Körkort 2009

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Tog kortet för begränsad idag:)

Klarade kortet idag! :banana

Fixade lappen idag i Tullinge utanför Sthlm.

Fixade kortet för en dryg vecka sedan och hämtade hojjen idag, en Kawasaki ER-5 från 98 i kanonskick :D

Grejade kortet idag och fick en liten sväng innan det började regna.Fan va nice att slippa handledare så fort man vill ut och åka.

Klarade kortet igår!!!:banana så nu blir det hoj åkande för hela slanten i sommar!! :hojbusa
Grattis allihopa!
Det börjar ramla in många över målsnöret nu, kul! Välkomna till friheten! :cpparty
Ta det piano i trafiken nu bara, så det blir en lång säsong. :tummenupp
 

Lill fräsarn

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki sv 650 -99
Ojsan, vilken naturbegåvning, då får man gratulera till körkort, billigt också :)

Jag skulle behöva läsa om någon som utan att suttit på en mc i sitt liv (eller moppe för den delen) har klarat mc-kortet på en sommar med bara körskola för den sitsen sitter jag i... får inte tag i nån handledare så att nöta med privatkörning är bara att glömma. Kickstartade med 3-dagarskurs i april, har sedan tagit två lektioner och ska ta två till innan uppkörning om några veckor :gnissla kan inte se hur det ska gå till just nu, skulle vara lite lugnande att veta att det är möjligt :)

Körskoleläraren är säker på att jag klarar det, annars skulle han inte släppa iväg mig till uppkörning säger han... han har ju statistik att tänka på. Högfartsdelen sitter som en smäck i 50 nu, lågfart 1:an känns ok, 2:an sådär. Men säkerhetskontrollen, och trafik! :gnissla Trots att jag kört bil i 13 år är jag osäker på det. Livrädd när jag ska ut på större vägar, att få motorstopp, vingla omkull, få hjärnsläpp gällande högerregel och placering etc. Kommer vara så nervös så jag mår illa och knappt vet vad jag heter vid uppkörningen, skulle ge min vänsta arm för att klara a-lappen men det är nog inte det uppkörningsavrättaren, jag menar förrättaren kväver av en... nej visst ja, svårt att köra i det skicket.:va

Hej där!

Klarade mitt kort igår efter att ha tagit 10 körlektioner på trafikskola. Har inte tidigare suttit speciellt mycket på en hoj, men det var inte heller helt nytt för mig... Har inte heller haft någon att övningsköra med till en början. Det värsta av allt var att jag dessutom fick en blackout när det började bli dags för att börja köra och blev livrädd varje gång min sambo började prata om att börja ta kortet. Tror det tog ca 2 veckor innan jag ens satte mig på hojen igen (då jag provat åka på den lite förra säsongen på bilprovningen) och ville inte riktigt då heller. Efter det bestämde jag mig (eftersom jag alltid velat ta hoj kort) att ta mig i kragen och göra något åt saken. Så min sambo tog mig med ut till manöverbanan så att jag bara kunde få känna lite på hojen. Det var nämligen den svåraste delen för mig.. Därefter har jag kunnat träna på manöverbanan några gånger innan då min sambo kört mig dit. Jag hann också övningsköra två snabba gånger inne i stan efter att jag hört mig för med stammisar på mitt jobb som jag visste hade hoj kort för att höra om någon skulle kunna tänka sig att vara min handledare. Hittade till slut en kille på ett ställe som kunde tänka sig det och hann ställa upp två gånger.
Oavsett vad du än är rädd för inför upp körningen gäller det att få all tid du bara kan få bakom styret så att allt känns naturligt när du kör. Det gäller för alla oavsett hur mycket eller lite man än suttit bakom en hoj tidigare. Förstår att det är svårt när du inte har någon att övningsköra med, men hör dig för om du vet någon som har kort. Plus att ingenting är omöjligt (vilket jag trodde till en början) det är bara du själv som kan hindra dig.
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Vill bara kolla snabbt nu så man inte gör en tabbe med provet. Håller på med kortet för fullt och bokade nyss in teoriprov. Men kom sen på att det är så att man måste göra teori och uppkörning inom en viss tid, iaf. så ör det ju så för den vanliga lappen (B). Men det är väl inte så för hoj? Eller har jag missat något...

Man blir ju alltid nojig då man håller på med något sånt här som man velat länge, så vore en tabbe att sabba allting på en sån sak. Så hellre fråga en gång för mycket än för litet. Hoppas någon har tid/lust att svara på en fråga från en Rookie... :confused:
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Vill bara kolla snabbt nu så man inte gör en tabbe med provet. Håller på med kortet för fullt och bokade nyss in teoriprov. Men kom sen på att det är så att man måste göra teori och uppkörning inom en viss tid, iaf. så ör det ju så för den vanliga lappen (B). Men det är väl inte så för hoj? Eller har jag missat något...

Man blir ju alltid nojig då man håller på med något sånt här som man velat länge, så vore en tabbe att sabba allting på en sån sak. Så hellre fråga en gång för mycket än för litet. Hoppas någon har tid/lust att svara på en fråga från en Rookie... :confused:

Om du med viss tid menar 1år så har du rätt... dock inte 2månader eller vad det är för B.
 

mattepatte

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2008
Ort
Göteborg!
Hoj
Monster 600
Vill bara kolla snabbt nu så man inte gör en tabbe med provet. Håller på med kortet för fullt och bokade nyss in teoriprov. Men kom sen på att det är så att man måste göra teori och uppkörning inom en viss tid, iaf. så ör det ju så för den vanliga lappen (B). Men det är väl inte så för hoj? Eller har jag missat något...

Man blir ju alltid nojig då man håller på med något sånt här som man velat länge, så vore en tabbe att sabba allting på en sån sak. Så hellre fråga en gång för mycket än för litet. Hoppas någon har tid/lust att svara på en fråga från en Rookie... :confused:

Nej teorin gäller 1 år för mc :tummenupp

Edit: Sen som vanligt :huvet
 

stinky06

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
HD
Hoppas kontrolanten vid uppkörning är något snällare när man har haft lätt i 2 år, fast man borde ju kunna det mesta då :rolleyes:

fan är ju sjukt närvös nu fast det är 1,5 vecka kvar:gnissla
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hoppas kontrolanten vid uppkörning är något snällare när man har haft lätt i 2 år, fast man borde ju kunna det mesta då :rolleyes:

fan är ju sjukt närvös nu fast det är 1,5 vecka kvar:gnissla

Sorry, men om något borde de ju vara lite hårdare då du borde kunna det och då om du missar saker så är ju det lite allvarligare... eller?
Men nej, de skall vara lika hårda oavsett dina förutsättningar.
 

mr cossie

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Sura
Hoj
Kawasaki ZX6R -08 uttagen 09
Grattis till er alla som klarat kortet idagarna.
skoj men vädret suger nu buuuhuuu, jag vill ju ut att köra utan att få behöva göra undanmanöver för isbjörnar mitt ivägen *asg*
 

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Grattis på Bandit

Då va det er dom spelade en låt för på bandit rock! Grattis.


Ja det stämmer, jag mailade in till dem och tyckte att vi var värda det, jag hade föreslagit Motorcycle Man med Saxon men vet inte om det blev den. Vilken låt körde dem?
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Fixade lappen idag i Tullinge utanför Sthlm.
Förutom att jag slaskade ner en kona på högfartsbanan på försök 1 så gick det helt problemfritt.. Försök 2 blev sen det bästa (och sista?) försöket jag nånsin kört i den banan :)

Jag har kört en del moppe osv innan, och haft bilkort i över 10 år.
Tog ändå 5 lektioner på trafikskola, och det är något jag kan rekommendera om man inte har möjlighet att köra mkt privat.

Själv så köpte jag ett gäng koner på intersport och ställde upp banorna på en parkering där jag bor och nötte dem själv. Tack vare det så ströks i princip hela manöverdelen av utbildningen redan på testlektionen med trafikskolan.

Jag hade definitivt nytta av trafikskolan, speciellt följande grejer.
Motstyrning: Detta var något jag varken kände till ett tänkt på tidigare. Som gammal mopedist så kändes det mer naturligt att dra i styret istället för att skjuta på det. Inget svårt att lära sig, men bra att få påpekat.

