påväg...har en bit kvar..är ju så feg med att svänga...och krypkörning..bläääää
övade idag på konbanan, undanmanövern och sedan landvägskörning och stadtrafik...de två sista går finfint men konbanorna...har som sagt en bit kvar rätt frustrerande
tog mitt i hudiksvall idag
Krypkörningen : Oerhört viktigt att hålla blicken långt fram !
Jag ritade upp några kryss på marken runt själva vändningen
som jag växlade och fäste blicken på allteftersom jag
vände
Funkade bra för mig i alla fall. Hade stora problem med
speciellt högersvängen i början men blev till slut lika bra som
vänster efter några timmars träning.
Fick en liten tipp inåt i vändningen på själva uppkörningen
men släppte upp kopplingen och gasade till lite så
fixade till sig.Gick lite för fort vid denna manöver men
ger inga anmärkningar då det bara visar att man kan
hantera cykeln
Högfarten : Försök "gunga dig" in i undanmanövern.....
Vid höger undanmanöver kom in lite från höger i
den raka korridoren innan undanmanövern för att
få en lite bågformad ingång ..... underlättar att få in
rätta gunget innan undanmanövern
Lycka till ! Jag är övertygad att du fixar det
klarade upp körningen idag! så jag kom precis in från första turen på min sötnos.
synd att vädret inte vill vara på min sida bara.. :/
Äntligen klarade jag uppkörningen, så himla skönt
Hade uppkörning i barkarby i förmiddags. Det blev fail =/
Ring och avboka era tider nu så jag kan ta dom =p
verkade finnas mycke tider här i hudik
kom folk från härnösand å sundsvall tom
sen va vi bara 5 som körde upp i tisdags med
brukar vara runt 7 normalt
Hade uppkörning i barkarby i förmiddags. Det blev fail =/
Ring och avboka era tider nu så jag kan ta dom =p
I förmiddags i Göteborg/Säve blev fyra körkortaspiranter mycket glada när inspektörn meddelade att deras status som aspiranter numer var upphävd och de kan äntligen titulera sig hojåkare på riktigt!
Jag var en av dem, de andra var Göran, Pierre och Jocke, supergrattis till dem och till ni andra som befinner er på rätt sida godkänd uppkörning.
fan va surt! I know that feeling! Va kuggade du på? Kom du ut på vägen? Ring VV och be dom kolla på närliggande uppkörningsplatser sen söker du bara upp ett ställe som hyr ut hojjar... I värsta fall får du hyra hojen i staden du bor i o slänga upp den på ett släp o köra dit den eller om någon kompis kan skjutsa dit dig på hojjen fast då kommer den sura kilometerkostnaden....
Klarade kortet igår i västerås och det regna som sjutton vart lite stressad av regnet och imman .
Efter säkerhetsakontrollen så fick jag köra manöverproven sen bromsningstestet i 70-90kmh tog ca 15min, han körde sen ca 30min med mig ute i trafiken, fick börja med en vänstersväng på stor väg med skymd sikt, mkt högerregeln på bostadsområden där det är 30kmh ,rondellkörning ,kluriga korsningar med anslutande cykelbanor med skymd sikt mm lite kort skrivet.
men det gick strålande så nu är man jätteglad han hade ingenting att klaga på sa han.
Har varit ute och åkt 10mil med frugan bakpå med min splitt nya zx6r-08 uttagen 09 vilken känsla
Så skönt satte ej min fot på en körskola, började och klarade allt på 2mån privat körde lite med svärfar, soppan som gick åt i båda hojjarna uppgick till
500kr då jag även tankade hans bike och bokförde det.
Lämp 220kr, teoriprov 220kr +, Uppkörning 1500kr, hämta ut körkortet 250kr ej säker på det beloppet kan vara + 80kr för kortet man tog på teorin? + 500kr bensin
Totalkostnad för körkortet 2690kr + ev 80kr till
Mvh Conny
Mvh Conny
Mitt kostade 7650 kr ( ej privatist , tog 4 st dubbellektioner på körskola)
I förmiddags i Göteborg/Säve blev fyra körkortaspiranter mycket glada när inspektörn meddelade att deras status som aspiranter numer var upphävd och de kan äntligen titulera sig hojåkare på riktigt!
