Körkort 2009

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Bommade uppkörningen idag.

E ju fan inte sant!!!

Banan satt perfekt va klar på 10 minuter trotts regn.

Sen missar jag på "Placering på väg" "kändes som om du tappade tempo i kurvorna" Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta...

Sen ringer jag VV för en ny tid. Nästa lediga tid va 26 Juli.. Helt sanslöst!!!

Kuggade också på placering, dock i korsning :(

Bara att ringa varje dag å jaga avbokade tider!
 

mr cossie

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Sura
Hoj
Kawasaki ZX6R -08 uttagen 09
verkar som många kuggar på fordonsplacering ! det är ju inge vidare.
jag är privatist har jag läst fel ? tex när man ska svänga vänster vid korsning ska man då ligga ca 20cm från kantlijen och ha lagt sig där i god tid? samma sak åt höger fast då på höger sida ca 20cm från kantlinjen ? rakt fram i korsning då ska man ju ligga i mitten som under färd på väg? lika bra att dra igång en disskution
 
Gick med
9 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki, ZR-7 (skrot) Ducati Monster S4 "Carbon edition"
verkar som många kuggar på fordonsplacering ! det är ju inge vidare.
jag är privatist har jag läst fel ? tex när man ska svänga vänster vid korsning ska man då ligga ca 20cm från kantlijen och ha lagt sig där i god tid? samma sak åt höger fast då på höger sida ca 20cm från kantlinjen ? rakt fram i korsning då ska man ju ligga i mitten som under färd på väg? lika bra att dra igång en disskution

Vilket jag gjorde...

Men jag va försiktig för ute i tullinge, iaf i onsdags höll polisen på med sin ryckar kurs= risk för möte i HÖG hastighet så jag höll mig långt ifrån mittlinjen på landsväg även i kurvorna. Detta gillades inte från Herr Christian Frants...:brinnerup
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Bommade uppkörningen idag.

E ju fan inte sant!!!

Banan satt perfekt va klar på 10 minuter trotts regn.

Sen missar jag på "Placering på väg" "kändes som om du tappade tempo i kurvorna" Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta...

Sen ringer jag VV för en ny tid. Nästa lediga tid va 26 Juli.. Helt sanslöst!!!

Tråkigt att höra!

Var det placering vid landsvägskörning eller i stadstrafik?
Tappade tempo antar jag var vid kurvig landsvägskörning?

Jag tror att man generellt måste vara ganska bestämd i sin körning, och dra på rätt bra så länge man ligger under hastighetsbegränsningen. Men självklart dra ner på hastigheten vid skymda kurvor och liknande. Verkar vanligare att man kuggar på för försiktig körning än att man gasar för mycket. :va
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Uppkörning om 2 veckor i Tullinge... det är verkligen jobbigt att ha det framför sig. Skönt när det är över.... om det går bra förstås... träna konbana i kväll.... i morgon körlektion på Grönlunds
 

-Jonathan-

Bike
Gick med
11 Dec 2008
Ort
Solna
Hoj
Blåa Faran '04
Klarade teoriprovet för några veckor sedan och siktar nu på uppkörningen den 2 juli på Tullinge. Efter att ha läst igenom några delar av tråden ber jag till gud att inte misslyckas med uppkörningen på något minimaliskt. Har hur som helst många körlektioner inbokade tills dess och har enligt läraren koll på manöverdelen och säkerhetskontrollen. Bara höghastighetsbanan, bromsa i 70 och 90 samt trafikkörningen kvar.

Ringer lite då och då och försöker få tag i någon avbokad tid, so far no luck...
Någon som kan berätta ungefär hur lång tid uppkörningen tar?
 
Last edited:

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Vilken av dessa uppkörningar är tror ni att det är störst chans att klara sig på, privat uppkörning eller genom en körskola? Eller är det kanske inte någon skillnad alls?

Om vi säger såhär. Det kan aldrig någonsin bli sämre av att komma från trafikskola, bara bättre. Din körlärare känner troligtvis uppkörningsförrätaren och vad de sagt sinsemellan utan din närvaro vet man aldrig. Som Krister sa så låter även inte körskolorna deras elever köra upp förrän de är redo (av %-skäl). De vill ha bra statistik att marknadsföra sin körskola med såklart. Detta vet givetvis uppkörningsförrätarna om så de kan nog lättare släppa igenom nån miss i de fallen de händer. Sen kan du nästan aldrig veta om ALLT man ska tänka på om du kör privat. Du vet säkert om 95% av allt som alla andra men det är de sista 5% du måste lära dig som en körlärare ser när du kör. Sen att de självklart mjölkar ibland får man räkna med. Räkna på vad 1-2 körlektioner extra kostar mot vad minst en extra uppkörning kostar och fundera själv om det är värt det både pengamässigt och tidsmässigt att vänta på en ny uppkörningstid. Statistik visar även att körskole-elever har mycket högre % godkända uppkörningar mot vad privatister har. Sen är det upp till dig att avgöra hur du vill försöka ta kortet. Lycka till oavsett val :tummenupp
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Klarade teoriprovet för några veckor sedan och siktar nu på uppkörningen den 2 juli på Tullinge. Efter att ha läst igenom några delar av tråden ber jag till gud att inte misslyckas med uppkörningen på något minimaliskt. Har hur som helst många körlektioner inbokade tills dess och har enligt läraren koll på manöverdelen och säkerhetskontrollen. Bara höghastighetsbanan, bromsa i 70 och 90 samt trafikkörningen kvar.

Ringer lite då och då och försöker få tag i någon avbokad tid, so far no luck...
Någon som kan berätta ungefär hur lång tid uppkörningen tar?

Trafikdelen tar mellan 25-60 min ialf
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det känns som att väldigt många körskolor vill mjölka en på pengar också

Jag körde via Jarla i Bromma, de hade problem att ta emot alla elever för att det var så fullbokat, känns inte som att de behöver mjölka nån elev på extra lektioner då de har elever på kö till varje lektionstimme de kan skaka fram.

Däremot gick det ganska mycket pengar på lektioner där då de utbildar tills de vet att du är redo och inte chansar på att skicka dig på en uppkörning trots att du kanske inte är redo, sen ligger de över 90% success rate också.

Och som jag känner så var det värt varje öre för jag fick en utbildning som jag känner mig bra jäkla säker på än att ha bara tagit 5-6 lektioner för att klara uppkörningen.

Vissa lektioner fick jag köra på och sedan höra hur fel det blev för att först då få lära mig hur jag skall göra det rätt, på det viset vet jag inte bara hur jag skall göra helt rätt utan också hur fel det kan gå när man gör fel då de förklarade den biten väldigt väl.

Men så efter det räds jag inte att köra i spöregn, på grus eller what ever.
 

Crall

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Kungsbacka
Hoj
KTM 625 SMC -06, Honda CB 400N, Yamaha YZ 250
Hur är kommunikationen med uppkörningsförrätaren? Är det envägs/ tvåvägskommunikation?

När jag körde upp för bil prata man ju en del med vv-mannen för att visa att man var lugn. Hur är det med mc, ska man prata eller ska man bara vara tyst och vänta på direktiv?

Några tips ni kan ge? :) Har inte tiden/orken att läsa igenom alla 70 sidor.

Mvh. Crall
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Du kan snacka hur mycket/lite du vill, han hör ändå inte då det är envägskommunikation. ;)

Vad gäller tips, läs tråden!
För om du inte orkar läsa, varför skall vi orka skriva igen o igen o igen o igen och så vidare.
 

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
Hur är kommunikationen med uppkörningsförrätaren? Är det envägs/ tvåvägskommunikation?

När jag körde upp för bil prata man ju en del med vv-mannen för att visa att man var lugn. Hur är det med mc, ska man prata eller ska man bara vara tyst och vänta på direktiv?

Några tips ni kan ge? :) Har inte tiden/orken att läsa igenom alla 70 sidor.

Mvh. Crall

Det undrar jag med :va
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Hur är kommunikationen med uppkörningsförrätaren? Är det envägs/ tvåvägskommunikation?

När jag körde upp för bil prata man ju en del med vv-mannen för att visa att man var lugn. Hur är det med mc, ska man prata eller ska man bara vara tyst och vänta på direktiv?

Några tips ni kan ge? :) Har inte tiden/orken att läsa igenom alla 70 sidor.

Mvh. Crall



det är envägs. Han pratar med dej men du kan inte svara. Han kommer att berätta för dej hur han vill ha det på uppkörningen, men till mej så sa han att jag skulle nicka med huvudet om jag ville höra en gång till vad han sa.

