Körkort 2009

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
enligt min handledare kör jag bra i trafiken så därav att det är minsta problemet, klart jag håller extra koll, tänker på placeringen och inte genar;) och försöker visa att jag verkligen tittar. men jag har lite svårt med balansen så jag klarar inte konbanan mer än ibland:( så det behövs mer träning på...
slutet av juli säger du...maken tycker jag ska boka omgående och en tid typ i mitten av juli helst och jag säger början av aug.....men det är klart att OM poletten trillar ner snart helt och fullt är det rätt trist att vänta 3v extra bara för att....som när jag skulle skriva upp...ville skriva dagen efter skulle få vänta 3v, som tur är fick jag tag på en tidigare tid så jag fick vänta 1,5v....rätt trist att behöva vänta.....

usch det här tär på mina nerve:rolleyes:

tillägg: jag kör bara privat och maken uppskattar att jag kört typ 20lektioner....men det säger ju knappast nått:va...men han tycker jag fixar det snart..jag å andra sidan tror ju att jag aldrig kommer fixa det och då blir de tkämpigt för nån jäkla bönpall vill jag ju inte sitta på:mad:

kom igen nu tjejen träna som fan nu på konbanorna.
jag håller verkligen tummarna att du ska klara ditt mc kort.
jag följer denna tråd med spänning och den dagen du skriver att du har klarat det då blir jag jätteglad.
tro på dej själv bara.
:krama
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
kom igen nu tjejen träna som fan nu på konbanorna.
jag håller verkligen tummarna att du ska klara ditt mc kort.
jag följer denna tråd med spänning och den dagen du skriver att du har klarat det då blir jag jätteglad.
tro på dej själv bara.
:krama

go du e!!! tack för att du tror på mig, min make sa just att - du kommer aldrig tro du är duktig nog att köra upp men jag vet att du kan det.....

ja sån är jag tror det minsta om mig själv. om priv. handeldaren har orkar han jobbar skift) blir det konbanan igen idag. jag arh ytterligare en priv. handledare som kört med många som tagit kortet, han körde med min make så den handledare ska få kolla sen allt och träna liksom finliret med mig.

jag bara måste få lappen denna sommar....ska ring apå måndag och kolla vad det finns för tider.

tack för att du peppar mig- det känns så bra!jag behöver verkligen det!:)
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
I måndags hade jag min första övningskörning och uppkörning 17 Juni...i söndags blev jag av med körkortet för bil och får således även mitt övningskörningstillstånd indraget...hur smart är man på en skala?
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Det fattar väl vem som helst att det är bättre att köra själv för att sedan få det kollat hos körskolan... men jag utgick från att de som säger att de aldrig suttit på en motorcykel inte har tillgång till en hoj att öva krypövningar på... som jag då t.ex.

Jaha du utgår från det du .....
Å hur f-n skall jag kunna veta det pucko :va
 
Last edited:

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
I måndags hade jag min första övningskörning och uppkörning 17 Juni...i söndags blev jag av med körkortet för bil och får således även mitt övningskörningstillstånd indraget...hur smart är man på en skala?

aj aj aj,jag antar att du inte är så nöjd med dej själv just nu:huvet
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
I måndags hade jag min första övningskörning och uppkörning 17 Juni...i söndags blev jag av med körkortet för bil och får således även mitt övningskörningstillstånd indraget...hur smart är man på en skala?

behöver nog inte säga hur smart du e..tror du vet det själv:brinnerup
trist.:huvet




var ute och körde grusväg....jobbigt måste jag säga när den är blöt och dallrig typ:( 70väg som jag åt ena hållet höll 30-40km/h och tillbaks hll 40/50km/h....hur fasiken ska man kunna hålla 70???jaja det kommer väl..min priv. handledare tyckte det såg bra ut, bara att öva mer....körde konbanan också men utan koner och det hade flygit kan jag säga mn min handledare sa förra gången då jag gjorde bra ifrån mig att- nästa gång kommer det kunna gå skit...och japp det gjorde det;)

tränade även med att gå och backa runt hörnet med hojen hade inga större problem med det, måste dock när jag backat bak hojen sätta den på stödet för att kunna sätta mig på hojen annars tippar jag den:(
men bästa var nog att vi körde en hel del bara i trafik coh landväg, jag tränade att accelerera och bara följa strömmen...jag verkligen njöt av att köra..jag bara måste fixa lappen:D

idag är jag hojledig men imorgon blir det nog en tur igen:)

måste fråga är det NÅN mer som har sketaont i vänster näve? jag har både kopplingstumme och värk i knogarna och fingrarna:( ibumetin gel är min polare just nu:Bugar
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
måste fråga är det NÅN mer som har sketaont i vänster näve? jag har både kopplingstumme och värk i knogarna och fingrarna:( ibumetin gel är min polare just nu:Bugar

