Körkort 2009

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Då är det där ändå ganska lugna "vansinnesgrejer"... själv så råkade jag ut för två riktiga idioter igår... eller vad sägs om usväng på en landsväg med släp.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Då är det där ändå ganska lugna "vansinnesgrejer"... själv så råkade jag ut för två riktiga idioter igår... eller vad sägs om usväng på en landsväg med släp.

fan det är ju livsfarligt!!!!!! jävla stolpskott:huvet...ja jag får hålla extra koll för en del har ju fan lämnat hjärnan hemma:gnissla
 

sv_carro

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Vetlanda
Hoj
2001, Suzuki sv650
Jag har svårt att hålla hastigheten på högfartsbanan, ligger kanske på 45 km/h. Min körskole lärare visar mig hur han gör och då åker han med rejäla svängar o snurrar runt konorna galant, när jag gör så klarar jag säkert i 40 km /h men ska det gå fortare så kan jag inte göra enl hans teori och ta ut svängarna, han säger att det är en viss teknik. Om jag ska öka farten så tappar jag hans teknik och det blir som typ när Ingemar Stenmark skulle ta sig ner får pisten. Man tar snabbaste vägen, alltså väkdigt nära konorna. Då går det snabbare det är då jag klarar 45 km/h. Frågan är nu om det är så att jag måste motstyra för att kunna använda hans teknik... han har inte nämt motstyrning men jag börjar känna att det kanske är det som fattas för att jag ska kunna få upp farten.... eller är det ok att köra som Stenmark?? Jag behöver ju komma upp i 50 så jag måste göra något för att komma dit...


Klarade mitt mc kort i tisdags :)
Men du, du behöver inte köra 50. Går lika bra om du ligger i 45km. (När jag körde upp nu så var vi 3 st, å jag kan lova dig att ingen av oss körde 50km/h, å alla klarade det utan problem) Det enda som gäller är att du håller blicken uppe hela tiden. Att du ber din körlärare att visa dig hur du ska förflytta blicken när du gör provet. Får du in det så är det inga problem alls för dig :) Kommer du klara galant.
Likaså gäller ju 70 & 90 bromsningarna. Ligg i 65 samt 85. Besikningsmannen ser ingen skillnad på de hastigheterna. Likaså där. blicken så långt bort du bara kan...
:tungan Var skitnervös, men så fort man satte sig på bågen så blir man lugn. Gör bara som du har gjort på körlektionerna. Ta det lugnt :tummenupp tänk att det bara är en vanlig lektion å när du väl klarar dig från teknikbanan å får komma ut å köra i trafiken, tänk då inte på besiktningsgubben. Kör bara som om du vore själv..
 

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Klarade mitt mc kort i tisdags :)
Men du, du behöver inte köra 50. Går lika bra om du ligger i 45km. (När jag körde upp nu så var vi 3 st, å jag kan lova dig att ingen av oss körde 50km/h, å alla klarade det utan problem) Det enda som gäller är att du håller blicken uppe hela tiden. Att du ber din körlärare att visa dig hur du ska förflytta blicken när du gör provet. Får du in det så är det inga problem alls för dig :) Kommer du klara galant.
Likaså gäller ju 70 & 90 bromsningarna. Ligg i 65 samt 85. Besikningsmannen ser ingen skillnad på de hastigheterna. Likaså där. blicken så långt bort du bara kan...
:tungan Var skitnervös, men så fort man satte sig på bågen så blir man lugn. Gör bara som du har gjort på körlektionerna. Ta det lugnt :tummenupp tänk att det bara är en vanlig lektion å när du väl klarar dig från teknikbanan å får komma ut å köra i trafiken, tänk då inte på besiktningsgubben. Kör bara som om du vore själv..

Grattis, och tack för ett bra och lugnande inlägg! Mycket bra!