Jag var en av dem, de andra var Göran, Pierre och Jocke, supergrattis till dem och till ni andra som befinner er på rätt sida godkänd uppkörning.
Klarade kortet igår i västerås och det regna som sjutton vart lite stressad av regnet och imman .
Efter säkerhetsakontrollen så fick jag köra manöverproven sen bromsningstestet i 70-90kmh tog ca 15min, han körde sen ca 30min med mig ute i trafiken, fick börja med en vänstersväng på stor väg med skymd sikt, mkt högerregeln på bostadsområden där det är 30kmh ,rondellkörning ,kluriga korsningar med anslutande cykelbanor med skymd sikt mm lite kort skrivet.
men det gick strålande så nu är man jätteglad han hade ingenting att klaga på sa han.
Har varit ute och åkt 10mil med frugan bakpå med min splitt nya zx6r-08 uttagen 09 vilken känsla
Så skönt satte ej min fot på en körskola, började och klarade allt på 2mån privat körde lite med svärfar, soppan som gick åt i båda hojjarna uppgick till
500kr då jag även tankade hans bike och bokförde det.
Lämp 220kr, teoriprov 220kr +, Uppkörning 1500kr, hämta ut körkortet 250kr ej säker på det beloppet kan vara + 80kr för kortet man tog på teorin? + 500kr bensin
Mvh Conny
Ojsan, vilken naturbegåvning, då får man gratulera till körkort, billigt också
Jag skulle behöva läsa om någon som utan att suttit på en mc i sitt liv (eller moppe för den delen) har klarat mc-kortet på en sommar med bara körskola för den sitsen sitter jag i... får inte tag i nån handledare så att nöta med privatkörning är bara att glömma. Kickstartade med 3-dagarskurs i april, har sedan tagit två lektioner och ska ta två till innan uppkörning om några veckor kan inte se hur det ska gå till just nu, skulle vara lite lugnande att veta att det är möjligt
Körskoleläraren är säker på att jag klarar det, annars skulle han inte släppa iväg mig till uppkörning säger han... han har ju statistik att tänka på. Högfartsdelen sitter som en smäck i 50 nu, lågfart 1:an känns ok, 2:an sådär. Men säkerhetskontrollen, och trafik! Trots att jag kört bil i 13 år är jag osäker på det. Livrädd när jag ska ut på större vägar, att få motorstopp, vingla omkull, få hjärnsläpp gällande högerregel och placering etc. Kommer vara så nervös så jag mår illa och knappt vet vad jag heter vid uppkörningen, skulle ge min vänsta arm för att klara a-lappen men det är nog inte det uppkörningsavrättaren, jag menar förrättaren kväver av en... nej visst ja, svårt att köra i det skicket.
Jag tillhör den skaran
Hade aldrig kört MC men haft bilkort i 20 år
Kört enbart med körskola (fanns ingen lämplig privat handledare tillgänglig för mig)
Mina körlektioner med körskolan ( totalt 4 st dubbellektioner = 8x60 min)
gav mig otroligt mycket som ingen privat handledare skulle kunna ge !
Tips om bromsberedskap, placeringar m.m.
Många tror att körning med privat handledare ger så mycket....
Mängdträning och körvana ja , men många moment som körskolan lär ut
som tex placering och bromsberedskap "glöms" många ggr bort vid privat
övn körning.
Det bästa är ju att kombinera privat och körskola givetvis.
Manöverdelen tränade jag i stort sett bara själv med lite tips från körskolan
vid 1:a körövningen.
Om körskolläraren tycker du är mogen för uppkörningen så är det så !
Jag kände mig osäker och nervös men min körskollärare tyckte jag var redo
för uppkörning 2/6 .
"Bearbeteade" min nervositet genom att träna och åter träna på
manöverdelen.....
2/6 så fick jag sen det efterlängtade kortet . Min 1:a körlektion med körskolan hade jag 11/5 men före den så hade jag nött på med lågfarten
och högfarten i några veckor
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |