Körkort 2009

PrincessLina

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Kristianstad (snart Hässleholm)
Hoj
Kawasaki GPZ 500s -92
påväg...har en bit kvar..är ju så feg med att svänga...och krypkörning..bläääää :rolleyes:
övade idag på konbanan, undanmanövern och sedan landvägskörning och stadtrafik...de två sista går finfint men konbanorna...har som sagt en bit kvar:( rätt frustrerande:p

Jag förstår precis hur du känner dig! Konbanorna var också det jag hade problem med, och jag var med minst sagt frustrerad!! Det är bara å öva å öva. Krypkör och sväng runt på en stor yta utan koner först tills du blir riktigt bekväm på hojen. Rätt som det är så släpper det (bokstavligt talat så vaknade jag upp å klarade det en vacker dag) och du kommer tycka det är busenkelt sen =) :banana
 

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Ort
söder
Hoj
röd ;)
Hade uppkörning i barkarby i förmiddags. Det blev fail =/
Ring och avboka era tider nu så jag kan ta dom =p
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Krypkörningen : Oerhört viktigt att hålla blicken långt fram !
Jag ritade upp några kryss på marken runt själva vändningen
som jag växlade och fäste blicken på allteftersom jag
vände
Funkade bra för mig i alla fall. Hade stora problem med
speciellt högersvängen i början men blev till slut lika bra som
vänster efter några timmars träning.
Fick en liten tipp inåt i vändningen på själva uppkörningen
men släppte upp kopplingen och gasade till lite så
fixade till sig.Gick lite för fort vid denna manöver men
ger inga anmärkningar då det bara visar att man kan
hantera cykeln

Högfarten : Försök "gunga dig" in i undanmanövern.....
Vid höger undanmanöver kom in lite från höger i
den raka korridoren innan undanmanövern för att
få en lite bågformad ingång ..... underlättar att få in
rätta gunget innan undanmanövern

Lycka till ! Jag är övertygad att du fixar det

åh tackar för tipsen! ska ha det i minnet när jag ska ut igen och traggla:) jag ahr som du väääldigt svårt med högesväng i konbanan, tror jag ska tippa :gnissla så jäkla harig...vill verkligen int etippa.
ska traggla mer på det och på undanmanövern har jag svårare att svänga till vänster, även om jag bara kan ta den i 30 än så åker mittenkonen då foten, däcket eller centralstödet tar det:(

klarade upp körningen idag! så jag kom precis in från första turen på min sötnos.
synd att vädret inte vill vara på min sida bara.. :/

gratulererar:tummenupp

Äntligen klarade jag uppkörningen, så himla skönt:D

Gratulationer till dig med:):tummenupp
 
Last edited:

retyu

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Ort
enånger
Hoj
dorsoduro -09
Hade uppkörning i barkarby i förmiddags. Det blev fail =/
Ring och avboka era tider nu så jag kan ta dom =p

verkade finnas mycke tider här i hudik
kom folk från härnösand å sundsvall tom
sen va vi bara 5 som körde upp i tisdags med
brukar vara runt 7 normalt
 

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Ort
söder
Hoj
röd ;)
verkade finnas mycke tider här i hudik
kom folk från härnösand å sundsvall tom
sen va vi bara 5 som körde upp i tisdags med
brukar vara runt 7 normalt

Ringde o kolla där med en körskola om de hyr ut mc endast för uppkörning men de gjorde de inte. Ska ringa de andra två skolorna i morron.
Tips på andra uppkörningsplattser i närheten av Stockholm är välkommet för här verkar de ju helt sönderbokat :huvet
Finns de nån lista på uppkörningsplatser på vvs hemsida? jag hittar ingen...

Edit: Hitta lista här:

http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____823.aspx
 
Last edited:

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
Hade uppkörning i barkarby i förmiddags. Det blev fail =/
Ring och avboka era tider nu så jag kan ta dom =p

fan va surt! I know that feeling! Va kuggade du på? Kom du ut på vägen? Ring VV och be dom kolla på närliggande uppkörningsplatser sen söker du bara upp ett ställe som hyr ut hojjar... I värsta fall får du hyra hojen i staden du bor i o slänga upp den på ett släp o köra dit den eller om någon kompis kan skjutsa dit dig på hojjen fast då kommer den sura kilometerkostnaden....
 

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Då var det klart!

I förmiddags i Göteborg/Säve blev fyra körkortaspiranter mycket glada när inspektörn meddelade att deras status som aspiranter numer var upphävd och de kan äntligen titulera sig hojåkare på riktigt!

