blir bara mer o mer nervös när jag hör dom som kuggat sin uppkörning och att dom inte fått körtider förräns i Juli. Jag har uppkörning nu i slutet av veckan som kommer. Har enbart övningskört med trafikskola. Hoppas verkligen allt går vägen eftersom pärlan bara står och väntar på mig i garaget :) :tummenupp :Bugar

kvistarn

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Honda vfr750
hur kollar man om hojen spårar om den inte har centralstöd, ber man kontrollanten sätta sig på och hålla den rak?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag håller med om att många frågor på teoriproven kunde utgått och gett plats åt mer adekvata frågor som man har större daglig nytta av att kunna svaren på. Men det är trots allt så att om du inte känner till samtliga trafikregler får du inte framföra ett motorfordon i trafik i Sverige, då borde man åtmisntone känna till reglerna för att få ett körkort. Att man tillåter enstaka felsvar på t.ex. frågor om olycksstatistik ser jag inget fel med, men som teoriprovet är utformat idag kan du svara fel på om du ska stanna vid rött ljus eller vid ett stopptecken och fortfarande bli godkänd.
Precis! Du kan bränna alla frågor om lämna företräde, stoppplikt, högerregel och ändå bli godkänd. Det är lite vrickat.. Det borde göras om på något smart sätt..

kvistarn

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Honda vfr750
Precis! Du kan bränna alla frågor om lämna företräde, stoppplikt, högerregel och ändå bli godkänd. Det är lite vrickat.. Det borde göras om på något smart sätt..

njae, är det verkligen så? jag skrev upp för ett par veckor sen och då är det ju uppdelat i regler, trafik, etc, och man måste klara ett visst antal i varje, missar man allt i en hel kategori så klarar man sig inte.
å vad jag minns så var det många frågor om just det, så missar man alla de klarar man sig absolut inte, max 13 fel får man ha,

Last edited:

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Jag sitter här o läser i tråden och blir bara mer o mer nervös när jag hör dom som kuggat sin uppkörning och att dom inte fått körtider förräns i Juli. Jag har uppkörning nu i slutet av veckan som kommer. Har enbart övningskört med trafikskola. Hoppas verkligen allt går vägen eftersom pärlan bara står och väntar på mig i garaget :) :tummenupp :Bugar

ska du köra upp ska du inte hänga här,man är ju tillräckligt nervös ändå,behöver inte bli mer av att höra folk som kuggar.
känner en kompis som blev kuggad i förra veckan på högfarten men som får en ny tid denna vecka som kommer.
trafikskolorna har platser så det finns chans att inte behöva vänta så länge.

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
ska du köra upp ska du inte hänga här,man är ju tillräckligt nervös ändå,behöver inte bli mer av att höra folk som kuggar.
känner en kompis som blev kuggad i förra veckan på högfarten men som får en ny tid denna vecka som kommer.
trafikskolorna har platser så det finns chans att inte behöva vänta så länge.

jag oroar mig för den dagen jag ska köra upp..jag räknar med att få köra upp 2!gånger...hellre det än inbilla mig att jag fixar på direkten och så torskar jag...
usch...fasiken...kommer jag nånsin få A på lappen??????:gnissla

Salander: tack igen för länken, en reflexväst är beställd:) så syns jag bra istället för dne söta reggskylten;)

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
jag oroar mig för den dagen jag ska köra upp..jag räknar med att få köra upp 2!gånger...hellre det än inbilla mig att jag fixar på direkten och så torskar jag...
usch...fasiken...kommer jag nånsin få A på lappen??????:gnissla

Salander: tack igen för länken, en reflexväst är beställd:) så syns jag bra istället för dne söta reggskylten;)

jag kan bara säga lycka till och hoppas du får A lappen.....
blir man kuggad så är man inte redo ännu för körkort och personligen skulle jag känna mera press på mig på andra uppkörningen om jag hade blivit kuggad på den första....
du hamnar på uppkörning eftersom trafikskolan anser att du är mogen för att köra upp,det ända som kan stjälpa det hela är att du har nerverna utanför kläderna.
du får 2 chanser på varje hinderbana och det är där nervositeten är som störst.
lycka till tjejen,vi vill se dej på vägen snart:krama

Jesperado

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Honda VTR1000 SP1 -00
njae, är det verkligen så? jag skrev upp för ett par veckor sen och då är det ju uppdelat i regler, trafik, etc, och man måste klara ett visst antal i varje, missar man allt i en hel kategori så klarar man sig inte.
å vad jag minns så var det många frågor om just det, så missar man alla de klarar man sig absolut inte, max 13 fel får man ha,

Det räcker ju med en fråga, t.ex. om man måste stanna vid en stopplikt. Svarar man fel på den och rätt på resten blir man godkänd, trots att man totalt missat en av de mest grundläggande reglerna. Inte bra.

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Jag ska skriva nu igen på Tisdag. I Norrköping som sagt. Men jag hittar fan inte vart i Norrköping man skriver på körkortsportalens hemsida.
Någon som vet adress eller är jag bara blind?

kvistarn

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Honda vfr750
Det räcker ju med en fråga, t.ex. om man måste stanna vid en stopplikt. Svarar man fel på den och rätt på resten blir man godkänd, trots att man totalt missat en av de mest grundläggande reglerna. Inte bra.

jo visserligen, men finns det någon så blåst i verkligheten? om ja så är väl risken stor att den personen kuggar på betydligt fler frågor, tråkigt att bli underkänd för att man missförstod en fråga eller bilden på något sätt.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln