Då är det där ändå ganska lugna "vansinnesgrejer"... själv så råkade jag ut för två riktiga idioter igår... eller vad sägs om usväng på en landsväg med släp.
Jag har svårt att hålla hastigheten på högfartsbanan, ligger kanske på 45 km/h. Min körskole lärare visar mig hur han gör och då åker han med rejäla svängar o snurrar runt konorna galant, när jag gör så klarar jag säkert i 40 km /h men ska det gå fortare så kan jag inte göra enl hans teori och ta ut svängarna, han säger att det är en viss teknik. Om jag ska öka farten så tappar jag hans teknik och det blir som typ när Ingemar Stenmark skulle ta sig ner får pisten. Man tar snabbaste vägen, alltså väkdigt nära konorna. Då går det snabbare det är då jag klarar 45 km/h. Frågan är nu om det är så att jag måste motstyra för att kunna använda hans teknik... han har inte nämt motstyrning men jag börjar känna att det kanske är det som fattas för att jag ska kunna få upp farten.... eller är det ok att köra som Stenmark?? Jag behöver ju komma upp i 50 så jag måste göra något för att komma dit...
Klarade mitt mc kort i tisdags
Men du, du behöver inte köra 50. Går lika bra om du ligger i 45km. (När jag körde upp nu så var vi 3 st, å jag kan lova dig att ingen av oss körde 50km/h, å alla klarade det utan problem) Det enda som gäller är att du håller blicken uppe hela tiden. Att du ber din körlärare att visa dig hur du ska förflytta blicken när du gör provet. Får du in det så är det inga problem alls för dig Kommer du klara galant.
Likaså gäller ju 70 & 90 bromsningarna. Ligg i 65 samt 85. Besikningsmannen ser ingen skillnad på de hastigheterna. Likaså där. blicken så långt bort du bara kan...
Var skitnervös, men så fort man satte sig på bågen så blir man lugn. Gör bara som du har gjort på körlektionerna. Ta det lugnt tänk att det bara är en vanlig lektion å när du väl klarar dig från teknikbanan å får komma ut å köra i trafiken, tänk då inte på besiktningsgubben. Kör bara som om du vore själv..
Grattis, och tack för ett bra och lugnande inlägg! Mycket bra!
Mer sånt!!!
Klarade mitt mc kort i tisdags
Men du, du behöver inte köra 50. Går lika bra om du ligger i 45km. (När jag körde upp nu så var vi 3 st, å jag kan lova dig att ingen av oss körde 50km/h, å alla klarade det utan problem) Det enda som gäller är att du håller blicken uppe hela tiden. Att du ber din körlärare att visa dig hur du ska förflytta blicken när du gör provet. Får du in det så är det inga problem alls för dig Kommer du klara galant.
Likaså gäller ju 70 & 90 bromsningarna. Ligg i 65 samt 85. Besikningsmannen ser ingen skillnad på de hastigheterna. Likaså där. blicken så långt bort du bara kan...
Var skitnervös, men så fort man satte sig på bågen så blir man lugn. Gör bara som du har gjort på körlektionerna. Ta det lugnt tänk att det bara är en vanlig lektion å när du väl klarar dig från teknikbanan å får komma ut å köra i trafiken, tänk då inte på besiktningsgubben. Kör bara som om du vore själv..
Tycker inte detta var något vidare tips ... klarar man inte konbanorna i 50 får man träna mer. Självklart ska man använda motstyrning vid undanmanövern annars blir det väldigt mycket svårare "jobba med cykeln"..
Bromstestet tjänar du inget på 5 km/h ändå, finns ingen anledning att fuska där.
// Veteranen (körkort i 2 veckor)
Det klarar du utan problem i 50-55 km/h på fyrans växel och kan därefter släppa av väldigt mycket av gasen till resten av banan och ändå ha god marginal med hastigheten
<massa text>
Vad säger ni andra?
är det någon som har bra koll på placering in och igenom rondeller så skulle jag vara överlycklig för en förklaring.. både 2 filer och enfiliga.
ska jag placera mig nått speciellt in i rondellen, eller ligga mitt i?
hur ska jag tänka.. så att säga.
Ang vilken växel man ska ha i... har läst lite här och var att man ska växla upp några växlar.
Min lärare säger att jag ska köra på 2an. (kör en BMW F650GS) Ner på 1an i vändningen och sedan 2an igen...
Vill ju inte gärna skita i att lyssna på honom då han antagligen kommer undra vad jag sysslar med när han sagt hur jag ska göra...
Samtidigt blir jag kluven när jag ser inlägg likt dina Quazar...
Vad säger ni andra?
En annan fråga.
På uppkörning bör man inte välta konerna på banorna. Hur ställer de sig till om man rör någon kon så den vickar, men ej välter? Nu menar jag inte att man drar med den en bit utan att den står kvar men är nära att välta...
Ang vilken växel man ska ha i... har läst lite här och var att man ska växla upp några växlar.
Min lärare säger att jag ska köra på 2an. (kör en BMW F650GS) Ner på 1an i vändningen och sedan 2an igen...
Vill ju inte gärna skita i att lyssna på honom då han antagligen kommer undra vad jag sysslar med när han sagt hur jag ska göra...
Samtidigt blir jag kluven när jag ser inlägg likt dina Quazar...
Vad säger ni andra?
Har en undring om högfartsbanan. Jag klarar av den hyffsat bra i 45-50 (var iofs 3 veckor sen jag körde, kör idag igen så vi får väl se hur mycket jag tappat nu...), har lite svårt att hålla jämt hastighet men tar mig igenom. Jag kör på 3an ända fram till vändning, ner på 1:an, upp till 2:an eller 3:an när jag hinner innan bromsningen. Men jag vet inte vad det är som gäller på tillbakavägen, ska man ta serpentinen då också eller ska man bara köra raka vägen förbi då till inbromsningen? Har svårt att hinna upp i 50:a växla och allt i serpentinen innan bromskonerna... :-O
Och det nervösaste av allt för mig- bromsa i 70 och 90! Kommer jag stå på näsan i 90 nu idag och bryta allt som kan brytas för det är det jag ska göra idag bl a, bromsträna... hjälp! Innan läraren gått igenom _hur_ man bromsar skickade han bara iväg mig på banan för att lära mig hojen, 100% utan mc-erfarenhet gick det utmärkt att tokbromsa i 70-80 för då visste jag inte hur svårt det tydligen är... när jag fick veta hur man ska göra, fot-hand-koppling-raka mjuka armar- blicken rakt fram- lårknip om tanken, bara låser sig allt och det blir fel. Vet inte vad jag ville med detta sista... tips är det nog för sent för för jag åker snart
Har en undring om högfartsbanan. Jag klarar av den hyffsat bra i 45-50 (var iofs 3 veckor sen jag körde, kör idag igen så vi får väl se hur mycket jag tappat nu...), har lite svårt att hålla jämt hastighet men tar mig igenom. Jag kör på 3an ända fram till vändning, ner på 1:an, upp till 2:an eller 3:an när jag hinner innan bromsningen. Men jag vet inte vad det är som gäller på tillbakavägen, ska man ta serpentinen då också eller ska man bara köra raka vägen förbi då till inbromsningen? Har svårt att hinna upp i 50:a växla och allt i serpentinen innan bromskonerna... :-O
Och det nervösaste av allt för mig- bromsa i 70 och 90! Kommer jag stå på näsan i 90 nu idag och bryta allt som kan brytas för det är det jag ska göra idag bl a, bromsträna... hjälp! Innan läraren gått igenom _hur_ man bromsar skickade han bara iväg mig på banan för att lära mig hojen, 100% utan mc-erfarenhet gick det utmärkt att tokbromsa i 70-80 för då visste jag inte hur svårt det tydligen är... när jag fick veta hur man ska göra, fot-hand-koppling-raka mjuka armar- blicken rakt fram- lårknip om tanken, bara låser sig allt och det blir fel. Vet inte vad jag ville med detta sista... tips är det nog för sent för för jag åker snart
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |