Körkort 2009

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Men är det inte rätt logiskt att man skall ligga i mitten av körbanan:dummer

Sen om någon annan låg några cm åt höger och fick sitt körkort trotts det, så är det väl bara att gratulera:rolleyes:

tycker det ochså är logiskt att ligga i mitten på vägen och gör så idag när jag kör.
men så lärde dom ut i uddevalla iallafall och det var knappt en månad sen.
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
I måndags hade jag min första övningskörning och uppkörning 17 Juni...i söndags blev jag av med körkortet för bil och får således även mitt övningskörningstillstånd indraget...hur smart är man på en skala?

Härligt.

Jag körde som en kärring även med bil under den tiden jag höll på ta hoj-kort.
Speciellt de sista veckorna inför uppkörningen gick det sjukt sakta.

Kändes inte riktigt värt det att brassa med bilen och förstöra möjligheten att ens få köra upp med hojen (som man nu kan brassa satan med istället) :D
 

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
Jag har läst lite i tråden att körskolorna lär ut olika angående placeringar beroende på vilken stad man kör upp i? Varför är det så? Låter helkonstigt!
 

ando

Metalhead
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Tranås
Hoj
kawasaki z750 -83
Hur sent på året brukar man kunna köra upp?
Verkar lite olika från stad till stad. Här i Tranås verkar det som att juli, agusti är dem sista mån. Vill ju helst ta körkort iår. Troligtvis ca 2veckor kvar tills körkortstillståndet kommer. Finns det en chans tro?

mvh
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Hur sent på året brukar man kunna köra upp?
Verkar lite olika från stad till stad. Här i Tranås verkar det som att juli, agusti är dem sista mån. Vill ju helst ta körkort iår. Troligtvis ca 2veckor kvar tills körkortstillståndet kommer. Finns det en chans tro?

mvh

absolut! min make köpte sin första mc (han ahr moppevana men inte kört på flera år, sen köpte vi en som han hade i 4mån innna han valde att börja ta mckort) i början juli 2008 och han körde upp och vart klar i början av sept 2008, så det beror på hur snabb du är att lära dig, elelr hur mycket typ moppevana du har:D

jag körde lite på vår moppe förra året samt några gånger på en mc (absolut ingen moppevana innan) harig är jag men jag köpte min mc i typ mitten av april i år och ska försöka få kortet denna sommar, jag vill boka uppkörningstid i slutet av september:D men maken säger att typ juli aug borde vara bättre;)
 

Ck1

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda Hornet 600 2007
Hur sent på året brukar man kunna köra upp?
Verkar lite olika från stad till stad. Här i Tranås verkar det som att juli, agusti är dem sista mån. Vill ju helst ta körkort iår. Troligtvis ca 2veckor kvar tills körkortstillståndet kommer. Finns det en chans tro?

mvh



Verkar skumt tycker jag med tanke på att man kan köra hojj ända tills den träliga hösten/vintern kommer på allvar,typ oktober el nått...
 

Lazzekongo

Member of Team Rubank Racing
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Daytona 675 -08 R6 -00
tycker det ochså är logiskt att ligga i mitten på vägen och gör så idag när jag kör.
men så lärde dom ut i uddevalla iallafall och det var knappt en månad sen.


Har uppkörning snart o senast jag körde lektion för ca 1 vecka sen så påpekade körläraren för mig att man ska ligga något till höger om mitten i sitt eget körfält!

