Körkort 2009

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
känns otroligt tungt att kugga på uppkörningen igår nu när det ska bli kanon väder hela helgen! Undra hur länge man får vänta på en ny tid?!
 

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
ringde nyss vv o de fanns lite tidiare tider utanför gbg... någon som har något tips på var man kan hyra en check uppkörningshoj till bra pris i gbg området helst ;)
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
känns otroligt tungt att kugga på uppkörningen igår nu när det ska bli kanon väder hela helgen! Undra hur länge man får vänta på en ny tid?!

Skit oxå:gnisslaVad kuggade du på? Vad fick du göra på uppkörningen? Grusväg, säkerhetskontroll mm? Jag kör upp på tis?:skrämd:skrämd
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Tackar!!!! ja definitivt bästa dagen på länge! trots att jag bröt handleden samma dag och får gå med gips i fyra veckor!!!

Aj aj!:pannkyss Var det pga hojåkande efter själva uppkörningen, eller något annat missöde?
F-n 4 veckor... kommer du i skinnstället så du kan köra hoj ändå? :)
 

cruiser_man

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Luleå
Hoj
2001 Kawasaki ZR7
Tjena. Ville bara kika in och säga att jag fixa kortet 18 Maj :banana
Fick första tiden i Luleå 2009 och var den första i ledet att köra upp och klara det med några småfel. I krypkörningen så fick vi köra den varianten där man ska stanna mellan 2 koner och på tillbaka vägen glömde jag stanna. VV snubben fråga om jag var nervös och visst var jag det och han sa att jag kunde få köra den engång till och efter det var det lungt. Undanmanövern och broms testet var lätt. Trafik delen började med att jag fick anvisning på plats att följa skyltar mot Haparanda och sedan in till Luleå. Väl inne i Luleå åkte jag in i ett bostads område och stanna till på ett säkert ställe då jag inte hörde kommandon och fick justera ljudet på snäckan. Efter det fick jag åka igenom en rondell och göra filbyte på en 2 fils väg (för att kolla dödavinkeln) och köra till "målet". Han klagade lite på att jag inte hade vart nog uppmärksam vid ett järnövergångs ställe men annars var allt okej och han Godkände mig. :tummenupp

Edit: Själva körningen i trafik tog ca 20 minuter max
 
Last edited:

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
På min uppkörning så vart det serpentinkrypet och jag blev tillsagd vilket håll jag skulle börja från men jag fick sedan välja fritt vilken sida jag skulle ta första konen på.
Höghastighetsbanan/undanmanövern så sa han vilken sida jag skulle göra undanmanövern på.

Ok, tack för ditt svar:)

Ta körskolans hoj då det bara är en grej på manöverbanan du ska göra som har med krypkörning att göra.

Hmmm, vad menar du med det? Är det olika om man kör privat eller me skola?:va

Rent ut sagt dåligt att vissa uppkörningssnubbar ej bryr sig vilken sida
man skall ta första konen och andra går på enl den uppritade beskrivningen av lågfart resp högfarten på vägverket.Alla borde ju fått gå en likvärdig utbildning så alla bedömer grundregler på lika sätt.
Det här är nog bara en liten del av berget av personberoende bedömningar !
Tycker det borde framgå tydligt med text vad som gäller bland alla övriga
paragrafer och texter :mad:

Håller med, det finns inget entydigt svar.
 
Last edited:

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Bengtsfors
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
Står ej på mina papper :va

Tack !
Blir lite slutträning i helgen nu innan den stora dagen

konstigt det ska iaf stå på tidsbekräftelse pappret man får.. annars är det inget spec du ska ha med mer än reg papper och legitimation.. och då att cykeln du ska köra med måste ha minst 35kw och 700cc men det vet du nog redan ^^..
 

