Körkort 2009

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER-5
Kör mc när det är bra väder och bil när det regnar och så har jag för mig


Ok tack, låter ju halvvettigt på nåt sätt :rolleyes:

Passar på och ösa på med frågor :) Var har ni som kört upp i Västerås fått köra, några speciella vägar man ska kolla lite extra på som man nästan garanterat åker på att köra?
 

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Sverige svårast?

Är i sluttampen på att ta A-lappen nu och det är en sak som jag undrar:

Är Sverige det svåraste landet i världen att ta körkort i?

Känns som både bil- och MC-utbildningarna ställer väldigt höga krav på förarna, både teoretiskt och praktiskt, någon annan som har några funderingar kring det här. Borde ju rimma bra med den image som svenskarna har som extremt säkerhetsmedvetna med Volvo som flaggskepp tex.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Är i sluttampen på att ta A-lappen nu och det är en sak som jag undrar:

Är Sverige det svåraste landet i världen att ta körkort i?

Känns som både bil- och MC-utbildningarna ställer väldigt höga krav på förarna, både teoretiskt och praktiskt, någon annan som har några funderingar kring det här. Borde ju rimma bra med den image som svenskarna har som extremt säkerhetsmedvetna med Volvo som flaggskepp tex.

Och trots det så ser man puckon på vägarna varenda dag...
 

wilhelmo

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Versys 650, -07. Suzuki VX800, Husqvarna modell 24 -47
Tjena!
Ursäkta om jag nu ställer en fråga som säkert flera har ställt. Men letat i forumen och inte hittat något exakt svar.
Det avser lågfartsbanan.
Vägverket har två skisser:
Nr 1: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr253.pdf
Figur 1 visar att svängningen runt sista konen skall göras inom ett område som är max 4 meter brett.
Nr 2: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm
Figur 1 (också lågfartsbanan) på denna skiss ser det ut som om begränsningen i bredd är 8 meter?

Jag kanske är korkad, men tycker inte det är helt solklart? ;)

Tacksam för svar.

Hmm... OK såg nu att den andra sidan är föreskrifter från 2004... antar då att det är den nya med 4 meter som gäller... Ajaj... känns ok med körskolans Bandit hoj, men min Suzuki VX från -92 vill inte alls. Vet någon om balanseringen kan försvåras mycket om styrlagren är lite dåliga?

/Wille
 
Last edited:

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Tjena!
Ursäkta om jag nu ställer en fråga som säkert flera har ställt. Men letat i forumen och inte hittat något exakt svar.
Det avser lågfartsbanan.
Vägverket har två skisser:
Nr 1: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr253.pdf
Figur 1 visar att svängningen runt sista konen skall göras inom ett område som är max 4 meter brett.
Nr 2: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm
Figur 1 (också lågfartsbanan) på denna skiss ser det ut som om begränsningen i bredd är 8 meter?

Jag kanske är korkad, men tycker inte det är helt solklart? ;)

Tacksam för svar.

Hmm... OK såg nu att den andra sidan är föreskrifter från 2004... antar då att det är den nya med 4 meter som gäller... Ajaj... känns ok med körskolans Bandit hoj, men min Suzuki VX från -92 vill inte alls. Vet någon om balanseringen kan försvåras mycket om styrlagren är lite dåliga?

/Wille

Banans begränsning ligger på 8 m... bilden där det står 4 m syftar bara på linjens mått. Om provkillen tar så hårt på dessa 8 m vet jag inte, beror antagligen lite på vilken hoj du kör upp med.
 

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Bengtsfors
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
De situationer jag sett har förarprövaren (o läraren vid övningskörning) kört MC bakom. Kan inte tänka mig att de kör bil, det verkar knepigt.

/HD


När jag körde upp så körde han bil bakom ... och ang köra upp som privat eller skola så tycker jag det funkade riktigt bra som privat tog 4 lektioner för att få reda på vad jag gjorde fel och sen övade och rätta till dom, körskole läraren trodde inte jag skulle fixa uppkörningen och sa jag borde ta mer lektioner men envis som jag är så prova jag på en uppkörning och det gick bra inga större fel mer än att jag skulle nyttja väggren vid höger sväng... :D
 

Ck1

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda Hornet 600 2007
Ok tack, låter ju halvvettigt på nåt sätt :rolleyes:

Passar på och ösa på med frågor :) Var har ni som kört upp i Västerås fått köra, några speciella vägar man ska kolla lite extra på som man nästan garanterat åker på att köra?

tjena,,,utåt Irsta/gäddeholm hållet verkar populärt vad man hört....men,men,,,finns ju många vägar i våran lilla stad...men att "reka" dem skadar ju iallafall inte....
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
vad har ni fått för säkerhetskontroll

Lager och kraftöverföring. Det enda som jag inte tränat ett dugg på, eftersom jag inte trodde att hojar utan centralstöd skulle åka på detta. Hade inte en aning hur jag skulle kolla detta. Visste inte ens VAD det var jag skulle kolla. Men jag kröp omkring och drog och slet i saker och ting.
Trodde aldrig att jag skulle bli godkänd på den punkten.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
vad kollar du vid kraftöverföring?

* Att kedjan är okej, spel på 2-4 cm
* Att kuggarna inte är spetsiga och slitna på dreven
* Motoroljenivån
* Att gasen är okej (går tillbaka som den ska)
* Kopplingen känns okej, spel etc
* Att motorcykeln spårar
 

Jesperado

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
KingCity, Skåne
Hoj
Honda VTR1000 SP1 -00
Är i sluttampen på att ta A-lappen nu och det är en sak som jag undrar:

Är Sverige det svåraste landet i världen att ta körkort i?

Känns som både bil- och MC-utbildningarna ställer väldigt höga krav på förarna, både teoretiskt och praktiskt, någon annan som har några funderingar kring det här. Borde ju rimma bra med den image som svenskarna har som extremt säkerhetsmedvetna med Volvo som flaggskepp tex.

Nej, Sverige är knappast det land som ställer högst krav. Just när det gäller mc-körkort brukar Japan nämnas som "svårast".

Jag tycker för övrigt att det är pinsamt att man kan bli godkänd på teoriprovet trots att man svarat fel på en eller flera frågor. Kan man inte allt det som krävs är man helt enkelt inte redo.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top