Körkort 2009

mr cossie

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Sura
Hoj
Kawasaki ZX6R -08 uttagen 09
Hejsan tack allihopa meningen var inte att skryta med mitt låga pris på körkortet utan att visa att det faktiskt går att ta kort billigt oxå om man besitter vissa grundkunskaper. jag har haft körkort sen 1992 och har aldrig kört mc förrut men för ca 3år sen började jag motionsköra cross på crossbana på den vägen blev det mc kort efter att jag la ner crossåkat pga mkt skador jag ådrog mig.
så jag har cross åkat mkt att tacka för just mc känslan det gav väldigt mkt för att bla kunna bromsa rätt å ha bra balans på hojjen , själva trafikdelen har man ju i bagaget efter så mkt övning i bil enda jag läst på om är fordonsplacering av mcn lycka till nu alla som håller på med kortet!

Mvh Conny


Ojsan, vilken naturbegåvning, då får man gratulera till körkort, billigt också :)

Jag skulle behöva läsa om någon som utan att suttit på en mc i sitt liv (eller moppe för den delen) har klarat mc-kortet på en sommar med bara körskola för den sitsen sitter jag i... får inte tag i nån handledare så att nöta med privatkörning är bara att glömma. Kickstartade med 3-dagarskurs i april, har sedan tagit två lektioner och ska ta två till innan uppkörning om några veckor :gnissla kan inte se hur det ska gå till just nu, skulle vara lite lugnande att veta att det är möjligt :)

Körskoleläraren är säker på att jag klarar det, annars skulle han inte släppa iväg mig till uppkörning säger han... han har ju statistik att tänka på. Högfartsdelen sitter som en smäck i 50 nu, lågfart 1:an känns ok, 2:an sådär. Men säkerhetskontrollen, och trafik! :gnissla Trots att jag kört bil i 13 år är jag osäker på det. Livrädd när jag ska ut på större vägar, att få motorstopp, vingla omkull, få hjärnsläpp gällande högerregel och placering etc. Kommer vara så nervös så jag mår illa och knappt vet vad jag heter vid uppkörningen, skulle ge min vänsta arm för att klara a-lappen men det är nog inte det uppkörningsavrättaren, jag menar förrättaren kväver av en... nej visst ja, svårt att köra i det skicket.:va
 

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
Ojsan, vilken naturbegåvning, då får man gratulera till körkort, billigt också :)

Jag skulle behöva läsa om någon som utan att suttit på en mc i sitt liv (eller moppe för den delen) har klarat mc-kortet på en sommar med bara körskola för den sitsen sitter jag i... får inte tag i nån handledare så att nöta med privatkörning är bara att glömma. Kickstartade med 3-dagarskurs i april, har sedan tagit två lektioner och ska ta två till innan uppkörning om några veckor :gnissla kan inte se hur det ska gå till just nu, skulle vara lite lugnande att veta att det är möjligt :)

Körskoleläraren är säker på att jag klarar det, annars skulle han inte släppa iväg mig till uppkörning säger han... han har ju statistik att tänka på. Högfartsdelen sitter som en smäck i 50 nu, lågfart 1:an känns ok, 2:an sådär. Men säkerhetskontrollen, och trafik! :gnissla Trots att jag kört bil i 13 år är jag osäker på det. Livrädd när jag ska ut på större vägar, att få motorstopp, vingla omkull, få hjärnsläpp gällande högerregel och placering etc. Kommer vara så nervös så jag mår illa och knappt vet vad jag heter vid uppkörningen, skulle ge min vänsta arm för att klara a-lappen men det är nog inte det uppkörningsavrättaren, jag menar förrättaren kväver av en... nej visst ja, svårt att köra i det skicket.:va

Jag gjorde exakt detta. Tog kortet den 29e april 2009, så har precis firat 1månad med kortet :)
Tog 4st 90min lektioner hos Farsta Trafikskola. Har aldrig ens kört moppe med växlar (endast eu-moppe gas & broms), bara haft bilkörkort i 5år.
Körde lektion lördag, söndag, måndag, tisdag samt uppkörning onsdag.
Så det kommer nog gå bra, inga konstigheter! :tummenupp
Lycka till så ses vi på vägarna i sommar :)
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Tog kortet för begränsad idag:)

vi var 7 stycken som började, en misslyckades med högfartsdelen. tror att alla andra klarade stadskörningen. blött väder var inte så kul:gnissla
 

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER-5
Jag gjorde exakt detta. Tog kortet den 29e april 2009, så har precis firat 1månad med kortet :)
Tog 4st 90min lektioner hos Farsta Trafikskola. Har aldrig ens kört moppe med växlar (endast eu-moppe gas & broms), bara haft bilkörkort i 5år.
Körde lektion lördag, söndag, måndag, tisdag samt uppkörning onsdag.
Så det kommer nog gå bra, inga konstigheter! :tummenupp
Lycka till så ses vi på vägarna i sommar :)

Där ser man, tack :) Hoppas jag också har kortet om några veckor, i så fall bär det av till stugan i skåne redan när kortet är 3 dagar gammalt för hur skulle jag kunna låta hojen stå en vecka och istället sätta mig i bilen med familjen ner dit? :D
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Ja det är möjligt att jag helt enkelt ska lita på att körskoleläraren ser om man är mogen eller ej. Lite imponerad är jag samtidigt av mig själv :D eftersom jag _aldrig_ trodde att jag skulle få bukt med åbäket till hoj i början då den väger mer än 4 gånger så mycket som jag själv men nu känns det ok. Jag har fördelen att vara lång. Men ändå, nervig. Något nöta blir det inte av för min del mellan skolans lektioner alls eftersom jag inte har nånstans där jag kan träna konbana utan handledare privat... hur/var nötte du lågfart och högfart själv innan första lektionen med skolan om du inte har handledare? Min hoj står på altan och samlar pollen nu tills jag har lappen i handen, kommer inte bli av att nöta ens lågfartsbana mellan lektionerna och körskolan har så fulltecknat att det max går att klämma in 3 lektioner till innan uppkörning.

Tränade själv på kvällstid och helger på en stor parkering på ett industriområde
Ritade upp banorna och satte ut egna koner
Vet att man i lagens mening måste ha en handledare om man inte är i ett
inhängnat område..... :va
Tog varje gång dit MC:n med bil och släpvagn
En kväll körde en polisbil förbi , stannade upp ett tag men forstatte sen
utan att bry sig
En normal polis som ser att jag tränar och har tagit dit MC:n på släpvagn
bryr sig inte...... men visst finns risken att man kan åka dit
Jag tog i alla fall denna risk för att träna och träna själv och det är jag glad för
Hade jag bara kört 100% med körskolan hade jag inte varit mogen för ngn uppkörning 2/6... dessutom betydligt fattigare
Om du redan har en egen cykel så rekommenderar jag starkt att du försöker
träna manöverdelen på egen hand !
Varför använder du inte den med körskolan också ?? Blir ju billigare lektions
kostnad dessutom..... Förutsatt att du har en egen MC över 700cm3 då

Se också till att planera in en sista körlektion med skolan typ 1-4 dagar före
uppkörningen dvs inte för många dagar mellan sista lektionen och uppkörningen.Är ju bra att känna att man nyligen varit och kört innan
uppkörningsdagen :)
 
Last edited:

_Rick_

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Yamaha XT660X
Grattis ni som tagit kortet :)

Jag håller på att köra på skola nu. kört 2 dubbellektioner med manövrering.

Krypkörningen har jag svårt med alltså.. Högfartsbanan börjar sitta lite bättre och den skall jag nog bemästra strax. Men krypkörningen.. Känns ju lite surt att lägga dubbellektion efter dubbellektion bara för att träna krypkörning.

Trafiken skall nog gå bra...

hade ju vart kul med mc kort i år. Även om jag isf tar det sent på året. Men MC kan man ju köra ända till oktober iaf :)
 

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
Min trafikskola bokade en ny uppkörningstid till mig den 17juni i göteborg! Då måste det sitta annars vet jag inte vad jag tar mig till :) hoppas bara att jag är betydligt mindre nervös då. ;)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag tror inte man skall stirra sig så blind på vad andra har lagt ned i kostnad på sitt körkort. Med jämförelse med vissa här så var mitt körkort snor-jävla-skit-mega-dyrt... men det är för att det inte trillade ned med lite knep o knåp från början utan jag fick nöta mycket krypövningar innan det satt... men så har jag lite problem med rörligheten i kroppen överhuvudtaget också. (sned rygg)

Men det viktigaste är att man ser till om kursen man går ger något eller om det känns som att man blir lurad hela tiden, för mig så gav det något hela tiden och jag förstod hur de lärde mig att lära mig... för de kan inte bara ge ett facit utan man måste förstå varför man skall göra på vissa sätt också.