Jag var en av dem, de andra var Göran, Pierre och Jocke, supergrattis till dem och till ni andra som befinner er på rätt sida godkänd uppkörning.
 

aundray

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
--
I förmiddags i Göteborg/Säve blev fyra körkortaspiranter mycket glada när inspektörn meddelade att deras status som aspiranter numer var upphävd och de kan äntligen titulera sig hojåkare på riktigt!

Jag var en av dem, de andra var Göran, Pierre och Jocke, supergrattis till dem och till ni andra som befinner er på rätt sida godkänd uppkörning.

Då va det er dom spelade en låt för på bandit rock! Grattis.
 

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Ort
söder
Hoj
röd ;)
fan va surt! I know that feeling! Va kuggade du på? Kom du ut på vägen? Ring VV och be dom kolla på närliggande uppkörningsplatser sen söker du bara upp ett ställe som hyr ut hojjar... I värsta fall får du hyra hojen i staden du bor i o slänga upp den på ett släp o köra dit den eller om någon kompis kan skjutsa dit dig på hojjen fast då kommer den sura kilometerkostnaden....

Kugga vid en vejningsplikt, skulle ut på en 70-väg. Kom en bil från vänster men jag trodde jag skulle hinna/hans fart var lägre så jag körde ut (man vill ju inte kugga på att man är slö). Gubben i bilen kom snabbt upp i häcken och tuta. Där kända man: jaha hej då kkort. De va på vägen tillbaka me typ 5 minuter kvar. Allt annat hade gått galant. :huvet

Jag fattar att jag blev underkänd och förättaren va väldigt vettig/trevlig så jag har bara mig själv att skylla. Det jag inte fattar är varför man gör sånnadär idiot grejer bara för att det är uppkörning :va

Jag tror jag ska satsa på ljusdal för nästa försök om jag inte får tag på nån tid i sthlm, nån som kört upp där?

Ska ringa o tjata vidare på vv imorrn... :gnissla
 

mr cossie

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Sura
Hoj
Kawasaki ZX6R -08 uttagen 09
Yeeeees

Klarade kortet igår i västerås och det regna som sjutton vart lite stressad av regnet och imman .
Efter säkerhetsakontrollen så fick jag köra manöverproven sen bromsningstestet i 70-90kmh tog ca 15min, han körde sen ca 30min med mig ute i trafiken, fick börja med en vänstersväng på stor väg med skymd sikt, mkt högerregeln på bostadsområden där det är 30kmh ,rondellkörning ,kluriga korsningar med anslutande cykelbanor med skymd sikt mm lite kort skrivet.

men det gick strålande så nu är man jätteglad han hade ingenting att klaga på sa han.

Har varit ute och åkt 10mil med frugan bakpå med min splitt nya zx6r-08 uttagen 09 vilken känsla:yoparty

Så skönt satte ej min fot på en körskola, började och klarade allt på 2mån privat körde lite med svärfar, soppan som gick åt i båda hojjarna uppgick till
500kr då jag även tankade hans bike och bokförde det.

Lämp 220kr, teoriprov 220kr +, Uppkörning 1500kr, hämta ut körkortet 250kr ej säker på det beloppet kan vara + 80kr för kortet man tog på teorin? + 500kr bensin

Totalkostnad för körkortet 2690kr + ev 80kr till :banana

Mvh Conny
 
Last edited:

100

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen för tillfället.
hehe, stort grattis till alla som fixat kortet redan :tummenupp

själv börjar jag bli dålig i magen också, har min uppkörning nästa vecka på torsdag :huvet

vill bara få skitet gjort och om man inte fixar det är hela sommaren förstörd i väntan på att få ta det där jävla skit kortet någon gång :gnissla

Först gick högfartsbanan utan problem, sen när jag börja träna lågfartsbanan så gick den bra, men jag sög på högfartsbanan, alltid en konjävel som gick ner, så man får se hur det går på uppkörningen nu xD
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Klarade kortet igår i västerås och det regna som sjutton vart lite stressad av regnet och imman .
Efter säkerhetsakontrollen så fick jag köra manöverproven sen bromsningstestet i 70-90kmh tog ca 15min, han körde sen ca 30min med mig ute i trafiken, fick börja med en vänstersväng på stor väg med skymd sikt, mkt högerregeln på bostadsområden där det är 30kmh ,rondellkörning ,kluriga korsningar med anslutande cykelbanor med skymd sikt mm lite kort skrivet.

men det gick strålande så nu är man jätteglad han hade ingenting att klaga på sa han.

Har varit ute och åkt 10mil med frugan bakpå med min splitt nya zx6r-08 uttagen 09 vilken känsla:yoparty

Så skönt satte ej min fot på en körskola, började och klarade allt på 2mån privat körde lite med svärfar, soppan som gick åt i båda hojjarna uppgick till
500kr då jag även tankade hans bike och bokförde det.