Jag hade ont när jag övade på allt kryp, det är satans mycket kopplande så det blir lite mycket klämma med handen.
Men mer än så skall det inte vara, tänk på att vara avslappnad så du inte spännar dig i onödan. Ett knep (som jag använder mycket i allt) är att bara stanna upp och känna vilka muskler du just nu använder, se om du inte kan slappna av i några av de som du faktiskt inte behöver använda... den övningen kan spara mycket onödigt ont.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
behöver nog inte säga hur smart du e..tror du vet det själv:brinnerup
trist.:huvet




var ute och körde grusväg....jobbigt måste jag säga när den är blöt och dallrig typ:( 70väg som jag åt ena hållet höll 30-40km/h och tillbaks hll 40/50km/h....hur fasiken ska man kunna hålla 70???jaja det kommer väl..min priv. handledare tyckte det såg bra ut, bara att öva mer....körde konbanan också men utan koner och det hade flygit kan jag säga mn min handledare sa förra gången då jag gjorde bra ifrån mig att- nästa gång kommer det kunna gå skit...och japp det gjorde det;)

tränade även med att gå och backa runt hörnet med hojen hade inga större problem med det, måste dock när jag backat bak hojen sätta den på stödet för att kunna sätta mig på hojen annars tippar jag den:(
men bästa var nog att vi körde en hel del bara i trafik coh landväg, jag tränade att accelerera och bara följa strömmen...jag verkligen njöt av att köra..jag bara måste fixa lappen:D

idag är jag hojledig men imorgon blir det nog en tur igen:)

måste fråga är det NÅN mer som har sketaont i vänster näve? jag har både kopplingstumme och värk i knogarna och fingrarna:( ibumetin gel är min polare just nu:Bugar

hej vännen.
tyckte ochså att det var grymt obehagligt att köra i 70 blås på en grusväg med mc.
jag låg i runt 40 km/h när min lärare sa-du kan allt köra lite snabbare.
-skojar du tänkte jag under hjälmen.
helt plötsligt drog han om mej i 70 blås och ville att jag skulle köra om honom i 70 blås.
och det gick ju fintfint men det kanske har med att göra att man körde bmw cykel.
tänkte på en sak med konbanan.
nu kommer jag inte ihåg vilken av dom du hade problem med men jag antar att det var högfarten.
kan du inte prova att sitta bakpå när din kille eller lärare kör högfart.
kanske du känner då att det inte är så problematiskt som du tycker det kanske är.
jag stannade över över när jag var klar med min lektion och åkte bak på min lärare när han körde med en annan elev.
man lär sig väldigt mycket på det och överblicka vad han gör för fel och rätt.
kom igen nu tjejen,jag håller på dig.
det är viktigare att du tar kortet än att landslaget går till vm...:)
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
aj aj aj,jag antar att du inte är så nöjd med dej själv just nu:huvet

Tyvärr inte, dock var poliserna väldigt trevliga och tillmötesgående tack vare att jag inte spelade coola killen utan erkände direkt. Lika bra liksom, man får hoppas att man lär sig något från situationen i slutändan. Det känns som att det hade kommit förr eller senare så det var väl "tur" att det blev då när jag höll 104 på 70 väg istället för 200 nån annan gång, då hade de nog inte vart lika trevliga.

Men ja det suger GETRÖV! :huvet
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
hej vännen.
tyckte ochså att det var grymt obehagligt att köra i 70 blås på en grusväg med mc.
jag låg i runt 40 km/h när min lärare sa-du kan allt köra lite snabbare.
-skojar du tänkte jag under hjälmen.
helt plötsligt drog han om mej i 70 blås och ville att jag skulle köra om honom i 70 blås.
och det gick ju fintfint men det kanske har med att göra att man körde bmw cykel.
tänkte på en sak med konbanan.
nu kommer jag inte ihåg vilken av dom du hade problem med men jag antar att det var högfarten.
kan du inte prova att sitta bakpå när din kille eller lärare kör högfart.
kanske du känner då att det inte är så problematiskt som du tycker det kanske är.
jag stannade över över när jag var klar med min lektion och åkte bak på min lärare när han körde med en annan elev.
man lär sig väldigt mycket på det och överblicka vad han gör för fel och rätt.
kom igen nu tjejen,jag håller på dig.
det är viktigare att du tar kortet än att landslaget går till vm...:)