Så kör på och ta lektioner om ni känner att ni har kvar att lära, men säger läraren att ni är redo så kör på. :tummenupp
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Min körskola rekommenderade mig att träna manöverdelen
mycket själv för att just hålla kostnaderna nere....

I mitt fall har jag säkert lagt ned 25-30 timmar
i egen träning på manöverdelen innan jag kände att jag
behärskade lågfart,högfart och bromsning till 100%
Hade ju som sagt aldrig suttit på en MC tidigare :D

Allt satt ju sedan klockrent av ovanstående på uppkörningen
trots nervositeten :)
 
Last edited:

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Men det viktigaste är att man ser till om kursen man går ger något eller om det känns som att man blir lurad hela tiden, för mig så gav det något hela tiden och jag förstod hur de lärde mig att lära mig... för de kan inte bara ge ett facit utan man måste förstå varför man skall göra på vissa sätt också.

Så kör på och ta lektioner om ni känner att ni har kvar att lära, men säger läraren att ni är redo så kör på. :tummenupp

Känns bara onödigt att lägga ned massa pengar på att träna på något med
körskolan som man kan göra själv (jag avser då manöverdelen)
Bra att få tips ibörjan av ngn kunnig helt klart men sen måsta man
träna in det och få en automatik i det hela.... onödigt att ha med körskolan
där då.Denna träning kan man ju göra sen när det passar en själv....
Sen när man lagt ned en massa timmar och tränat själv gör man en slutlig
avcheckning med körskolan
Så gjorde jag och så rekommenderade min körskola att göra också :tummenupp
 
Last edited:

jetson

Guest
En av dom saker jag kommer ihåg från mc-boken är

"Lite stress höjer prestationsförmågan"

Tänk på det på uppkörningen :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Känns bara onödigt att lägga ned massa pengar på att träna på något med
körskolan som man kan göra själv (jag avser då manöverdelen)
Bra att få tips ibörjan av ngn kunnig helt klart men sen måsta man
träna in det och få en automatik i det hela.... onödigt att ha med körskolan
där då.Denna träning kan man ju göra sen när det passar en själv....
Sen när man lagt ned en massa timmar och tränat själv gör man en slutlig
avcheckning med körskolan
Så gjorde jag och så rekommenderade min körskola att göra också :tummenupp

Det fattar väl vem som helst att det är bättre att köra själv för att sedan få det kollat hos körskolan... men jag utgick från att de som säger att de aldrig suttit på en motorcykel inte har tillgång till en hoj att öva krypövningar på... som jag då t.ex.
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Hejsan tack allihopa meningen var inte att skryta med mitt låga pris på körkortet utan att visa att det faktiskt går att ta kort billigt oxå om man besitter vissa grundkunskaper. jag har haft körkort sen 1992 och har aldrig kört mc förrut men för ca 3år sen började jag motionsköra cross på crossbana på den vägen blev det mc kort efter att jag la ner crossåkat pga mkt skador jag ådrog mig.
så jag har cross åkat mkt att tacka för just mc känslan det gav väldigt mkt för att bla kunna bromsa rätt å ha bra balans på hojjen , själva trafikdelen har man ju i bagaget efter så mkt övning i bil enda jag läst på om är fordonsplacering av mcn lycka till nu alla som håller på med kortet!

Mvh Conny
Verkligen Grattis! Varför betala mer än man behöver... tror säkert du haft en hård o rättvis bedömning eftersom du är privatist och då haft extra kritiska ögon från besiktningsmannen....Du var bra helt enkelt...:yoparty


Jag tog nog körlektioner för ca 17000 kr, tyckte det var ok med tanke på att jag inte kunde ett skit innan... Har kört en hel del med mina handledare oxå...

Min trafikskola bokade en ny uppkörningstid till mig den 17juni i göteborg! Då måste det sitta annars vet jag inte vad jag tar mig till :) hoppas bara att jag är betydligt mindre nervös då. ;)

Det kommer att gå bra...
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Fixade lappen idag i Tullinge utanför Sthlm.
Förutom att jag slaskade ner en kona på högfartsbanan på försök 1 så gick det helt problemfritt.. Försök 2 blev sen det bästa (och sista?) försöket jag nånsin kört i den banan :)

Jag har kört en del moppe osv innan, och haft bilkort i över 10 år.
Tog ändå 5 lektioner på trafikskola, och det är något jag kan rekommendera om man inte har möjlighet att köra mkt privat.

Själv så köpte jag ett gäng koner på intersport och ställde upp banorna på en parkering där jag bor och nötte dem själv. Tack vare det så ströks i princip hela manöverdelen av utbildningen redan på testlektionen med trafikskolan.

