Körkort 2009

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Bengtsfors
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
Tack och grattis till kortet ! :)
Då plockar jag med mig papprena på min gamla
evighetsmaskin cb750 1982.
Märkligt att det inte står om detta i papprena från
vägverket .... Tur att man fick veta det här då :tummenupp

Det står om du vänder på det =).. det gjorde det iaf på mitt bekräftelse papper jag fick.. lycka till
 

Bjurling

Medlem
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
en 675:a
Idag fixade man kortet, så jävla skönt:tummenupp
Har varit ute och kört en runda på 23 mil idag, så jäkla underbart det är:tungan

Grattis till er som har lyckats och lycka till till er som ska köra upp:hej

/Christoffer
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Rotor:
Tackar så mycket för säkerhetslistan, den ska jag gå igenom imorgon och även visa min man så han vet vad jag ska göra:)

Tack igen:hoppa:)
 

_Rick_

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Yamaha XT660X
Körde på Teoriprovet idag. Missade med 1 poäng.. riktigt surt. Men jag har bokat ny tid.. Bättre lycka nästa gång :)

Behöver nog plugga lite hårdare...
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Mm bättre att plugga för mycket än för lite. Om inte annat för att det hjälper dig med körningen och hur du ska agera i praktiken. Ett tips är att inte gå tillbaka och ändra på för mycket. Nästan allt är sunt förnuft och första intrycket brukar därmed oftast vara rätt
 

_Rick_

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Yamaha XT660X
Helt klart. Vissa grejjer är faktiskt nyttigt att veta. Nu har jag haft bilkort i 17 år och kört hela tiden.

Kan ju trafikreglerna, men inte allt (såklart) och det var där jag föll :) det var några trafikskyltar och avstånd och annat enkelt.
 

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
ja då kom man precis hem ifrån uppkörningen som inte gick vägen! Va så sjukt nervös att jag frös till o inget gick som de skulle... inte nog me de så stod en tjej på näsan idag med o de hjälpte ju inte nerverna direkt... jaja bara på de igen :) grattis alla som klarat de!!!
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
ja då kom man precis hem ifrån uppkörningen som inte gick vägen! Va så sjukt nervös att jag frös till o inget gick som de skulle... inte nog me de så stod en tjej på näsan idag med o de hjälpte ju inte nerverna direkt... jaja bara på de igen :) grattis alla som klarat de!!!

Tråkigt att höra, men det är bara på't igen! Nya friska tag! :)

Hur gick det för tjejen som vurpade; hög- lågfart? regn?
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
ja då kom man precis hem ifrån uppkörningen som inte gick vägen! Va så sjukt nervös att jag frös till o inget gick som de skulle... inte nog me de så stod en tjej på näsan idag med o de hjälpte ju inte nerverna direkt... jaja bara på de igen :) grattis alla som klarat de!!!

Jag vet precis hur det känns! Min första uppkörning, då var jag så nervös så jag ville spy! Men det andra försöket gick helt felfritt! Så nästa gång går det kanon!!! :)
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
PANIK! Uppkörning på tisdag
Jag har läst igenom hela denna tråd och någonstans diskuteras det ang om man på uppkörningen får välja håll i konbanan, vänster eller höger kon. Däremot att man ska börja på den sida som besiktningsmannen säger. I tråden står det att man får välja, det kändes jättebra och jag har ett favorithåll som jag föredrar. Dock så frågade jag min lärare på trafikskolan idag och han sa att det är olika på olika orter och besiktningmän... Fasen, hur ska jag nu veta... Är det någon som vet 100% eller som vet vart jag kan ringa o fråga
.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
PANIK! Uppkörning på tisdag
Jag har läst igenom hela denna tråd och någonstans diskuteras det ang om man på uppkörningen får välja håll i konbanan, vänster eller höger kon. Däremot att man ska börja på den sida som besiktningsmannen säger. I tråden står det att man får välja, det kändes jättebra och jag har ett favorithåll som jag föredrar. Dock så frågade jag min lärare på trafikskolan idag och han sa att det är olika på olika orter och besiktningmän... Fasen, hur ska jag nu veta... Är det någon som vet 100% eller som vet vart jag kan ringa o fråga
.

Du får helt enkelt svälja vad han sagt och lära dig åt andra hållet också.
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
PANIK! Uppkörning på tisdag
Jag har läst igenom hela denna tråd och någonstans diskuteras det ang om man på uppkörningen får välja håll i konbanan, vänster eller höger kon. Däremot att man ska börja på den sida som besiktningsmannen säger. I tråden står det att man får välja, det kändes jättebra och jag har ett favorithåll som jag föredrar. Dock så frågade jag min lärare på trafikskolan idag och han sa att det är olika på olika orter och besiktningmän... Fasen, hur ska jag nu veta... Är det någon som vet 100% eller som vet vart jag kan ringa o fråga
.