Mer sånt!!!
 

jetson

Guest
Klarade mitt mc kort i tisdags :)
Men du, du behöver inte köra 50. Går lika bra om du ligger i 45km. (När jag körde upp nu så var vi 3 st, å jag kan lova dig att ingen av oss körde 50km/h, å alla klarade det utan problem) Det enda som gäller är att du håller blicken uppe hela tiden. Att du ber din körlärare att visa dig hur du ska förflytta blicken när du gör provet. Får du in det så är det inga problem alls för dig :) Kommer du klara galant.
Likaså gäller ju 70 & 90 bromsningarna. Ligg i 65 samt 85. Besikningsmannen ser ingen skillnad på de hastigheterna. Likaså där. blicken så långt bort du bara kan...
:tungan Var skitnervös, men så fort man satte sig på bågen så blir man lugn. Gör bara som du har gjort på körlektionerna. Ta det lugnt :tummenupp tänk att det bara är en vanlig lektion å när du väl klarar dig från teknikbanan å får komma ut å köra i trafiken, tänk då inte på besiktningsgubben. Kör bara som om du vore själv..

Tycker inte detta var något vidare tips :va... klarar man inte konbanorna i 50 får man träna mer. Självklart ska man använda motstyrning vid undanmanövern annars blir det väldigt mycket svårare "jobba med cykeln"..

Bromstestet tjänar du inget på 5 km/h ändå, finns ingen anledning att fuska där.

// Veteranen (körkort i 2 veckor) :D
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Tycker inte detta var något vidare tips :va... klarar man inte konbanorna i 50 får man träna mer. Självklart ska man använda motstyrning vid undanmanövern annars blir det väldigt mycket svårare "jobba med cykeln"..

Bromstestet tjänar du inget på 5 km/h ändå, finns ingen anledning att fuska där.

// Veteranen (körkort i 2 veckor) :D

45-48 km/h jfrt med 50 kan vara faktiskt göra körningen lättare
Tycker ditt inlägg var urdåligt ..... långt ifrån uppmuntrande
och positivt som man behöver när det går lite tungt

Min körlärare rekommenderade att man håller strax under 50 km/h på
högfarten.... blir lite lättare då
Även helt ok att ligga strax under 70 resp 90 på bromsprovet om man tycker det känns bättre :):)
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Många som övar och övar, kämpa på! :) Vad det gäller högfartsbanan rekommenderar jag att först öva in banan så den sitter med 45 km/h. Då menar jag inte så man "precis" klarar den, utan att den känns riktigt bra.

Därefter höjer man hastigheten till 50, 55, 60 etc. Vi tränade upp till 60 km/h, men då börjar det bli riktigt svårt och marginalerna är små (dvs en och annan kona som kan flyga). Det sköna är att man då vet att man kan sätta banan i 55 km/h och blir mindre nervös inför uppkörningen i 50 km/h. :tummenupp

Själv har jag haft kortet snart en vecka och idag blev det en tur på 20 mil i finvädret med matstopp vid Sundbyholms Slott; uteservering och småbåtshamn. Kämpa på med kortet för ni kommer inte att ångra er... det här har varit en grymt kul första vecka. Men kom ihåg att köra försiktigt när ni fixat uppkörningen, det är då som all erfarenhet skall samlas in. Jag har nämligen hört om 2 st nybakta lite småkaxiga personer som efter 1-2 veckor kört av vägen = mindre kaxiga nu antagligen. :wiggle

(Bild från dagens tankningspause)
 

Bifogat

  • P1000707_edit_crop_medium.jpg
    P1000707_edit_crop_medium.jpg
    236.8 KB · Visningar: 89

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Till Pibj01: Åker du in i undanmanövern i 50 km/h och avslutar banan i runt 45 så är det helt ok. Finns ingen anledning att försöka köra i 45 km/h från början till slut på uppkörningen. Besiktningsmannen har mer koll än man tror och vill han att du ska köra 50 km/h så kommer han låta dig göra om det. Säger som min körlärare jag hade förra året sa då jag frågade honom samma sak:
"Vill du slösa bort ett försök på att köra för långsamt så gör det."

Som du skriver så låter det som om du inte använder benen så mycket som man ska. Det är lättare att gunga med hojen i svängarna än att använda armarna för att styra runt konerna. Och du, glöm inte att skära genom gången innan undanmanövern. Det klarar du utan problem i 50-55 km/h på fyrans växel och kan därefter släppa av väldigt mycket av gasen till resten av banan och ändå ha god marginal med hastigheten
 

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Det klarar du utan problem i 50-55 km/h på fyrans växel och kan därefter släppa av väldigt mycket av gasen till resten av banan och ändå ha god marginal med hastigheten

Ang vilken växel man ska ha i... har läst lite här och var att man ska växla upp några växlar.

Min lärare säger att jag ska köra på 2an. (kör en BMW F650GS) Ner på 1an i vändningen och sedan 2an igen...
Vill ju inte gärna skita i att lyssna på honom då han antagligen kommer undra vad jag sysslar med när han sagt hur jag ska göra...
Samtidigt blir jag kluven när jag ser inlägg likt dina Quazar...

Vad säger ni andra?
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Det lättaste borde väl vara att fråga honom varför? Då måste du ha koll på gasen genom hela banan istället för att bara "glida" genom banan. Men som sagt, fråga honom varför han vill att du ska köra på låg växel. Du kanske kan testa båda och avgöra själv vilket som är lättast för dig?

edit: På körskolan jag körde på förra året så fick alla lära sig att köra banan på 4ans växel och vändningen på 2ans växel och sedan växla upp till 3ans växel på tillbakavägen mot bromsningen. Min körlärare hade bara haft 33 mc-elever sen han började som mc-lärare (var vanlig bil-trafiklärare innan) och 33 av dessa har klarat sig på sin enda uppkörning. Alltså 100% godkända. 3 av oss 4 som körde upp den dagen klarade sig så statstiken sjönk till 97,3% vilket fortfarande borde anses som toppenbra. Det räckte för att jag inte skulle ifrågasätta honom vad han än sa om mc-körning och det gick ju vägen för mig :)

Han mosade inte heller på med mc-lektioner.
Min kompis tog 8 st entimmarslektioner och jag tog 6 st.
 
Last edited:

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Ort
Järfälla
Hoj
bmw f 800 r
är det någon som har bra koll på placering in och igenom rondeller så skulle jag vara överlycklig för en förklaring.. både 2 filer och enfiliga.

ska jag placera mig nått speciellt in i rondellen, eller ligga mitt i?

hur ska jag tänka.. så att säga.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
En annan fråga.

På uppkörning bör man inte välta konerna på banorna. Hur ställer de sig till om man rör någon kon så den vickar, men ej välter? Nu menar jag inte att man drar med den en bit utan att den står kvar men är nära att välta...
 

Cameron

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-92, Yamaha, TDM 850
är det någon som har bra koll på placering in och igenom rondeller så skulle jag vara överlycklig för en förklaring.. både 2 filer och enfiliga.

ska jag placera mig nått speciellt in i rondellen, eller ligga mitt i?

hur ska jag tänka.. så att säga.

Ska man rakt fram eller höger lägger du dig till höger innan rondellen, följ sedan högerkanten och blinka ut ur rondellen. Kör du höger ska du givetvis blinka in i rondellen också.
Vid vänstersväng i rondell lägger du dig till vänster innan rondellen och blinkar vänster och håller vänster, efter att du passerat två utfarter i rondellen blinkar du höger och lägger dig till höger.

Vid två filer är det bäst att följa skyltarna, vet att det finns rondeller där man håller höger fil men kör vänster.
Blir lite osäker på tvåfilig rondell, nån mer får gärna kommentera.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Ang vilken växel man ska ha i... har läst lite här och var att man ska växla upp några växlar.

Min lärare säger att jag ska köra på 2an. (kör en BMW F650GS) Ner på 1an i vändningen och sedan 2an igen...
Vill ju inte gärna skita i att lyssna på honom då han antagligen kommer undra vad jag sysslar med när han sagt hur jag ska göra...
Samtidigt blir jag kluven när jag ser inlägg likt dina Quazar...

Vad säger ni andra?

vi körde ochså bmw och det räcker med att man kör på 2 ans växel och i vändningen ner på 1 an och sen full fart.
inspektören hör på motorn vilken hastighet du kör i.
fick köra om högfarten för att jag ej höll 50 utan runt 45,han hörde det direkt.
andra gången så tänkte jag,nu jävlar får det bära eller brista så jag hade mellan 55-60 i högfarten och kastade ner cykeln i undanmanövern men det gick:D:D
inspektören var nöjd som fan och sa bra,lite väl fort men du vågar att lägga ner cykeln och det gillar jag.:tummenupp

En annan fråga.

På uppkörning bör man inte välta konerna på banorna. Hur ställer de sig till om man rör någon kon så den vickar, men ej välter? Nu menar jag inte att man drar med den en bit utan att den står kvar men är nära att välta...

bara fullfölj banan,han ser på helheten....
är det första försöket så ber han dej nog att köra en gång till men avbryt aldrig utan bara fullfölj det hela:yoparty
 
Last edited:

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER-5
Har en undring om högfartsbanan. Jag klarar av den hyffsat bra i 45-50 (var iofs 3 veckor sen jag körde, kör idag igen så vi får väl se hur mycket jag tappat nu...), har lite svårt att hålla jämt hastighet men tar mig igenom. Jag kör på 3an ända fram till vändning, ner på 1:an, upp till 2:an eller 3:an när jag hinner innan bromsningen. Men jag vet inte vad det är som gäller på tillbakavägen, ska man ta serpentinen då också eller ska man bara köra raka vägen förbi då till inbromsningen? Har svårt att hinna upp i 50:a växla och allt i serpentinen innan bromskonerna... :-O

Och det nervösaste av allt för mig- bromsa i 70 och 90! Kommer jag stå på näsan i 90 nu idag och bryta allt som kan brytas för det är det jag ska göra idag bl a, bromsträna... hjälp! Innan läraren gått igenom _hur_ man bromsar skickade han bara iväg mig på banan för att lära mig hojen, 100% utan mc-erfarenhet gick det utmärkt att tokbromsa i 70-80 för då visste jag inte hur svårt det tydligen är... när jag fick veta hur man ska göra, fot-hand-koppling-raka mjuka armar- blicken rakt fram- lårknip om tanken, bara låser sig allt och det blir fel. Vet inte vad jag ville med detta sista... tips är det nog för sent för för jag åker snart :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ang vilken växel man ska ha i... har läst lite här och var att man ska växla upp några växlar.

Min lärare säger att jag ska köra på 2an. (kör en BMW F650GS) Ner på 1an i vändningen och sedan 2an igen...
Vill ju inte gärna skita i att lyssna på honom då han antagligen kommer undra vad jag sysslar med när han sagt hur jag ska göra...
Samtidigt blir jag kluven när jag ser inlägg likt dina Quazar...

Vad säger ni andra?

Då du innan inbromsningen skall göra dig bromsberedd så är det så mycket lättrare med en högre växel och släppa gasen utan att hojen motorbromsar ned till 35-40 på en gång (då det inte är tillåtet om man skall vara petig).
Fick även jag lära mig att köra banan på så hög växel jag hann med... helst 4-5:an.