Lämp 220kr, teoriprov 220kr +, Uppkörning 1500kr, hämta ut körkortet 250kr ej säker på det beloppet kan vara + 80kr för kortet man tog på teorin? + 500kr bensin

Totalkostnad för körkortet 2690kr + ev 80kr till :banana

Mvh Conny

Mitt kostade 7650 kr ( ej privatist , tog 4 st dubbellektioner på körskola)
 

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Totalkostnad för körkortet 2690kr + ev 80kr till :banana

Mvh Conny

Mitt kostade 7650 kr ( ej privatist , tog 4 st dubbellektioner på körskola)

FAAn vad bra du måste vara då Conny....:Bugar Har fått för mig att priset på körkortet inte är ett mått på hur duktig mc-förare man är, trots detta hör man hela tiden en massa snack om hur få lektioner eller inga alls folk har tagit.

I know.. nu lät jag lite bitter (lite som Krister) men jag kunde inte låta bli, Conny verkade ju även haft en oootroligt klurig trafikdel som han ändå klarade utan några som helst problem. Big ups my man, Big ups :Bugar....
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
I förmiddags i Göteborg/Säve blev fyra körkortaspiranter mycket glada när inspektörn meddelade att deras status som aspiranter numer var upphävd och de kan äntligen titulera sig hojåkare på riktigt!

Jag var en av dem, de andra var Göran, Pierre och Jocke, supergrattis till dem och till ni andra som befinner er på rätt sida godkänd uppkörning.

Grattis! Jag tror jag mötte en av er där ute på småvägarna bakom kyrkan när jag övningskörde. Dock hade han med sig 2st förarprövare, måste väl ha varit någon ny som hängde på o kikade hur det gick till?

Har själv uppkörning där ute nu på onsdag.. börjar bli lite smånervös inför det måste jag säga :s
 
Last edited:

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER-5
Klarade kortet igår i västerås och det regna som sjutton vart lite stressad av regnet och imman .
Efter säkerhetsakontrollen så fick jag köra manöverproven sen bromsningstestet i 70-90kmh tog ca 15min, han körde sen ca 30min med mig ute i trafiken, fick börja med en vänstersväng på stor väg med skymd sikt, mkt högerregeln på bostadsområden där det är 30kmh ,rondellkörning ,kluriga korsningar med anslutande cykelbanor med skymd sikt mm lite kort skrivet.

men det gick strålande så nu är man jätteglad han hade ingenting att klaga på sa han.

Har varit ute och åkt 10mil med frugan bakpå med min splitt nya zx6r-08 uttagen 09 vilken känsla:yoparty

Så skönt satte ej min fot på en körskola, började och klarade allt på 2mån privat körde lite med svärfar, soppan som gick åt i båda hojjarna uppgick till
500kr då jag även tankade hans bike och bokförde det.

Lämp 220kr, teoriprov 220kr +, Uppkörning 1500kr, hämta ut körkortet 250kr ej säker på det beloppet kan vara + 80kr för kortet man tog på teorin? + 500kr bensin

Totalkostnad för körkortet 2690kr + ev 80kr till :banana

Mvh Conny


Ojsan, vilken naturbegåvning, då får man gratulera till körkort, billigt också :)

Jag skulle behöva läsa om någon som utan att suttit på en mc i sitt liv (eller moppe för den delen) har klarat mc-kortet på en sommar med bara körskola för den sitsen sitter jag i... får inte tag i nån handledare så att nöta med privatkörning är bara att glömma. Kickstartade med 3-dagarskurs i april, har sedan tagit två lektioner och ska ta två till innan uppkörning om några veckor :gnissla kan inte se hur det ska gå till just nu, skulle vara lite lugnande att veta att det är möjligt :)

Körskoleläraren är säker på att jag klarar det, annars skulle han inte släppa iväg mig till uppkörning säger han... han har ju statistik att tänka på. Högfartsdelen sitter som en smäck i 50 nu, lågfart 1:an känns ok, 2:an sådär. Men säkerhetskontrollen, och trafik! :gnissla Trots att jag kört bil i 13 år är jag osäker på det. Livrädd när jag ska ut på större vägar, att få motorstopp, vingla omkull, få hjärnsläpp gällande högerregel och placering etc. Kommer vara så nervös så jag mår illa och knappt vet vad jag heter vid uppkörningen, skulle ge min vänsta arm för att klara a-lappen men det är nog inte det uppkörningsavrättaren, jag menar förrättaren kväver av en... nej visst ja, svårt att köra i det skicket.:va
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Ojsan, vilken naturbegåvning, då får man gratulera till körkort, billigt också :)