Snackade med en kille på vägverket i Helsingborg för ca 2 veckor sedan
och han kollade upp detta åt mig via sina uppkörningskollegor
Svaret jag fick är att det är ok att själv välja vilken sida du tar
på 1.a konen (lågfart 1 och högfarten).Har kvar hans namn och svar
via mail

Däremot är min körskollärare "envis" och sa till mig i Måndags att
en uppkörningsaspirant hade kört på vänster sida om 1.a serpentinkonan
i högfarten vid höger undanmanöver och han hade fått göra om det
på höger sida om 1:a konen igen :va
Så där ser man....

Det är nog bara att lära sig både höger och vänstersväng för att det
sen inte skall bli ngt tjafs om detta när man kör upp :tummenupp
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Konbana uppkörning

Jo naturligtvis. Men tidigare inlägg så har personer kontaktat vv och även frågat uppkörningsmannen från vägverket då dom bekräftat att man kan välja åt vilket håll så det måste finnas en skriven regel. Jag letar in i tråden igen för info men den är gigantisk
Du får helt enkelt svälja vad han sagt och lära dig åt andra hållet också.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Snackade med en kille på vägverket i Helsingborg för ca 2 veckor sedan
och han kollade upp detta åt mig via sina uppkörningskollegor
Svaret jag fick är att det är ok att själv välja vilken sida du tar
på 1.a konen (lågfart 1 och högfarten).Har kvar hans namn och svar
via mail

Däremot är min körskollärare "envis" och sa till mig i Måndags att
en uppkörningsaspirant hade kört på vänster sida om 1.a serpentinkonan
i högfarten vid höger undanmanöver och han hade fått göra om det
på höger sida om 1:a konen igen :va
Så där ser man....

Det är nog bara att lära sig både höger och vänstersväng för att det
sen inte skall bli ngt tjafs om detta när man kör upp :tummenupp

inspektören väljer vilken bana man skall köra,så är det i uddevalla.
han valde lågfarten (den enklaste där man får sätta ner benen och pusta ut:D)
ibland kan man få dra sticka om vilken lågfart man skall köra,fick polaren göra.
högfarten sa han att idag kör vi på höger sida om undanmanövern.
kom igen nu alla,kommer man bara igenom lågfarten så tycker jag att allting släpper sen.
ett stort tack till magnus eriksson som är den bästa inspektören i sverige.
och janne på einar svenssons trafikskola i uddevalla....:yoparty
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Snackade med en kille på vägverket i

Helsingborg för ca 2 veckor sedan
och han kollade upp detta åt mig via sina uppkörningskollegor
Svaret jag fick är att det är ok att själv välja vilken sida du tar
på 1.a konen (lågfart 1 och högfarten).Har kvar hans namn och svar
via mail

Däremot är min körskollärare "envis" och sa till mig i Måndags att
en uppkörningsaspirant hade kört på vänster sida om 1.a serpentinkonan
i högfarten vid höger undanmanöver och han hade fått göra om det
på höger sida om 1:a konen igen :va
Så där ser man....

Det är nog bara att lära sig både höger och vänstersväng för att det
sen inte skall bli ngt tjafs om detta när man kör upp :tummenupp

Tack för ditt svar. Då känns det som att jag ska träna åt båda hållen. (Självklart gör jag det hela tiden men häromdagen kändes det så klockrent åt ena hållet att kan jag välja så väljer jag ju det som känns bäst) Bäst att göra som herren från vägverket säger så han blir nöjd
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Då känns det som att jag ska träna åt båda hållen. (Självklart gör jag det hela tiden men häromdagen kändes det så klockrent åt ena hållet att kan jag välja så väljer jag ju det som känns bäst) Bäst att göra som herren från vägverket säger så han blir nöjd

På min uppkörning så vart det serpentinkrypet och jag blev tillsagd vilket håll jag skulle börja från men jag fick sedan välja fritt vilken sida jag skulle ta första konen på.
Höghastighetsbanan/undanmanövern så sa han vilken sida jag skulle göra undanmanövern på.
 

BusaLady

Turbotoka
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Ja
Hoj
Suzuki GSX1300R, Suzuki SV650S *såld*, Suzuki GSX-R 1000 *såld*
Tråkigt att höra, men det är bara på't igen! Nya friska tag! :)

Hur gick det för tjejen som vurpade; hög- lågfart? regn?

Om vi pratar om samma tjej kan jag meddela att det gick bra för henne. Hon bromsade vält på inbromsningen på undanmanövern, skadade en fot men fattade nytt mod och genomförde proven och fick godkänt! Vi var tre tjejer från samma ställe och vi fixade kortet alla tre!!! LYCKA!!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top