Körkort 2009

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Uppkörning nu på torsdag, börjar bli lite smått nervös.. :tungan

verkar bli regn under uppkörningen, jättekul:gnissla:gnissla:gnissla
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Någon som vet hur det blir vid riktigt dåligt väder på uppkörningen?

Då menar jag inte lite skvättande regn. (och ja, jag vet att man givetvis ska kunna köra i regn också).

Men senare i veckan, särskilt Torsdag skall det enligt prognosen bli riktigt blåsigt, och det känns ju som att vindbyar kan påverka framförallt lågfartsmanövrering.

Tas någon hänsyn till detta?

Min kollega körde upp i regn och blåsväder, i Tullinge, han fick ett TREDJE försök på lågfartsdelen! :) (Då satte han det!) Som sagt, beror nog helt på vilken kontrollant man får, som någon tidigare har skrivit! Lycka till!
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Samma här.. hmm,, kl 10:15 i Tullinge kör jag.. (och har sett prognoserna, ser ju ut att kunna blåsa rätt fint), därav frågan :)

Lycka till:) ska köra 8:15 i gävle, med uppvärmning från 6 eller 7. kanske behövs en uppvärmning efter uppvärmningen om körnningen ska gå bra om det regnar...:rolleyes:
 

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
Jag funderar på att köra upp på annan ort om inte trafikskolan kan lösa en tidigare uppkörning.. Ska man köra upp som privatist så är tidigaste uppkörningstiden 28Juli här i Göteborg. Sorgligt. Någon som har kört upp på annan ort? Funderar nämnligen på att hyra en mc och ett släp o dra det till uppkörningsorten ifråga. Alla tips, erfarenheter m.m. är välkommet då sommaren närmar sig med stormsteg :)
 

Patte987

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2008
Ort
Linköping
Hoj
KTM 640 SM -05
Korten fixat idag. Känns grymt skönt. Väldigt jobbigt att knalla omkring med svart skinnställ i 28grader i 5 timmar. Men det var det värt! Lycka till alla andra!
 

((Tobbe))

Bulten fotograf
Gick med
17 May 2008
Ort
segersta
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08+Kawa zx 600-96
5 timar för en uppkörning:va min tog 50 minuter plus körtid från&till körskolan:arsele
 

Patte987

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2008
Ort
Linköping
Hoj
KTM 640 SM -05
5 timar för en uppkörning:va min tog 50 minuter plus körtid från&till körskolan:arsele


Vi var 5 st från körskolan som körde. Vi började en timme innan med lite uppvärmning på konbanorna. Efter lite genomgång från inspektörerna och att alla hade kört manöverproven hade ca tre timmar gått. Sedan ut till vägverket där trafikdelen utgår ifrån. Där skulle 5 st köra a´30 minuter. Så runt 5 timmar blev det totalt.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Klarade körkortet idag! Trodde verkligen inte det. Började med säkerhetskontroll av lager och kraftöverföring, varav det första hade jag svårt för... Sen på lågfarten fick jag motorstopp första gången! Pinsamt! Fast sen klarade jag allt efter det. Så skönt!

Lycka till alla som håller på än! :)
 

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Ort
söder
Hoj
röd ;)
Klarade körkortet idag! Trodde verkligen inte det. Började med säkerhetskontroll av lager och kraftöverföring, varav det första hade jag svårt för... Sen på lågfarten fick jag motorstopp första gången! Pinsamt! Fast sen klarade jag allt efter det. Så skönt!

Lycka till alla som håller på än! :)

Har uppkörning i övermorrn. Va kollar man på kraftöverföring, det har inte jag fått lära mig :va
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Korten fixat idag. Känns grymt skönt. Väldigt jobbigt att knalla omkring med svart skinnställ i 28grader i 5 timmar. Men det var det värt! Lycka till alla andra!

Grattis! Kan tänka mig att det blev aningen svettigt... men nu har du lappen till friheten. :)

Klarade körkortet idag! Trodde verkligen inte det. Började med säkerhetskontroll av lager och kraftöverföring, varav det första hade jag svårt för... Sen på lågfarten fick jag motorstopp första gången! Pinsamt! Fast sen klarade jag allt efter det. Så skönt!

Lycka till alla som håller på än! :)

Härligt att du fixade kortet trots lite småstrul. Nerverna ställer ju alltid till det! Ta det lugnt i trafiken nu och fortsätt samla erfarenheter.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Oväder: Du kör ändå. Om du ges några lättnader finns det ingen som kan svara på då det beror på kontrollanten. Själv körde jag upp i hällregn och blev bara "varnad" att asfalten var väldigt blöt och hal vid 70 och 90 bromsningen.

Övertydlighet: På MC kan du inte vara nog så övertydlig... ibland önskade man att det fanns stora neonskyltar på hojen som visade vart jag tänkt köra. Bilister är mördare hela bunten.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
konfråga...hur många koner behöver man köpa så det räcker till övningskörandet....alltså är det undanmanöverbanan som kräver flest koner- hur många då, 8-10 st? eller fler?
ska åka och se om sportaffären har några..en undran till hur höga ska de max vara?30cm?? elelr lägre??? hur höga är de som VV använder vid uppkörning??
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Varför spendera pengar på dyra koner... samla på dig ett tiotal petflaskor, visst, de välter lättare men du skall ju inte röra de ändå.

Vattenfyller du de som ramlar de inte av vinden heller.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Varför spendera pengar på dyra koner... samla på dig ett tiotal petflaskor, visst, de välter lättare men du skall ju inte röra de ändå.

Vattenfyller du de som ramlar de inte av vinden heller.

funderade på pet men läste att de kunde fastna och man kunde vurpa...inget jag önskar pecis :död:näsblod....
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
konfråga...hur många koner behöver man köpa så det räcker till övningskörandet....alltså är det undanmanöverbanan som kräver flest koner- hur många då, 8-10 st? eller fler?
ska åka och se om sportaffären har några..en undran till hur höga ska de max vara?30cm?? elelr lägre??? hur höga är de som VV använder vid uppkörning??

VV'ets koner har jag för mig är runt 30-35 cm höga.

På Intersport kan man köpa 30 cm's koner; cirka 30 kr/st. Jag köpte mig 6 st när jag övade och klarade mig på dem. Högfartsbanan ställde jag bara upp vid ett tillfälle... strippad variant med bara undanmanövern.

Ska du köpa koner till hela högfartsbanan krävs 20 st.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
VV'ets koner har jag för mig är runt 30-35 cm höga.

På Intersport kan man köpa 30 cm's koner; cirka 30 kr/st. Jag köpte mig 6 st när jag övade och klarade mig på dem. Högfartsbanan ställde jag bara upp vid ett tillfälle... strippad variant med bara undanmanövern.

Ska du köpa koner till hela högfartsbanan krävs 20 st.

shit 20 st!!!! bah....då får jag köra med en strippad variant;)
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
I örebro finns en affär som heter varsam, ligger på Slottsgatan nedanför skatteverket. De sålde konor för 10 kr/st tidigare. Inte lika höga som vv:s men de funkar bra. Kolla där. Har höjt priset ser jag till 25:- Men finns 16.5 cm höga 24 st för 350 spänn.
 
Last edited:

PrincessLina

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Kristianstad (snart Hässleholm)
Hoj
Kawasaki GPZ 500s -92
hörrö fasiken nu imponerar du mig big time!!! före uppkörningen?!??!! shit strongt gjort! snacka om att vara fokuserad och adrenalinet måste ha flödat!:)

hoppas du ändå trots gips kan ta dig nån runda.:yoparty

haha, tackar! ja jag vet inte vad som hände, tänkte nog bara på att "jag måååste ha kortet". Satt å smajlade på akuten hela eftermiddagen sen ;-)

va de du som stod på näsan i Säve i torsdags? sjukt att du lyckades återhämta dig isåfall efter en sån grej! Jag va så nervös ända ifrån söndags tills torsdags så fastän jag inte klarade de så kändes de skönt att slippa vara nervös... Men nu är jag sjukt besviken på mig själv... Körskoleläraren sa att han inte kände igen mig.. o de gjorde inte jag heller.... bläääää :brinnerup

nej, det var inte jag. Jag gjorde det i kristianstad. Du ska se att du klarar det nästa gång! För mig var det också nervositeten som satte käppar i hjulet för mig första gången, men andra gången gick det bra för då visste man vad som skulle ske. Jag håller mina tummar för dig!
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top