Har en undring om högfartsbanan. Jag klarar av den hyffsat bra i 45-50 (var iofs 3 veckor sen jag körde, kör idag igen så vi får väl se hur mycket jag tappat nu...), har lite svårt att hålla jämt hastighet men tar mig igenom. Jag kör på 3an ända fram till vändning, ner på 1:an, upp till 2:an eller 3:an när jag hinner innan bromsningen. Men jag vet inte vad det är som gäller på tillbakavägen, ska man ta serpentinen då också eller ska man bara köra raka vägen förbi då till inbromsningen? Har svårt att hinna upp i 50:a växla och allt i serpentinen innan bromskonerna... :-O

Och det nervösaste av allt för mig- bromsa i 70 och 90! Kommer jag stå på näsan i 90 nu idag och bryta allt som kan brytas för det är det jag ska göra idag bl a, bromsträna... hjälp! Innan läraren gått igenom _hur_ man bromsar skickade han bara iväg mig på banan för att lära mig hojen, 100% utan mc-erfarenhet gick det utmärkt att tokbromsa i 70-80 för då visste jag inte hur svårt det tydligen är... när jag fick veta hur man ska göra, fot-hand-koppling-raka mjuka armar- blicken rakt fram- lårknip om tanken, bara låser sig allt och det blir fel. Vet inte vad jag ville med detta sista... tips är det nog för sent för för jag åker snart :)

Du skall köra serpentinen på vägen tillbaka också. Bara öva o öva o öva.
Man kan väl säga så här, visst, du kommer inte köra några serpentiner i verklig trafik men att inte känna sig pressad och faktiskt klara av serpentinen är en viktig del i att bli en bra mc-förare som inte får panik för minsta lilla. Så innan du nått lugnet med högfartsbanan så tycker jag att man skall svälja stoltheten och ta lektioner tills det sitter.

Samma sak med bromsningen, tänk på vad han lär dig, försök förstå varför och klarar du inte att bromsa i 90 så har du inte i trafiken att göra... jag gjorde en sån panikbromsning i 150km/h i helgen då en biljävel med släp bestämde sig för att göra en uvändning på landsväg, detta var på en 90-väg så hade du bara hållt hastigheten så hade samma situation hänt och du hade även då behövt panikbromsa. Så du skall klara det annars kan du hamna i situationer du inte bemästrar och då kan det gå RIKTIGT illa.
 
Last edited:

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Har en undring om högfartsbanan. Jag klarar av den hyffsat bra i 45-50 (var iofs 3 veckor sen jag körde, kör idag igen så vi får väl se hur mycket jag tappat nu...), har lite svårt att hålla jämt hastighet men tar mig igenom. Jag kör på 3an ända fram till vändning, ner på 1:an, upp till 2:an eller 3:an när jag hinner innan bromsningen. Men jag vet inte vad det är som gäller på tillbakavägen, ska man ta serpentinen då också eller ska man bara köra raka vägen förbi då till inbromsningen? Har svårt att hinna upp i 50:a växla och allt i serpentinen innan bromskonerna... :-O

Och det nervösaste av allt för mig- bromsa i 70 och 90! Kommer jag stå på näsan i 90 nu idag och bryta allt som kan brytas för det är det jag ska göra idag bl a, bromsträna... hjälp! Innan läraren gått igenom _hur_ man bromsar skickade han bara iväg mig på banan för att lära mig hojen, 100% utan mc-erfarenhet gick det utmärkt att tokbromsa i 70-80 för då visste jag inte hur svårt det tydligen är... när jag fick veta hur man ska göra, fot-hand-koppling-raka mjuka armar- blicken rakt fram- lårknip om tanken, bara låser sig allt och det blir fel. Vet inte vad jag ville med detta sista... tips är det nog för sent för för jag åker snart :)

måste du köra på 3 ans växel,gå ner 2 an så har du bar 2 växlar att hålla koll på.
kör på 2 an i högfarten och sen 2 korner innan vändningen går du ner på 1 an sen växlar du upp till 2 an och kör igenom kornerna innan du slutligen bromsar i 50 km/h.
man hinner inte se på hastighetsmätaren på tillbakavägen om man kör i rätt hastighet så där får man nästan lyssna på motorljudet.
när du gör bromsprov så skit i bromssträckan,bara du bromsar rätt så får det gärna bli några meter extra.
rak i ryggen-blicken långt fram-raka armar-koppling,handbroms,fotbroms.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top