Jag hade definitivt nytta av trafikskolan, speciellt följande grejer.
Motstyrning: Detta var något jag varken kände till ett tänkt på tidigare. Som gammal mopedist så kändes det mer naturligt att dra i styret istället för att skjuta på det. Inget svårt att lära sig, men bra att få påpekat.

Landsvägskörning:
Jag tänkte först skippa den biten men är glad att jag inte gjorde det.
Iaf vid uppkörning i Tullinge är det i princip bara landsvägskörning man bedöms på. Så att köra med den kurvteknik de tycker att man skall använda är extremt viktigt.
Det hade jag förmodligen inte gjort om jag inte fått det påpekat i trafikskola.
Har kört en del slingervägar vid privat övningskörning. Nackdelen med det är att 70 efter ett tag känns jävligt långsamt och att kurvtekniken inte behöver användas vid så låga hastigheter. Så hade inte trafikskolan nämnt det så hade jag förmodligen skitit i det och kuggat.

Stadskörning:
Även detta ströks från min utbildning.
Har du körkort för bil sen tidigare så får du ut enormt mkt från det.
Den enda skillnaden för MC är egentligen placeringen. Och den kan man läsa sig till via teori.

EDIT: ett litet tillägg.

Fördel med trafikskola:
Självklart skall inte det faktum att man kör upp med trafikskola spela någon roll egentligen.

Men det första som hände vid uppkörningstillfället var att det visade sig att min körskolelärare och vägverketinspektören "kände" varandra. De stod å snackade lite skit, kollade läget, skämtade osv..

Det tillsammans med det faktum att jag helt slapp köra villaområde, grus, "stadskörning" och andra konstigheter gör att jag är helt övertygad att om du kommer med trafikskola (och särskilt en lärare de känner igen) så har de mkt större förtroende för dig samt större överseende med ev. småmissar.
 
Last edited:

ando

Metalhead
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Tranås
Hoj
kawasaki z750 -83
Hej alla.
Nu är det även min tur att börja med mc-kortet :). Varit och är en biltok, men sportbilen ska säljas till förmån för en mc. Verkar så mycket roligare, samt inte leka dyrt :p.

Skickat in papper för körkortstillstånd, samt att jag och en polare ska troligtvis köpa en motorcykel i helgen som ska anändas till övningskörning, samt uppkörning när den tiden kommer. Kanske lite sent att börja, men det är ju bra att kunskapsprovet gäller i ett år :)
 

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
Hej alla.
Nu är det även min tur att börja med mc-kortet :). Varit och är en biltok, men sportbilen ska säljas till förmån för en mc. Verkar så mycket roligare, samt inte leka dyrt :p.

Skickat in papper för körkortstillstånd, samt att jag och en polare ska troligtvis köpa en motorcykel i helgen som ska anändas till övningskörning, samt uppkörning när den tiden kommer. Kanske lite sent att börja, men det är ju bra att kunskapsprovet gäller i ett år :)

jag gjorde precis samma sak.. Sålde min ögonsten (bilen) :) i förmån för billigare bil och mc :) Glöm inte att betala in pengarna för körkortstillståndet... jag gjorde den tabben.. satt o väntade o väntade utan att något hände.. dom behandlar inte din ansökan förräns pengarna finns på deras konto... :p
 

Enger

Business Vs. Pleasure
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
Honda CB 500 Four -74 (Projekt: Café)
Fixade kortet för en dryg vecka sedan och hämtade hojjen idag, en Kawasaki ER-5 från 98 i kanonskick :D
 

calle84

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Kinna
Hoj
trajja speed triple
Grejade kortet idag och fick en liten sväng innan det började regna.Fan va nice att slippa handledare så fort man vill ut och åka.
 

ando

Metalhead
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Tranås
Hoj
kawasaki z750 -83
jag gjorde precis samma sak.. Sålde min ögonsten (bilen) :) i förmån för billigare bil och mc :) Glöm inte att betala in pengarna för körkortstillståndet... jag gjorde den tabben.. satt o väntade o väntade utan att något hände.. dom behandlar inte din ansökan förräns pengarna finns på deras konto... :p



Gjorde det redan dagen innan :) Har även skaffat utrustning så man längtar som fasen till helgen när man kan köra lite.

Testade en tjejkompis mc i höstas och grunderna man fick när man körde moppe satt kvar. Klart det är skillnad, men dragläge osv var inga problem. Hon påpekade att jag låg för långt ut till höger som när man körde moppe haha.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top