Verkar som det skiljer mellan olika körskolor men det borde väl stå i körboken vad som gäller och gör man vad som står där kan man väl knappast bli kuggad
 

ando

Metalhead
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Tranås
Hoj
kawasaki z750 -83
absolut! min make köpte sin första mc (han ahr moppevana men inte kört på flera år, sen köpte vi en som han hade i 4mån innna han valde att börja ta mckort) i början juli 2008 och han körde upp och vart klar i början av sept 2008, så det beror på hur snabb du är att lära dig, elelr hur mycket typ moppevana du har:D

jag körde lite på vår moppe förra året samt några gånger på en mc (absolut ingen moppevana innan) harig är jag men jag köpte min mc i typ mitten av april i år och ska försöka få kortet denna sommar, jag vill boka uppkörningstid i slutet av september:D men maken säger att typ juli aug borde vara bättre;)


Jodå. körde en hel del moppe när man var en liten grabb och inte torr bakom örona :p (24 nu och inte riktigt torr än ;)

Körde lite idag med en kompis på våran kawasaki och det var riktigt kul. Ska boka teoriprov så fort jag jag :).
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
jag körde lite på vår moppe förra året samt några gånger på en mc (absolut ingen moppevana innan) harig är jag men jag köpte min mc i typ mitten av april i år och ska försöka få kortet denna sommar, jag vill boka uppkörningstid i slutet av september:D men maken säger att typ juli aug borde vara bättre;)

Bättre att boka lite tidigare, OM du skulle missa första uppkörningen, så hinner du troligtvis köra upp ytterligare en gång innan året är slut! :)
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Har uppkörning snart o senast jag körde lektion för ca 1 vecka sen så påpekade körläraren för mig att man ska ligga något till höger om mitten i sitt eget körfält!

Verkar som det skiljer mellan olika körskolor men det borde väl stå i körboken vad som gäller och gör man vad som står där kan man väl knappast bli kuggad

bra,då är vi två som har fått lära oss samma sak:yoparty
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har uppkörning snart o senast jag körde lektion för ca 1 vecka sen så påpekade körläraren för mig att man ska ligga något till höger om mitten i sitt eget körfält!

Verkar som det skiljer mellan olika körskolor men det borde väl stå i körboken vad som gäller och gör man vad som står där kan man väl knappast bli kuggad

Samma fick tjejen ändrat till när hon tog förra året,skolan hade fått tillsägelse från vv att dom skulle lära ut att ligga lätt till höger i körfältet så det verkar vara nya direktiv där som kanske inte nått ända ut till alla lärare.

Henrik
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Samma fick tjejen ändrat till när hon tog förra året,skolan hade fått tillsägelse från vv att dom skulle lära ut att ligga lätt till höger i körfältet så det verkar vara nya direktiv där som kanske inte nått ända ut till alla lärare.

Henrik

aha det ska jag komma ihåg!
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
måste fråga är det NÅN mer som har sketaont i vänster näve? jag har både kopplingstumme och värk i knogarna och fingrarna:( ibumetin gel är min polare just nu:Bugar

Jag fick med jätteont i vänstern när jag krypkörde. Det får man dock inte på uppkörning eller när man kör själv. Jag kunde i slutet av lektionerna bara köra ett "varv" i taget på lågfarten för sen behövde jag paus så ont jag hade.. Då kändes det slöseri på pengar.

Nu har jag istället ont i högern och har ingen kraft i den efter att ha kört 130 mil i helgen, mycket motorväg också (örebro till skåne o tillbaka, samt massa i skåne). Men kul var det. Det är lätt värt att ta a-körkort. Fan va kul det är!

Grattis alla som tagit o lycka till ni som ska! :)
 

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Bengtsfors
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
du syftade nog på mej men jag tar inte åt mig.
verkar som det lärs ut olika på trafikskolorna men jag fick beskedet att man inte skulle ligga i mitten på körbanan utan några cm till höger om mitten och kör du i vänsterfil så skall du göra samma sak men till vänster.
jag gjorde så och klarade det galant.

Så fick jag osså lära mig.. pga att bilar kan läcka olja och liknande så man inte ligger och kör rakt i det ..
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Imorgon är det uppskrivning för min del...lite nervöst men det ska nog fan gå vägen.
Har bara kört lite program på datorn så jag hoppas inte jag missat alltför mycket från böckerna!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top