Jag skulle behöva läsa om någon som utan att suttit på en mc i sitt liv (eller moppe för den delen) har klarat mc-kortet på en sommar med bara körskola för den sitsen sitter jag i... får inte tag i nån handledare så att nöta med privatkörning är bara att glömma. Kickstartade med 3-dagarskurs i april, har sedan tagit två lektioner och ska ta två till innan uppkörning om några veckor :gnissla kan inte se hur det ska gå till just nu, skulle vara lite lugnande att veta att det är möjligt :)

Körskoleläraren är säker på att jag klarar det, annars skulle han inte släppa iväg mig till uppkörning säger han... han har ju statistik att tänka på. Högfartsdelen sitter som en smäck i 50 nu, lågfart 1:an känns ok, 2:an sådär. Men säkerhetskontrollen, och trafik! :gnissla Trots att jag kört bil i 13 år är jag osäker på det. Livrädd när jag ska ut på större vägar, att få motorstopp, vingla omkull, få hjärnsläpp gällande högerregel och placering etc. Kommer vara så nervös så jag mår illa och knappt vet vad jag heter vid uppkörningen, skulle ge min vänsta arm för att klara a-lappen men det är nog inte det uppkörningsavrättaren, jag menar förrättaren kväver av en... nej visst ja, svårt att köra i det skicket.:va


Jag tillhör den skaran :)
Hade aldrig kört MC men haft bilkort i 20 år
Kört enbart med körskola (fanns ingen lämplig privat handledare tillgänglig för mig)
Mina körlektioner med körskolan ( totalt 4 st dubbellektioner = 8x60 min)
gav mig otroligt mycket som ingen privat handledare skulle kunna ge !
Tips om bromsberedskap, placeringar m.m.
Många tror att körning med privat handledare ger så mycket....
Mängdträning och körvana ja , men många moment som körskolan lär ut
som tex placering och bromsberedskap "glöms" många ggr bort vid privat
övn körning.
Det bästa är ju att kombinera privat och körskola givetvis.

Manöverdelen tränade jag i stort sett bara själv med lite tips från körskolan
vid 1:a körövningen.
Om körskolläraren tycker du är mogen för uppkörningen så är det så !
Jag kände mig osäker och nervös men min körskollärare tyckte jag var redo
för uppkörning 2/6 .
"Bearbeteade" min nervositet genom att träna och åter träna på
manöverdelen.....
2/6 så fick jag sen det efterlängtade kortet . Min 1:a körlektion med körskolan hade jag 11/5 men före den så hade jag nött på med lågfarten
och högfarten i några veckor
 
Last edited:

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER-5
Jag tillhör den skaran :)
Hade aldrig kört MC men haft bilkort i 20 år
Kört enbart med körskola (fanns ingen lämplig privat handledare tillgänglig för mig)
Mina körlektioner med körskolan ( totalt 4 st dubbellektioner = 8x60 min)
gav mig otroligt mycket som ingen privat handledare skulle kunna ge !
Tips om bromsberedskap, placeringar m.m.
Många tror att körning med privat handledare ger så mycket....
Mängdträning och körvana ja , men många moment som körskolan lär ut
som tex placering och bromsberedskap "glöms" många ggr bort vid privat
övn körning.
Det bästa är ju att kombinera privat och körskola givetvis.

Manöverdelen tränade jag i stort sett bara själv med lite tips från körskolan
vid 1:a körövningen.
Om körskolläraren tycker du är mogen för uppkörningen så är det så !
Jag kände mig osäker och nervös men min körskollärare tyckte jag var redo
för uppkörning 2/6 .
"Bearbeteade" min nervositet genom att träna och åter träna på
manöverdelen.....
2/6 så fick jag sen det efterlängtade kortet . Min 1:a körlektion med körskolan hade jag 11/5 men före den så hade jag nött på med lågfarten
och högfarten i några veckor

Ja det är möjligt att jag helt enkelt ska lita på att körskoleläraren ser om man är mogen eller ej. Lite imponerad är jag samtidigt av mig själv :D eftersom jag _aldrig_ trodde att jag skulle få bukt med åbäket till hoj i början då den väger mer än 4 gånger så mycket som jag själv men nu känns det ok. Jag har fördelen att vara lång. Men ändå, nervig. Något nöta blir det inte av för min del mellan skolans lektioner alls eftersom jag inte har nånstans där jag kan träna konbana utan handledare privat... hur/var nötte du lågfart och högfart själv innan första lektionen med skolan om du inte har handledare? Min hoj står på altan och samlar pollen nu tills jag har lappen i handen, kommer inte bli av att nöta ens lågfartsbana mellan lektionerna och körskolan har så fulltecknat att det max går att klämma in 3 lektioner till innan uppkörning.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top