Det possitiva är ju att han inte kan korsförhöra dej om vägmärken eller "vad tittar du på"-frågor under körningen :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tycker att man inte lär sig särskilt mycket på körskolan, jag tycker det är bättre med mer mil i sadlen.. Näe, övningskör en massa privat. Ta sen några lektioner för att få reda på felen. Rätta till dessa och kör upp, privat.
 

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER-5
Hur är det vid uppkörningen, kör vägverketsnubben bakom på mc eller i bil?

Och en fråga till- har kört en del på Körkortsexpressen i Västerås, de är mkt pedagogiska och bra på alla sätt och vis men jag har en bit till dem och tycker det är lite kass att de alltid kör efter mc med bil med de andra eleverna, speciellt när hemsidan upplyser att de alltid kör mc efter mc. Visst, man lär sig en del av att sitta i bil och se de misstag de andra gör men man blir också nervös av det och jag skulle föredra att läraren kör mc bakom mig. Skulle kännas säkrare också. Ett par gånger kändes det nära påkörning bakifrån...
Funderar på att testa Rolands körskola, hur gör de vid trafiklektioner, mc eller bil efter?
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Den körskolan jag är på är ganska duktiga på att mjölka, för att det är ett par unga nyanställda killar som ringer och frågar om jag vill ha körlektion på OB-tider så att dom ska få extra mycket pengar.
 

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
Hur är det vid uppkörningen, kör vägverketsnubben bakom på mc eller i bil?

Och en fråga till- har kört en del på Körkortsexpressen i Västerås, de är mkt pedagogiska och bra på alla sätt och vis men jag har en bit till dem och tycker det är lite kass att de alltid kör efter mc med bil med de andra eleverna, speciellt när hemsidan upplyser att de alltid kör mc efter mc. Visst, man lär sig en del av att sitta i bil och se de misstag de andra gör men man blir också nervös av det och jag skulle föredra att läraren kör mc bakom mig. Skulle kännas säkrare också. Ett par gånger kändes det nära påkörning bakifrån...
Funderar på att testa Rolands körskola, hur gör de vid trafiklektioner, mc eller bil efter?

De situationer jag sett har förarprövaren (o läraren vid övningskörning) kört MC bakom. Kan inte tänka mig att de kör bil, det verkar knepigt.

/HD
 

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Ort
söder
Hoj
röd ;)
Uppkörning Barkarby

Ingen som kört upp i barkarby i år som kan berätta om vilka vägar ni fick ta?
Tänkte åka o reka lite =)
 

Ck1

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda Hornet 600 2007
Hur är det vid uppkörningen, kör vägverketsnubben bakom på mc eller i bil?

Och en fråga till- har kört en del på Körkortsexpressen i Västerås, de är mkt pedagogiska och bra på alla sätt och vis men jag har en bit till dem och tycker det är lite kass att de alltid kör efter mc med bil med de andra eleverna, speciellt när hemsidan upplyser att de alltid kör mc efter mc. Visst, man lär sig en del av att sitta i bil och se de misstag de andra gör men man blir också nervös av det och jag skulle föredra att läraren kör mc bakom mig. Skulle kännas säkrare också. Ett par gånger kändes det nära påkörning bakifrån...
Funderar på att testa Rolands körskola, hur gör de vid trafiklektioner, mc eller bil efter?

både och...
 

Andersson

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skövde
Hoj
Suzuki GSX-R 600-05
Hur är det vid uppkörningen, kör vägverketsnubben bakom på mc eller i bil?

Och en fråga till- har kört en del på Körkortsexpressen i Västerås, de är mkt pedagogiska och bra på alla sätt och vis men jag har en bit till dem och tycker det är lite kass att de alltid kör efter mc med bil med de andra eleverna, speciellt när hemsidan upplyser att de alltid kör mc efter mc. Visst, man lär sig en del av att sitta i bil och se de misstag de andra gör men man blir också nervös av det och jag skulle föredra att läraren kör mc bakom mig. Skulle kännas säkrare också. Ett par gånger kändes det nära påkörning bakifrån...
Funderar på att testa Rolands körskola, hur gör de vid trafiklektioner, mc eller bil efter?

Kör mc när det är bra väder och bil när det regnar och så har jag för mig
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top