PrincessLina

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Kristianstad (snart Hässleholm)
Hoj
Kawasaki GPZ 500s -92
Aj aj!:pannkyss Var det pga hojåkande efter själva uppkörningen, eller något annat missöde?
F-n 4 veckor... kommer du i skinnstället så du kan köra hoj ändå? :)

håll i hatten nu...det hände på den lilla uppvärmningen innan provet när jag gjorde 90-bromsningen (det ösregnade och jag tog det tyvärr inte försiktigare).
10 minuter senare anländer VV-gubben å provet startar. Så det var bara å bita ihop och fokusera på att ta kortet =)
Har inte testat det än, men det ska säkert gå att krångla sig i stället så fort det inte gör ont längre :tummenupp
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
imorgon blir det premiärtur med privat handleare, kompisen hörde av sig idag och sa att han fått tillståndet:) snabba puckar på Länsstyrelsen i örebro.


lite nervös...nej en hel del nervös är jag...ont i magen? jajamensan men även pirrigt glad- det är väl sunda tecken/symptomer:tungan

provade min körväst och den passar så fint ihop med mcjackan..matchar ju med de gula strecken på jackan mohahahahaha

maken tycker att västen är skitful och syns bra...flinar bara när ajg visade upp mig i den hehehe....:D

håll i hatten nu...det hände på den lilla uppvärmningen innan provet när jag gjorde 90-bromsningen (det ösregnade och jag tog det tyvärr inte försiktigare).
10 minuter senare anländer VV-gubben å provet startar. Så det var bara å bita ihop och fokusera på att ta kortet =)
Har inte testat det än, men det ska säkert gå att krångla sig i stället så fort det inte gör ont längre :tummenupp

hörrö fasiken nu imponerar du mig big time!!! före uppkörningen?!??!! shit strongt gjort! snacka om att vara fokuserad och adrenalinet måste ha flödat!:)

hoppas du ändå trots gips kan ta dig nån runda.:yoparty
 
Last edited:

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
ja då kom man precis hem ifrån uppkörningen som inte gick vägen! Va så sjukt nervös att jag frös till o inget gick som de skulle... inte nog me de så stod en tjej på näsan idag med o de hjälpte ju inte nerverna direkt... jaja bara på de igen :) grattis alla som klarat de!!!

håll i hatten nu...det hände på den lilla uppvärmningen innan provet när jag gjorde 90-bromsningen (det ösregnade och jag tog det tyvärr inte försiktigare).
10 minuter senare anländer VV-gubben å provet startar. Så det var bara å bita ihop och fokusera på att ta kortet =)
Har inte testat det än, men det ska säkert gå att krångla sig i stället så fort det inte gör ont längre :tummenupp

Låter som att ni hade uppkörning samtidigt :p:p
 

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
håll i hatten nu...det hände på den lilla uppvärmningen innan provet när jag gjorde 90-bromsningen (det ösregnade och jag tog det tyvärr inte försiktigare).
10 minuter senare anländer VV-gubben å provet startar. Så det var bara å bita ihop och fokusera på att ta kortet =)
Har inte testat det än, men det ska säkert gå att krångla sig i stället så fort det inte gör ont längre :tummenupp

va de du som stod på näsan i Säve i torsdags? sjukt att du lyckades återhämta dig isåfall efter en sån grej! Jag va så nervös ända ifrån söndags tills torsdags så fastän jag inte klarade de så kändes de skönt att slippa vara nervös... Men nu är jag sjukt besviken på mig själv... Körskoleläraren sa att han inte kände igen mig.. o de gjorde inte jag heller.... bläääää :brinnerup
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
va de du som stod på näsan i Säve i torsdags? sjukt att du lyckades återhämta dig isåfall efter en sån grej! Jag va så nervös ända ifrån söndags tills torsdags så fastän jag inte klarade de så kändes de skönt att slippa vara nervös... Men nu är jag sjukt besviken på mig själv... Körskoleläraren sa att han inte kände igen mig.. o de gjorde inte jag heller.... bläääää :brinnerup

Jag är precis där just nu (innan uppkörning) skitjobbigt, vill bara ha det överstökat... Sover knappt, drömmer om uppkörning, helt plötsligt analyserar jag allt och det känns som jag inte kan något... Förra veckan tyckte jag att jag var nöjd med det jag lärt mig men just nu känner jag mig värdelös och kan ingenting... Fasen vad jobbigt... Men det är väl nerverna som spökar antar jag...:huvet

Snabba 8:an?? Förklara, jag ska tokträna i helgen...:tungan

Är det någon som vet vad snabba 8:an innebär??
 