åka bakpå säger du...kanske vore en bra idé:) jag hatar att åka på bönpallen för jag blir så rädd å andra sidan har jag ju nu kört en massa själv och då är jag nog tryggare på bönpallen. frågade maken och ahn sa att visst bara han får värma uppp sig lite först;) även snabbinbromsningarna ska jag åka med på för att få känslan.
jag är återigen osäker på om jag ska ringa och boka en körprovstid imorgon...alltså jag vet ju inte hur länge det dröjer innan jag är okej att köra upp...makens arbetskompis är en av mina priv.handledare(har 2 st. har kört bara med min andra priv handledare då makens arbetskompis varit en del upptagen) han ahr kört med massa folk som tagit kortet så han får köra med mig och fixa oc finslipa och så får han avgöra hur mycket mer jag behöver för att klara uppkörningen:)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Boka tiden så har du lite press på dig... annars kan du gå och känna att du vill öva mer i tre år framöver.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Boka tiden så har du lite press på dig... annars kan du gå och känna att du vill öva mer i tre år framöver.

bah så säger min man med:tungan ;)

Jag upplevde det mycket lättare att köra banorna med konerna utsatta istället för markeringar i marken, eftersom att man då kan lyfta upp blicken och får bättre linje genom passagerna.

japp märkte det igår när vi inte tog med konerna och körde ändå, betydligt svårare!
 
Last edited:

Crall

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Kungsbacka
Hoj
KTM 625 SMC -06, Honda CB 400N, Yamaha YZ 250
Ni som kört upp nyligen eller resten av er som vet.

Hur ska man placera sig på en vanlig väg? Är det i mitten eller är det mitt mellan de yttre hjulspåret och mitten?

I dem böckerna jag hyrt tycker jag inte det framgår så bra, mest placering i kurvor och korsningar.

Mvh. Crall
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Ni som kört upp nyligen eller resten av er som vet.

Hur ska man placera sig på en vanlig väg? Är det i mitten eller är det mitt mellan de yttre hjulspåret och mitten?

I dem böckerna jag hyrt tycker jag inte det framgår så bra, mest placering i kurvor och korsningar.

Mvh. Crall

om du tänker dej att du har en mittlinje i din körbana så ska du ligga lite till höger om den men var lugn,är det något dom ältar på körskolan så är det placeringar placeringar placeringar....
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Så där nu har jag ringt min andra priv. handledare, makens jobbkompis som övningskört med massa folk och kan reglerna så han ringer mig imorgon så får vi se om det blir en tur i morgon eftermiddag:)

som jag sa till honom att om jag ska boka uppkörningstid väljer jag typ slutet av september:D han skrattade och sa att jag har lite självförtroende problem;) och det är inget nytt under solen:tungan
hoppas att imorgon blir en tur och att vi sen kan lägga upp en plan:)

Ni som kört upp nyligen eller resten av er som vet.

Hur ska man placera sig på en vanlig väg? Är det i mitten eller är det mitt mellan de yttre hjulspåret och mitten?

I dem böckerna jag hyrt tycker jag inte det framgår så bra, mest placering i kurvor och korsningar.

Mvh. Crall

jag håller mitten på mitt körfält dvs mitt emellan hjulspåren... jag typ äger vägen på min sida då:)
 
Last edited:

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Ni som kört upp nyligen eller resten av er som vet.

Hur ska man placera sig på en vanlig väg? Är det i mitten eller är det mitt mellan de yttre hjulspåret och mitten?

I dem böckerna jag hyrt tycker jag inte det framgår så bra, mest placering i kurvor och korsningar.

Mvh. Crall

Man ska ligga i mitten av körfältet, mitt imellan hjulspåren. Inte lite till höger som någon annan skrev ovan. Om det är en smalare landsväg (typ 1-1½ bilbredd) så ska du ligga mitt i vägen (förutsatt att du inte får möte eller liknande).


Uppkörning för min del om ungefär en vecka! Ligger sjuk nu men skönt att vara det nu och inte om en vecka!
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Man ska ligga i mitten av körfältet, mitt imellan hjulspåren. Inte lite till höger som någon annan skrev ovan. Om det är en smalare landsväg (typ 1-1½ bilbredd) så ska du ligga mitt i vägen (förutsatt att du inte får möte eller liknande).


Uppkörning för min del om ungefär en vecka! Ligger sjuk nu men skönt att vara det nu och inte om en vecka!

du syftade nog på mej men jag tar inte åt mig.
verkar som det lärs ut olika på trafikskolorna men jag fick beskedet att man inte skulle ligga i mitten på körbanan utan några cm till höger om mitten och kör du i vänsterfil så skall du göra samma sak men till vänster.
jag gjorde så och klarade det galant.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top