Landsvägskörning:
Jag tänkte först skippa den biten men är glad att jag inte gjorde det.
Iaf vid uppkörning i Tullinge är det i princip bara landsvägskörning man bedöms på. Så att köra med den kurvteknik de tycker att man skall använda är extremt viktigt.
Det hade jag förmodligen inte gjort om jag inte fått det påpekat i trafikskola.
Har kört en del slingervägar vid privat övningskörning. Nackdelen med det är att 70 efter ett tag känns jävligt långsamt och att kurvtekniken inte behöver användas vid så låga hastigheter. Så hade inte trafikskolan nämnt det så hade jag förmodligen skitit i det och kuggat.

Stadskörning:
Även detta ströks från min utbildning.
Har du körkort för bil sen tidigare så får du ut enormt mkt från det.
Den enda skillnaden för MC är egentligen placeringen. Och den kan man läsa sig till via teori.

EDIT: ett litet tillägg.

Fördel med trafikskola:
Självklart skall inte det faktum att man kör upp med trafikskola spela någon roll egentligen.

Men det första som hände vid uppkörningstillfället var att det visade sig att min körskolelärare och vägverketinspektören "kände" varandra. De stod å snackade lite skit, kollade läget, skämtade osv..

Det tillsammans med det faktum att jag helt slapp köra villaområde, grus, "stadskörning" och andra konstigheter gör att jag är helt övertygad att om du kommer med trafikskola (och särskilt en lärare de känner igen) så har de mkt större förtroende för dig samt större överseende med ev. småmissar.

Körde du me bilskolan på hemmaplan? eller dom har väl inte MC? Jag körde i Haninge

sant, vill bara dempa min nervositet:rolleyes:

Jag var helt sjukt nervös sista veckan innan o dagen innan var helt katastrof olidlig, på morgonen tänkte jag att detta är helt sjukt att vara så nervös, försökte intala mig själv att jag dör inte om jag inte klarar det med det hjälpte inte, till o med hackade tänder flera timmar:gnissla.

Men när jag kom till trafikskolan på morgonen så glömde jag bort nervositeten och sen vidare till Tullinge och jag ska inte säga att jag inte var nervös, men det var så kul och jag ville verkligen köra.... min besiktningsman var lugnet själv. Så väntan innan är nog det värsta...

Grattis till er alla som klarat kortet idagarna.
skoj men vädret suger nu buuuhuuu, jag vill ju ut att köra utan att få behöva göra undanmanöver för isbjörnar mitt ivägen *asg*

Ja, nu får höstvädret försvinna....
 
Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
är jag trög eller? kan man boka uppkörning för mc via körkortsportalen? maken hävdar det men jag kan baske mig inte hitta nått för mc bara för b kort när jag loggar in med min personliga kod....

maken tycker jag ska boka mig en tid då väntetiden kan var alång men jag är rädd att jag inte ska hinna bli duktig innan de tär dags...att jag ska bli så nervig att det bara skiter sig.....jag vet att den kan bokas om men ändå.....blääää....önskar jag vore klar och hade lappen:D:gnissla

och alla ni som klarat lappen senaste tiden säger jag GRATTIS!!!:banana

edit: ni som har haft bilkort länge men int ekört typ moppe som ung hur mycket övningkörde ni innan ni körde upp? alltså tränade konbanan och allt runt omkring? trafiken är ju minsta problemet för mig..lite harig men jag försöker accelera hårt och brutalt;) och hålla hastigheterna och jag är impad at tjag håller 100 på 100väg, jag som trodde jag ALDRIG skulle fixa det;)
 
Last edited:

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
är jag trög eller? kan man boka uppkörning för mc via körkortsportalen? maken hävdar det men jag kan baske mig inte hitta nått för mc bara för b kort när jag loggar in med min personliga kod....

maken tycker jag ska boka mig en tid då väntetiden kan var alång men jag är rädd att jag inte ska hinna bli duktig innan de tär dags...att jag ska bli så nervig att det bara skiter sig.....jag vet att den kan bokas om men ändå.....blääää....önskar jag vore klar och hade lappen:D:gnissla

och alla ni som klarat lappen senaste tidne säger jag GRATTIS!!!:banana

Har för mig att man får ringa in om man ska boka privat uppkörning, 0771-17 18 19.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
är jag trög eller? kan man boka uppkörning för mc via körkortsportalen? maken hävdar det men jag kan baske mig inte hitta nått för mc bara för b kort när jag loggar in med min personliga kod....

maken tycker jag ska boka mig en tid då väntetiden kan var alång men jag är rädd att jag inte ska hinna bli duktig innan de tär dags...att jag ska bli så nervig att det bara skiter sig.....jag vet att den kan bokas om men ändå.....blääää....önskar jag vore klar och hade lappen:D:gnissla

och alla ni som klarat lappen senaste tiden säger jag GRATTIS!!!:banana

edit: ni som har haft bilkort länge men int ekört typ moppe som ung hur mycket övningkörde ni innan ni körde upp? alltså tränade konbanan och allt runt omkring? trafiken är ju minsta problemet för mig..lite harig men jag försöker accelera hårt och brutalt;) och hålla hastigheterna och jag är impad at tjag håller 100 på 100väg, jag som trodde jag ALDRIG skulle fixa det;)

Vet inte hur det ser ut med tider i Örebro men det snackas ju i tråden om hur folk får tider i mitten/slutet av Juli så jag hade definitivt ringt och bokat omgående.

Vad gäller hur mycket du behöver träna, det är otroligt individuellt... vissa behöver 2 lektioner och andra 30.
Sen skall du inte förutsätta att trafikdelen är piece of cake bara för att du kör bil, det finns en hel del annat att tänka på som placering, övertydlig bestämd körning osv osv.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Vet inte hur det ser ut med tider i Örebro men det snackas ju i tråden om hur folk får tider i mitten/slutet av Juli så jag hade definitivt ringt och bokat omgående.

Vad gäller hur mycket du behöver träna, det är otroligt individuellt... vissa behöver 2 lektioner och andra 30.
Sen skall du inte förutsätta att trafikdelen är piece of cake bara för att du kör bil, det finns en hel del annat att tänka på som placering, övertydlig bestämd körning osv osv.

enligt min handledare kör jag bra i trafiken så därav att det är minsta problemet, klart jag håller extra koll, tänker på placeringen och inte genar;) och försöker visa att jag verkligen tittar. men jag har lite svårt med balansen så jag klarar inte konbanan mer än ibland:( så det behövs mer träning på...
slutet av juli säger du...maken tycker jag ska boka omgående och en tid typ i mitten av juli helst och jag säger början av aug.....men det är klart att OM poletten trillar ner snart helt och fullt är det rätt trist att vänta 3v extra bara för att....som när jag skulle skriva upp...ville skriva dagen efter skulle få vänta 3v, som tur är fick jag tag på en tidigare tid så jag fick vänta 1,5v....rätt trist att behöva vänta.....

usch det här tär på mina nerve:rolleyes:

tillägg: jag kör bara privat och maken uppskattar att jag kört typ 20lektioner....men det säger ju knappast nått:va...men han tycker jag fixar det snart..jag å andra sidan tror ju att jag aldrig kommer fixa det och då blir de tkämpigt för nån jäkla bönpall vill jag ju inte sitta på:mad:
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Körde du me bilskolan på hemmaplan? eller dom har väl inte MC? Jag körde i Haninge

Jag körde med Södermalms trafikskola (ligger lite bättre till m tanke på jobbet). Tog 5 lektioner. Och nej, Tyresös trafikskola har inte MC.

Köpte egna koner och ställde upp på en asfaltsplan här där jag bor å körde konbanorna själv.

Ett bra tips om man tror att man ska vara skitnervös på uppkörningen. Oavsett om man kör med skola eller privat. Kör omkring lite nånstans i närheten av mötesplatsen i princip ända tills det är dags.

Det gjorde jag och min lärare. När vi kom ner så var inspektören redan klar att åka. Så visade bara det vanliga körkortet sen drog vi.

Har man för mkt väntetid innan så kommer man säkert bara sitta och börja fundera och bli nervös. Nu hann man inte ens bli stressad.

Manöverdelen var över så fort så att man knappt hann tänka på vad man gjorde.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top