Last edited:

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
Jag är precis där just nu (innan uppkörning) skitjobbigt, vill bara ha det överstökat... Sover knappt, drömmer om uppkörning, helt plötsligt analyserar jag allt och det känns som jag inte kan något... Förra veckan tyckte jag att jag var nöjd med det jag lärt mig men just nu känner jag mig värdelös och kan ingenting... Fasen vad jobbigt... Men det är väl nerverna som spökar antar jag...:huvet

Mitt bästa tips är att bara ta de lugnt så ska du se att de går bra.. Jag va för nervös och de som gjorde att de sket sig för mig.... Håller tummarna för dig! :tummenupp
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Mitt bästa tips är att bara ta de lugnt så ska du se att de går bra.. Jag va för nervös och de som gjorde att de sket sig för mig.... Håller tummarna för dig! :tummenupp

Tack, jag ska försöka att ta det lugnt. Får ta något lugnande på morgonen (skoja) :hojbusa
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Högfartsbanan

Jag har svårt att hålla hastigheten på högfartsbanan, ligger kanske på 45 km/h. Min körskole lärare visar mig hur han gör och då åker han med rejäla svängar o snurrar runt konorna galant, när jag gör så klarar jag säkert i 40 km /h men ska det gå fortare så kan jag inte göra enl hans teori och ta ut svängarna, han säger att det är en viss teknik. Om jag ska öka farten så tappar jag hans teknik och det blir som typ när Ingemar Stenmark skulle ta sig ner får pisten. Man tar snabbaste vägen, alltså väkdigt nära konorna. Då går det snabbare det är då jag klarar 45 km/h. Frågan är nu om det är så att jag måste motstyra för att kunna använda hans teknik... han har inte nämt motstyrning men jag börjar känna att det kanske är det som fattas för att jag ska kunna få upp farten.... eller är det ok att köra som Stenmark?? Jag behöver ju komma upp i 50 så jag måste göra något för att komma dit...
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Nu har jag invigt övningskörvästen då min priv. handledare fick tillståndet igår:)

ute i 1timme i trafiekn, jag höll hastigheten relativt bra...i all fall i början på 90vägen då jag som varit så harig höll prick 90, maken var så imponerad:)

sen blev det lite mer med att hålla koll och så blir man ju så trött också så på slutet höll jag 50-60 på 70väg utom sista 70sträckan hem då jag höll prick 70....vilken upplevelse att åka hoj- vilken frihet och läskigt på samm gång speciellt när man körde över asfaltsakrvar och skit..men jag har intalat mig att jag ska slappna av och följa med för det ÄR INTE farligt värre är det som förut när jag frös till is typ och fick nästan panik....

men jag känner nu att det går verkligen framåt för mig..inte alls så harig som i början...så ksönt att verkligen både höra av min handledare och min min make samt känna at tjag gör så bra ifrån mig...behövs verkligen för förra gången jag var ute med hojen då i inhängat område och körde konbanan så grät jag till slut av frustration:gnissla

imorgon ska jag få åka mer hoj med min handledare, han är kalasbra, lugn och trygg så bra:)

kan säga att det kom MASSOR av glidare när jag var ute å körde....de hälsa men jag våga inte släppa styret:D men jag log för mig själv för det var så kul å se dem alla.

sen är det trist med bilister som är bara idioter...hade en högerkurva framför mig och en cyklist på min sida(ingen väggren alls, 70väg så cyklisten körde till höger i min fil men ändå en hel del ut nära på mitten..om ni fattar vad jag gaggar om) då bestämde sig två bilar att köra om i kurvan....jag hade som tur var bestämt mig att inte köra om cyklisten förens efter kurvan så jag körde i 60...min man vart så arg och min handledare med över bilidioterna:(
vad är det för feeeeeel på såna bilister???

jag har inte kört hoj tidigare om åren men kört bil i minst 15 år...jag gör inte sånna dumheter, skule itne falla mig in ens om jag hade akut bråttom.....vad är det bilister inte fattar med mcförare????:huvet:huvet
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top